تاریخ انتشار : شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۵۶

۹ اثر غیرمنقول ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد

۹ اثر غیرمنقول ایلام در فهرست آثار ملی ثبت شد
ایلام - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام گفت: سال گذشته برای حفظ میراث غیرمنقول استان با تلاش‌های انجام شده ۹ اثر غیرمنقول ایلام در فهرست آثار ملی کشور به ثبت و با فرآیند صورت گرفته، تعداد آثار ثبت شده استان به ۲۳ اثر رسید.

به‌ گزارش روابط‌عمومی اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام، عبدالمالک شنبه‌زاده روز شنبه اظهار داشت: این ۹ اثر غیرمنقول شامل ۲ عدد گچ‌بری اسب بالدار منفرد و یک گچ‌بری اسب‌های بالدار کشف شده در محوطه جهانگیر ایوان، یک گچ‌بری با نقش گیاهی کشف شده در محوطه باستانی دره‌شهر، ظرف سفالی سه پایه، ظرف سفالی دهانه باز دسته‌دار، سفالینه کوچک منقوش و ظرف سفالی دو دسته سه پایه کشف شده در گورستان چم‌پاپی و سنگ قبر تاریخی کشف شده در گورستان سیاه خانی است.

وی افزود: ثبت آثار منقول و غیرمنقول، طبیعی و ناملموس در فهرست آثار ملی موجب حفاظت بیشتر، تخصیص اعتبار برای حفاظت، مرمت، بازسازی و نگهداری بهتر آثار است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی ایلام یادآور شد: ثبت آثار تاریخی و فرهنگی در فهرست آثار ملی گامی مهم در راستای حفظ و صیانت این آثار ارزشمند محسوب می‌شود.

شنبه زاده گفت: هر گونه دخل و تصرف یا اقدام عملیاتی که منجر به تخریب یا تغییر هویت این آثار شود، برابر مواد ۵۵۸ قانون مجازات‌ های اسلامی، تعزیرات و مجازات‌های بازدارنده، جرم محسوب می‌شود و مرتکب مشمول مجازات‌های قانونی خواهد شد.

استان ایلام یک هزار و ۵۰۰ اثر تاریخی، طبیعی و گردشگری دارد که ۷۷۴ اثر آن تاکنون در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده که از این تعداد ۷۳۷ اثر تاریخی، ۲۴ اثر معنوی، ۶ اثر طبیعی و هفت اثر نیز مکان رویداد دفاع مقدس است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.