تاریخ انتشار : شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۲۳

آنچه آمریکا در اقتصاد ایران دید و منتقدان ندیدند

آنچه آمریکا در اقتصاد ایران دید و منتقدان ندیدند
تهران- در حالی دولتمردان آمریکایی به شکست سیاست فشار حداکثری علیه ایران اعتراف می‌کنند که برخی گروه‌های داخلی فشار علیه دولت را به حداکثر رسانده‌ و با نزدیک‌تر شدن به انتخابات ریاست جمهوری، انتقادهای غیرمنصافه خود را شدیدتر می‌کنند.

حسن روحانی چهارشنبه گذشته در جلسه هیأت دولت گفت:‌ یکی از افتخارات دولت این است که در سال‌های ۱۳۹۷، ۱۳۹۸ و ۱۳۹۹ و در هفته‌های اولیه ۱۴۰۰ با همه سختی‌ها و فشارها و شدیدترین تحریم‌ها و جنگ اقتصادی، کشور را به گونه‌ای اداره کرده که نه دوستان ما، ‌بلکه دشمنان ما هم امروز اعتراف دارند که «فشار حداکثری» شکست خورده است. این بالاترین عمل و جزو افتخارات دولت دوازدهم است.

اشاره رئیس جمهوری به اظهارنظرهای اخیر مقام‌های آمریکایی است که اعتراف کرده‌اند سیاست فشار حداکثر آمریکا علیه ایران شکست خورده است. رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در مصاحبه با رادیو ملی آمریکا که سه‌شنبه گذشته منتشر شد، گفت: در سه سال گذشته دولت ترامپ گزینه فشار حداکثری را آزمایش کرد، دیدیم چه اتفاقی افتاد، ایران برنامه هسته‌ای خود را گسترش داد.
وی با تأکید بر اینکه سیاست فشار حداکثری شکست خورده، گفت: دولت بایدن متعهد است که ایران به سلاح اتمی دست نیابد و بهترین راه را برای این کار، دیپلماسی می‌دانیم. ما با هر کسی که در ایران قدرت داشته باشد، مذاکره خواهیم کرد. اگر بتوانیم پیش از انتخابات به تفاهم برسیم که خوب است؛ اگر نتوانیم، پس از آن با هر کسی که در تهران مسئول باشد، ادامه خواهیم داد.

حسن روحانی این اظهارات را «پیروزی ملت ایران» تلقی کرد و گفت: در شرایط تحریم امروز آمریکا به صراحت می‌گوید سیاست فشار حداکثری شکست خورده و دیگر جواب نمی‌دهد. به صراحت می‌گویند راهی جز مذاکره نداریم و اگر شما آماده‌اید، ما حاضریم مستقیم مذاکره کنیم و اگر آماده نیستید، حاضریم غیرمستقیم با گروه ۱+۴ مذاکره کنیم. این به معنای پیروزی ملت ایران است که نباید آن را دست کم بگیریم.

با وجود این رخدادها که رئیس جمهوری نیز به اشاره کرد، برخی رسانه‌ها و همچنین فعالان حوزه فضای مجازی در کتمان این واقعیت و تحریف این پیروزی از دشمنان خارجی پیشی گرفته‌اند. در حالی که این یک پیروزی بزرگ در تاریخ ملت ایران است که روحانی تاکید دارد مربوط به دولت دوازدهم نیست و به ملت ایران مربوط است زیرا سه سال و نیم در برابر همه فشارها ایستاده و مقاومت کرده است.

اشاره رئیس جمهوری به انزوای دولت آمریکا در دوران ترامپ در سازمان ملل، شورای امنیت، مجمع عمومی و دادگاه لاهه در هر بار موضوع‌گیری علیه ایران و شرایطی است که حتی یاران سنتی‌اش او را در رأی دادن علیه ایران یاری نکردند.

مقاومت ایران، آمریکا را به برجام باز می‌گرداند
مقاومت دولت و ملت ایران در برابر فشار حداکثری آغاز فصل جدیدی از روابط بین‌المللی را رقم زده است؛ تا جایی که حفظ برجام و بازگشت آمریکا به آن بار دیگر مورد بحث و بررسی قرار گرفته و در تازه‌ترین تلاش‌ها برای حفظ برجام، ایران سه‌شنبه گذشته به‌طور غیر مستقیم در وین با اعضای اروپایی باقی‌مانده در برجام به گفت‌وگو پرداخت. این جلسه‌ها در چارچوب دو کارگروه جداگانه پیرامون جنبه‌های فنی رفع تحریم‌ها و اجرای کامل برجام، ادامه خواهد یافت.

سید عباس عراقچی معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی در نشست کمیسیون مشترک برجام تأکید کرد: رفع تحریم‌های‌ آمریکا، نخستین و ضروری‌ترین اقدام جهت احیای برجام است و جمهوری اسلامی ایران آمادگی کامل دارد که به محض رفع تحریم‌ها و پس از راستی‌آزمایی آن، اقدامات جبرانی هسته‌ای خود را متوقف کرده و به اجرای کامل برجام برگردد.

بنابراین به‌نظر می‌رسد دولت دوازدهم با به پایان رساندن تروریسم اقتصادی که خروج یک‌جانبه ترامپ از برجام، با هدف فشار حداکثری به مردم ایران آغاز کرده بود، می‌تواند مسیر گشایش اقتصادی را برای دولت پس از خود هموار کند.

نشانه‌های شکست فشار حداکثری
از نشانه‌های شکست فشار حداکثری می‌توان به توان دولت در واردات کالاهای اساسی و همچنین دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی اشاره کرد. در واقع در شرایطی که هنوز حساب‌های بانکی ایران آزاد نشده، حجم واردات کالاهای اساسی در سال ۱۳۹۹ به ۲۳ میلیون و ۱۰۷هزار تن و ارزش بیش از ۱۲ میلیارد دلار رسید.

همچنین بیش از ۱۴ هزار و ۷۹۸ تن دارو، تجهیزات و ملزومات ضروری پزشکی به ارزش یک میلیارد و ۶۴۶ میلیون دلار و ۴۵۱ تن داروهای دامی ضروری به ارزش ۶۴ میلیون و ۱۵۹ هزار دلار در سال گذشته از گمرک ترخیص شده است.

با این حال اگر فشار داخلی همسو با فشارهای خارجی، تنگناهای پیش روی دولت را بیشتر نمی‌کرد، مردم می‌توانستند نیازهای ضروری خود را با هزینه پایین‌تری تأمین کنند. یکی از فشارهای داخلی، موضوع تصویب لوایح مسکوت مانده FATF است که به اعتقاد کارشناسان اقتصادی به دلیل عدم تصویب آن‌ها، هزینه مبادله با شرکای تجاری حداقل ۲۰ درصد در مقایسه با برقراری روابط بانکی بین‌المللی بیشتر شده و این همان هزینه‌ای است که مردم در نهایت پرداخت‌کننده آن هستند و دولت نیز با وجود تلاش برای رفع این‌گونه فشارهای داخلی از هیچ تلاشی فروگذار نکرده است.

این در حالی است که گروه‌های فشار داخلی حتی در شرایطی که آمریکا نیز به شکست خود اذعان دارد، حاضر به حفظ منافع ملی نیستند و گروه‌های تندرو با آدرس غلط دادن به افکار عمومی و طرح این موضوع که FATF آمریکا را از پای میز مذاکره بلند خواهد کرد، در به نتیجه رسیدن جلسه‌های مجمع تشخیص مصلحت نظام برای بررسی این لوایح، کارشکنی می‌کنند./ایرناپلاس

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.