تاریخ انتشار : شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۹:۵۴

وزیر پاکستانی مطرح کرد؛

توسعه بازارچه‌های مرزی با ایران، دستور کار جدی اسلام‌آباد

توسعه بازارچه‌های مرزی با ایران، دستور کار جدی اسلام‌آباد
اسلام‌آباد - وزیر صنایع دفاعی پاکستان که نماینده عالی این کشور برای پیگیری طرح‌های مربوط به تاسیس گذرگاه‌های جدید مرزی با جمهوری اسلامی ایران می‌باشد، گفت: توسعه بازارچه‌های مرزی مشترک میان دو کشور دستور کار جدی اسلام‌آباد است.

رادیو دولتی پاکستان روز شنبه اعلام کرد: خانم «زبیده جلال خان» طی سفر به ایالت بلوچستان و بازدید از شهرهای همجوار مرزی با ایران، اقدامات دولت این کشور برای تقویت تجارت دوجانبه با ایران و توسعه بازارچه‌های مشترک مرزی را با بازرگانی و مسوولان تجاری این ایالت مطرح کرد.

دومین گذرگاه رسمی دو کشور همسایه، گذرگاه مرزی ‘ریمدان’ ایران و ‘گبد’ پاکستان با حضور «محمد اسلامی» وزیر راه و شهرسازی کشورمان و خانم «زبیده جلال» وزیر تولیدات دفاعی پاکستان ۲۹ آذرماه ۹۹ به صورت رسمی افتتاح شد.

این نخستین اقدام در زمینه ایجاد مرز رسمی جدید بین ایران و پاکستان در سال ۹۹ بود که پس از میرجاوه، ریمدان به عنوان دومین مرز رسمی با پاکستان فعالیت خود را برای تجارت آغاز کرد و پیش از این مانند مرزهای پیشین، کوهک و جالق به صورت بازارچه فعال بود.

پس از این رویداد مهم، وزیر پاکستانی و نماینده عالی دولت این کشور برای پیگیری کارهای مربوط به تاسیس گذرگاه‌های جدید مرزی با ایران و همچنین بازارچه‌های مشترک مرزی اعلام کرد که در راستای کمک به تقویت تجارت دو کشور و حمایت از مرزنشینان یکدیگر، سومین مرز رسمی ایران و پاکستان در منطقه “پیشین-مند” نیز به زودی افتتاح می‌شود و همزمان چهار نقطه دیگر نیز برای تردد شهروندان و تجار دو طرف در امتداد مرز مشترک با ایران شناسایی شده است که به تدریج بازگشایی آن انجام خواهد شد.

براساس این گزارش، خانم زبیده جلال در دیدار هیات تجاری شهرستان “تربت” واقع در ایالت بلوچستان گفت: دولت پاکستان خرید زمین برای توسعه بازارچه مرزی در مجاورت گذرگاه “گبد” را آغاز کرده و مصمم به برداشتن گام‌های موثر برای بهبود زندگی مرزنشینان و کمک به گسترش تجارت مرزی با ایران است.

وی افزود: با تأسیس بازارچه‌های مشترک مرزی، مردم مناطق مرزی به صورت قانونی از امکانات تجاری بهره مند می شوند.

وزیر صنایع دفاعی پاکستان تاکید کرد: نخست وزیر این کشور بسته‌مالی ویژه به بلوچستان از جمله مناطق جنوبی این ایالت اختصاص داده تا از سطح محرومیت مردم منطقه کاسته شده و امکانات اساسی زیرساختی را نیز در اختیار آنها قرار دهد.

وزیران امور خارجه ایران و پاکستان دهم فروردین امسال در حاشیه کنفرانس بین المللی قلب آسیا در تاجیکستان دیدار و ضمن بررسی آخرین تحولات روابط دوجانبه، بر لزوم افزایش تجارت دوجانبه، همکاری‌های اقتصادی و توسعه بازارچه‌های مشترک مرزی تاکید کردند.

آمار تجارت ایران و پاکستان

تجارت ایران در سال ۱۳۹۸ با پاکستان بیش از ۱.۵ میلیارد دلار بوده که سهم صادرات ۲ میلیون و ۸۶۵ هزار تن به ارزش یک میلیارد و ۱۱۲ میلیون و ۸۲۲ هزار و ۷۰۵ دلار و سهم واردات از پاکستان ۳۶۶ هزار تن به ارزش ۴۱۰ میلیون دلار بوده است.

در هشت ماهه سال ۹۹ نیز بیش از یک میلیون و ۷۳۸ هزار تن کالا به ارزش ۷۰۸ میلیون دلار تبادل تجاری انجام شده است که سهم صادرات کالا به پاکستان یک میلیون و ۵۳۸ هزار تن به ارزش ۵۹۰ میلیون دلار بوده و سهم واردات از پاکستان نیز ۱۲۰ هزار تن به ارزش ۱۱۸ میلیون دلار بوده است.

انواع سوخت مایع و گاز، مصالح ساختمانی، میوه و صیفی‌جات، مواد غذایی، لوازم آشپزخانه، لوازم آرایشی و بهداشتی، خشکبار، سنگ، ظروف و لوازم یدکی ماشین‌آلات عمده کالاهای صادراتی ایران به پاکستان است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.