تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۱

بازتاب انتخابات ۱۴۰۰ در شبکه‌های اجتماعی؛

لحظه‌شماری اصولگرایان برای نامزد اجماعی

لحظه‌شماری اصولگرایان برای نامزد اجماعی
تهران- داده کاوی ایرنا از شبکه‌های اجتماعی نشان می‌دهد با وجود اجماع بسیاری از احزاب و گرایش‌های سیاسی اصولگرا بر حمایت از سیدابراهیم رئیسی، اصلاح‌طلبان ترجیح می دهند که تا زمان مشخص نشدن قطعی نامزدی رئیس قوه قضاییه، نامزد نهایی خود را معرفی نکنند.

 

به گزارش گروه داده کاوی ایرنا، فضای مجازی در هفته‌های منتهی به انتخابات به یکی از اصلی‌ ترین عرصه‌های فعالیت نامزدها، رسانه‌ها و کاربران برای اعلام نظر در خصوص انتخابات ۱۴۰۰ تبدیل شده است. کاربران در فضای مجازی به اظهار نظر در خصوص مسایلی چون مشارکت در انتخابات می پردازند و چهره‌ های مختلف جریان های سیاسی در شبکه‌ هایی نظیر توییتر و کلاب هاوس به صریح‌ ترین شکل مورد نقد و تحلیل قرار می گیرند.

گروه داده کاوی ایرنا در گزارش‌ های مستمر خود و در فاصله یک ماه و یک هفته مانده به انتخابات ریاست جمهوری، پربازدیدترین محورهای مطرح شده در شبکه‌های اجتماعی را مورد رصد قرار می دهد. این گزارش بر اساس روش تحلیل کیفی پست‌ های تلگرامی و توییت‌ ها در بازه زمانی ۱۱ صبح دوشنبه بیستم اردیبهشت تا ۱۱ صبح سه شنبه بیست و یکم اردیبهشت ماه جمع بندی شده است.

تلگرام و اعلام جزییات ثبت نام و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری

نظر متفاوت مجریان انتخابات با شورای نگهبان درباره شرایط داوطلبان انتخابات ریاست جمهوری در شبکه های اجتماعی مختلف بازتاب پیدا کرد. یک کانال تلگرامی در این باره نوشت: در پی ابلاغ مصوبه شورای نگهبان درخصوص شرایط داوطلبان ثبت‌نام در انتخابات ریاست‌جمهوری به وزارت کشور؛ رئیس‌جمهور به وزارت کشور دستور داد که در برگزاری انتخابات بر اساس جمع‌بندی نظریه تفسیری معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری و طبق قوانین موجود عمل نماید. معاونت حقوقی ریاست‌جمهوری در پی ابلاغ مصوبه اخیر شورای نگهبان به وزارت کشور، طی نامه‌ای در ۷ بند تفسیر حقوقی خود از این مصوبه را ارائه کرد. این نامه صلاحیت وضع معیارهای نوعی یا قانونگذاری را بر اساس اصل ۷۱ قانون اساسی، صرفا بعهده مجلس شورای اسلامی دانسته و تاکید کرده است که در صورت تصویب قانون از سوی مجلس هم ابلاغ آن برای اجرا با رئیس‌جمهور است. معاونت حقوقی در جمع‌بندی نظریه خود وزارت کشور را مکلف دانسته تا وظایف اجرایی خود در انتخابات ریاست‌جمهوری را بر اساس قوانین موجود و آئین‌نامه‌ها و قوانین مربوطه انجام دهد.

اظهارات جمال عرف رئیس ستاد انتخابات کشور در باره آخرین جزئیات ثبت نام و برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نیز از جمله خبرهای پربازدید در کانال های تلگرامی بود. یک کانال تلگرامی در بازنشر این سخنان از قول عرف نوشت: از سه شنبه و از ساعت ۸ صبح تا ۶ بعدازظهر به مدت ۵ روز ثبت نام از داوطلبان سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری آغاز می‌شود. برای روز برگزاری انتخابات در ۲۸ خرداد هم همه دستورالعمل‌های بهداشتی هم از لحاظ افزایش شعب، هم از لحاظ رعایت بهداشت در شعب و هم از لحاظ زمان مقرر شد تا دو ساعت زمان انتخابات را افزایش دهیم تا مردم راحت‌تر بتوانند رای خود را به صندوق بیندازند.

جمال عرف همچنین درخصوص آمار واجدین شرایط شرکت در انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری اعلام کرد: پنجاه و نه میلیون و سیصد و ده هزار و سیصد و هفت نفر، کل واجدین شرایط شرکت در انتخابات ریاست جمهوری در ۱۴۰۰ هستند. آمار رأی اولی‌ها یک میلیون و سیصد و نود و دو هزار و صد و چهل و هشت نفر، است.

۵ گزینه حزب کارگزاران برای انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ معرفی شدند. یک کانال تلگرامی اصولگرا از قول غلامحسین کرباسچی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی اعلام کرد: حزب کارگزاران آقایان ظریف، محسن هاشمی، جهانگیری، پزشکیان و شریعتمداری را به عنوان کاندیدای مدنظر به جبهه اصلاحات ایران پیشنهاد کرده است.

محمود صادقی نماینده سابق تهران در مجلس دیروز ۲۰ اردیبهشت ماه، با برگزاری یک نشست خبری برای سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران داوطلب شده است. یک کانال تلگرامی در بازنشر اظهارات صادقی در نشست خبری از قول وی نوشت: رئیس جمهور نباید با یک تشر از عهدی که با مردم بسته عقب نشینی کند. دولت باید برای رفع رنج مردم خودش را مسئول بداند. من روز شنبه به نهاد اجماع ساز اعلام برنامه کرده ام. اگر مجموعه نهاد اجماع ساز به حمایت از فرد دیگری برسد تمام سرمایه اجتماعی خودم را به سمت حمایت از او می برم. هنوز کاندیدای اصلی اصلاح طلبان مشخص نشده است.

اظهارات اسدالله بادامچیان دبیرکل حزب موتلفه اسلامی در خصوص نامزدی خود و حمایت از اعلام نامزدی سیدابراهیم رییسی نیز در کانال های تلگرامی مختلف بازنشر یافت. یک کانال تلگرامی در این ارتباط از قول بادامچیان نوشت: اگر رئیسی بیاید حزب موتلفه از وی حمایت می‌کند. با مصوبه شورای نگهبان بار حضور در انتخابات از روی دوش من برداشته شد. اگر آیت الله رئیسی بیایند حزب موتلفه از ایشان حمایت خواهد کرد. در حزب موتلفه از چهار نسل در شورای مرکزی عضویت داریم؛ هم جوانگرایی داریم و هم پیوند نسل‌ها را داریم. سیاست شورای وحدت کاملا مشخص است؛ اگر آقای رئیسی تشریف بیاوردند این شورا ایشان را انتخاب خواهد کرد. اگر آقای رئیسی نیامد، شورای وحدت روی نفر اصلح اجماع خواهد کرد. هر حزبی در انتخابات شرکت نکند یعنی خودکشی سیاسی کرده است.

توییتر و بازتاب مصوبه شورای نگهبان

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان در حساب شخصی خود در توییتر نوشت: مصوبه شورای نگهبان در خصوص شرائط ثبت نام کنندگان انتخابات ریاست جمهوری برای وزارت کشور و دیگر مجریان لازم الاجراست. بدیهی است کسانی از نظر این شورا ثبت نام کننده تلقی می‌شوند که مدارک مذکور در مصوبه این شورا را هنگام ثبت نام ارائه کرده باشند.

علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع رسانی دفتر ریاست جمهوری در توئیتی نوشت: پس از ارائه‌ی نظریه‌ی معاونت حقوقی رئیس‌جمهور، #روحانی صراحتا وزارت کشور را مکلف کرد تا وظایف اجرایی خود را مطابق قوانین موجود انجام دهد. طبق #قانون_اساسی، قانونگذاری صرفا در شأن مجلس و ابلاغ قوانین نیز با رئیس‌جمهور است. تغییر رژیم حقوقی انتخابات، بدون تغییر قوانین، متصور نیست./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.