تاریخ انتشار : یکشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۷:۱۷

استقلال و فرهاد مجیدی زیرذره بین امیرهاشمی مقدم ؛

چرا میلیچ شماره ۱۰ پوشید؛ تعویض‌ها متعجبم کردند

چرا میلیچ شماره ۱۰ پوشید؛ تعویض‌ها متعجبم کردند
تهران- پیشکسوت باشگاه استقلال به صورت تفصیلی درباره عملکرد استقلال و فرهاد مجیدی در شهرآورد ۹۵ صحبت کرد و گفت: تعویض‌ها متعجبم کرد.

به گزارش ایرنا، امیر هاشمی مقدم، پیشکسوت باشگاه استقلال در گفت‌وگو با ایرنا، به صورت مفصل راجع به عملکرد آبی‌پوشان پایتخت و فرهاد مجیدی در شهرآورد ۹۵ صحبت کرد و چشم‌اندازی از اینده این تیم ارائه کرد. همراه ما باشید.

دومین باخت متوالی استقلال و شکست در شهرآورد ۹۵…

مساله مهم این است که ۱۰۰ درصد برد مقابل پرسپولیس اهمیت زیادی دارد چرا که یک شهرآورد بود. اما به نظرم باخت مقابل ذوب‌آهن خیلی مهم‌تر از شکست مقابل پرسپولیس بود اما زیاد درباره آن مسابقه صحبت نمی‌شود و حالا استقلال در ۲ بازی ۶ امتیاز از دست داده است. من نگران قهرمانی نیستم و اصلی‌ترین مساله‌ای که من را نگران می‌کند این است که استقلال با این وضعیت ممکن است رده سوم و سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را از دست بدهد و باید روی این مساله اندیشید.

اگر کمالوند بود استقلال این ۲ بازی را نمی‌باخت؟

تقریبا ۲ سه هفته پیش کمالوند جدا شد. خیلی مواقع از بیرون حاشیه وارد باشگاه‌های بزرگ می‌شود ولی من اصلا درک نمی‌کنم در فاصله ۲ هفته تا بازی‌های مهم فراز کمالوند جدا می‌شود و ضربه بدی از داخل به تیم وارد می‌شود. کمالوند تاثیر بسیار زیادی داشت و در لیگ قهرمانان همه آن را دیدند. تیم به آرامش رسیده بود و شکل گرفته بود. استقلال باید هرکاری برای نگه داشتن او انجام می‌داد. اگر خود استقلال خواهان ماندن او نبود چرا از ابتدا گذاشتند او بیاید. در حال حاضر می‌بینیم که استقلال تغییر عجیبی کرده و در جریان بازی تعویض‌ها حالتش تغییر پیدا کرده است. سرمربی، تصمیم‌گیرنده است و فراز کمالوند رفته و باید به تصمیم او احترام گذاشت و امیدوارم که موفق باشد. اگرها و شایدها در فوتبال زیاد است. تضمینی نبود که اگر کمالوند حضور داشت استقلال نتیجه می‌گرفت اما بدون شک می‌توانست اثرگذار باشد.

ترکیب و آرایش استقلال چطور بود؟

اگر روی شکل نگاه کنید می‌خواهم ببینم وظیفه هر بازیکن در این ترکیب چیست؟ به وریا غفوری نقشی داده می‌شود تا به عنوان «وینگ‌بک» بازی کند. یعنی هم دفاع راست باشد و هم گوش راست. بازیکن در این پست، وقتی نفوذ می‌کند پشت خود باید حمایتی را ببیند و یا به هنگام دفاع، می‌بایست جلوی خودش بازیکنی را برای پر کردن فضای حمله حریف مشاهده کند ولی این اتفاق در شهرآورد رخ نداد و او فضای زیادی را تنها بود. از طرفی وقتی استقلال حمله می‌کند، سنگینی تیم به سمت چپ می‌رود. جایی که نادری، میلیچ و قایدی حضور دارند و همین مساله باعث می‌شود که وریا تنهاتر شود و ضریب اشتباهاتش بالا برود.

چیز دیگری که من را سوپرایز کرد و باعث تعجبم شد، نبودن بازیکن تخصصی در پست ۱۰ است. اگر تیمی می‌خواهد گل بزند یکی از مهمترین پست‌ها همین پست است که در سیستم‌های قدیمی و جدید نقش موثری داشته است. بازیکنی باید برای این پست انتخاب شود که شوتزن باشد؛ خلاق باشد؛ شم گلزنی بالایی داشته باشد و توانایی ارسال پاس اثرگذار نیز داشته باشد. چه کسی در ترکیب استقلال این نقش را داشت؟ فکر می‌کنم ریگی و مهدی‌پور نقش تدافعی داشتند و هروویه میلیچ چنین نقشی داشت. بازیکنی که در اکثر دوران فوتبالش، دفاع بوده است. هجوم میلیچ در خط طولی با خط عرضی بسیار متفاوت است و این مساله قدرت زیادی را در حمله از استقلال گرفت. نمی‌دانم چرا میلیچ در پست ۱۰ به بازی گرفته شد. موقعیت نیمه اول ارسلان مطهری ماحصل تلاش خود او و قایدی بود که هر ۲ مهاجم بودند و جای خالی یک بازیکن پست شماره ۱۰ خالی بود. در ترکیب استقلال وظیفه‌ها مشخص نیست. مهدی‌پور و ریگی در بازی‌های لیگ قهرمانان آسیا نشان دادند ۲ هافبک دفاعی و باکس تو باکس ایده‌آل هستند اما جلوی آنها نیاز به یک هافبک پشت مهاجم است. در حال حاضر با داشته‌های استقلال، فرشید اسماعیلی یا آرش رضاوند توانایی بازی کردن در این پست را دارند. اما با توجه به محرومیت رضاوند و آماده نبودن اسماعیلی، ارسلان مطهری بهترین بازیکن برای این پست است. در تصویر بعدی که می‌بینید، به نظرم می‌توانست منطقی‌ترین ترکیب استقلال برای بازی شهرآورد باشد.

استقلالِ قبل از گل و بعد از گل چقدر متفاوت بود؟

استقلال خیلی بهتر از پرسپولیس بود اما قبل از گل. تفاوت مهم پرسپولیس با استقلال این است که آنها باتجربه‌تر و میدان‌دیده‌تر هستند. پرسپولیس به طور عمد نبض بازی را به استقلال داد تا از اشتباه استقلال استفاده کند و یک گل بزند. این حٌسنِ یک تیم جا افتاده است. استقلال نبض بازی را در اختیار داشت. دقیقه ۲ یک پنالتی مسلم برای استقلال روی قایدی گرفته نشد و بازیکن پرسپولیس باید کارت می‌گرفت اما در نهایت پرسپولیس برنده شد. وقتی بازی خوب پیش می‌رود که شما هدفی دارید و در فوتبال، هدف، بردن است. استقلال زمان قابل توجهی نمایش خوبی داشت اما موقعیت گل‌های قابل توجهی خلق نکرد. تیم روبرو اما از یک موقعیت به گل رسید. بعد از گل پنج تعویض صورت گرفت و احساسات بر منطق چیره شد. تعویض‌ها من را متعجب کرد. بازیکن دونده و خطرناک و جنگنده از زمین بیرون می‌آید و ۲ بازیکن دیگر که ایستا هستند وارد زمین می‌شوند. مهدی‌پور روز بدی نداشت اما بیرون آمد. فرشید اسماعیلی، داریوش شجاعیان، شیخ دیاباته و … بازیکنانِ در فضا نیستند و توپ را می‌خواهند . دانشگر و رمضانی برای زدن ضربه سر به میدان آمدند اما مطهری، یزدانی و دیاباته هم برای این حربه حضور داشتند. تعویض‌ها نشان داد استقلال می‌خواهد بدون حمله به گل برسد که حربه‌ای کاملا احساساتی بود.

بازیکنان خوب استقلال در شهرآورد؟

برای بردن در چنین مسابقه‌ای باید همگی بازیکنان خوب باشند. به نظرم محمد نادری، ارسلان مطهری و مسعود ریگی مثبت کار کردند. ریگی گاهی اوقات خوب است و گاهی اوقات عالی و روند همیشگی او همین است. چند نفر اشتباهاتی انجام دادند که در حد تیمِ در کورس قهرمانی نیست.

آینده استقلال…

استقلال روندی که تا به الان داشته، روند خوبی بوده اما اگر دقت کنید زیرسازی فیزیکی تیم استقلال خوب نبوده است. این در لیگ قهرمانان آسیا هم مشخص بود. ما شروع خوبی در مسابقات داشتیم اما هرچه جلوتر رفتیم بازیکنان تحلیل رفتند و همین مساله در بازی با ذوب‌آهن و پرسپولیس هم مشخص بود. استقلال در سیستم بدنسازیِ طولانی‌مدت ضعف دارد و این موضوع من را نگران می‌کند. بیشتر از مسائل فنی، روی مسائل بدنی نگران هستم و بازیکن آماده‌ای چون وریا غفوری هم تحلیل رفته است. باید ریکاوری خیلی خوبی صورت بگیرد.

عملکرد وریا و اشتباهش روی گل پرسپولیس؟

در خوردن گل فقط یک نفر مقصر نیست. اگر من سرمربی باشم اولین ایراد را به کسی می‌گیرم که توپ را لو داد. ایراد دوم برای رشید مظاهری است که دفعش به جای کناره‌ها به مرکز محوطه بود. ایراد سوم این است که یار مستقیم عیسی آل کثیر چه کسی بوده است. در نهایت هم به وریا می‌رسیم که آفساید را پر کرده است. همه تقصیرها نباید به گردن یک نفر انداخته شود. در ضمن وریا روز خوبی نداشت و می‌توانست زودتر تعویض شود و جای خود را به احمد موسوی بدهد.

برای بازی با ذوب‌آهن در جام حذفی چه کار باید کرد؟

اولین چیزی که مهم است این خواهد بود که بچه‌ها ریکاوری فیزیکی و روحی داشته باشند. احساسات باید بیرون برود. مطمئنم بازیکنان ضربه‌ی بزرگی خورده‌اند و سریعا باید این مساله حل شود. این وظیفه کادر فنی است که با بازیکنان در جمع صحبت کنند. بازی جمعه برای روز جمعه بوده است. استقلال اگر بخواهد جام حذفی را هم از دست بدهد، سالی بدون رنگ و قهرمانی را داشته است. این را فراموش نکنیم؛ استقلال تیمی است که می‌تواند ذوب‌آهن را شکست دهد. خیلی ساده بگویم استقلال باید مقابل ذوب‌آهن به برتری برسد. همچنین تیم باید در لیگ برای مقام دوم یا سوم بجنگد. امیدوارم این اتفاق رخ بدهد و در نهایت قهرمانی جام حذفی به دست بیاید.

نقش داور در این شکست؟

در دقایق اول بازی پنالتی گرفتن و کارت زرد دادن به بازیکن تیم حریف، چهره بازی را عوض می‌کرد. هم می‌شود از داور و هم از کمک داور و هم کل سیستم فدراسیون فوتبال ایراد گرفت که چرا VAR وارد نمی‌شود و داور پشت دروازه‌ای وجود ندارد. باید راه حلی برای مسابقات مهمی از این دست اندیشیده شود. داور سعی خود را کرد اما اشتباه، اشتباه است. یک فرصت ۱۰۰ درصد برای استقلال از دست رفت./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.