تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۶

۳۲ روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛

انتخابات ۱۴۰۰ ؛ فضای باز و مشارکت بیشتر

انتخابات ۱۴۰۰ ؛ فضای باز و مشارکت بیشتر
استان ها - چند روزی است که بازار تایید و رد صلاحیت‌های انتخابات ۱۴۰۰ داغ است و هر روز خبرهای آن از گوشه و کنار کشور به گوش می‌رسد. اما آنچه که در خصوص این رد و تاییدها به چشم می‌خورد برخی اعتراض‌هاست.

به گزارش گروه استان‌ها ، مثلا امروز معصومه حنفری ، فرماندار شهرستان کارون گفته است که ۲۵ داوطلب شورای شهر این شهرستان از سوی هیات نظارت استان خوزستان دوباره رد صلاحیت شدند.
محمد رضا حیدری، رییس شوای اسلامی شهر مشهد از این مردود شدن ها گله کرده و گفته است: رد صلاحیت داوطلبان عضویت در شورای اسلامی شهر مشهد با دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب درباره لزوم مشارکت حداکثری مردم در انتخابات مغایرت دارد.

حیدری در صد و سی و یکمین نشست علنی شورای شهر مشهد این انتظار را از افراد مقید به تبعیت از رهبر معظم انقلاب دارد که در خصوص بحث نظارت، فضا را باز کنند تا جریانات مختلف بتوانند اظهار نظر و مشارکت کنند و مردم هم با انتخاب کسانی که نزدیک به سلیقه خود می‌دانند در انتخابات حضور پیدا کنند و به تبع آن امید و اعتماد برای همه اقشار در ایام انتخابات فراهم شود.

رییس شورای شهر مشهد از سه عضو شاخص شورای شهر گفته است که گویا برای انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر داوطلب اما رد شده اند.

او می گوید: قبلا دغدغه های خود را بابت رد صلاحیت سه عضو فعال، شاخص و کارآمد این شورا برای حضور در انتخابات ششمین دوره شورای اسلامی شهر اعلام و درخواست کرده بودیم تا دلسوزان ورود کنند و جلو برخوردهای سلیقه ای را بگیرند که البته در دوره تجدید نظر هیات نظارت بر انتخابات امیدواری هایی ایجاد کرد اما باز هم شاهد بودیم این سه عضو شاخص تایید صلاحیت نشدند، اما باز هم امیدواریم که در بررسی صلاحیتها در سطح کشوری، این افراد تایید شوند.

مستندات رد صلاحیت شده ها ارایه شود

سید احمداحمد زاده ، معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری فارس و رئیس ستاد انتخابات این استان است. او تاکید دارد که بر اساس قانون و در صورت درخواست داوطلبان، باید مستنداتی که بر اساس آن داوطلبان رد صلاحیت شده‌اند از سوی هیات‌های اجرایی و نظارت به آنها ارائه شود.

احمدزاده هم به داوطلبان بیشتر با گرایش‌های مختلف اشاره می کند و آن را دارای کارکرد مثبت می داند و از این رو می گوید: ابتدای آغاز بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات شوراها تاکید داشتیم که هم هیات‌های اجرایی و هم نظارت سوابق اعلامی از سوی مراجع چهارگانه را به طور دقیق بررسی کنند و با مد نظر قرار دادن عدالت به‌گونه‌ای عمل شود که داوطلبان بیشتری با گرایش و سلیقه‌های متعدد در عرصه رقابت انتخاباتی حضور داشته باشند.
او گفته است: معتقدیم با بررسی بیشتر در هیات مرکزی نظارت تا آنجا که سوابق اعلامی قابل اغماض و چشم پوشی است و امکان تایید صلاحیت افراد بیشتری وجود دارد این کار صورت گیرد تا شاهد مشارکت حداکثری در انتخابات آتی باشیم.

از طرفی حجت‌الاسلام و المسلمین محمد سبزی، نماینده مردم ساوه و زرندیه در مجلس شورای اسلامی ، درست است که معتقد است شورای نگهبان در تایید یا رد صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطابق قانون اساسی عمل خواهد کرد و همه افراد ملزم به تمکین هستند ، اما در عین حال این را هم می گوید که برخی از قوانین انتخابات به خصوص در حوزه شوراهای شهر و روستا نیازمند اصلاح است.

فریده یوسفی ، فعال سیاسی و فرهنگی مازندران هم با اشاره به اینکه هنوز تنور انتخابات گرم نشده است ، توصیه می کند: مسئولان ذیربط در رد و یا تایید صلاحیت ها قانون را مدنظر خود قرار بدهند تا با ورود افراد با سلایق و جناح های مختلف بتوانیم زمینه حضور حداکثری مردم را در این روزهای باقی مانده به انتخابات را فراهم کنیم .

او ایجاد بستر انتخاب آزاد را لازمه مشارکت حداکثری مردم می داند. به اعتقاد او در این شرایط است که افراد از میان نامزدهای انتخاباتی مبادرت به انتخاب فرد مورد نظر خود می کنند.

این فعال سیاسی اهل مازندران ادامه می دهد: یکی از پیش نیازهای انتخابات آزاد در هر کشوری فراهم آوردن امکان حضور کاندیداها با سلایق و جناح های مختلف است که بدین گونه مردم بتوانند از طریق آن دست به انتخاب بزنند.

او همچنین به این نکته اشاره می کند که هر یک از کاندیداها به عنوان نماینده یک محدوده فکری آن جامعه به شمار می روند و نمی توان این مساله را با حذف یکسری نادیده گرفت .

او، حذف برخی نامزدهای انتخاباتی را تنگ کردن محدوده و نگرش بخشی از افراد جامعه می داند و اینکه برخورد سلیقه ای در این خصوص باعث می شود تا به موضوع مهم حضور و مشارکت حداکثری مردم لطمه بزند چرا که بالتبع محدود کردن افراد به یکسری نامزدهای انتخاباتی موضوع انتخاب آزاد را کمرنگ می کند و باعث دلسردی و ناامیدی جامعه خواهد شد ؛ همچنین عدم حضور نماینده تفکر آنها در این جریان انتخاب به نوعی نادیده گرفته شدن خواست و اراده آنها به شمار می رود .

پرهیز از داعیه های رویا پردازانه و اغواگرانه

و اما به جز توصیه های نخبگان استان ها به شورای نگهبان و هیات نظارت بر انتخابات شوراهای اسلامی در خصوص صلاحیت های داوطلبان، امروز هم مثل روزهای قبل دغدغه شماری از نخبگان مشکلات اقتصادی مردم و پرهیز از ادعاهای تبلیغاتی که بیشتر رویایی و غیر واقعی است تا واقعی پرداختند.

به عنوان مثال شهرام فتاحی، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه، اظهار می دارد: مطالبات مدنی و درخواست های اجتماعی در جوامع متفاوت است و آنچه که به کشور ما مربوط می شود توجه به بهبود شرایط اقتصادی است که مردم را تحت فشار قرار داده است که این معضل به عوامل متعددی همچون اعمال تحریم ها و یا برخی سوء مدیریت ها ارتباط دارد و از این رو داوطلبان ریاست جمهوری برنامه عملیاتی داشته باشند.

این استاد علوم سیاسی دانشگاه تاکید دارد: فردی که در انتخابات داوطلب می شود و خود را در معرض آرای عمومی قرار می دهد در گام نخست باید چند مطلب را رعایت کند، یکی اینکه از طرح داعیه های رویا پردازانه و اغواگرانه برحذر باشد، مشکلات را به معنای دقیق کلمه بشناسد و نگاهی مشکل گشا و کاملا عملیاتی برای چاره اندیشی مشکلات موجود داشته باشد.

به گفته فتاحی، ترویج پوپولیسم در جامعه و طرح مواردی که تنها هیجان عمومی را بالا می برد به همراه تخریب رقیب و رویه های نادرست که در گذشته ها گاه شاهد آن بودیم قبل از اینکه تنور انتخابات را داغ کند آتش به خرمن مملکت می زند، به همین خاطر برای رسیدن به جایگاه مطلوب باید راهی را انتخاب کنیم که تاکنون مدنظر نبوده است.

شعارهای زیادی در زمان تبلیغات انتخاباتی داده می شود اما …

حجت الاسلام مصطفی حقیقی، مدیر حوزه علمیه هرمزگان هم درباره شعارهای تبلیغاتی می گوید: شعارهای بسیاری در زمان تبلیغات انتخاباتی داده می‌شود اما بایستی به برنامه، توان و باور فردی که خود را در معرض انتخاب شدن توسط مردم قرار داده توجه و توان شخص را بررسی کرد، امیدواریم در انتخابات پیش رو فردی مدیر جمهوری مقتدر، انقلابی، ولایتمدار، دوستدار و معتقد به مردم ایران روی کار بیاید.

حجت الاسلام اسماعیل پاک‌نژاد ، مسوول دفتر نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه آزاد اسلامی واحد بندرعباس، نکته ای دیگر می گوید و معتقد است : ذائقه سیاسی و گرایش مردم نیز در انتخابات مشخص می‌شود و مسوولان براساس آن برای آینده کشور برنامه ریزی و تصمیم گیری می‌کنند.

او اظهار می دارد: آیا با شرکت نکردن در انتخابات وضعیت درست می‌شود؟ خیر اینگونه نیست بلکه برای داشتن کشوری آباد و تغییر سیاست‌ها باید در انتخابات شرکت کرد و به فرد اصلح رای داد.

حجت‌الاسلام عسگر فعال آذر ، رییس دفتر نمایندگی ولی فقیه در امور اهل سنت آذربایجان‌غربی معتقد است: هم‌ نامزدهای انتخاباتی از دادن شعارها و وعده هایی که در توانشان نیست خودداری کنند و هم مردم فریب وعده های دروغین را نخورند.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری و ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا به طور همزمان در ۲۸ خرداد سال جاری برگزار می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.