تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۲

۳۰ روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛

انتخابات ۱۴۰۰؛ صداقت، آنچه که برای همیشه می‌ماند

انتخابات ۱۴۰۰؛ صداقت، آنچه که برای همیشه می‌ماند
استان ها - وقتی درباره چیزی خیلی صحبت می‌شود یعنی مساله و دغدغه‌ای وجود دارد که باید حل شود. این روزها صحبت از اخلاق در انتخابات و تبلیغات انتخاباتی نامزدها در سطح جامعه و رسانه‌ها خیلی زیاد است؛ این یعنی اینکه مساله‌ای تحت عنوان "بی‌اخلاقی انتخاباتی"وجود دارد که صدای بسیاری را درآورده است.

 

مثلا امروز غلامحسین محسنی اژه ای ، معاون اول قوه قضاییه که در آیین معارفه رئیس جدید دادگستری استان اردبیل سخن می گفت با اشاره به به برگزاری چهار انتخابات در خردادماه اظهار داشت: انتظار می‌رود نامزدها، ستادها و هواداران آنها اخلاق اسلامی را در رقابت‌های انتخاباتی رعایت کنند.

وقتی چنین مقامی قضایی به ” انتظار می رود” اشاره می کند یعنی اینکه لابد چیزی هست یعنی جایی یا جاهایی بی اخلاقی انتخاباتی صورت گرفته است.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی، نماینده ولی‌فقیه در استان مرکزی هم امروز اتفاقا در کلاس درس اخلاق مدیران استان مرکزی تاکید کرد: نامزدهای حاضر در رقابت انتخاباتی ۱۴۰۰ و ستادهای انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا باید اخلاق، تقوا را در تبلیغات ملاک کار قرار دهند و از تخریب و اقدامات غیرقانونی پرهیز کنند.

به نظر می رسد ریشه چنین بی اخلاقی هایی ویژه این برهه از انتخابات نباشد چرا که حسین روشن کار از استادان دانشگاه آزاد اسلامی واحد بوشهر معتقد است: رقابت‌های انتخاباتی طی ۲ دهه اخیر به گونه‌ای است که گویا یک جنگ قدرت تمام عیار بین بازیگران و رقبا است که همه رقبا با شیوه‌های قدرت طلبانه و بدون رعایت اخلاق و به هر قیمتی به دنبال کسب رای و برد در انتخابات هستند و این شیوه عمل برای نظام سیاسی و مردم بسیار مایوس کننده‌است.

روشن کار در خصوص پیامدهایی این جنگ بین رقبا اینگونه پیش بینی می کند: چنین فضایی منجر به حاشیه راندن تعداد زیادی از گزینه‌های مناسب برای انتخاب شدن و تعداد زیادی از مردم به عنوان رای دهنده می‌شود؛ این در حالی است که فرد دارای انگیزه خدمت، این قدر به تخریب دیگران و رفتار غیراخلاقی نیاز ندارد.

او توصیه میکند: نامزدهای انتخابات به جای سیاه نمایی و ایجاد جو ناامیدی در جامعه با نقدی منصفانه برنامه‌های منطقی و واقع گرایانه و راهکارهای خود را برای رفع مشکلات موجود ارائه کنند.

عبدالمجید مصلح رییس دانشگاه خلیج فارس هم همین نظر را دارد و می گوید: سیاه نمایی و نادیده گرفتن همه دستاوردهای نظام در دولت‌های مختلف و تخریب هریک از جناح‌ها و طرف‌های سیاسی نسبت به دیگری، افراد ناظر را به یک تصویر مخرب و ناکارآمد از گذشته رسانده است و با ادامه این وضعیت نباید انتظار داشت، امید مردم به این جریان‌ها بیشتر شود.

به اعتقاد رئیس دانشگاه خلیج فارس، جریان‌های سیاسی با تخریب یکدیگر در تخریب امید مردم موثر هستند و شاید حاصل تلاش مخرب آنها براحتی قابل جبران نیست؛ دراین شرایط کارآمدی نظام حکمرانی چالش اساسی امیدواری و اعتماد مردم به شمار می‌رود و راهکار ارتقای این کارآمدی بازگشت به عقلانیت، اصول علمی و حرفه‌ای در چارچوب رعایت اصول اخلاقی است.

همه می دانیم که اخلاق مداری مورد تایید همه جوامع است و مختص ایران نیست . مثلا صداقت داشتن جزوی از اخلاق مداری است و اینکه شهامت گفتن واقعیات و حقایق را هم درباره خودمان و هم درباره عملکرد و حتی نزدیکانمان داشته باشیم اقدامی اخلاقی است. اتفاقا امروز آیت الله دری نجف آبادی هم در یک کلام همین را گفت مبنی بر اینکه “مهمترین ویژگی کارگزاران نظام اسلامی در هر رکن و مقامی اخلاق مداری است”.

این لشگر متقاضیِ خدمت صادقانه، دردهای اصلی جامعه را می داند؟

از صداقت گفتیم که یکی از ارکان اخلاق است . اصلا این صداقت را که می گوییم اسلام و غیر اسلام نمی شناسد همه دنیا ، طرفدار آن هستند و در پیشینیه ما ایرانیان حتی وقتی که به اسلام نگرویده بودیم هم بود و الان هم هست و بدان ارج می نهیم.

اتفاقا ما مردم ، خیلی هم خوب می فهمیم که چه کسی صداقت دارد و که ندارد و همچنین می دانیم صداقت و شفافیت داوطلبان ، مشارکت در انتخابات را بالا می برد. این یکی از کارکردهای صداقت داشتن است.
در همین راستا امروز محمد علی ایران نژاد دبیر اجرایی حزب اسلامی کار استان کرمان هم همین را گفته است. او معتقد است که تقریبا همه جناح های سیاسی در انتخابات پیش رو نماینده دارند. ضمن اینکه مردم با کلام، خطابه ها و چهره داوطلبان آشنایی کامل دارند، اما منتظرند که ببینند این لشکر متقاضیِ خدمت صادقانه آیا دردهای اصلی جامعه را می داند و برنامه مدون، علمی و عملیاتی برای رفع تنگناها و مشکلات مردم دارد یا فقط به سر دادن شعارهای احساسی بسنده می کند.

از تحلیل محتوای این اظهارات چنین بر می آید که مردم به نقطه ای رسیده اند که سره را از ناسره به خوبی تشخیص می دهند و می دانند که دروغ می گوید که نمی گوید. از سویی دیگر به گفته علی نژاد، داوطلبان حضور در عرصه انتخابات، اشراف کامل دارند که مردم به برکت ۴۳سال حکومت مردم سالاری دینی و به برکت صعود سطح علمی و شعور اجتماعی ایرانیان و به واسطه فضای مجازی، شبکه های اجتماعی و دسترسی آزاد همگان به اطلاعات، شعارهای نامزدها را با عملکردشان و میزان دخیل بودن آنها در وضع موجود تطبیق خواهند داد.

اگر این سوال را داشته باشیم که جناح یا نامزد پیروز این انتخابات که هست، دبیر اجرایی حزب اسلامی کار استان کرمان ، باز هم موضوع صداقت را پیش می کشد و می گوید: در انتخابات ۱۴۰۰ بویژه در انتخابات ریاست جمهوری نامزد و جناحی پیروز قطعی، قاطع و واقعی انتخابات است که با صداقت اولا اشتباهات گذشته خود را بپذیرد و ثانیا اثبات کند که می تواند از حداکثر توان داخلی و اعتماد جهانی برای غلبه بر مشکلات استفاده کند.

ضمن اینکه به گفته این فعال سیاسی استان کرمان، شعارهای زیبایی چون مبارزه با فساد، رفع بیکاری، بهبود وضعیت کسب و کار و غیره نباید از زبان کسی شنیده شود که تاکنون مسئولیت خاصی در همین راستا داشته و احتمالا در انجام این وظیفه موفق نبوده است.

رییس جمهوری موفق از نگاه دانشجویان گناوه

از موفقیت در انجام وظیفه گفتیم. اصلا یک مسئول مثلا یک رییس جمهور موفق در انجام وظیفه چه کسی است؟ این را دانشجویان گناوه بوشهر در گزارش خبرگزاری از این شهر جواب داده اند. اینکه نظر دانشجویان در اینجا آورده شده است برای این است که دانشجو یعنی بخشی از جوانان و سرمایه عظیم کشورمان به شمار می آید و دیگر اینکه به قول اکبرمولایی رییس دانشگاه فرهنگیان بوشهر ، این جوانان و تحصیل کردگان هستند که برنامه‌ها را توجیه و بررسی و خطوط سیاسی جامعه را ترسیم می‌کنند و در شرایطی که احزاب واقعی شکل نگرفته‌اند، دانشگاه‌ها به عنوان مغز متفکر جامعه تعیین کننده و جایگزین احزاب و خط مشی‌ها هستند.

و اما ببینیم نظر دانشجویان گناوه درباره رییس جمهوری یا انتظار آنان از رییس آینده کشور چیست؟

مریم جوکار، مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه پیام نور گناوه یکی از ویژگی های رییس جمهوری خوب را اینگونه بیان می کند:

یک رئیس جمهوری خوب باید بداند که بقای سیاسی کشور وابسته به رشد و توسعه کشور است و نباید این مهم را فدای بقای سیاسی کند. باتوجه به اینکه اقتصاد ابزار نیست و برای تمامی افراد جامعه خیلی حایز اهمیت است، نباید این رکن در خدمت سیاست قرار گیرد بلکه سیاست باید در خدمت اقتصاد باشد.

این دانشجوی رشته حقوق ادامه داده است: اقتصاد با تار و پود زندگی مردم درآمیخته است و نقشی مهم در تحولات سیاسی و اجتماعی کشور دارد و بنابراین بدون قدرت گیری اقتصاد، سیاست نمی‌تواند قدرتمند باشد.

اردوان حیدری دبیر انجمن علمی و دانشجوی رشته مدیریت دانشگاه پیام نور گناوه می گوید: در وهله اول به عنوان یک فرد ایرانی از رئیس جمهوری آینده انتظار دارم ابتدا کشور را در عرصه اقتصادی به ثبات و آرامش برساند تا مردم از سردرگمی خارج شوند و به یک رشد اقتصادی مقبول دست یابیم. دومین انتظارم از سیزدهمین رئیس جمهوری کشور این است که میدان و زمین بازی بیشتری در اختیار دانشجویان و جوانان قرار دهد تا آنان بتوانند از ظرفیت‌های جوانی خود، نهایت استفاده را در شکوفایی کشور بکار گیرند.

عصمت السادات حسینی ، دانشجوی رشته حسابداری و دبیر انجمن علمی دانشجویی حسابداری پیام نور گناوه اظهار داشته است: رئیس جمهوری باید رفع فقر و محرومیت زدایی را در دستور کار خود قرار دهد زیرا که با توجه به اعمال تحریم‌های استکبار و ساختار اقتصاد درونی، این موضوع یکی از معضلات جامعه امروزی است. همچنین توزیع عادلانه بودجه‌های استانی به نحوی که از نظر سطح امکانات همه استان‌ها همتراز باشد، در برنامه‌های رئیس جمهوری قرار گیرد.
همچنین او به اعتماد سازی هم تاکید کرده و گفته است: با توجه به اینکه در سال‌های اخیر که سرمایه اجتماعی اعتماد سازی در جامعه کمرنگ شده‌است، رئیس جمهوری آینده باید اعتماد سازی را در راس کارهای خود قرار دهد.

عباس فارسی دبیر کانون دانشجویی هلال احمر و دانشجوی رشته مترجمی زبان انگلیسی دانشگاه پیام نور گناوه اظهارداشته است: انتظار تمامی مردم از رئیس جمهوری آینده دارابودن و همراهی تیم قوی اجرایی و مدیریتی در بدنه دولت است.

به گفته فارسی، رئیس جمهوری آینده باید شعار ندهد و دلسوز و هم صدا با مردم و عمل‌گرا باشد و از رانت پروری دوری کنند. رئیس جمهوری باید سرشار از ایده‌های نوین برای ایجاد فرصت‌های شغلی برای تمامی افراد جامعه باشد و اولویت خود را بر ایجاد اشتغال و محرومیت زدایی کشور متمرکز کند. ترویج آزادی بیان در جامعه و برقراری ارتباط سیاسی و تجاری با جوامع بین‌المللی از دیگر انتظارات جامعه از سیزدهمین رئیس جمهوری کشور است.

از صداقت و رییس جمهوری موفق که بگذریم امروز هم مثل روزهای قبل اکثر مصاحبه شونده ها با ایرنا به اعمال سلیقه ها و به طور کلی وجود سلیقه های مختلف در کشور و تاثیر گذاری مثبت تفاوت ها در انتخابات و افزایش مشارکت در پای صندوق های رای گفتند.

“مرتضی سجادی” ، رییس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب چهارمحال و بختیاری، “شارلی انویه تکیه” نماینده مسیحیان آشوری و کلدانی ایران در مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام ” رضا سعادت فر” ، امام جمعه شهر بافق از جمله افرادی بودند که امروز به ایرنا درباره تنوع سلیقه ها تاکید و آن را باعث افزایش مشارکت مردم در انتخابات عنوان کردند.

و حسن ختام گزارش جمع بندی امروز را این گفته حسین اسکندری ، عضو هیات علمی دانشگاه خلیج فارس قرار دهیم که گفته است: مردم پیوسته نشان داده‌اند هر کجا که امکان کنش‌گری اجتماعی داشته باشند، در صحنه حضور می‌یابند و در انتخابات پیش‌رو نیز به نسبتی که نامزد مطابق با دیدگاه و دنبال کننده اهداف اولویت‌دار خود را در میان نامزدها ببینند، مشارکت آنها افزایش می‌یابد؛ در این ارتباط لازم است تا جایی که قانون اجازه می‌دهد تایید صلاحیت حداکثری شخصیت‌های سیاسی صورت گیرد.

او اظهارداشته است: شورای نگهبان در چارچوب قانون با تایید صلاحیت طیف‌های سیاسی مختلف می‌تواند زمینه حضور پرشور مردم در پای صندوق‌های رای فراهم کند.

البته در این میان حجت الاسلام ” رضا سعادت فر” ، امام جمعه شهر بافق این اطمینان را دارد مبنی بر اینکه با همه تبلیغات مسموم دشمن که برای کم کردن حضور مردم انجام می‌شود، در مورد مشارکت آحاد مردم در انتخابات هیچ نگرانی وجود ندارد و اقشار مختلف جامعه خود را برای مشارکت حداکثری آماده کردند.
به هر حال هر چه که هست به قول مولایی ، رئیس دانشگاه فرهنگیان استان بوشهر، دولت‌ها می‌آیند و می‌روند و آنچه مهم است اصل نظام و مشارکت انتخاباتی بالای مردمی است که رای آنها تضمین کننده ثبات نظام جمهوری اسلامی است.

سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری ایران همزمان با ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا و دومین میاندوره‌ای پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری روز جمعه ۲۸ خردادماه سال ۱۴۰۰ برگزار می شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.