تاریخ انتشار : پنجشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۱:۳۶

انتخابات ۱۴۰۰ در نهادهای رسمی و محافل سیاسی

تدارک گام به گام برای انتخابات

تدارک گام به گام برای انتخابات
تهران- یک ماه مانده به انتخابات ریاست‌جمهوری، نهادهای مسئول، برگزاری سالم انتخابات را تدارک می‌بینند. تشکل‌های سیاسی در مرحله بعد از مشخص شدن نتیجه بررسی صلاحیت‌ها، برای تعیین راهبردها، شیوه‌های رقابت، چالش مناظرات و مصادیق انتخاباتی وارد عمل می‌شوند.

روز ۲۸ خردادماه، سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، ششمین دوره انتخابات شوراهای اسلامی شهر و روستا، میان‌دوره‌ای خبرگان رهبری و مجلس شورای اسلامی برگزار خواهد شد. تکاپوهای انتخاباتی از مدت‌ها قبل آغاز شده و نهادهای مجری و ناظر انتخابات، احزاب، چهره‌های شاخص جریان‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی کارزار انتخابات را پیش می‌برند.

این گزارش آخرین رخدادها در خصوص انتخابات پیش رو طی شبانه‌روز گذشته را به صورت جمع‌بندی ارائه می‌کند. تازه‌ترین اخبار در مورد تحولات و رویدادهای مرتبط با برگزاری انتخابات و آخرین مواضع نهادهای مسئول در این امر، تشکل‌های سیاسی و نامزدهای احتمالی انتخابات را در این گزارش می‌خوانیم.

آخرین مواضع نهادها در ارتباط با انتخابات

*سخنگوی شورای نگهبان: زمان بررسی صلاحیت‎ کاندیداها تمدید شد

«عباسعلی کدخدایی» با اشاره به اینکه هنوز احراز صلاحیت هیچ متقاضی برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری مشخص نشده گفت: در مهلت قانونی ۱۰ روز جمع بندی درباره متقاضیان انجام و احراز صلاحیت شده ها اعلام می شوند.

کدخدایی اظهار داشت: نه تنها من سایر اعضا نیز نمی دانیم چه تعداد افراد مورد تایید قرار گرفته اند. نمی توان گفت صلاحیت چند نفر مورد ارزیابی قرار گرفته است. با توجه به چند جلسه در این هفته بعید می دانم زودتر از ۱۰ روز مهلت قانونی اسامی را اعلام و به وزارت کشور اعلام کنیم و ۵ روز دوم را نیز باید استفاده کنیم.

* وزارت کشور از عاملان تولید اخبار جعلی در امر انتخابات شکایت می‌کند

روابط عمومی وزارت کشور در اطلاعیه‌ای ضمن تأکید بر اینکه ساحت اصحاب شریف رسانه و فعالان پیشرو رسانه‌های نوین در فضای مجازی مبرا از رفتارهای افراطی و خبرسازی‌های جعلی، از پیگیری قضایی عاملان تولید خبرگزاری‌های جعلی که موجب اخلال در امر انتخابات می‌شوند، خبر داد.

در این اطلاعیه می‌خوانیم: نظر به اقدامات غیرسازنده برخی عناصر افراطی و مشکوک در بخشی از فضای مجازی شامل ایراد اتهام بی‌پایه و اساس عدم بی‌طرفی وزارت کشور در روند برگزاری انتخابات به استحضار ملت شریف ایران و اصحاب پر ارج و پر تلاش رسانه می‌رساند؛ از آنجا که اقدامات ضدرسانه‌ای موصوف که البته یکسره بر پایه برداشت‌های خلاف واقع و سابقه سازی های جعلی، شکل گرفته است، ضمن ایجاد خدشه در اعتماد عمومی می‌تواند، موجبات اخلال در امر انتخابات را فراهم آورد، مطلقاً مردود است و وزارت کشور به استناد تصریحات قانونی موجود در این عرصه، از عاملان تولید، انتشار و بازنشر این مطالب، به مراجع قضایی شکایت و این موارد را تا برخورد متناسب قانونی پیگیری می کند.

* وزیر کشور: برخورداری یکسان نامزدهای انتخابات از امکانات عمومی یک الزام قانونی است

نخستین جلسه کمیسیون بررسی تبلیغات انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری با حضور «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور برگزار شد. وزیر کشور در این جلسه با اشاره به مفاد قانون انتخابات ریاست جمهوری گفت: این کمیسیون به منظور تضمین برخورداری یکسان نامزدهای ریاست جمهوری از امکانات دولتی تشکیل و زیر نظر هیئت اجرایی مرکزی انتخابات فعالیت می نماید.

وی ادامه داد: نامزدهای ریاست جمهوری که صلاحیت آنان توسط شورای نگهبان تأیید و اسامی آنها از طرف وزارت کشور اعلام می‌ شود، هر یک حق‌دارند به طور مساوی از صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برای معرفی و ارائه برنامه‌های خود استفاده نمایند و ‌ترتیب و تنظیم برنامه تبلیغات نامزدهای انتخاباتی از طریق صدا و سیما بر عهده این کمیسیون خواهد بود.

* سخنگوی ستاد انتخابات کشور: منتظر ارسال تایید صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان هستیم

« سید اسماعیل موسوی» دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور با بیان اینکه انتخابات ریاست جمهوری مهم‌ترین مساله کشور است، بیان داشت: همه تلاش مجموعه وزارت کشور بر این است که با اولویت و حفظ سلامت و جان مردم، انتخاباتی مشارکتی و در شأن نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار شود. بسترها و شرایط برای برگزاری انتخابات در موعد مقرر قانونی کاملا آماده است و هیچ نگرانی در این خصوص وجود ندارد.

موسوی اظهار کرد: به محض اعلام شورای نگهبان، اسامی نامزدهای تایید شده به اطلاع عموم مردم ایران رسانده می‌شود و فرایند تبلیغات در بازه زمانی مشخص آغاز می شود.

موسوی همچنین خاطر نشان کرد: همه تلاش مجموعه وزارت کشور بر این است که با اولویت و حفظ سلامت و جان مردم، انتخاباتی مشارکتی و در شآن نظام جمهوری اسلامی ایران برگزار شود.

آخرین اخبار از جناح اصولگرا

* جمعیت ایثارگران انقلاب و حمایت رسمی از کاندیداتوری سیدابراهیم رئیسی

جمعیت ایثارگران انقلاب اسلامی با انتشار بیانیه‌ای از حضور سیدابراهیم رئیسی در انتخابات حمایت کرد.

در این بیانیه آمده است: ورود آیت ا… ابراهیم رئیسی به عرصه انتخاب دولت ۱۴۰۰ شابد همان نقطه روشن انتهای تونل باشد که امید پرپر شده جوان ایرانی زیر چرخ های بولدوزر سوء تدبیر ۸ ساله را زنده نگه داشته و به او یادآور میشود، کسی در قامت قاضی بیش از ۲۰۰۰ بنگاه و کارخانه مهم را بازگشایی کرده و سفره های خالی کثیری را رونق بخشیده و کسی که اراده ای پولادین حلقوم یقه سفیدها و دست اندازان به منابع کشور را فشرده تا بالغ بر ۱۰۰ هزار میلیارد تومان به بیت المال برگرددف حال اگر سکان دار مهمترین رکن اجرایی کشور که صاحب اختیار بودجه ۲۲۰۰ هزار میلیارد تومانی سالانه است بشود چه خواهد کرد؟

آخرین اخبار از احزاب و تشکل‌های اصلاح‌طلب

* حمایت ائتلاف احزاب زنان اصلاح طلب از نامزدی زهرا شجاعی

در جلسه هفتادم ائتلاف زنان اصلاح طلب اعضای ائتلاف احزاب زنان اصلاح طلب با حمایت از نام نویسی زهرا شجاعی معاون امور زنان دولت اصلاحات و دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب، انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰ را نقطه عطفی برای تفسیر اصل ۱۱۵ قانون اساسی و اطلاق آن به تمامی زنان و مردان واجد شرایط خواندند و بر استفاده از ظرفیت های حقیقی و مجازی موجود در احزاب برای همراهی با وی تاکید کردند.

در این جلسه اعضای ائتلاف (صدف) خواستار شفافیت بیان برنامه های کاندیداهای ریاست جمهوری برای زنان در سخنرانی ها و مناظره ها و اعلام جایگاه و چگونگی استفاده از ظرفیت حضور زنان متخصص در هیات دولت آتی شدند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.