تاریخ انتشار : جمعه ۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۲

هر ایرانی می تواند یک چاه نفت باشد…؟!    *علی اکرم خانه ای

هر ایرانی می تواند یک چاه نفت باشد…؟!    *علی اکرم خانه ای
نگاه اقتصاد - علی اکرم خانه ای -

 

همانطور که می دانیم کارآفرینی نقش بسیار حیاتی در توسعه اقتصادی و پایدار در همه جوامع دارد. شومپیتر کارآفرینی را موتور محرکه توسعه اقتصادی می داند که بدون آن هیچ کشوری نمی تواند به توسعه اقتصادی نائل آید.در جوامع امروزی و توسعه یافته نوآوران، صاحبان فکر و اندیشه سرمایه های اصلی کسب و کاراقتصادی و از عوامل توسعه پایدار محسوب می شوند.

به روشنی پیداست ساختار اقتصادی دنیای امروز با گذشته بسیار متفاوت است. در توسعه اقتصادی امروز نوع آوری و خلاقیت با استفاده از دانش روز شکل می گیرد و گسترش می یابد این نوع اقتصاد که مبتنی بر دانش پایه ریزی شده را اقتصاد دانش محور می گویند.

با توجه به روند رو به رشد کشورها که توسعه را بر مبنای دانش و قابلیت های انسانی عملی می داند لازم است ما همپای این جریان و تدوین برنامه های راهبردی مناسب برای نیل به توسعه ملی کارآفرینی در سطح کشور اهتمام جدی و عملی داشته باشیم.

ما در کشور از منابع و امکانات ذی قیمت بسیار زیادی برخورداریم که شوربختانه یا به کار گرفته نشده و یا اینکه بصورت ناکارآمد از آن استفاده درست بعمل نیامده؛ پرواضح است اولین و مهمترین منبعی که در کشورهای پیشرفته دنیا محور اصلی مزیت رقابتی از آن نام می برند منابع انسانی یا سرمایه های انسانی است که متاسفانه در باور مسئولین ما جا نیفتاده یا آن را تهدید به حساب آورده اما در کشورهای توسعه یافته از آن به عنوان فرصت یاد شده و به نحو درست و سازنده مورد بهره برداری قرار می دهند، لذا با این وصف این پتانسیل عظیم در کشورما از سوی برنامه ریزان و سیاست مداران مورد غفلت و بی توجهی واقع گردیده که فرصت بالندگی و مجال شکوفایی نیافته و هم اینک به عنوان یک چالش جدی شاهد فرار مغزها و نخبگان در کشور می باشیم.

به لحاظ قابلیت ها و توانمندی هایی که در حوزه منابع و سرمایه های انسان در کشور سراغ داریم چنانچه مدیریت درستی بر آنها داشته باشیم هر فرد می تواند به عنوان یک چاه نفت از توانمندی ها و پتانسیل هایی که دارد ارزش آفرینی و تولید ثروت کند؛ لذا عامل مهم و برجسته ای که امروزه می تواند چرخ توسعه اقتصادی ما را بیش از بیش به گردش در آورد ضرورت جدی گرفتن مقوله کارآفرینی بصورت ویژه است چرا که با وجود روند رو به رشد بیکاری در جامعه و خیل عظیم بیکاران و فارغ الحتصیلان در رشته های مختلف براثر نبود سازو کاری مناسب، سازمان یافته و عدم مکانیزم های حمایتی و سیاست های شفاف می طلبد که مدیران کلان کشور و برنامه ریزان همپای اقتصاد دانان و مدیران با الگوسازی درست نقش کارآفرینی را در توسعه همه جانبه کشور ارتقا دهند.

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.