تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۲

شتاب‌بخشی به محرومیت‌زدایی ایلام با جلب مشارکت نهادها

شتاب‌بخشی به محرومیت‌زدایی ایلام با جلب مشارکت نهادها
.

ایلام – محرومیت‌زدایی از مناطق کم‌برخوردار ایلام به یکی از اولویت‌های مسوولان استان در سال پایانی فعالیت دولت تبدیل و در این راستا با جلب مشارکت نهادها و بنیادهای بزرگ کشور گام‌های بلندی برداشته‌ شده است.

مسوولان این استان فریاد محرومیت ایلام را به گوش مسوولان ارشد کشور، نهادها و سازمان‌های مختلف رساندند و توانستند علاوه بر اعتبارات دولتی، سازمان‌های مختلف را نیز وارد عرصه رفع محرومیت کنند.

در این راستا ظرفیت‌ بنیادهایی چون برکت، علوی، مستضعفان و معاونت مناطق محروم ریاست جمهوری برای محرومیت‌زدایی، توسعه زیرساخت‌های عمرانی و رونق اشتغال از طریق سرمایه‌گذاری و ارائه تسهیلات ارزان قیمت در این استان فراهم شد.

برای نمونه با رایزنی‌ها، پیگیری‌ها و مذاکرات متعدد و در حالیکه شهرستان ملکشاهی پیش از این پایلوت محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان قرار گرفته بود و این بنیاد تنها یک شهرستان در هر استان را در برنامه محرومیت‌زدایی قرار داشت، شهرستان تازه تاسیس هلیلان نیز به عنوان شهرستان هدف آبادانی زیر پوشش بنیاد مستضعفان قرار گرفت.

اهمیت این کار آنجا بیشتر مشخص می‌شود که در سطح کشور و در سایر استان‌ها تنها یک شهرستان جزو برنامه محرومیت‌زدایی بنیاد مستضعفان محسوب می‌شود و در ۱۳ استان نیز هیچ شهرستانی از سوی بنیاد برای اجرای برنامه‌های محرومیت‌زدایی تعیین نشده است.

شهرستان هلیلان به عنوان یکی از محروم‌ترین مناطق استان اکنون به کارگاهی از محرومیت‌زدایی تبدیل شده و راه رهایی از عمق فقر و محرومیت را در پیش گرفته است.

از سوی ستاد اجرای فرمان امام برای شهرستان تازه تاسیس هلیلان در مجموع ۴۰ میلیارد تومان، برای ملکشاهی دیگر شهرستان تحت پوشش طرح‌های بنیاد برکت ۳۷ میلیارد تومان و ۱۷۵ میلیارد تومان نیز تسهیلات اشتغالزایی برای مناطق روستایی و محروم استان اختصاص یافته است.

اما نکته حائز اهمیت اینکه ستاداجرایی فرمان امام علاوه بر شهرستان‌های یاد شده در نقاط مختلف استان از جمله مهران طرح‌های زیربنایی متعددی را در دستور اجرا دارد که احداث سردخانه، کارخانه بسته‌بندی آب و تولید یخ برای خدمات‌رسانی به زائران اربعین از جمله آنهاست.

به گفته استاندار ایلام، ۱۵۰ میلیارد تومان از طریق اعتبارات استانی و شهرستانی، بنیاد علوی و معاونت مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری طی ۲ سال اخیر برای زیرساخت‌های هلیلان هزینه شده است.

همچنین مدیر توسعه و تحقیق بنیاد برکت هم تاکید کرد: ۶ هزار و ۳۹۱ طرح اشتغالزایی تاکنون در استان ایلام اجرایی شده و ۲ هزار طرح دیگر نیز در سال جاری اجرایی خواهد شد.

بنیاد برکت ۱۰ میلیارد تومان برای اجرای یک هزار و ۲۵۰ طرح دیگر در این استان در نظر گرفته است تا بتواند به بهبود وضعیت معیشت و اشتغال مردم استان به ویژه در مناطق محروم کمک کند.

ستاد اجرایی فرمان امام تاکنون ۵۸۰ میلیارد تومان در طرح‌های عمرانی، زیربنایی، خدماتی، آموزشی، بهداشتی، محرومیت‌زدایی، اشتغال‌زایی و موارد دیگر مشارکت داشته است.

همکاری دولت و بنیاد برکت برای خروج استان ایلام از محرومیت

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) در این خصوص اظهار داشت: مشارکت در احداث یک سردخانه در پایانه مرزی مهران و پرداخت ۱۰ میلیارد تومان تسهیلات و نقدینگی به سرمایه‌گذار سردخانه فعلی مهران واقع در شهرک صنعتی این شهرستان در سفر به این استان مصوب شد.

علی عسکری افزود: یکی دیگر از مصوبات مهم سفر، برچیدن کامل مدارس سنگی و کانکسی و احداث مدارس نوساز است و همچنین نصب دستگاه آنژیوگرافی و سنگ‌شکن در ایلام از جمله برنامه‌های اولویت‌دار بنیاد برکت در استان ایلام خواهد بود.

وی یادآور شد: در حوزه بهداشت و درمان همچنین برای تامین یک دستگاه سونوگرافی مبلغ ۱.۵ میلیارد تومان واریز شده است و هزینه خرید دستگاه سنگ‌شکن هم در آینده واریز می‌شود و احداث بیمارستان ۱۲۰ تختخوابی صحرایی با دارا بودن همه امکانات در ایام اربعین و حجم زیاد زائران نیز به تصویب رسیده است.

عسکری ادامه داد: قراردادی با آبفای استان ایلام با اعتبار بالغ بر ۶۵۰ میلیارد تومان منعقد شده که در قالب این تفاهم نامه آبرسانی به ۵۰۰ روستا و احیا ۳۰۰ قنات در دستور کار است.

وی ساخت یک مسجد در پایانه برکت، احداث سایه‌بان پایانه به مساحت پنج کیلومتر، ایجاد سرویس‌های بهداشتی و تزریق ۵۰۰ میلیون تومان به مرکز جامع بهداشت مهران را از دیگر مصوبه‌های سفر به استان برشمرد.

وی با بیان اینکه اشتغال‌زایی و حمایت از افراد جویای کار از مهمترین رویکردهای بنیاد برکت در نقاط مختلف کشور است، تاکید کرد: ۱۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی از محل سپرده‌های قرض الحسنه به افراد جویای کار در قالب طرح‌های حمایت از کولبران، باران برکت، دریای برکت و سایر طرح‌ها به متقاضیان پرداخت شده است.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) اظهار داشت: بنیاد برکت آمادگی احیای ۳۰۰ قنات و آبرسانی به ۵۰۰ روستای استان ایلام را دارد که باید مسوولان آبفا و امور عشایر استان ایلام مناطق دارای اولویت را مشخص کنند.

عسکری افزود: ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد برکت در مباحث محرومیت‌زدایی و اشتغال‌زایی و کمک به واحدهای نیمه تعطیل ورود می‌کند و هم در کاهش یا رفع چالش‌های ملی نظیر تهیه واکسن برای ویروس کرونا مشارکت دارد.

وی تاکید کرد: یکی دیگر از برنامه های بنیاد برکت در استان ایلام احداث مدارس به جای کانکس است و تمامی مدارس کانکسی استان در طول سال جاری برچیده خواهد شد.

ایلام نیازمند توجه ویژه بنیاد برکت است

استاندار ایلام نیز گفت: استان ایلام نیازمند توجه جدی ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و بنیاد برکت در حوزه‌های اشتغال، محرومیت‌زدایی، عمرانی و بهداشتی است.

محمد نوذری اظهار داشت: استان ایلام ظرفیت‌های گسترده‌ای در حوزه زیرساخت‌های کشاورزی دارد که با حمایت و مشارکت بنیاد برکت، استان به رونق روزافزونی در این حوزه دست می‌یابد.

وی افزود: هم‌اکنون طرح‌های متعددی در زیربخش‌های کشاورزی استان در حال انجام یا در دستور کار است که تکمیل این طرح‌ها موجب شکوفایی اقتصاد ایلام در زمینه کشاورزی و اشتغال می‌شود.

استاندار ایلام اضافه کرد: در حوزه کشاورزی قابلیت‌ها و ظرفیت‌های خوبی در استان وجود دارد که نیازمند تامین اعتبار و همکاری ستاد اجرایی فرمان امام(ره) است که راه‌اندازی ایستگاه‌های پمپاژ بخصوص در شهرستان هلیلان با ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی که سه هزار هکتار از اراضی کشاورزی را تحت پوشش قرار می‌دهد و منجر به محرومیت‌زدایی و ایجاد اشتغال جوانان می‌شود، از جمله این طرح‌هاست.

نوذری تاکید کرد: همچنین مرز مهران از دیگر پتانسیل‌های استان ایلام است که در ایام اربعین ۶۵ درصد تردد زائران از این مرز صورت می‌گیرد ، بعضی از زیرساخت‌های اربعین در استان هنوز تکمیل نشده است و با توجه به احتمال برگزاری این کنگره در سال جاری باید تسریع در تکمیل طرح‌های اولویت دار در دستور کار باشد و در ایجاد زیرساخت‌های اربعین، تامین آب شرب، ایجاد سایه‌بان و ساماندهی پایانه برکت کارهای خوبی انجام شده که تکمیل آن نیازمند اعتبارات ویژه است.

۵۸۰ میلیارد تومان مشارکت و سرمایه گذاری بنیادبرکت در ایلام

معاون عمرانی استانداری ایلام گفت: مشارکت در ساخت ۲۱۳ پروژه عمرانی و زیربنایی با اعتبار ۲۸۵ میلیارد ریال، ساخت ۳۸ مدرسه و ۳۰ مسجد، احداث ۱۰ خانه بهداشت و خانه عالم، کمک به ۷۰۰ زوج نابارور، ساخت پایانه مسافربری برکت و پارکینگ اربعین از جمله اقدامات انجام گرفته در استان ایلام با همراهی بنیاد برکت است.

احمد کرمی یادآور شد: از دیگر فعالیت‌های بنیاد برکت می‌توان به آبرسانی اراضی زراعی شهرستان سیروان، مشارکت در احداث دی‌کلینیک ملکشاهی، مشارکت در ساخت ۱۲۶ منزل مسکونی زنان بی‌سرپرست و همچنین طرح مسکن ملی اشاره کرد.

وی افزود: همچنین مشارکت در خرید دستگاه غربالگری کودکان، اهدای ۲۰ دستگاه ویلچر به معلولان تحت حمایت بهزیستی، اهدای ۴۰ سری جهیزیه به نوعروسان نیازمند، مشارکت در ساخت ۱۷۵ مسکن طرح ملی و توزیع ۱۵۰ هزار بسته معیشتی و پروتئینی در پنج مرحله رزمایش از دیگر خدمات مشارکتی و حمایتی بنیاد برکت در استان ایلام محسوب می‌شود.

به گزارش ایرنا، تاکنون بنیاد برکت در ۲۹۵ روستا، ۲۵ بخش و ۹ شهرستان استان ایلام در مناطق روستایی و محروم طرح‌های اشتغالزایی اجرایی کرده است.

معاون اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام اواخر هفته گذشته در سفری یکروزه به استان ایلام دبیرستان دخترانه و مخزن اکسیژن مایع را افتتاح و شروع احداث مسکن ملی را کلنگ‌زنی کرد که این سه طرح خدماتی با مشارکت اعتباری بنیاد برکت و دستگاه‌های مربوطه است.

دبیرستان ۱۵ کلاسه پروین اعتصامی ایلام با مشارکت اداره کل نوسازی مدارس و بنیاد برکت با اعتبار ۵۴ میلیارد ریال بازسازی شده که سهم بنیاد برکت ۱۸ میلیارد ریال است.

مخزن اکسیژن مایع مرکز بیمارستان امام خمینی(ره) به ظرفیت ۳۰ تن با مشارکت دانشگاه علوم پزشکی و بنیاد برکت افتتاح شد که مجموع اعتبار هزینه شده برای این مخزن ۱۸ میلیارد ریال است و هفت میلیارد ریال آنرا بنیاد برکت پرداخت کرد.

همچنین کلنگ احداث ۷۵۰ واحد مسکونی طرح ملی مسکن بر زمین زده شد و اعتبار در نظر گرفته شده برای این طرح ۷۷۰ میلیارد ریال و در زمینی به وسعت چهار هزار مترمربع و در ۲ قطعه است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.