تاریخ انتشار : سه شنبه ۱۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۶

احداث پاسگاه محیط بانی در منطقه تنگ تاریکه کولگ در نقطه صفر مرزی مهران/هفت درصد اراضی استان تحت نظر محیط زیست است

احداث پاسگاه محیط بانی در منطقه تنگ تاریکه کولگ در نقطه صفر مرزی مهران/هفت درصد اراضی استان تحت نظر محیط زیست است
نگاه اقتصاد  - غلامرضا ابدالی، مدیرکل حفاظت محیط زیست گفت: هفت درصد استان تحت نظر محیط زیست است و هدف ما ارتقا و توسعه این اراضی به ده درصد می باشد.

 

 

مدیرکل محیط زیست استان ایلام در حضور اصحاب رسانه به پرداخت تسهیلات برای نوسازی تجهیزات کارخانه سیمان ایلام به مبلغ ۳۵۰ میلیارد ریال از محل صندوق ملی محیط زیست اشاره کرد و افزود: تاسیسات و تجهیزات و فیلتراسیون قدیمی کارخانه سیمان نیازمند نوسازی بود.

 

ابدالی در ادامه به پیگیری برای پرداخت تسهیلات به سایر واحدهای تولیدی همانند الکل بدره و کمپوست ایلام از محل صندوق ملی محیط زیست برای سالم سازی فرایند فعالیت های این واحدها اشاره‌ کرد.

 

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام خاطرنشان کرد: نبود سند آمایش سرزمین مشکل اصلی آلایندگی این صنایع در گذشته و فقدان این سند باعث جانمایی های غلط و غیرکارشناسی شده است.

 

این‌مسئول تصریح کرد: صنایع بزرگی چون پتروشیمی، کارخانه سیمان و پالایشگاه در حاشیه مناطق مسکونی واقع و فعالیت این واحدهای تولیدی باعث ایجاد آلودگی های زیست محیطی و انسانی شده اند.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست استان ایلام یادآور شد: احداث پاسگاه محیط بانی در منطقه تنگ تاریکه کولگ در نقطه صفر مرزی مهران از مهم‌ترین اقدامات این اداره کل به شمار می رود. ایشان اعتبار این پروژه را سه میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: منطقه حفاظت شده کولگ غنی ترین زیستگاه وحوش بزرگ جثه در غرب کشور و هم مرز با کشور عراق و محل تردد شکارچیان غیر مجاز ایرانی و عراقی است.

 

ابدالی اضافه کرد: احداث پاسگاه محیط بانی با توجه به موقعیت جغرافیایی و زیستی منطقه از اهمیت خاصی به شمار می رود. ایشان افزود: ایجاد یک پاسگاه محیط بانی دیگر در همان منطقه در دستور کار قرار دارد.

 

این مسئول در ادامه از تدوین طرح مدیریت جامع مناطق تحت حفاظت محیط زیست استان سخن‌گفت و با بیان این که این طرح در مراحل پایانی خود قرار دارد، افزود: با اتمام برنامه های مربوط به مناطق حوزه دینارکوه، ایلام به عنوان نخستین استان کشور در تدوین طرح مدیریت جامع مناطق تحت حفاظت محیط زیست محسوب خواهد شد.

 

ابدالی با بیان این که مناطق تحت تحت حفاظت محیط زیست استان هفت درصد است، اظهار داشت: هدف ما ارتقا و توسعه این اراضی به ۱۰ درصد است. ایشان افزود: سایت گوزن زرد مانشت و قلارنگ موسوم به سایت آزادی به عنوان موفق ترین سایت مولد در کشور است که سال گذشته هشت میلیارد ریال برای آن هزینه شد و هم اکنون بیش از ۵۰ راس گوزن بالغ و نابالغ و تازه متولد شده در آن نگهداری می شوند.

 

ابدالی ضمن اشاره به برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برای فراهم کردن شرایط رهاسازی این گوزن ها در محیط طبیعی حفاظت شده است، اضافه کرد: علاوه بر گوزن زرد، حفاظت از گونه های نادر و در معرض خطر خرس قهوه ای، پلنگ، افعی دم عنکبوتی و نوعی پرنده در حال پیگیری است.

 

مدیر کل حفاظت محیط زیست تاکید کرد: در منطقه حفاظت شده مانشت برای مبارزه با آفت انگلی لورانتوس به وسعت ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار با صرف هزینه یک میلیارد ریال سال گذشته با همکاری انجمن های مردم نهاد انجام گرفت و امسال هم بخش هایی از شلم کوه برای مبارزه با این آفت انگلی قرار خواهد گرفت.

 

این مسئول گفت: ۱۷ میلیارد ریال برای ۳۰۰ هکتار کپه و نهال کاری در زیستگاه کولگ در سال گذشته هزینه شد که از این میزان ۲ میلیارد ریال کپه کاری به وسعت یک هزار هکتار انجام گرفت.

 

ابدالی در پایان به تکمیل پارک صلح و دوستی کولگ در جوار مرزی ایلام و واسط عراق اشاره کرد و گفت: اجرایی شدن این طرح مشترک باعث کنترل بهتر این زیستگاه مهم و کاهش شکار و گسترش انواع گونه های جانوری خواهد شد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.