تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۴

جلیلی: 

نرخ تورم در ایران باید به رقم جهانی برسد

نرخ تورم در ایران باید به رقم جهانی برسد
تهران - نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: نرخ تورم در ایران ۴۶ درصد است و باید این نرخ به رقم جهانی نزدیک شود.

سعید جلیلی که از شبکه خبر با مردم سخن می گفت، افزود: متاسفانه نرخ تورم در کشور ما بسیار بالاست و ۴۶ درصد می باشد. در جهان این نرخ ۵ یا کمتر از ۵ درصد بوده و ما نیز باید به این عدد نزدیک شویم.

وی ادامه داد: ما در خصوص مسایلی مانند نرخ تورم یا بیکاری نباید با آمار و ارقام بازی کنیم، البته در همین دولت در خصوص کاهش نرخ تورم کارهایی صورت گرفت اما پایدار نبود و به سرعت بالا رفت. اگر نتوانیم نرخ تورم یا کنترل کنیم و آن را با ثبات نگاه داریم، مانند فنر در می رود و به سرعت افزایش می یابد.

وی تاکید کرد: ما باید تسهلات لازم را برای تهیه مسکن در اختیار افراد بگذاریم، خیلی ها با طرح مسکن مهر خانه دار شدند و برخی ها هم می گفتند این طرح باعث ایجاد تورم شده است. زمانی می‌گفتند چرا ۳۶ هزار میلیارد پول داده شده به مسکن مهر که میلیون‌ها نفر با آن خانه دار شدند و عده‌ای هم می‌گفتند که این باعث تورم شده است.
جلیلی افزود: روزانه ۲ هزار میلیارد خلق پول در کشور صورت می گیرد که این خلق پول نه در بخش تولیدی، نه در مسکن و نه در حوزه تسهیلات توزیع نمی شود و باید در اختیار افرادی قرار بگیرد که به آن نیاز دارند. صحبت ما این است که این مبالغ باید در تسهلات و برای افرادی که به آن نیاز دارند اختصاص یابد، باید دولت زمین در اختیار بگذارد و طرح مسکن مهر با رفع نواقصی که داشت دنبال شود تا مشکل مسکن حل شود.
این نامزد انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: ما ۸ سال با تشکیل دولت سایه کارگروه‌هایی را تشکیل دادیم و سعی کردیم نسبت به موضوعات مختلف که در این دولت می‌گذرد بی تفاوت نباشیم. در این مدت ۸ سال سایه به سایه تحولات و فعالیت های دولت را دنبال کردیم و با افراد و گروه های متخصص و نخبه جلسات متعددی را برگزار کردیم.

جلیلی افزود: اگر فرهنگ سیاسی تحول مثبت به همراه نداشته باشد عوارضی دارد که برخی وقت‌ها می‌تواند تمام ظرفیت‌های کشور را متوقف کند. اگر می‌خواهیم حاشیه‌ وجود نداشته باشد باید قبول کرد که این کار یک نفر نیست، این یک فرهنگ سیاسی می‌خواهد و رئیس ‌جمهور باید اقدامات موثری در زمینه فرهنگ سیاسی انجام دهد. نمی‌شود کشور را با نمایش اداره کرد و کشور نیازمند کار واقعی است. جهش کشور مستلزم این است که شما بتوانید به صورت دقیق به موضوعات و آن چیزی که در میدان می‌گذرد، لحظه به لحظه اشراف داشته باشید. رییس جمهور باید به همه این مسایل اشراف داشته باشد و به دقت مسایل را مورد بررسی قرار دهد. ما در ۸ سال گذشته به ۳۱ استان سفر کردیم و با تک تک مردم صحبت کردیم. رئیس‌ جمهور به عنوان کسی که می‌خواهد همه دستگاه‌ها را هماهنگ کند تا موانع برطرف شود، نباید صرفاً هر سه ماه یک بار به صورت نمایشی بین مردم برود و باید نسبت به امور جامعه آگاه باشد.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست‌ جمهوری گفت: نباید کشور را با روزمرگی اداره کرد. ما باید در چهار سال آینده شاهد جهش کشور باشیم و این جهش بدون پیشرفت علمی میسر نمی شود. پیشرفت هم بدون جهش علم محقق نمی شود لذا علم باید با صنعت و نیازهای ما مرتبط باشد.

جلیلی در پاسخ به سووالی در خصوص نرخ تورم و چگونگی کنترل آن افزود: وقتی نرخ تورم در کشور ما ۴۶ درصد است حتماً یک جای کار اشکالی وجود دارد، برخی ها شاید بگویند ظرف مدت یک یا دوسال این مساله را حل خواهند کرد. البته در یک سال اول دولت کنونی فعالیت هایی صورت گرفت و شاهد بودیم نرخ تورم یک رقمی شد اما چون علت را پیگیری نکردند مانند یک فنر دوباره در رفت و شاهد بودیم که نرخ تورم چقدر افزایش یافت. تورم چه زمانی به وجود می آید؟ زمانی که پول بیشتر از کالا باشد. در ۴۷ سال سپری شده پول در ایران ۴۲ هزار برابر شده اما تولید کالا چند برابر شده است؟ ما در نظر داریم در یک سال آینده این تورم را به نصف برسانیم و بعد نیز باید این رقم به نرخ جهانی نزدیک شود.
نامزد سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری به خاطره خود از خرید چای و تجربه ای که در این خصوص داشت اشاره کرد و افزود: اواخر اسفندماه برای خرید چایی رفته بودم، در یک مغازه قیمت چای ایرانی ۱۲۰ هزار تومان بود و جایی دیگر همان جنس با همان شرایط و کیفیت ۸۴ هزار تومان بود. این یعنی یک جای کار اشکال اساسی دارد.
وی گفت: ما باید از از فرصت های موجود به خوبی استفاده کنیم، باید با بهره گیری از دولت الکترونیک چرخه تولید تا چرخه توزیع را کنترل کنیم. این حسن فضای مجازی است و می توان به گونه ای برنامه ریزی کرد که همه چیز شفاف بوده و تحت نظارت باشد تا کنترل دقیقی روی این چرخه صورت بگیرد.
جلیلی در مورد نرخ بیکاری و راهکارهای برطرف شدن این مشکل در کشور خاطر نشان کرد: در خصوص این چنین مسایلی ما نباید به آمار و ارقام بازی کنیم، از سویی دیگر باید دید شغل را چگونه تعریف کرده ایم. مثلا ممکن است فردی بگوید من آما را کاهش داده ام اما شاید در تعریف شغل این چنین آمده باشد که یک ساعت کار در هفته هم شغل حساب محسوب می شود که این یک شوخی است و باید تعاریف اصلاح شود.
وی با اشاره به راهکارهایی جهت ایجاد شغل در کشور گفت: ما بررسی کردیم که چگونه می‌توانیم ایجاد اشتغال کنیم، مثلا می توانیم گلخانه های جدید را ایجاد کنیم و در بخش کشاورزی با بهره مندی از صنایع تبدیلی و تکمیلی یا تولیدات دامی و تولیدات زراعی و شیلات اشتغال زایی کنیم. ایجاد اشتغال در صنعت نفت، پتروپالایشگاه، طرح‌های پتروشیمی، بهینه سازی مصرف انرژی، توسعه معادن و … نیز مهم است و در هر بخش می توانیم طرح های بسیاری را اجرایی کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.