تاریخ انتشار : چهارشنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۵

۲ روز مانده تا ظهور و بروز اراده ملی؛

انتخابات ۱۴۰۰؛ تلخ و شیرین‌های تبلیغات نامزدهای شورای شهر

انتخابات ۱۴۰۰؛ تلخ و شیرین‌های تبلیغات نامزدهای شورای شهر
استان ها - همه فرایند انتخابات در هر دوره یک طرف، ماجراهای تلخ و شیرین تبلیغات انتخاباتی در یک طرف دیگر قرار دارد؛ چرا که گاهی این ماجراها ، خنده دار ، گاهی عجیب ، وقت هایی زشت و حتی تاسف بار هم می شوند.

برخی مواقع تبلیغات برای بسیاری جالب می شود و با لبخندی از کنار آن می گذرند مثلا طرفداران یک نامزد سنندجی به مناسبت روز دختر که به دختران رهگذر، گل هدیه می دهند.

انتخابات ۱۴۰۰؛ تلخ و شیرین‌های تبلیغات نامزدهای شورای شهر

برگزار کردن مراسم مولودی (مداحی و دفنوازی جشن میلاد پیامبر ص) هم یکی دیگر از روش‌هایی است که یکی از نامزدهای شورای اسلامی شهر سنندج در این دوره بکار گرفته و هر شب در فضای باز ستاد انتخاباتی خود و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برای طرفدارانش مراسم مولودی برگزار می‌کند.

پیرمردی راننده هم به مسافرانش کارت های تبلیغاتی دخترش را می دهد و می گوید : دخترم است، برای شورای شهر ثبت نام کرده، لطف می‌کنید اگر به او رای بدهید.

یکی از هموطنان سنندجی می گوید: کاندیداها به گونه‌ای عکس‌های خوشگل خود را به در و دیوار زده‌اند که انگار می‌خواهند به مراسم خواستگاری بروند، آنها یادشان رفته است که کاندیدا شده‌اند تا شهر را ساماندهی کنند و موانع را از سر راه آینده مردم بردارند.

یکی دیگر هم این نظر را دارد: شعار و عکس زیبا چه دردی از مردم را دوا می‌کند، شورای شهر مرد عمل می‌خواهد.

یک کاندیدای دیگر در سلسله لرستان از آنجا که یخ در بهشت می فروشد ، این روزها یخ در بهشت مجانی به طرفدارانش تعارف می کند.

سخنرانی همراه با جوجه کباب

ناهار و شام و شیرینی و شربت هم که در ستادها به راه است . بسته به وسع نامزد دارد. هشدارهای ستاد کرونا هم که انگار برای برخی معنا ندارد و به جای اینکه از مردم با بسته بندی های بهداشتی پذیرایی کنند برخی از میهمانان اگر با غذای لاکچری پذیرایی نکنند مثل برخی نامزدهای سلسله لرستان با نان صلواتی و دوغ رایگان که پذیرایی می کنند!

اصلا غروب که می شود در سلسله همچون انتخابات سال‌های گذشته، دادن شام های آنچنانی توسط نامزدهای انتخابات هنوز پابرجاست و در اکثر ستادها، از طرفداران پس از غروب آفتاب با شام های متنوع پذیرایی می شود.

انتخابات ۱۴۰۰؛ تلخ و شیرین‌های تبلیغات نامزدهای شورای شهر

فقط در سلسله نیست که شام می دهند. مثلا دوستی امروز از شرکت در جلسه سخنرانی یکی از نامزدهای شورای شهر اندیشه شهریار تعریف می کرد و اینکه اصلا از این سخنرانی خوشش نیامده است.

گفتم: مگر مجبور بودی ! نمی رفتی !

جواب داد: جوجه کباب که داشت ! جایت خالی جوجه کباب دبشی داد.

مراجعه خانه به خانه روستایی برای تبلیغ نامزدی فرزند

روستاییان با صفا که دیگر هیچ، هر چه بگوییم کم گفته ایم .این روزها فضای روستاها را حال و هوای انتخابات شوراها فراگرفته است نه اینکه همانند شهرها، خیابان‌ها و میادین اصلی شهر در زیر کاغذ و پوستر و بنرهای سنگین گم شده باشند بلکه با کلام و گفت و گوهای چهره به چهره در مراودات روزمره می توان به گفتمان غالب حاکم بر فضای روستا پی برد.

به همان اندازه که در سیمای ظاهری روستا احساس نیاز به معرفی نامزدها و برنامه و کارهای احتمالی شان برای آبادانی روستا از طریق کاغذ و پوستر و نوشته نیست اما در گفت و گوهای شفاهی افراد در طیف های سنی مختلف، شور و اشتیاقی از نوع انتخاب شدن و برگزیده شدن که معادل پیروزی و برنده شدن است را می توان احساس کرد.

این علاقه آنجا که همراه با برخی تمایلات خویشاوندی و فامیلی می شود انگیزه و اشتیاق رسیدن به این پیروزی را بیشتر می کند و باعث تلاش هایی از سوی اعضای خانواده و اقوام وابسته با نامزد مورد حمایت در گفت و گوهای روزمره افراد در مراودات عادی آنها می شود.

بانوی میانسالی از اهالی روستایی در بروجرد که یکی از پسرانش برای انتخابات شورای روستا نامزد شده است، با مراجعه خانه به خانه اهالی روستا از آنها می خواهد که به فرزند او رای بدهند و در توضیح برای اصرارش به این کار نه اینکه از برنامه های آن چنانی پسرش برای روستا بگوید و وعده های خاصی بدهد بلکه صادقانه می گوید؛ فقط بعنوان همسایه یا بعنوان فامیل این توقع و انتظار را دارم که به پسرم رای بدهید.

این شیوه تبلیغ را اهالی روستا با تمام وجود درک می کنند و ارزش اثرگذاری آن از هر آنچه مناظره، پوستر و بنر، بیشتر است.

در محلی پرتردد از روستا، مرد مسنی مغازه کوچکی دارد که به نظر می رسد، بیشتر برای پر کردن اوقات بیکاری او است در پاسخ خواسته یکی از مشتری هایش که از او می خواهد به شخص مورد نظرش رای بدهد این اطمینان خاطر را می دهد که به شرط حیات و شرکت در انتخابات حتما به آن شخص رای خواهد داد ؛ بعد هم اضافه می کند: به بچه ها (منظورش پسرانش هستند که در شهر زندگی می کنند) هم سپرده است که به روستا بیایند و در انتخابات روستا شرکت کنند.

بار پوستر دادن درخت ها

تبلیغات انتخاباتی در ماجراهای بالا خلاصه نمی شود یک وقت هایی هم نامزدها و هوادارانش به جاده خاکی می زنند و از دست اقدامات نه چندان مطلوبشان آه از نهاد همشهری ها بر می آورند. مثل گزارشی از ورامین با تیتر “درختان ورامین بار پوستر دادند”!

بر اساس این گزارش، در جدیدترین اقدام، طرفداران نامزدهای انتخابات شورا، هزاران پوستر تبلیغاتی را با استفاده از نخ به شاخه‌های درختان وصل کرده اند تا تنها مکان باقیمانده در شهر نیز از تبلیغ افراد بی نصیب نماند، اقدامی که علاوه بر ایجاد مناظری ناخوشایند، به فضای سبز شهر نیز آسیب وارد می کند.

انتخابات ۱۴۰۰؛ تلخ و شیرین‌های تبلیغات نامزدهای شورای شهر

طرفداران نامزدها شب هنگام با استفاده از لودر، بالابر و ماشین‌های حمل مرغ که از ارتفاع زیادی برخوردار است، پوستر نامزدها را به شاخه‌های درختان گره می‌زنند و به جرأت می‌توان گفت درختی در ورامین بدون پوستر وجود ندارد. برخی از مردم ورامین هم با کنایه اظهار می‌دارند که درختانی که بار میوه نمی دهند، به برکت تبلیغات نامزدها به بار نشسته‌اند.

محسن میرزایی، مدیر سازمان فضای سبز شهرداری ورامین به خبرنگار ایرنا گفته است:چون پوسترهای تبلیغاتی با نخ به شاخته درختان گره زده شده است ، مجبوریم برای امحای آن‌ها، شاخه درختان را ببریم و آثار تبلیغاتی را حذف کنیم که این امر علاوه بر صرف هفته ها زمان و استفاده از ده‌ها نیروی انسانی، مشکلاتی را برای پوشش گیاهی منطقه به وجود می‌آورد.

وی در ادامه اینطور گفته است: اگر نخ گره زده شده روی شاخه باقی‌ بماند، به دلیل ممانعت از رشد شاخه، به سلامتی درخت آسیب وارد می‌کند و بر اثر مرور زمان، ممکن است شاخه از محل درخت شکسته و روی خودروها و یا عابران پیاده سقوط کند.

مصادیق این خرابکاری ها در جایی مثل بجنورد نیز گزارش شده است. درحالی تا پایان تبلیغات نامزدهای انتخابات ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر، روستا و عشایری زمانی باقی نمانده است، هواداران نامزدها با چسباندن تراکت و پوسترهای تبلیغاتی روی در و دیوار شهرهای خراسان شمالی برای تخریب چهره شهرها مسابقه گذاشته اند.

انتخابات ۱۴۰۰؛ تلخ و شیرین‌های تبلیغات نامزدهای شورای شهر

رضا رحمانیان که کارشناس مدیریت شهری است، تبلیغات پیرامونی شوراهای اسلامی شهرهای استان خراسان شمالی را نوعی بی انضباطی اجتماعی ناشی از بی توجهی به مباحث کلان مدیریت شهری می داند و می گوید: بیشتر نامزدهای شورای اسلامی شهر در تبلیغات پوستری به منافع شهری و حتی حقوق شهروندی توجهی نداشتند و عملشان نشان داد که تنها به دنبال رای آوری هستند.

رحمانیان معتقد است که مردم می توانند با همین نحوه تبلیغات پوسترینگ نامزدها، تعهدشان را به مدیریت شهری و مبلمان شهری بسنجند و بسیاری از این تبلیغات پیرامونی و بر هم زدن نظم شهری نیز مربوط به افرادی است که یا سابقه عضویت در شوراها را داشتند و یا الان نیز عضو این نهاد مردمی هستند.

ممکن است برخی نامزدها ادعا کنند که از نحوه تبلیغات هوادارانشان خبری نداشته اند اما یکی از هموطنان امروز جواب جالبی به این دسته از نامزدها داده است: شاید کاندیداها بگویند که ما خبر نداشتیم و افراد طرفدار ما بدون هماهنگی در مکان‌های غیرمجاز عکس چسبانده‌اند، خب شما که اکنون توان مدیریت و هدایت افراد زیرمجموعه خود را ندارید، چگونه می‌توانید یک شهر نیم میلیون نفری را مدیریت کنید؟!

برخوردها با متخلفان چگونه است؟

با وجود اینکه هر روز از فرمانداری های شهرهای مختلف خبر می رسد که فلان تعداد متخلف را تذکر داده و فلان تعداد متخلف انتخاباتی در بحث تبلیغات به فرمانداری فراخوانده شده اند اما یک کارشناس حقوق اهل بجنورد که خواست نامش فاش نشود، نظر دیگری دارد.

او سکوت قانون و اهمال در برخورد با متخلفان در دوره های گذشته انتخابات عامل اصلی در گسترش بی انضباطی در تبلیغات میدانی می داند و می گوید: در قانون برخورد با متخلفان تبلیغات انتخاباتی پیش بینی های لازم دیده شد، ولی هر بار به بهانه مشارکت حداکثری این برخوردها انجام نشد.
به اعتقاد این کارشناس اگرچه مشارکت حداکثری در انتخابات از اهداف اصلی تبلیغات است ولی نباید با سهل انگاری در تخلفات انتخاباتی باعث گسترش بی انضباطی شویم، باید با برخورد با متخلفان، زمینه را برای قانونمند کردن تمام افراد جامعه فراهم کنیم.

پا را فراتر گذاشتن در شعار دادن

شعارهای این روزهای نامزدهای شورای شهر و روستا هم برای خود داستانی دارد. برخی در شعار دادن پا را فراتر ازحد گذاشته اند و شعارهایی می دهند که اصلا در حد وظایف شورا نیست . مثلا شعارهای یکی از نامزدهای بجنورد که می گوید؛ یارانه ها را تعیین تکلیف می کند یا شعار توسعه فرودگاه شهر را می دهد . یا اینکه می گوید آلودگی هوا را رفع می کند.

علیرضا باغچقی ، مدیرکل دفتر امور شهری استانداری خراسان شمالی در خصوص این شعار می گوید: شعار این نامزد با بهسازی و خرید اتوبوس شهری امکان پذیر است و نیاز به بودجه کافی دارد و از طرفی بخشی از آلودگی مربوط به ریزگردهاست که از حیطه شورای شهر خارج است.

سرکشی به ستادها

فارغ از پذیرایی و شعار و تبلیغات دیگر از ساوه خبر رسیده است که با غروب خورشید، انگار روز از نو آغاز می شود و سرزندگی و حیات در شریان های اصلی شهر جاری می شود.

برخی از مردم ساوه که شاید نامزد مورد علاقه خود در حوزه ریاست جمهوری را مشخص کرده اند اما در زمینه شورای شهر واقعا در پی آن هستند تا بدانند چه کسی با برنامه تر، مجرب تر، کارآمدتر و پاکدست تر است و به همین دلیل مرتب به ستادها سرکشی می کنند و سئوالاتی را می پرسند که شاید جمع بندی نهایی آنها برای انتخاب در روز ۲۸ خرداد با توجه به پاسخ های اقناع بخشی باشد که دریافت می کنند.

انتخابات ۱۴۰۰؛ تلخ و شیرین‌های تبلیغات نامزدهای شورای شهر

خانم رحمتیان یکی از شهروندان ساوجی نسبت به این سرکشی ها نظری دارد.او که جغرافیای برنامه ریزی شهری خوانده و می گوید تا حد زیادی با امور مدیریتی شهر به صورت آکادمیک آشنایی دارد معتقد است:تا حد بسیار علاقمندم تا برنامه نامزدهای شورا را مطالعه کنم اما دریغ که در میان ده ها نامزد، آنها که به صورت برنامه محور ورود کرده اند در حد انگشتان دست هستند و تازه برنامه های برخی از آنها هم کمی با چاشنی رویا و خیال پردازی است و احتمال تحقق آن بسیار ضعیف است.

چیزی تحت عنوان ائتلاف در مازندران

و اما در میان گزارش ها و اخبار تبلیغاتی نامزدها از استان ها گزارشی از ساری حاوی مطالبی متفاوت و مفصل از تبلیغ شماری از نامزدهای شوراهای شهر مازندران در ایرنا منتشر شده است. “مهره‌بازی سیاسیون در ائتلاف‌های انتخاباتی شورای ششم مازندران” عنوان این گزارش است.

در این گزارش آمده است: کم‌رنگ‌ شدن فعالیت‌های حزبی در مازندران سبب شده فهرست‌هایی ائتلافی و انتخاباتی در برخی شهرهای استان صادر شود که از پشتوانه فکری یا جریانی خاصی بهره نمی‌گیرند و حتی در برخی موارد فضا را برای رفتارهای پنهان سیاسیون فراهم کرده‌اند.

نگاهی به فضای انتخاباتی شورای شهرهای مازندران این موضوع را به روشنی اثبات می‌کند که اندک فعالیت‌های ائتلافی شکل گرفته برای انتخابات شورای شهرها در این استان چندان رنگ و بوی حرفه‌ای ندارند ؛ موضوعی که هم از ترکیب برخی ائتلاف‌ها می‌توان آن را دریافت و هم از تغییرات رخ داده در برخی از این فهرست‌ها برمی‌آید که چندان مستحکم و منسجم نیستند.

مشاهدات میدانی خبرنگار ایرنا نشان می‌دهد که بخشی از این ائتلاف‌ها نیز بدون هر گونه پشتوانه و بینش سیاسی یا اجتماعی شکل گرفته‌اند. برای مثال می‌توان فهرست‌هایی را یافت که معیار عضویت در آن‌ها پرداخت بخشی از هزینه تبلیغات ائتلاف است. به این صورت که تعدادی از نامزدها با پیشنهاد چند فعال حوزه انتخابات برای این که هزینه تبلیغاتشان کاهش یابد ، بدون این که آشنایی یا وجه اشتراک خاصی با هم داشته باشند در یک فهرست قرار می گیرند تا هزینه تبلیغات برای آن‌ها به نسبت تعدادشان تقسیم شود. در این ائتلاف‌ها هیچ نشستی برای معیارسنجی نامزدها و بررسی اندیشه‌ها و ایده‌های مدیریتی و برنامه‌های آن‌ها صورت نمی‌گیرد و صرفا در مسائل تبلیغاتی برخی فعالیت‌های ظاهری به صورت مشترک انجام می‌شود.

انتخابات ۱۴۰۰؛ تلخ و شیرین‌های تبلیغات نامزدهای شورای شهر

بر اساس این گزارش، هرچند که تعدد فهرست‌های انتخاباتی در یک شهر می‌تواند خبر از مشارکت اقشار مختلف بدهد، اما نکته اینجاست که بخش قابل توجهی از نامزدهای حاضر در هر کدام از این فهرست‌ها مشترک هستند.

همچنین در فرآیند کنونی تشکل‌ها و جریان‌ها در تلاش هستند که با سرمایه‌گذاری روی نامزدهای دارای بخت پیروزی، برای خودشان اعتبار کسب کنند و مهم‌تر این که بتوانند در آینده بهره‌برداری‌های مد نظر خود را داشته باشند ؛ آفتی خطرناک که طی سال‌های اخیر در شهرستان‌ها مشاهده شده و علاوه بر این که فعالیت‌های حزبی و ماهیت آن را خدشه‌دار می‌کند، می‌تواند نهاد مدنی شورای شهر را نیز دچار سیاست‌زدگی و همچنین با توجه به سهم‌خواهی‌های احتمالی به اهرمی برای سودجویی گروه‌های خاص تبدیل کند.

تدابیر بهداشتی برای روز انتخابات

امروز وزیر بهداشت در سفری که به کاشان داشت در خصوص تمهیدات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای برگزاری انتخابات ۲۸ خرداد اظهار داشت: افزون بر تدوین شیوه‌نامه‌های بهداشتی ابلاغ شده برای تمامی شعبه‌های اخذ رای ناظرانی رعایت حداکثری فاصله گذاری و دستورالعمل‌ها را کنترل و نظارت خواهند کرد.

انتخابات ۱۴۰۰؛ تلخ و شیرین‌های تبلیغات نامزدهای شورای شهر

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله کرونا نیز در توصیه‌ای از معاونان بهداشت و روسای دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور خواسته است بر پروتکل‌های بهداشتی برای حضور مردم پای صندوق‌های رای به صورت ویژه نظارت کنند.

وی گفته است: این اطمینان را می دهیم که طوری پروتکل های بهداشتی را تدارک دیده ایم که برای حضور مردم پای صندوق های رای هیچ مشکلی پیش نمی آید.

دکتر جواد آقازاده ، رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی آذربایجان غربی نیز پیرو این اظهارات ، اعلام کرده است: تمهیدات کامل بهداشتی با هدف جلوگیری از ابتلای حتی یک نفر در شعبات اخذ رای استان اندیشیده شده و مردم نگرانی در این خصوص نداشته باشند.

وی اضافه کرده است: به همین منظور برای ۲ هزار و ۷۹۵ نفر ناظر بهداشتی سر صندوق، جلسه آموزشی در خصوص رعایت پروتکلهای بهداشتی برگزار کرده ایم و این افراد گواهی ضمن خدمت نیز دریافت کرده اند.

همچنین مهدی جواهرشناس، مدیر سلامت محیط و کار معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی گیلان اعلام کرده است: پروتکل های بهداشتی انتخابات ۱۴۰۰ در حوزه‌های انتخاباتی شهرستان‌های مختلف استان تحت نظارت جدی قرار گرفته است. پروتکل های تهیه شده بر نظارت مسایل بهداشتی انتخابات توسط وزارت کشور و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تنظیم شده و از سوی ستاد انتخابات کشور و به تبع آن در استان ها و شهرستان ها از جمله در استان گیلان لازم الاجرا است.

استفاده از شایستگان اهل تسنن

به روزهای آخر جوش و خروش انتخاباتی نزدیک می شویم و ۲ روز دیگر ۲۸ خرداد می رسد . در این میان ، اقلیت های مذهبی هر بار شرکت در انتخابات را مورد تاکید قرار داده اند . امروز نیز شماری از علما و ائمه جمعه اهل سنت نواحی شرق گلستان، شرکت در انتخابات را وظیفه شرعی دانسته و از همه اقوام ایرانی به خصوص جامعه اهل سنت کشور و این استان خواستند باحضور حداکثری در پای صندوق‌ اخذ رای روز ۲۸ خرداد ۱۴۰۰ بار دیگر علاقه‌مندی خود را به نظام، انقلاب و رهبری اثبات کنند.

اما به جز این ، نکته قابل توجه دیگری هم هست که علمای اهل تسنن از رییس جمهوری آینده خواسته اند بدان توجه داشته باشد و آن استفاده از هموطنان شایسته و توانمند اهل تسنن است که خواسته ای بحق به شمار می آید .

انتخابات ۱۴۰۰؛ تلخ و شیرین‌های تبلیغات نامزدهای شورای شهر

آخوند ناصر محمدقزل، امام جمعه قازان قایه شهرستان مرزی مراوه‌تپه، مولوی نعمت الله کاشانی ، امام جمعه اهل سنت محمودآباد گالیکش و آخوند آدینه امام جمعه اهل سنت فراغی از جمله علمایی بودند که از رییس جمهور آینده این خواسته را داشتند که از شایستگان اهل سنت در پست‌های مختلف حوزه وزارتخانه‌ها، استانداری و فرمانداری‌ها استفاده کند تا این افراد نیز بتوانند بیش از پیش استعدادهای خود را نشان دهند.

تاکید بزرگان طوایف سیستان بلوچستان بر حضور حداکثری مردم در انتخابات
همچنین امروز شماری از سران طوایف و معتمدان شیعه و سنی سیستان و بلوچستان با شرکت در میزگرد خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز این استان ضمن بیان دیدگاه‌های خود در رابطه با نقش و اهمیت انتخابات و حضور باشکوه در این عرصه حساس ملی خواستار حضور حداکثری مردم در انتخابات روز جمعه شدند.

محمدرضا سردارشهرکی از معتمدان و بزرگان طایفه شهرکی سیستان و بلوچستان، محمد حسین گمشادزهی معتمد و بزرگ طایفه گمشادزهی ، حسین بزی معتمد و یکی از بزرگان طایفه بزی ، اکبر سرگزی معتمد و یکی از بزرگان طایفه سرگزی ، دادشاه کیانی فر معتمد و بزرگ طایفه کیانی ، خداداد شهرکی معتمد طایفه شهرکی و محمد میر از معتمدان طایفه میر از میهمانان این میزگرد بودند.

انتخابات ۱۴۰۰؛ تلخ و شیرین‌های تبلیغات نامزدهای شورای شهر

تعالی شور و شعور سیاسی نخستین انتخاب در جوار مرد میدان

و اما حسن ختام گزارش جمع بندی امروز را از کرمان داشته باشیم مبنی بر اینکه جوانان رای اولی کرمانی در انتخابات ۱۴۰۰ به عنوان مهم‌ترین رویداد سیاسی کشور برای شرکت در کارزار مهم انتخابات با حضور بر مزار مرد میدان، آمادگی خود را برای حضور در کارزار و میدان انتخابات اعلام کردند.

انتخابات ۱۴۰۰؛ تلخ و شیرین‌های تبلیغات نامزدهای شورای شهر

انتخابات سیزدهمین دوره ریاست جمهوری به همراه ششمین دوره شوراهای اسلامی شهر و روستا ، میان دوره ای مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری روز جمعه هفته جاری ۲۸ خردادماه به صورت همزمان برگزار می شود.

عبدالرضا رحمانی فضلی ، وزیر کشور امروز چهارشنبه در نشست خبری که با حضور نمایندگان رسانه‌های خارجی برگزار شد، اظهار داشت: ما تبلیغات را تا صبح پنجشنبه ساعت هفت خواهیم داشت و از ساعت هفت صبح پنجشنبه تبلیغات ممنوع است، از صبح ساعت هفت جمعه رای‌گیری در سراسر کشور آغاز می‌شود و اگر لازم باشد رای گیری تا دو نیمه شب (شنبه) ادامه خواهد داشت./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.