تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۴ تیر ۱۴۰۰ - ۱۱:۵۷

بازرس کل استان ایلام عنوان کرد:

به دنبال اولویت و ترجیح نظارت‌ها بر بازرسی ها هستیم

به دنبال اولویت و ترجیح نظارت‌ها بر بازرسی ها هستیم
نگاه اقتصاد

 

مهدی اصلانی در برنامه رادیویی ایلام و توسعه با اشاره به این که سازمان بازرسی کل کشور به استناد اصل ۱۷۴ قانون اساسی تأسیس شده گفت: سازمان بازرسی دو وظیفه مهم از جمله نظارت بر اجرای صحیح قوانین و دیگری نظارت بر حسن جریان امور در دستگاه های اداری بر عهده دارد.

 

وی افزود: این بازرسی کل به دنبال رعایت قانون مداری در دستگاه‌های اداری است تا از سوء جریانات در دستگاه‌های اداری و دولتی جلوگیری شود.

 

بازرس کل استان ایلام گفت: اهداف سازمان بازرسی از طریق انجام بازرسی‌های برنامه‌ای، موردی یا فوق‌العاده دنبال می شود.

 

وی ادامه داد: بازرسی برنامه‌ای در واقع برنامه‌های مصوب سازمانی هست که به تایید رئیس سازمان بازرسی کل کشور و تصویب ریاست قوه قضائیه می‌رسد.

 

اصلانی افزود: بازرسی‌های موردی تشکیل پرونده است که به تشخیص بازرس کل استان بر اساس شکایات صورت می گیرد و بازرسی فوق العاده حسب الامر مقام معظم رهبری و دستور ریاست قوه قضائیه یا ریاست سازمان در مواقع خاص و ویژه انجام می شود.

 

وی با بیان اینکه سازمان بازرسی شناسایی و تعقیب افراد متخلف در ادارات را با جدیت پیگیری می کند، گفت: برخورد با افراد متخلف اثر بازدارنده دارد و این شناسایی بدون توجه به سلایق سیاسی طایفه گرایی صرفاً بر مبنای قانون و مستند به دلایل و مدارک و کرامت انسانی و حفظ حقوق دولت صورت می گیرد.

 

اصلانی ادامه داد: به دنبال اولویت و ترجیح نظارت‌ها بر بازرسی ها هستیم که از طریق نظارت در جلسات و کارگروه های تصمیم گیر، نظارت الکترونیک، نطارت بر حین اجرای پروژه‌های عمرانی و… را مورد توجه جدی قرار داده ایم و مشورت های لازم را به مدیران می دهیم تا در انجام وظایف خود موفق باشند.

 

بازرس کل استان ایلام گفت: بر اساس بند ج ماده ۱۱ قانون سازمان، و دستورالعمل برخورد و مقابله با ترک وظایف قانونی مدیران و کارکنان، با صدور هشدارها و تذکرات متعدد با رویکرد پیشگیرانه و نظارتی، تلاش شده از بروز یا تشدید سوءجریانات و تخلفات جلوگیری شود.

 

وی افزود: هدف دریافت شکایت های مردمی در بازرسی استان شناخت عملکرد فعالیت دستگاه‌ها است و مرجع احقاق حقوق مردم و تظلم خواهی محاکم قضایی دادگستری ها و دیوان عدالت اداری هستند و سازمان بازرسی استان بر اساس شکایات، برای شناسایی و رفع سوءجریانات ورود پیدا می‌کند و معمولا در جریان رسیدگی، مشکل شاکی نیز مرتفع می گردد.

 

اصلانی با بیان اینکه بازرسی ها را بر اساس محدودیت منابع انسانی و زمان اولویت بندی می شوند، ادامه داد: موضوعاتی که ورود پیدا می کنیم در حوزه فنی، تخصصی، اداری مالی و هر آنچه که به عنوان وظایف و تکالیف بر عهده دستگاه باشد، در صلاحیت رسیدگی بازرسی کل استان می باشد.

 

وی به تفاوت بازرسی و نظارت اشاره کرد و گفت: بازرسی بررسی و تطبیق فعالیت های گذشته و عملکردها با قوانین و مقررات است اما نظارت در حین انجام کار، اعمال می شود.

 

اصلانی ادامه داد: گاهی بازرسی‌ها سرزده و بدون اطلاع قبلی نیز انجام می شود اما مبنای اصلی فعالیت سازمان بازرسی کل کشور بر بازرسی های علنی و آشکار است.

 

وی افزود: ما در طول تاریخ نظام جمهوری اسلامی هر جا مردم همراه بوده اند، در آن حوزه موفق بوده ایم، لذا یکی از موضوعات ابلاغی سازمانی، ماموریت مردمی شدن نظارت و بازرسی است‌.

 

بازرس کل استان ایلام تصریح کرد‌: در سند تحول قضایی تاکید شده، راهبرد و راهکار ماموریت نظارت بر اجرای صحیح قوانین و حسن جریان امور، مردمی شدن نظارت و بازرسی است و مردمی شدن از طریق مکانیزم نظارت همگانی است.

 

وی افزود‌: بسترهایی از جمله راه اندازی سامانه سوت زنی فساد یا گزارشگران فساد فراهم شده تا مردم همکاری و همراهی داشته باشند همچنین از ظرفیت نخبگان، گروه ها و تشکل های حرفه ای و تخصصی نیز در زمینه های مختلف استفاده می شود.

 

اصلانی گفت: ۳۵ مسئله کلان شهری شناسایی شده و مکاتباتی نیز با دستگاه‌های اجرایی انجام شده تا برای تدوین و تکمیل نظام مسائل کلان استان و رسیدگی و حل و فصل آن ها تلاش کنند.

 

وی افزود: بر اساس بخشنامه ریاست سازمان بازرسی کل کشور، ستاد فوریت های بازرسی هم تشکیل شده تا اخبار رسانه ها را رصد می کند و مشکلات و دغدغه ها را مورد توجه قرار می دهند.

 

مدیرکل بازرسی استان ایلام افزود: میزان توزیع روزانه مرغ در سال گذشته ۱۵ تا ۲۰ تن بود این درحالی است که با تمرکز نطارت و بازرسی بر مساله کلان وضعیت تنطیم و کنترل بازار کالاهای اساسی از اواخر اسفند سال گذشته تاکنون‌، از ابتدای سال جاری تاکنون میزان توزیع مرغ به ۴۳ تن در روز رسیده است.

 

اصلانی تصریح کرد: با نطارت و پیگیریدخای این بازرسی کل ۸۹ مرغداری دارای انحرافات در مصرف نهاده های دامی یارانه دار توسط ادارات کل جهاد کشاورزی و صمت به اداره کل تعزیرات حکومتی با تخلفات به مبلغ ۱۱۳ میلیارد ریال معرفی شده اند.

 

وی در پاسخ به سوال یکی از شنوندگان و مجری برنامه رادیویی رابطه با نحوه نظارت بر عملکرد بازرسی کل استان گفت: مردم مهمترین ناظر دستگاه های اجرایی و نظارتی هستند و اگر ما به وظایف خود در هر زمینه‌ای عمل نکردیم می توانند به دفتر حفاظت اطلاعات و دفتر مدیریت عملکرد سازمان بازرسی کل کشور … مراجعه کنند و عملکرد همکاران بازرسی کل توسط مقامات نظارتی سازمان با حساسیت و کنترل بیشتری دنبال می شود.

 

مدیرکل بازرسی استان ایلام ادامه داد: در بحث مبارزه با فساد و تخلفات اداری در سال ۹۹ تعداد ۱۱۷ نفر کارمند و ۱۲ نفر مدیرکل تحت تعقیب اداری یا انضباطی و ۳۰ نفر کارمند و ۵ نفر مدیرکل تحت تعقیب کیفری قرار گرفتند.

 

وی افزود: در سه ماهه اول سال جاری ۵۵ نفر کارمند کارشناس و رئیس اداره به هیئت های رسیدگی به تخلفات اداری یا کمیته انضباطی کار معرفی شده همچنین ۵ نفر مدیرکل و ۴۰ نفر کارمند یا رئیس اداره و کارشناس مسئول و ۲ نفر در سطح مدیرکل یا مدیر عامل شرکت به مراجع قضایی معرفی شده اند.

 

بازرس کل استان ایلام ادامه داد: اصلاح ده ها میلیارد ریالی صورت وضعیت های پیمانکاری در انجام بازرسی پروژه های عمرانی از دیگر اقدامات اثربخش بازرسی کل بوده است.

 

وی افزود: در سال ۹۹ در ۳۰۵ جلسه کمییون معاملات دستگاه ها، حضور نظارتی وجود داشته و حدود ۱۵۳۰ میلیارد ریال ابطال یا تجدید مناقصه یا مزایده انجام شده، این در حالی است که در سه‌ماهه اول سال جاری حضور نظارتی در ۳۴ جلسه وجود داشته و ۱۴۸ میلیارد ریال مناقصه و یا مزایده تجدید و یا ابطال شده است.

 

اصلانی در پایان گفت: از تولید و واحدهای تولیدی نیز حمایت می‌کنیم و در این زمینه نیز بازدیدهای برای رفع مشکلات آن ها انجام شده است.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.