تاریخ انتشار : جمعه ۱۸ تیر ۱۴۰۰ - ۱۷:۰۷

امامان جمعه :

موانع ازدواج جوانان برطرف شود

موانع ازدواج جوانان برطرف شود
 استان ها - امامان جمعه سراسر کشور گفتند : خانواده، جامعه و حاکمیت وظیفه دارند با حذف موانع ازدواج جوانان ، راه را برای حل بسیاری از مشکلات جامعه هموار کنند.

 

خطیبان جمعه استان ها و شهرستان های کشور امروز هجدهم تیر ماه در آیین عبادی سیاسی نماز جمعه با اشاره به نامگذاری بیست و یکم تیر ماه روز حجاب و عفاف گفتند : یکی از فلسفه های حجاب و عفاف پیشگیری از بروز ناهنجاری در جامعه است.

خطیبان جمعه گفتند : حجاب امروز اجباری نیست ولی دود آتش کشف حجاب رضاخان در چشم جامعه وجود دارد و آن این است که عده‌ای حجاب را جدی نمی‌گیرند.

آنان به یکم ذی الحجه سالروز ازدواج حضرت علی (ع) و حضرت زهرا ‌(س) اشاره کردند و گفتند: همه خانواده‌ها باید تلاش کنند تا با برپایی ازدواج آسان بین جوانان از بالا رفتن سن ازدواج جلوگیری کنند و سخت گیری نکنند تا فساد از جامعه برداشته شود.

خطیبان جمعه همچنین با اشاره به اینکه قطعی برق و آب در فصل گرما موجبات ناراحتی و گله‌مندی مردم شده است، برلزوم تلاش بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر مسوولان برای بهبود شرایط و جلوگیری از قطعی آب و برق تاکید کردند.

آنان تکلیف مسوولان را رفع مشکلات آب و برق مردم دانستند و افزودند: با توجه به این شرایط مردم هم تکلیف دارند در مصرف آب و برق قناعت و الگوی های مصرف را رعایت کنند.

گزیده ای از خطبه‌های نماز جمعه که در برخی شهرهای کشور برگزار یا به صورت مجازی و مکتوب در اختیار رسانه ها قرار گرفت، به شرح زیر است:

نماینده ولی‌فقیه در گیلان و امام جمعه رشت با اشاره به تنفیذ رئیس جمهوری منتخب در دوازدهم مردادماه امسال گفت: مهار قیمت ها در اولویت برنامه های رئیس جمهوری منتخب باشد.

آیت الله رسول فلاحتی در خطبه های نماز جمعه این هفته رشت افزود: رئیس جمهوری منتخب باید چهار برنامه مهار قیمت ها ، مسکن ، اشتغال و مبارزه با فساد اداری را در اولویت برنامه هایش قرار دهد.

وی با بیان اینکه نمی توان قیمت ها را پایین آورد اظهار داشت: منظور ما از مهار قیمت ها تثبیت آن است.

نماینده ولی فقیه در استان گیلان با بیان اینکه در این سال های اخیر مردم سختی های بسیاری ناشی از کرونا و مشکلات اقتصادی تحمل کردند ، مطالبه گری را حق مردم دانست.

آیت الله فلاحتی با تاکید بر اینکه مردم ما نیازی به آمریکا و اروپا ندارند افزود: گفتمان با گرگ های جهانی معنا نمی دهد و ملت ایران از روز اول تاکنون به درستی شعار مرگ بر امریکا سر داده است.

خطیب جمعه رشت همچنین در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به نامگذاری بیست و یکم تیر ماه روز حجاب و عفاف گفت: یکی از فلسفه های حجاب و عفاف پیشگیری از بروز ناهنجاری در جامعه است.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان نیز گفت: کمبود برق یکی از مشکلات کشور نیازمند همراهی مردم با صرفه‌جویی حتی به اندازه حذف یک لامپ اضافی است.

آیت‌الله سیدمحمد شاهچراغی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته سمنان در مصلای این شهر افزود: کمبود برق مشکل کشور است و یک راه در اختیار مردم است و آن این است که یک لامپ یا چندساعت کولرها را کمتر مصرف کنند.

وی با اشاره به اینکه رییس جمهور منتخب یک نعمت است و باید شکرگزار آن بود، یادآور شد: شکرگزاری این نعمت این است که همانطور که رهبر معظم انقلاب را تنها نمی گذاریم، رییس جمهور منتخب هم باید از سوی مردم همراهی شود.

شاهچراغی به سالروز واقعه مسجد گوهرشاد با موضوع قیام علیه کشف حجاب رضاشاه اشاره و تاکید کرد: آیت الله نجات به عنوان یکی از بزرگان این واقعه، به گردن مردم سمنان حق زیادی دارد، چرا که این عالم پس از این حادثه به سمنان تبعید شد و برکاتی برای این شهر داشت، تفسیر قرآن آموزش داد و مردم را با تقلید آشنا کرد.

شاهچراغی با اشاره به روز حجاب و عفاف گفت: حجاب امروز اجباری نیست ولی دود آتش کشف حجاب رضاخان در چشم جامعه وجود دارد و آن این است که عده‌ای حجاب را جدی نمی‌گیرند.

امام جمعه موقت گنبدکاووس نیز بابیان اینکه قطعی برق و آب در فصل گرما موجبات ناراحتی و گله‌مندی مردم شده است، برلزوم تلاش بیشتر و برنامه‌ریزی بهتر مسوولان برای بهبود شرایط و جلوگیری از قطعی آب و برق تاکید کرد.

حجت الاسلام روح الله رجنی در خطبه‌های عبادی سیاسی این هفته نمازجمعه گنبدکاووس که به سبب قرمز بودن رنگ کرونایی این شهرستان با جمعیت محدود و با رعایت کامل شیوه نامه‌های بهداشتی برگزار شد، اظهار داشت: حق مردم ولایتمدار و نجیب ایران اسلامی که همواره پای انقلاب و آرمان‌های آن ایستاده‌اند، نیست که در گرمای طاقت‌فرسای تابستان و نگرانی از شیوع کرونا، وجود بیمارف کودک و سالمند در خانه، درگیر قطعی آب و برق شوند.

نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه هم گفت: منتخب مردم برای ریاست جمهوری باید انتخاب مدیران شایسته را در اولویت کار خود قرار دهد و از سهم خواهی افراد دوری کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته در مصلی امام خمینی(ره) ارومیه، افزود: قانون هر چقدر هم خوب باشد ولی مدیری شایسته در جامعه وجود نداشته باشد، این امر به درد نمی‌خورد و به درستی کارها انجام نمی‌شود.

وی تاکید کرد: باید مدیرانی انتخاب شوند که کار آمد، اهل تقوا، دین و شایسته سالاری باشند.

وی ادامه داد: کسی که به عنوان منتخب مردم برای ریاست جمهوری انتخاب شده، مساله گام دوم مطرح سده توسط رهبر معظم انقلاب را با جدیت دنبال کند و به شعار سال نیز توجه کند.

امام جمعه مشهد نیز گفت: نظام ما مردم پایه است و مشکلات را مردم باید حل کنند و برای حل مشکل قطع برق نیز مردم باید مصرف آن را در خانه، مغازه و فروشگاهها مدیریت کنند و همگان را به کاهش مصرف برق دعوت کنند.

آیت الله سید احمد علم الهدی در خطبه های نماز جمعه مشهد با اشاره به گرمای هوا و قطع برق افزود: گرمای هوا در آمریکا باعث شده است سدهای آن‌ها خالی شود، گرمای هوا همچنین در کانادا بیش از ۴۰۰ نفر تلفات داشته است. گرمای حساب نشده در تمام دنیا وجود دارد و مشکلاتی را به وجود آورده و در کشور ما نیز همراه با خشکسالی شده است.

وی با بیان اینکه خاموشی‌های برق در کشور نیز همه را ناراحت کرده است ادامه داد: این خاموشی‌ها چند علت دارد که یکی از آنها فاصله بین تولید و مصرف است. طبق برنامه ششم باید هر سال پنج هزار مگاوات برق به ظرفیت تولید کشور افزوده می‌شد اما این اقدام انجام نشده و کم کاری شده است که اگر دادگاه‌های ترک فعل داشته باشیم باید افرادی که در این زمینه کوتاهی کرده‌اند محاکمه شوند.

امام جمعه موقت گرگان نیز با اشاره به آیاتی از قرآن کریم و احدایثی از ائمه (ع) گفت که امنیت، عدالت اجتماعی و رفاه سه مولفه مهم و اساسی جامعه اسلامی است که تامین آن باید مورد توجه دولتمردان قرار بگیرد.

حجت‌الالسلام قربانعلی برقرار در خطبه‌های نماز جمعه امروز گرگان اظهار داشت: نباید در یک جامعه اسلامی ناامنی، اضطراب و دلهره و ظلم و تجاوز به حقوق عامه وجود داشته باشد.

امام جمعه موقت بجنورد هم گفت: رفع مشکلات اقتصادی مطالبه اصلی مردم از رییس جمهوری منتخب است و باید این کار در صدر برنامه های دولت آینده قرار گیرد.

حجت الاسلام رحیم مهدوی پور در خطبه های نماز جمعه این هفته بجنورد مرکز استان خراسان شمالی ریشه کنی فقر و بیکاری از دیگر مطالبات مردم از رییس جمهوری منتخب دانست و رفع این مشکلات را در گرو برنامه ریزی دانست.
وی اضافه کرد : رهبر معظم انقلاب اسلامی ریل گذاری اقتصادی در کشور را ترسیم کردند و دولت سیزدهم نیز قطعا براساس رهنمودهای معظم له طبق اولویت نسبت برای رفع مشکلات اقتصادی اقدام خواهد کرد.
خطیب جمعه بجنورد ساده زیستی، توجه به تولید را از دیگر مطالبات مردم از دولت آینده و رییس جمهوری منتخب اعلام کرد.
وی اظهارداشت : مردم در انتخابات ۲۸ خردادماه سال جاری با حضور گسترده خود، انتخاب خوبی داشتند ، همچنان که رییس جمهوری منتخب در برابر مردم وظایفی دارد، مردم نیز باید دولت آینده را در اجرای برنامه هایش کمک کنند.

نماینده ولی فقیه در استان فارس و امام جمعه شیراز ضمن اشاره به دلایل خاموشی‌ها و قطعی برق در کشور، گفت: از همه می‌خواهم که کمک کنند از این شرایط گذر کنیم.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام در خطبه‌های نماز جمعه شیراز با اشاره به راهکارهای رفع خاموشی، خطاب به مردم افزود: الان فرصت هیچ کدام از اینها را نداریم مگر اینکه شما کمک دهید و خودتان کمک بدهید با مصرف کمتر و کنترل مصرف هایی که ضرورت ندارد ان شاءالله بتوانیم یک ماه و نیم اوج فشار گرما را پشت سر بگذاریم.
نماینده مردم فارس در مجلس خبرگان رهبری اظهار داشت: مسئله‌ای که این چند روز بسیار همه مومنین را و همه مردم را درگیر کرد و کلافگی ایجاد کرد، خاموشی ها بود که همه رنج های زیادی متحمل شدند و زیان هایی قطعی بدون اطلاع و آگاهی به مردم رسید.
دژکام با بیان اینکه در خطبه‌های نماز جمعه قصد تحلیل و بررسی موضوع در دایره انصاف را دارد، گفت: عوامل متعددی باعث خاموشی می‌شود که یکی از آنها، امسال گرمای هوا است.

امام جمعه موقت همدان با اشاره به وجود مشکلات اقتصادی و معیشتی در جامعه، گفت: انتظار جدی مردم از رییس جمهوری منتخب برای به حداقل رساندن مشکلات، تشکیل دولتی کارآمد، متعهد، تلاشگر، باتقوا و عدالت محور است.

حجت الاسلام “سیدحسن فاضلیان” در خطبه‌های نماز جمعه این همدان افزود: حل مشکلات جامعه به ویژه در عرصه‌های اقتصادی و معیشتی، مهم ترین مطالبه مردم از دولت جدید است.

وی اظهار داشت: برهمین اساس رییس جمهوری منتخب باید با تشکیل دولتی کارآمد و مقتدر برای شکوفایی و پیشرفت کشور و تامین رفاه و آسایش مردم اهتمام و تلاش جدی داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمانشاه با اشاره به مشکلات قطعی آب و برق از مردم استان خواست در راستای کاهش این قطعی ها در مصرف آب و برق قناعت و صرفه جویی کنند.

آیت الله «مصطفی علما» در خطبه های این هفته نماز جمعه کرمانشاه افزود: مسوولان با توجه به استهلاک و فرسودگی تجهیزات نیروگاه های برق و آب در گذر زمان و همچنین با دانستن مسائل خشکسالی، باید از قبل مشکلات را پیش بینی و در راستای رفع آنها اقدام می کردند نه الان وسط تابستان به فکر باشند.

او تکلیف مسوولان را رفع مشکلات آب و برق مردم دانست و افزود: با توجه به این شرایط مردم هم تکلیف دارند در مصرف آب و برق قناعت و الگوی های مصرف را رعایت کنند.

امام جمعه خمین گفت: سیزدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با سلامت برگزار شده و رئیس جمهوری منتخب باید با جدیت برای سامان امور و حل مشکلات به میدان بیاید و هرگونه سهم‌خواهی مشارکت‌کنندگان در انتخابات امری نکوهیده است.

حجت الاسلام سید«علی حسینی پور» در خطبه‌های این هفته نماز عبادی و سیاسی جمعه خمین، افزود: آحاد مردم باید در برهه زمانی کنونی احساس تعهد و وظیفه کرده و دولت منتخب را در انجام تکالیفش یاری رسانند و شرکت کنندگان در انتخابات باید با تاسی به مقام معظم رهبری و آرمان‌های انقلاب ایثارگرانه در کنار دولت باشند.
وی با اشاره به اینکه اتفاقات کشور افغانستان نتیجه اقدامات آمریکا، انگلستان و اسرائیل است، بیان کرد: ایران برای حل مسایل این کشور اقداماتی را آغاز کرده و انتظار می‌رود نتیجه خوبی حاصل شود.

امام‌جمعه موقت شهر یزد نیز گفت: ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی موضوع مهمی است که باید خانواده‌ها بیش از گذشته به آن عنایت خاص داشته باشند.

حجت‌الاسلام سید ناصر محمدی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته شهر یزد به ۱۸ تیرماه، سالروز وفات مهدی آذریزدی و روز ادبیات کودکان و نوجوانان پرداخت و افزود: باید خانواده‌ها مروج مطالعه و کتاب‌های این نویسنده باشند.

وی اظهارکرد: گسترش فرهنگ مطالعه و کتابخوانی در بین کودکان و نوجوانان جزو موارد مهمی است که عنایت به آن نقش مهمی در ارتقای فرهنگ عمومی کشور دارد.

نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد با بیان اینکه تسهیل در امر ازدواج بالاترین خدمت به نسل جوان است، گفت: ازدواج دیرهنگام و یا ترک ازدواج، عفت، حیا و جمعیت را در جامعه تهدید می‌کند و باید همه زمینه‌ساز ازدواج و ادامه این حرکت زیبا در جامعه باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام در خطبه‌های این هفته نماز جمعه شهرکرد که در مصلای امام خمینی(ره) این شهر برگزار شد با اشاره به سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه (س) افزود: این ازدواج آسمانی و در عین حال ساده و آسان را باید مورد توجه قرار دارد و آنچه امروز جامعه به شدت به آن نیاز دارد، این است که همه افراد به ویژه پدران و مادران و متولیان برای آسان شدن شرایط ازدواج جوانان تلاش کنند.

وی افزود: مهریه، جهیزیه و مخارج سنگین و شروط سخت را باید تا جایی که می‌توان نادیده گرفت و ازدواج آسان و با دقت را در جامعه رونق داد.

امام جمعه سنندج گفت: مومنان و دین‌داران در آزادسازی زندانیان غیرعمد و کمک به خانواده‌های آنها پیشگام شوند.

ماموستا فایق رستمی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه اظهار داشت: ایمان که به ما یاد می‌دهد که به دیگران نیکی و کمک کنیم و خدا هم به این امر خوشنود است.
اوی با بیان اینکه خداوند مسلمانان را به احترام و اخلاق نیکو با یکدیگر توصیه کرده است افزود: اذیت و آزار دیگران در دین اسلام پذیرفته نیست.
ماموستا رستمی با اشاره به اینکه خدا بر همه اعمال ما ناظر است ادامه داد: ایمان دار کامل کسی است که جان و مال دیگر مومنان از دست او در امان باشد.

امام جمعه موقت یاسوج گفت: تجمل گرایی، افزایش انتظارها و خواسته ها، تشریفات زاید و جهیزیه‌های سنگین موجب کاهش رغبت جوانان به امر مقدس ازدواج شده است .

حجت الاسلام سید علی صالح موسوی اعظم درخطبه های نماز جمعه این هفته یاسوج با اشاره به پیامدهای منفی و بروز آسیب های اجتماعی ناشی از بی توجهی به امر ازدواج اظهار داشت: ترویج فرهنگ ازدواج آسان نیازی ضروری برای جامعه امروز است و باید زمینه ازدواج قشر جوان را فراهم کنیم.

وی همچنین پدیده بدحجابی را از دیگر آسیب‌های اجتماعی جامعه دینی بر شمرد و اضافه کرد: رفتارهای خلاف شئونات اسلامی در جامعه‌ای که اعتبارش را از ارزش‌ها گرفته و در این راه هزینه‌ها داده شایسته نیست .

نماینده ولی فقیه دراستان البرز و امام جمعه کرج نیز گفت: دشمنان با نشانه رفتن بنیان خانواده ها به دنبال گسستگی درجامعه اسلامی هستند.

آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در خطبه های نماز جمعه این هفته شهرستان کرج افزود: کسانی که در زمین دشمن دم از بی عفتی می زنند بدانند که جامعه ما خانواده محور است و بی حجابی خانواده را ازبین می برد و با ازبین رفتن بنیان خانواده جامعه گسسته می شود.
وی ادامه داد: دشمنان توطئه های مختلفی دارند؛ به طور مثال دم از آن می زنند که خانواده تشکیل نشود یا سن ازدواج را بالا می برند.
نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: مشکلات اشتغال و مسکن هم در تشکیل خانواده موثر است مگر آنکه دولت جدید مقدماتی را برای خانه دار شدن جوان ها فراهم کند.

امام جمعه تیران و کرون گفت:‌ آداب و رسوم غلط و سختگیری ها بر ازدواج جوانان و ترویج این فرهنگ در جامعه سایه انداخته است.

حجت الاسلام والمسلمین حسین رشیدیان در خطبه های نماز جمعه تیران افزود: تجملگرایی، سختگیری و تشریفات زیاد، مانعی در راه ازدواج جوانان بوده و تفاوت آداب و رسوم جاری با سنت های گذشته، شرایط را سخت تر کرده است.

وی بیان‌ کرد: افزیش سن ازدواج آسیب‌های زیادی را به جامعه تحمیل می‌کند که افزایش شمار مجردها و بالا رفتن سن ازدواج جوانان از آن جمله است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.