تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۱۷

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس:

طرح ساخت و ساز در حریم روستاها منجر به نابودی کشاورزی می‌شود

طرح ساخت و ساز در حریم روستاها منجر به نابودی کشاورزی می‌شود
تهران - نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی، طرح ساماندهی ساخت و ساز در محدوده حریم روستاها و مقابله با زمین‌خواری را سبب نابودی اراضی ملی و کشاورزی عنوان کرد.

 

«علی خضریان» روز یکشنبه با اشاره به تصویب یک فوریت “طرح ساماندهی ساخت و ساز در محدوده حریم روستاها و مقابله با زمین‌خواری” در نشست علنی هفته گذشته مجلس شورای اسلامی به خبرنگاران گفت: متاسفانه محتوای این طرح بر خلاف عنوان آن، منجر به زمین‌خواری و نابودی اراضی ملی و کشاورزی خواهد شد.

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه هیچ جرمی تحت عنوان “زمین‌خواری”در این طرح تعریف نشده، افزود: در واقع نوک پیکان این طرح به‌ سمت اراضی ملی و کشاورزی واقع در حریم روستاها نشانه رفته و ساخت و ساز در این اراضی را تسهیل کرده است و این طرح در حقیقت ارائه مجوز قانونی برای تخریب گسترده محیط زیست کشور محسوب می‌شود.

وی با بیان اینکه این طرح به مهاجرت معکوس به روستاها نیز کمکی نمی‌کند و فقط سبب ساخت ویلاهای مسکونی شهرنشینان خواهد شد،‌ اظهارداشت: بوی نامطبوع تامین منافع زمین‌خواران در این طرح بلند است و سبب خواهد شد زمین‌خواران با پرداخت مبالغ ناچیز و از طریق کمیته‌هایی که برخی از آنها خود محفل فساد و تبانی هستند، زمین‌خواری‌های ادوار گذشته خود را قانونی کنند.

خضریان با تاکید بر لزوم آسیب‌شناسی طرح‌های هادی روستایی و سایر قوانین موجود گفت: باید با نگاه دقیق کارشناسی و با هدف حفظ و بازیابی بافت سنتی روستاها و گسترش کسب و کارهای روستایی در جهت توانمندسازی ساکنان روستا، قوانین و طرح‌های گذشته مورد ارزیابی قرار گیرد.

نماینده مردم تهران با تاکید بر اینکه اشکالات طرح‌های هادی و مشخص نبودن افق توسعه و گسترش روستاها باید برطرف شود، عنوان کرد: این طرح با سیاست‌های کلی نظام در تعارض است و از منظر قانونگذاری ایرادات فراوانی دارد و می‌تواند موجبات گسترش بدون مطالعه روستاها و از بین رفتن اراضی ملی و کشاورزی و تخریب محیط زیست طبیعی کشور شود.

وی خاطرنشان کرد: از همه ظرفیت‌ها برای به تصویب نرسیدن محتوای موجود این طرح و تغییر آن به نفع روستاییان و قطع دست زمین‌خواران استفاده خواهم کرد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.