تاریخ انتشار : جمعه ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۰

کارشناس مذهبی:

پیامبر در «خطبه غدیر» ۲۵ بار از حضرت مهدی (عج) سخن گفتند

پیامبر در «خطبه غدیر» ۲۵ بار از حضرت مهدی (عج) سخن گفتند
تهران- یک استاد حوزه و دانشگاه از غدیر به عنوان برترین پیام آسمانی یاد کرد و گفت: رسول خدا (ص) در خطبه غدیر بیش از ۲۵ بار درباره حضرت مهدی(عج) سخن گفتند.

 

حجت الاسلام محمدرضا فوادیان به مناسبت هفته ولایت و امامت در گفت و گو با خبرنگار معارف ایرنا اظهار داشت: حضرت مهدی (عج) وارث غدیر و امام حی و حاضر ماست. اگر اضطرار به حجت را لمس کنیم و آن حضرت را فقط برای لحظه های سخت زندگی ندانیم بلکه او را امام لحظه های شادی و خوشی زندگی هم بدانیم و نیاز خودمان را به امام در همه لحظه ها حس کنیم می توانیم از فرصت ها و مناسبت های پیش رو استفاده بیشتری داشته باشیم. ایام ذی الحجه که مناسبت های امامت و ولایتش زیاد است تمام این مناسبت ها جهت امام حی و حاضر را نشان می دهد.

وی افزود: حضرت مهدی (عج) باید اولویت اول زندگی ما بشود تا بتوانیم او را در فرصت ها و معارفش مدنظر داشته باشیم و در زمان تهدیدها معارف او بتواند برای ما فرصت ایجاد کند. آنچه را که امروزه نتوانستیم از غدیر بهره چندانی ببریم این است که غدیر را فقط ویژه امیرمومنان می دانیم در حالی که پیامبر اکرم (ص) بیش از ۲۵ سخن فقط درباره امام مهدی در غدیر خم دارد.

این پژوهشگر مذهبی ادامه داد: غدیر فقط اعلام ولایت امیرمومنان (ع) نبود بلکه پیامبر در رابطه با فرزندان امیرمومنان تا حضرت مهدی(عج) سخنانی در خطبه غدیر بیان فرمود. اگر مردم غدیر را فراموش نمی کردند. چون زهرا فرمود آیا غدیر خم را فراموش کردید. مردم به دنبال سقیفه رفتند و عهد و پیمان خود را با ولی زمانشان شکستند و این مساله سبب شد که انسان ها از مسیر هدایت دور شوند و غفلت از حجت خدا لحظه به لحظه سایه سنگین خود را بر سر مردم بیاندازد.

معاون پژوهشی گروه علمی موسسه حنیف افزود: امروزه باید غدیر را برترین پیام آسمانی در تمام مراحل زندگی بدانیم. پیامبر اکرم(ص) که بیش از ۵۶۴ روایت درباره حضرت مهدی (عج) فرموده در صحنه غدیر خم بارها از مهدویت سخن گفتند و این مساله نشان می دهد که مساله امامت و ولایت از ابتدا تا آخر با رکن اساسی دین و روح حاکم بر اسلام است.

وی درباره این که چرا مردم صدر اسلام غدیر را فراموش کردند، گفت: این مساله عوامل مختلفی دارد که می توان به روحیه قبیله گرایی، زور و تزویری که سقیفه از خود نشان داد، دنیاگرایی مردم، فراموشی وصیت پیامبر(ص) و نادیده گرفتن آثار و برکات ولایت اشاره کرد.

این استاد حوزه درباره غفلت جامعه امروزی از امام زمان (عج) گفت: غفلت جامعه شیعه از حجت خدا با ندانستن و جهل به مقام و فضائل حضرت مهدی سبب شده که مردم گرد غفلت و فراموشی حجت خدا در زندگی شان باشد اما درباره مخالفان آن حضرت باید گفت این مساله از آن جهت است که آنان به خوبی می دانند که حضرت حجت و وارث غدیر کیست و می دانند که قرار است طومار آنان را جمع کند به همین دلیل با حضرت دشمنی دارند.

فوادیان یکی دیگر از دلایل غفلت از یاد امام زمان را دنیاگرایی و اشرافی گری دانست و گفت: این حدیث را فراموش نکنیم که حب الدنیا راس کل خطیئه یعنی سررشته تمام گناهان دوستی دنیاست و اگر غفلت از حجت خدا هم یکی از خطاها حساب شود، دنیازدگی عامل بسیار مهمی در فراموشی حق ولی خداست. در دعای ندبه می گوییم امام زمان بر گردن ما حقوقی دارد. چرا این حقوق را اجرا نمی کنیم؟چون به دنبال دنیای خودمان هستیم. لذا در دعاها بسیار یاد شده که خدایا حب دنیا را از دل ما خارج کن و دوستی دنیا را بزرگترین هم و غم ما قرار نده./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.