تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۸:۴۸

رد پای بشر در فاجعه زمین

رد پای بشر در فاجعه زمین
تهران- هیات میان دولتی تغییرات آب و هوایی (IPCC) سازمان ملل در تازه‌ترین  گزارش خود که در شرایط سخت کرونایی تهیه و تدوین شده است اعلام کرده که تغییرات گسترده آب و هوایی آغاز شده و بدون تردید، بشر نقش اصلی را در ایجاد بحران هایی که امروز سلامت و حیات زمین و ساکنان را تهدید می کند، بازی می کند.

سازمان ملل  با  شدیدترین اصطلاحات در گزارش جدید ارزیابی خود از تغییرات آب و هوایی تاکید کرد که «بشر عامل اصلی تغییرات آب و هوایی» است. در سطر نخست این گزارش آمده است: روشن است که دخالت بشر به افزایش دما در اتمسفر، اقیانوس ها و زمین منجر شده است.

لحن استفاده شده در این گزارش بسیار متفاوت از گزارش قبلی این هیات است که در آن  بیان می شد «به احتمال زیاد» فعالیت های صنعتی در این افزایش دما نقش دارد.

این گزارش بنابر میزان چشمگیر انتشار گازهای گلخانه ای در جهان، توصیفی از وضعیت احتمالی آینده را ارائه می دهد.

اما بعید به نظر می رسد که حتی شدیدترین کاهش گازهای گلخانه ای، از گرم شدن جهانی ۱.۵ درجه سانتیگراد بالاتر از گرمای زمین قبل از صنعتی شدن جلوگیری کند. گرچه بدون کاهش شدید انتشار گازهای گلخانه ای، درجه حرارت کره زمین می تواند تا پایان قرن از ۲ درجه سانتی گراد نیز فراتر رود.

دانشمندان همچنین رویدادهایی را مورد توجه قرار داده اند که کمتر احتمال می رود در گرمای زمین تاثیر داشته باشند اما نمی توان تاثیر آنها را نادیده گرفت که از جمله آنها از دست رفتن یخ های قطب شمال و مرگ جنگ ها است.

موج شدید گرما که هر ۵۰ سال یکبار رخ می داد اکنون تقریبا هر دهه رخ می دهد. توفان های گرمسیری قوی تر می شوند. بیشتر مناطق زمین امسال شاهد بارش باران یا برف بیشتری بودند. خشکسالی شدید بیش از یک و نیم بار از آنچه که اغلب باید رخ دهد، بروز می کند و فصل آتش سوزی جنگل ها طولانی تر و شدیدتر می شود.

رد پای بشر در فاجعه زمین

سطح آب دریاها در صدها یا هزاران سال همچنان افزاییش خواهد یافت. حتی اگر روند گرمایش جهانی در ۱.۵ درجه سانتی گراد متوقف شود سطح دریاها همچنان حدود دو یا سه متر و حتی بیشتر بالاتر از حد طبیعی خود خواهد بود.

گزارش سازمان ملل، بازتاب تصویری از سیاره ای که به دست بشر افتاد

در گزارش سازمان ملل این پیام مورد تاکید قرار می گیرد که حجم گازهای گلخانه‌ای در اتمسفر چنان افزایش یافته که هدف محدودساختن گرمایش زمین در سطح ۱،۵ درجه را هر چه بیشتر به زمانی دورتر پرتاب کرده است: احتمال دارد چند دهه دیگر حتی این مرز گرمایش را نیز پشت سر بگذاریم.

این، پیام محور اصلی گزارشی است که مورد تأیید نمایندگان ۱۹۵ کشور قرار گرفته و اکنون منتشر شده است. در حالی که امواج گرما و بارندگی‌های شدید طی چند هفته گذشته کشورهای ثروتمند و فقیر را درهم نوردیده و به رکورد بی‌سابقه رسیده است، گزارش این هیات تمام دانش بشری در زمینه تغییرات اقلیمی را گردآوری کرده و با اتکا به بیش از ۱۴هزار پژوهش و مطالعه کارشناسان از سراسر جهان، نتایج خود را منتشر کرده است.

این گزارش مبسوط ترین و تحلیلی ترین پیام دانشمندان است که تصویری عقلایی از سیاره‌ای را ارائه می دهد که در کمتر از یک سده توسط بشر به شکلی اساسی، در آن دخل و تصرف شده است.

والری ماسون-دلموت، یکی از رؤسای کارگروهی که این گزارش را تدوین کرده، می‌گوید، این گزارش «واکاوی واقعیت» امروز است.

انسان با سوزاندن مواد سوختی فسیلی و آزادشدن گازهای گلخانه ‌ای، باعث افزایش گرمایش زمین شده است. از زمان آخرین گزارش مبسوط هیات میان‌دولتی سازمان ملل در سال ۲۰۱۴، دانشمندان هر چه بیشتر اطمینان یافته اند که تغییرات اقلیمی بر مقیاس و شدت جنگل‌سوزی‌ها، سیل‌ها و طوفان‌ها افزوده است.

سونیا سِنِویراتنه، دانشمند موسسه اتمسفر و آب‌وهوایی در شهر زوریخ آلمان و از نویسندگان این گزارش می‌گوید: «با نگاه به شناختی که امروز در رابطه با وضعیت غیرعادی اقلیمی به دست آورده‌ایم، به این نتیجه می‌رسم: ما در یک بحران اقلیمی به سر می‌بریم. ما واقعا دچار یک مشکل بسیار بزرگ هستیم.

فرصتی باقی نمانده است

رهبران کشورها در سال ۲۰۱۵ در یک روند پرچالش، خود را متعهد ساختند تا پایان سده حاضر گرمایش زمین را به زیر ۲درجه و در بهترین حالت زیر ۱،۵درجه سانتی‌گراد محدود نگاه دارند؛ تا با این اقدام مانع از تشدید وخامت اوضاع شوند.

این در حالی است که به گفته گروه پژوهشی «کلایمت اکشن تراکر» مستقر در آلمان، دولت‌ها هنوز سیاست‌هایی را پی می‌گیرند که به گرمایش ۳درجه‌ ای زمین منجر خواهد شد. تمام سناریوهایی که گزارش جهانی اقلیمی مورد بررسی قرار داده، نشان می‌دهند که نمی‌توان در چند دهه به هدف ۱،۵ درجه دست یافت.

به گفته دانشمندان، در صورتی که با اقدامات سختگیرانه تلاش شود تا از آلودگی محیط زیست به طور اساسی کاسته شود، می‌توان این امید را داشت تا در پایان قرن جاری گرمای زمین بار دیگر به پایین‌تر از سطح کنونی برسد. کربن ‌زدایی سریع از اقتصاد جهانی، این معنا را نیز خواهد داشت که میزان قابل توجهی از دی‌اکسید کربن از اتمسفر مکیده می شود. اما فن‌آوری این اقدام پرهزینه است و تاکنون هنوز مشخص نیست که با چه روشی می‌توان در این ابعاد بزرگ چنین اقدامی را بکار بست.

مالته ماینسهاوزن، دانشمند انستیتوی پژوهشی پیامدهای اقلیمی در پتسدام و از نویسندگان گزارش جهانی اقلیمی در این زمینه معتقد است امروز اجتناب ورزیدن از تولید آلاینده‌ها ساده‌تر از زمانی است که پول زیادی برای مکیدن میزان زیادی از گازهای آلاینده در اتمسفر هزینه کنیم. آنچه امروز می‌توانیم به دست آوریم، بسیار ارزان‌تر از آن چیزی است که فردا باید هزینه‌ای گزاف برایش بپردازیم.

دستیابی به اهداف آب و هوایی پاریس در محدود نگه داشتن درجه حرارت هوا به میزان یک و نیم درجه سانتی گراد نیاز به پایبندی به «بودجه کربن» دارد.

با انتشار ۲.۴ تریلیون تن دی اکسید کربنی که از اواسط دهه ۱۸۰۰ به اتمسفر افزوده شده است، متوسط  متوسط گرمای زمین ۱.۱ درجه سانتی گراد افزوده شده است. انتشار گازهای گلخانه ای اکنون در مجموع اندکی بیش از ۴۰ میلیارد تن در سال است.

تصویر تیره و تار از ده های آینده در گزارش آب و هوایی سازمان ملل

دانشمندان سوئیسی که به گزارش جدید سازمان ملل که روز دوشنبه منتشر شد کمک کرده اند هشدار داده اند رویدادهای مربوط به تغییرات شدید آب و هوایی با تناوب بیشتری در سوئیس و جهان رخ خواهد داد.

وزیر محیط زیست سوئیس معتقد است که این گزارش یک تصویر واقعی از اوضاع جاری ارائه داد. گروه های مختلف سوئیسی نیز با درخواست از دولت سوئیس برای بکار بستن اقداماتی به این گزارش واکنش نشان دادند.

صدها نفر از دانشمندان آب و هوایی، هزاران تحقیقات و هشت سال کار مداوم که بر پایه و اساس بیش از سه دهه تحقیقات صورت گرفته در گذشته است در یک پیام ساده به اختصار بیان شده است: فرصت ها تمام است.

هیچ کس ایمن نیست

اینگِر اندرسون مقام برنامه محیط زیست سازمان ملل گفت بحران آب و هوایی تهدیدی فوری است و هر شهروندی لازم است نقش خود را در جلوگیری از آن بکار بندد.  تنها با کاهش اساسی در انتشار گازهای گلخانه ای در دهه حاصر می تواند از افزایش دمای جهانی تا سطحی مخرب جلوگیری کرد.

رد پای بشر در فاجعه زمین

هشدار دانشمندان که در دهه های گذشته بارها نادیده گرفته شده اکنون واقعیت یافته است. انسان با اقدامات خود یا خودداری از اقداماتی که باید انجام دهد گرمای زمین را افزایش داده است هیچ کس در زمین نمی تواند از درجه بالای حرارت زمین، سیل های مخرب، جنگل سوزی ها و خشکسالی فرار کند.

به نظر می رسد وضعیت آینده خطرناک تر است: تیم پلامر استاد دانشگاه اکسفورد می گوید اگر به زودی انتشار گازهای گلخانه ای متوقف نشود در آینده، زمین به نوعی جهنم تبدیل خواهد شد. ابعاد کلیدی گزارش سازمان ملل متشکل از ۴۲ صحفه ای است که خط به خط ان توسط دولت ها به توافق رسیده است و دانشمندان هر گونه برنامه ای در جهت اهداف سیاسی و پیشنهادهای غیرعلمی را وتو کرده اند. در نتیجه دولت هایی که همچنان به اقدام آب و هوایی بی توجه باشند جایی برای مخفی شدن ندارند.

گام بعدی چیست؟ گزارش سازمان ملل اوضاع وخیم و شرایط اضطراری آب و هوایی پیش رو را ترسیم می کند و اطلاعات مهمی را در جهت دستیابی اهداف توافق آب و هوایی پاریس در بیست و ششمین کنفرانس آب و هوایی سازمان ملل موسوم به COP۲۶  که قرار نوامبر (آذر) برگزار شود، ارائه می دهد. اکنون با توجه به اطلاعات موجود سیاستگزاران در کشورها و مردمی که حامی آنها هستند باید بهترین رویکرد را برای کمک به نجات زمین اتخاذ کنند.

گزارش جدید سازمان ملل نتایج پژوهش علمی دانشمندان را در مجرم شناختن انسان درتغییرات آب و هوایی و تبعات آن تایید می کند. این پژوهش نشان داد که بیش از یک سوم از مرگ و میرهای ناشی از گرما در جهان بین سالهای ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۸میلادی با گرمایش زمین که انسان در ایجاد آن نقش داشته، در ارتباط بوده است.

تغییرات مخرب آب و هوایی تاثیرات مختلفی دارد که وخامت آب و هوا و آتش سوزی جنگل ها را شامل می شود. با گرم شدن دمای هوا موج های مداوم و شدید گرما به طرز نامتناسبی بر افراد مسن و افرادی که بیماری های مزمن زمینه ای دارند مانند افراد مبتلا به آسم و تنگی نفس، تاثیر می گذارد و آنها را در برابر بیماری ها و مرگ زودهنگام آسیب پذیر می کند.

این گزارش نشان داده که بین سال های ۱۹۹۱ تا ۲۰۱۸ فعالیت بشر به ۳۷ درصدکل موارد مرگ و میر ناشی از گرما در مناطق مورد تحقیق کمک کرده است..

وضعیت قرمز هشدار آمیزی که سازمان ملل در گزارش خود بر آن اشاره دارد از هم اکنون در مناطق مختلف جهان قابل رویت است: در همین سال جاری  جاری شدن سیل‌های ویران‌گر در شمال غرب اروپا به ویژه در آلمان و بلژیک ۱۶۰ کشته، صدها مفقود و خسارات گسترده‌ای برجای گذاشته است.

جاری شدن سیل در انگلیس هم چند روز پیش باعث تخلیه خانه‌ها و مسدود شدن محورهای مواصلاتی در پایتخت شد .از شکسته‌شدن دکل‌های برق و نابودی خانه‌ها تا غلط زدن خودروها در آب،  تصاویر منتشر شده از سیلاب شمال غرب اروپا بشدت تکان دهنده است و نشان دهنده اهمیت تغییرات آب‌و هوایی است.

رد پای بشر در فاجعه زمین

همچنین بر اساس گزارش اخیر دانشمندان، به رغم کاهش انتشار گازهای گلخانه ای به دنبال همه گیری کوید -۱۹، غلظت گاز دی اکسید کربن و متان در جو در سال ۲۰۲۱ به سطح بی سابقه ای رسیده است.  همچنین یخچال های طبیعی ۳۱ درصد سریع تر از پانزده سال گذشته در حال ذوب شدن هستند و جنگل زدایی در آمازون نیز در سال گذشته رکورد زده است.

محققان می گویند گرمای بی سابقه در گذشته تاثیرات بسزایی را داشته است و از جمله به موج گرمای روسیه در سال ۲۰۱۰ اشاره می کنند که ۵۵ هزار نفر را به کشتن داد و هزینه ای ۱۵ میلیارد دلاری برای محصولات کشاورزی داشت. در اروپا نیز در سال ۲۰۰۳ موج گرما باعث مرگ زودهنگام ۷۰ هزار نفر شد.

طبیعت انتقام می گیرد

آمریکا و کانادا و کشورهایی از این دست که بیشترین سهم را در تولید گازهای گلخانه ای دارند به نظر می رسد به دلیل سیاست های ناکارامد با انتقام طبیعت مواجه شده اند و بیشترین آسیب را از گرمای زمین و خشکسالی دیده اند.

آتش سوزی در جنگل ها به دلیل موجی از گرمای بی سابقه در منطقه غربی و طولانی شدن خشکسالی در منطقه ای که دارای پوشش گیاهی است بروز کرده است. در دهه های اخیر غرب گرم تر وخشک تر شده است که این به دلیل تغییرات آب و هوایی است که به آتش سوزی ها سرعت داده و مهار آتش را دشوارتر کرده است.

بیش از ۶۰ درصد از غرب آمریکا از خشکسالی شدید و بی سابقه رنج می برد که بالاترین رقم در ۲۰ سال گذشته بوده است. اکنون دمای هوا دراین منطقه به سطوح بی سابقه ای رسیده است.

محققان در یک مطالعه جدید پیش بینی کردند موج گرما حتی وخیم تر از آنچه تاکنون در شمال و غرب آمریکا بروز کرد در راه است و تنها با اقدامات مناسب می توان جلوی آن را گرفت.

بحران آب و هوایی همچنین با تحت تاثیر قرار دادن زمین های کشاورزی جهان را با بحران غذا مواجه می کند.

چگونه مشکلات ناشی از تغییرات آب و هوایی و تجاری در سطح جهان به هم مرتبط است و در خارج از مرزهای هر کشوری می تواند زندگی ساکنان آن کشور را نیز به طورمستقیم تحت تاثیر قرار دهد و جامعه و اقتصاد را درگیر کند.

تحقیقاتی که نتایج آن به تازگی در مجله نیچر منتشر شد، نشان می دهد که در آینده عرضه برخی از محصولات خاص در اتحادیه اروپا ممکن است در اثر افزایش خشکسالی در دیگر مناطق جهان مختل شود. قهوه، کاکائو، نیشکر، روغن نخل و سویا بیشترین محصولات وارداتی هستند که در برابر تغییرات اب و هوایی آسیب پذیر هستند.

چاره چیست؟

نتایج یک تحقیق جدید با اشاره به خطرات ناشی از تغییرات آب و هوایی نشان می دهد که صدها شهر جهان فاقد طرح هایی برای سازگاری با تغییرات آقلیمی با وجود تهدیدهای فزاینده سیل، موج گرما و آلودگی هوا هستند که این امر می توان جان ۴۰۰ میلیون نفر را به خطر بیندازد.

اکنون باید دید کشورها با چه طرح هایی می توانند زمین را نجات دهند.

کمیسیون اروپا طرحی را بتازگی ارائه داده که به فعالیت های اقتصادی سازگار با محیط زیست در دریاها کمک می کند و هدف از آن بازسازی اکوسیستم دریایی آسیب دیده از آلودگی ها است.

در اتحادیه اروپا بخش های مربوط به اقیانوس ها، دریاها و سواحل بیش از ۴ میلیون نیرو دارند که شامل شیلات، آبزی پروری، گردشگری ساحلی، حمل و نقل دریایی، فعالیت های بندری و کشتی سازی می شود و به اقتصاد آبی شناخته می شود.

اقتصاد آبی یک مدل اقتصادی است که سعی می‌کند به محیط‌زیست آسیب نزند و قابل بازیافت باشد و بر اشتغال و مهارت افراد تاکید دارد.

اما آلودگی ها و سالها اقدامات بشر در بهره برداری بیش از حد از منابع طبیعی دریایی، افزایش تاثیرات تغییرات آب و هوایی و از دست رفتن منابع درامدی این بخش در جریان همه گیری کرونا بسیاری از این بخش ها را تحت فشار قرار داده است.

هر ساله ۲۷ هزار تن پلاستیک وارد دریاهای اروپا می شوند که بیشتر آنها یکبار مصرف، ابزارهای ماهیگیری دور ریخته شده و ضایعات کشتی ها هستند.

اتحادیه اروپا در راهبردهای قبلی خود متعهد شده بود ظرفیت مزارع بادی کنار ساحلی و دیگر فناوری های نوظهور را تا سال ۲۰۳۰ افزایش دهد و بیوسوخت ها را برای حمل و نقل دریایی گسترش دهد و در عین حال حمایت های هدفمندی از صنعت جلبک داشته باشد

کاهش مصرف سوخت های فسیلی، حفظ محیط زیست، تنوع بخشی در تولیدات خودرو و همچنین ورود به بازار نو خودروهای الکتریکی ، استفاده از انرژی های جایگزین با نصب پنل های خورشیدی، کاهش استفاده از مواد یکبار مصرف و پلاستیک هایی که هر ساله به میزان هنگفتی آب های اقیانوس ها را آلوده می کنند از جمله راهکارهایی است که می توان برای مقابله با تغییرات آب و هوایی ارائه داد.

تجربه کشورها در مقابله با تغییرات اقلیمی و کاهش آلاینده ها

به دنبال افزایش نگرانی‌ها در مورد پدیده گرم شدن زمین، مقابله با آلودگی هوا و جلوگیری از انتشار آلاینده‌ها و گازهای گلخانه‌ای، بسیاری از کشورهای آسیا-اقیانوسیه عزم خود را برای استفاده و تولید انبوه خودروهای برقی جزم کرده اند که در این میان چین، ژاپن، کره جنوبی و هند از همه پیشتازترند.

کاهش ذخایر نفتی در جهان و افزایش بهای انرژی، دولت‌ها و خودروسازان را در کشورهای مختلف بر آن داشته است تا با هدف کاهش مصرف سوخت و آلایندگی خودروها، به سمت تولید خودروهای برقی پیش روند.

کم مصرف بودن، هزینه کم در نگهداری و استفاده از خودروهای برقی، کاهش میزان آلودگی و حفظ محیط زیست سبب شد شرکت‌های خودروسازی در سراسر جهان برای تولید این نوع خودروها با یکدیگر به رقابتی تنگاتنگ بپردازند.

آمارها نشان می‌دهد صنعت خودروسازی جهان، در طی یک دهه‌ی اخیر، شاهد دگرگونی‌های عظیمی در زمینه ساخت «خودروهای برقی» بوده است و می‌توان چشم‌انداز بسیار روشنی را برای توسعه این نوع مشخص از خودروها، به ویژه در آسیا ترسیم کرد.

آمارها نشان می‌دهد میزان رشد سالانه خودروهای برقی در آسیا حدود ۵۵ درصد است. این درحالیست که این رقم در آمریکا و اروپا به ترتیب ۳۲ درصد و ۲۶ درصد برآورد شده است.

در حال حاضر اکثر دولت‌های اروپایی، آمریکایی و همچنین آسیایی از جمله چین و هند قصد دارند به منظور جلوگیری از آلودگی هوا و حفظ محیط زیست، تولید و فروش خودروهای بنزینی و دیزلی را تا دهه ۲۰۳۰ و نهایتا تا دهه ۲۰۴۰ میلادی (تقریبا دو دهه آینده) ممنوع و یا کاملا متوقف کنند.

فرانس تیمرمن معاون رئیس کمیسیون اروپا در سیاست سبز نوشت: خودروهای برقی و تولید خودروهایی که آلایندگی کمتری ایجاد می کنند «در دسترس همه اروپایی ها قرار خواهد گرفت.»

کمیسیون اروپا مجموعه اقداماتی را در ماه جاری ارائه خواهد داد که هدف از آن تحقق اهداف اتحادیه اروپا در کاهش انتشار گاز دی اکسید کربن به میزان ۵۵ درصد در سال ۲۰۳۰ است.

تیمرمن گفت این اقدام شامل تشدید مقررات مربوط به استاندارد انتشار گاز دی اکسید کربن برای خودروهای جدیدی است که در دهه آینده به فروش می رسد.

وی از پیشنهاد به خودروسازان برای پرداخت هزینه آلایندگی بر اساس طرح تجاری انتشار گازهای آلاینده در اتحادیه اروپا پرده برداشت.

خودروهای برقی در روسیه در حال گسترش است و تا پایان سال ۲۰۲۱ در این کشور تا یکهزار دستگاه خودرو برقی عرضه خواهد شد.

روسیه درصدد دنبال کردن روند جهانی در بازار خودرو است به طور مثال، روسیه در تولید اتومبیل های برقی و خودران کار خود را آغاز کرده است. خودروهای برقی ساخت روسیه بخصوص اتوبوس های برقی عمومی امروز در شهر مسکو دیده می شود.

انرژی تجدیدشدنی راهی برای مقابله با تغییرات آب و هوایی

امروزه دنیا به سمت استفاده از انرژی های تجدید پذیر سوق یافته، در این میان باد یکی از این گزینه هاست که می تواند به عنوان منبع انرژی پاک سهم زیادی در تولید انرژی و کاهش استفاده از منابع فسیلی داشته باشد همچنین آلودگی و گاز گلخانه ای کمتری تولید می کند بر این اساس دنیا برای این مساله برنامه ریزی کرده و هر کشوری سهم خود از این بخش را مشخص کرده است.

دانمارک رکوردار جهانی تولید انرژی بادی در سال ۲۰۱۹ بوده است به طوری توانسته ۴۷ درصد از نیازهای برقی را از انرژی باد تامین کند، از این ۴۷ درصد برق تولیدی از انرژی باد ۲۹ درصد از انرژی در ساحل و ۱۸ درصد هم از دیگر منابع تامین شده است، این کشور تقریبا ۶ میلیون نفری که بیشتر آن با آب احاطه شده، شرایط مطلوب و پتانسیل قابل تجدیدپذیر بالا در این زمینه را دارد. در این میان آلمان نیز کشوری پیشتاز در این زمینه است.

این شرایط برای کشوری مانند ایران نیز فراهم است چون هم از شمال و هم از جنوب در آب احاطه شده و علاوه بر آن دشت هایی دارد که سالانه مدام در آنها باد وزان است، مثلا بادهای ۱۲۰ روزه در سیستان و بلوچستان  همیشه در حال وزیدن است، بادهای گرم کهنوج، باد منجیل، باد راز یا شره در استان قزوین، باد نشی (نعشی) در استان هرمزگان و تش باد در استان هرمزگان برخی بادهایی هستند که همواره در نقاط مختلف کشور می وزند.

به غیر از باد، انرژی دریافتی از خورشید نیز می تواند به کاهش وابستگی به منابع سوخت فسیلی برای تولید انرژی کمک کند.

در سطح کشورهای خاورمیانه، ترکیه اولین فاز نیروگاه بزرگ خورشیدی خود را به تازگی  تکمیل کرده است. ترکیه با ۷،۱۵۴ مگاوات ظرفیت خورشیدی در سطح جهانی، در رتبه سیزدهم و در اروپا در رتبه هفتم قرار دارد. وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه اعلام کرد که فاز نخست بزرگترین نیروگاه خورشیدی ترکیه موسوم به نیروگاه برق خورشیدی کاراپینار با نصب پنل هایی با ظرفیت تولید ۲۷۱ مگاوات برق تکمیل شده است.

رد پای بشر در فاجعه زمین

گزارش جدید آژانس بین المللی انرژی تجدیدشدنی (Irena) نشان می دهد که تقریبا دو سوم از پروژه های بادی و خورشیدی که سال گذشته در سطح جهان اجرا شده اند، برق ارزان تری را نسبت به ارزان ترین نیروگاه های جدید زغال سنگ تولید می کنند.

در اروپا، هزینه نیروگاه های جدید زغال سنگ تقریبا بالاتر از هزینه مزارع خورشیدی و بادی جدید  بوده است. همچنین هزینه تولید انرژی از منابع تجدید شدنی در آمریکا بین سه چهارم و ۹۱ درصد از نیروگاه های تولید برق با استفاده از سوخت زغال سنگ کاهش خواهد یافت و این در حالی خواهد بود که انرژی تجدیدشدنی در هند ارزان تر از ۸۷ درصد و ۹۱ درصد از نیروگاه های جدید زغال سنگ خواهد بود.

گزارش آژانس بین المللی انرژی تجدیدشدنی پیش بینی می کند که هزینه انرژی تجدید شدنی همچنان در سالهای آینده کاهش خواهد یافت. در دو سال آینده دو سوم از همه پروژه های برق خورشیدی جدید ارزان تر از نیروگاه های برق زغال سنگ جدید خواهد بود و هزینه تولید برق از توربین های مستقر در کنار سواحل یک چهارم کمتر از ارزان ترین گزینه های تولید برق با استفاده از زغال سنگ خواهد بود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.