تاریخ انتشار : جمعه ۲۲ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۶:۳۸

تاکید امامان جمعه بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مجالس عزاداری

تاکید امامان جمعه بر رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مجالس عزاداری
استان‌ها- امامان جمعه سراسر کشور در خطبه‌های نماز عبادی - سیاسی این هفته با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در خصوص طغیان ویروس کرونا تاکید کردند: با توجه به اینکه اکنون در پیک پنجم کرونا به سرمی‌بریم رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در مجالس عزاداری اولویت دارد.

 

امامان جمعه با استناد به فرمایش رهبر معظم انقلاب مهمترین مساله و معضل کنونی کشور را کرونا دانستند و تاکید کردند : باید با اهتمام همه مسوولان اعم از رییس جمهوری و سایرین و با بهره گیری از همه ظرفیت های موجود، برای کاهش تبعات آن بهره گرفت.

خطیبان نماز جمعه سراسر کشور در خطبه‌های نماز عبادی سیاسی ۲۲ مردادماه همچنین به انتشار عکس سفرای انگلیس و روسیه اشاره کرده و این اقدام را نشانه توطئه مداوم استکبار علیه نظام اسلامی عنوان کردند.

درخواست از رییس جمهوری برای حل مشکلات کشور و معرفی اعضای کابینه دولت سیزدهم دیگر محور خطبه های این هفته نماز جمعه در سراسر کشور بود که امامان جمعه اظهار داشتند: حل مشکلات کشور در کوتاه‌مدت مقدور نیست و انتظارها از دولت جدید باید متناسب با معضلات باشد و دولت جدید تلاش های خود را در خصوص رفع مشکلات انجام می دهد اما برخی رسانه ها توقع را از این دولت بالا می برند با آنکه این حجم مشکلات به وجود آمده را نمی توان در یک روز و یکسال رفع کرد.

در ادامه به برخی از مهمترین سخنان امامان جمعه در خطبه های این هفته اشاره می شود:

آیت الله سید احمد علم الهدی امام جمعه مشهد گفت: در شرایط کنونی که ویروس منحوس کرونا به شدت در جامعه گسترش یافته، رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی اضرار به غیر و حرام است.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر باید توجه به شرایط زمانی فرق می کند امروز بر حسب شرایطی که ویروس ناپاک کرونا در جامعه پدید آورده عدم رعایت پروتکل های بهداشتی منکر است و انسان اگر عملی انجام دهد که به خود یا دیگران زیان برساند اضرار به غیر و حرام است.

وی ادامه داد: متاسفانه گاهی در برخی از صحن های حرم مطهر دیده می شود که گروهی بدون رعایت پروتکل های بهداشتی و استفاده از ماسک گرد آمده اند که این عمل تجاهر به معصیت و گناه است از همه مسوولان دست اندر کار می خواهیم هم مراقبت کنند، هم با هنجار شکنان بهداشتی فعال برخورد کنند مدام می گویند حرم شلوغ است، مگر مترو و اتوبوس ها و ون هایی که با ۱۰ نفر ظرفیت ۲۰ نفر سوار می کنند شلوغ نیستند؟

حجت الاسلام سید علی حسینی پور امام جمعه خمین در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت: پیروان امامت و ولایت باید با برپایی آئین‌های عزاداری حادثه عاشورا را زنده نگه‌داشته و پیام آن را  به نسل‌های آینده معرفی کنند اما اینک با قرار گرفتن در موج پنجم کرونا باید به دستورالعمل های بهداشتی در برپایی مجالس عزاداری توجه شود.
وی با تاکید بر پیشگیری از شیوع ویروس کرونا گفت: مردم باید با رعایت شیوه‌نامه های بهداشتی زندگی روزمره خود را ادامه دهند چراکه تعطیل کردن کشور مشکلی را حل نمی‌کند.

امام جمعه خمین همچنین با اشاره به انتشار عکس سفرای انگلیس و روسیه و حواشی آن، بیان کرد: این اقدام خبیثانه سفیر دولت انگلیس نشان داد که استکبار هرگز دست از توطئه علیه نظام اسلامی برنمی دارد.

ضرورت رعایت دستورالعمل های بهداشتی در آیین های ماه محرم وجه مشترک بیشتر خطبه های نماز جمعه شهرستان های خراسان رضوی بود.

حجت‌الاسلام محمدرضا عصمتی امام جمعه تربت حیدریه در خطبه های نماز جمعه امروز گفت:با توجه به این که در شرایط کرونا قرار گرفته ایم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و پرهیز از بی‌توجهی به آنها از مصادیق مهم امر به معروف و نهی از منکر است.

حجت الاسلام حسن صادقی نسب امام جمعه گناباد هم گفت: رعایت پروتکل های بهداشتی و مسایل پیشگیرانه باید فصل الخطاب آیین عزاداری های محرم قرار بگیرد و نباید توجه ناکافی به این مسایل موجب تشدید شیوع ویروس کرونا شود.

وی افزود: در این شرایط کرونایی نباید بهانه ای دست دشمنان داد که به واسطه برگزاری آیین محرم و رعایت نکردن پروتکل های بهداشتی معضل این بیماری در کشور تشدید شود.

حجت الاسلام و المسلمین اله نور کریمی تبار نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام هم تاکید کرد: مسوولان هیات های مذهبی و مردم پروتکل های بهداشتی را در مراسمات نظیر زمان تعیین شده عزاداری، برگزاری آیین در فضای باز بمنظور کاهش و قطع زنجیره کرونا رعایت کنند.

وی اظهار داشت: موج پنجم کرونا کادر درمان را خسته کرده و باید همه مردم در مراسم عزاداری ابا عبدالله حسین (ع) برای حفظ سلامت خود و دیگران فاصله گذاری اجتماعی را رعایت و حضور در اجتماعات در فضاهای مسقف بپرهیز کنند.

حجت الاسلام و المسلمین کاظم فتاح دماوندی امام جمعه دماوند نیز در سخنانی با اشاره به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب درخصوص طغیان بیماری واگیردار کرونا، اظهار داشت: استفاده از واکسن، ماسک، رعایت بهداشت و فاصله اجتماعی تنها راه حفظ جان مردم است.

وی با اشاره به گلایه مقام معظم رهبری درخصوص رعایت نشدن شیوه نامه های بهداشتی توسط برخی افراد، بیان داشت: از باب امر به معروف باید همه را به زدن ماسک و واکسن توصیه کرد و به عنوان نهی از منکر باید به کسانی که ماسک نمی زنند و فاصله را رعایت نمی کنند، تذکر دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان هم در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت: تاکید رهبر معظم انقلاب رعایت شیوه نامه های بهداشتی و حفظ سلامت است و به همین خاطر برخی از مداحان این مراسم را تعطیل کردند و اگر در این آیین‌ها  ناقل باشیم حق‌الناس بر گردن ما است.
وی با اشاره به تصویر منتشر شده از سوی سفیر جدید انگلیس و حواشی ایجاد شده آن گفت: اگر در این مساله عمدی در کار بوده است آنها باید بدانند ۴۲ سال از آن زمان گذشته و در همین سال های پیش نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس جلوی نیروی های آمریکا را گرفتند و آنان با حقارت مجبور به دادن حق ایران شدند.

حجت الاسلام سید علی حسینی امام جمعه بروجرد هم در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت: عزاداری های محرم باید با توجه به شیوع ویروس کرونا و با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی و در فضای باز برگزار شود هیات های مذهبی در فضای باز و با ماسک مراسم ها را برگزار کنند زیرا اگر کسی به واسطه هیات و عزاداری مبتلا شود همه مسئول هستیم.
وی یادآورشد: در بروجرد بیمارستان ها از بیماران کرونایی پر شده است در حالی که دستگاه سی تی اسکن خراب است لذا از ریاست دانشگاه علوم پزشکی لرستان مشکل را رفع کند، یک دستگاه سی تی اسکن جوابگوی نیاز بیماران نیست و باید کمک کنند.

حجت الاسلام احمد راهداری امام جمعه موقت زاهدان هم گفت: محرم میدان عمل است و در این ماه شهادت و مصداق خارجی آن را می‌بینیم و قرآن تفسیر و تبیین می‌شود.

وی با بیان اینکه ماه محرم مانند ماه رمضان بوده  و این ماه  قرآن ناطق است و به انسان‌ها بصیرت، آگاهی و علم توامان با عقل می‌دهد تصریح کرد: ایثار و شهادتی  که قرآن می‌گوید چه زیبا در کربلا عملیاتی شد.

مولوی عبدالصمد کریم زایی امام جمعه اهل‌سنت ایرانشهر در جنوب سیستان و بلوچستان نیز گفت: زنده نگه داشتن نهضت عاشورا موجب از بین رفتن ظلم، ستم و اجرای عدالت در جامعه می‌شود.

وی اظهارداشت: ما مهمترین درسی که می‌توانیم از مکتب امام حسین (ع) بگیریم درس آزادگی، درس زیر بار ظلم ستم نرفتن، تن به ذلت ندادن و مرگ با عزت را ترجیح دادن به زندگی با ذلت است.

حجت‌الاسلام علی وحدانی‌فر امام جمعه دهدشت نیز در خطبه های این هفته گفت: فضای مصلای این شهر برای سرعت بخشی به اجرای طرح واکسیناسیون، در اختیار ستاد مقابله با کرونا قرار می گیرد.

وی اظهار داشت: به منظور لبیک به فراخوان رهبر معظم انقلاب، تدابیر پشتیبانی و حمایتی در پیشگیری و مقابله با شیوع کرونا در نهاد امامت جمعه شهرستان اتخاذ می‌شود و ستاد نماز جمعه این آمادگی را دارد که در صورت نیاز، نیروی انسانی برای واکسیناسیون در اختیار ستاد مقابله با کرونا قرار دهد.

وی با بیان اینکه فضای باز مطلوب برای برگزاری نماز جمعه در این شهر وجود ندارد، یادآوری کرد:تاکنون برگزاری نماز جمعه مطابق مصوبات ستاد مقابله با کرونا برگزار شده است و  از امروز بر رعایت شیوه نامه های بهداشتی در برگزاری نماز سخت گیری بیشتری خواهد شد.

آیت‌الله سید محمدرضا مدرسی امام‌جمعه موقت یزد نیز گفت: هیات‌های مذهبی و تشکل‌های دینی برای پیشگیری از کرونا باید مجالس امام‌حسین (ع) را با رعایت دقیق نکات بهداشتی برگزار کنند.

وی در خطبه‌های نمازجمعه این هفته یزد افزود: رعایت نکات بهداشتی و توجه به مقررات در انجام برگزاری تمامی مراسم‌ها در شرایط کنونی از اهمیت بسزایی برخوردار است .

حجت الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ابرکوه نیز در سخنانی گفت: باتوجه به شرایط دشوار موجود، لازم است عزاداری ها با رعایت شیوه نامه های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی در محیط های باز برگزار شود.

وی با بیان اینکه با مسوولان درمان شهرستان همراهی و همکاری می کنیم، خاطر نشان کرد: درصورت ضرورت مصلای شهدای محراب محل برگزاری نماز جمعه را در اختیار ستاد مبارزه با کرونا برای درمان بیماران قرار می دهیم.

حجت الاسلام والمسلمین سید احمدرضا شاهرخی نماینده ولی فقیه در لرستان و امام جمعه خرم‌آباد نیز گفت: در این ایام باید به گونه‌ای عمل کنیم که هم حافظ جان عزاداران حسینی و همگام با ستاد ملی کرونا پروتکل های بهداشتی را رعایت کنیم.

وی با بیان اینکه رعایت اصول بهداشتی و فاصله اجتماعی باید در اولویت همه اقشار مختلف مردم باشد، افزود: باید در عزاداری‌های اباعبدالله الحسین (ع) رعایت پروتکل های بهداشتی طبق ستاد ملی کرونا در اولویت همه اقشار مختلف مردم قرار گیرد.

آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی نماینده ولی فقیه در استان مرکزی و امام جمعه اراک نیز گفت: فلسفه عاشورایی و محرم بزرگترین دانشگاه عزتمندی، انسانیت، شرف، کرامت و آزادگی است که همه باید قدردان آن باشند.

وی بیان کرد: از فضای مجازی برای ترویج و توسعه فرهنگ عاشورایی باید بیش از پیش بهره‌گیری شود.

امام جمعه اراک ادامه داد: دشمنان نظام اسلامی همواره در پی توطئه‌چینی هستند و باید در سایه هوشمندی و بصیرت و عشق به اهل بیت (ع) نقشه‌های شوم آنان را همچون گذشته بی‌اثر کرد.

حجت‌الاسلام و المسلمین محمدعلی نکونام نماینده ولی‌فقیه در چهارمحال و بختیاری و امام جمعه شهرکرد در خطبه‌های این هفته نماز جمعه گفت: امروز مساله نخست کشور، شیوع ویروس کرونا است و همه باید کمک دهند تا بتوان این شرایط را به خوبی مدیریت کرد و از ضایعات آن کاهش داد.

وی خاطر نشان کرد: به دنبال پیام رهبر معظم انقلاب، طرح‌های مقابله با شیوع کرونا از جمله طرح شهید سلیمانی و بیماریابی خانه به خانه تقویت شده است و امید می‌رود با این اقدامات جهادی به زودی شاهد بهبود اوضاع باشیم.

ماموستا فایق رستمی امام جمعه سنندج هم گفت: در حالی که در ماه محرم و ایام سوگواری شهدای عاشورا قرار داریم اما هم اکنون جنگ و خونریزی در بسیاری از کشورهای اسلامی وجود دارد و انسان‌های بیگناه قربانی سیاست‌های استکبار جهانی می‌شوند.

وی اظهار داشت: در این ایام مام محرم در کشورهای منطقه از جمله یمن، سوریه و افغانستان که جزو ممالک اسلامی هستند، جنگ و خونریزی تداوم دارد و زنان و کودکان بیگناه قربانی می‌شوند.طبق موازین دین اسلام در ماه‌های حرام از جمله ماه محرم هر گونه جنگ و خونریزی حرام است و این قتل و کشتار براداران مسلمان به دست یکدیگر باید متوقف شود.

آیت الله رسول فلاحتی نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت هم با بیان اینکه مقام معظم رهبری در مراسم تنفیذ رییس جمهوری همه تذکرات لازم را داده و دلسوزی ایشان برای جامعه و ملت ها بر کسی پوشیده نیست، گفت: یکی از محورهای کاری دولت باید توجه به منویات رهبری باشد.

وی افزود: در طول ۴۲ سال از پیروزی انقلاب اسلامی کارهای زیادی انجام شده که قابل مقایسه با یک قرن گذشته نیست اما می توانست گسترده تر انجام شود می توانستیم در جبهه اقتصادی و فرهنگی بهتر از این باشیم اما بنا به دلایل مختلف محقق نشد.

وی در ادامه با بیان اینکه انگلیس فرافکنی در حادثه کشتی اینگلیسی را موذیانه دانست و گفت: اول اینکه لایحه ای را با همکاری آمریکا به شورای امنیت ارسال کرد و کشتی شامل اجناس را دچار اصابت قرار دادند تا در شورای امنیت محکومیتی در عرصه اقتصادی برای ایران ایجاد کنند که تیرشان به سنگ خورد.

آیت الله فلاحتی انتشار عکس سفیر انگلیس با روسیه را دیگر حرکت موذیانه کشور انگلیس در روزهای اخیر عنوان کرد و با اشاره به عذرخواهی سفیر روسیه اظهار داشت: ملت ایران ، ملتی غیور، شجاع و فرزندان حضرت امام خمینی “ره” هستند.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز نیز در سخنانی اظهار داشت: مردم سربلند ایران اسلامی هر حرکتی که بخواهد عزت ایران و ایرانی را مخدوش کند محکوم می‌کنند.

بوی با اشاره به انتشار تصویری از سفرای روسیه و انگلیس (عکسی که تداعی کننده کنفرانس تهران در سال ۱۳۳۲ که با حضور روزولت، چرچیل و استالین و بدون اطلاع ایران برگزار شده بود)، افزود: این اقدام یک رفتار سخیف و غیر دموکرات از سوی ۲ سفیر بود که در کنار هم نشستند و عکسی را شبیه سازی کردند.
وی ادامه داد: انتشار چنین عکس‌هایی به دلیل ظلمی که مستکبران از جنگ جهانی دوم تاکنون به مردم کرده‌اند جز اینکه آبروی آنها را بیشتر می‌برد نتیجه دیگری ندارد.
او افزود: آنها فکر می‌کنند که مردم ما نمی‌داند چگونه آنها به دنبال تحقیر مردم بودند و امام راحل (ره) حتی از اینکه شاه کشور توسط بیگانگان تحقیر شود هم ناراحت بود.

همچنین آیت‌الله سید نصیر حسینی امام جمعه یاسوج در خطبه‌های نماز جمعه امروز گفت: آنها به دنبال یادآوری دخالت بیگانگان در کشور بودند از این رو باید عذرخواهی کنند و دولت متناسب با حرکت آنها برخورد لازم را انجام دهد.

وی افزود: اقدام سفیران انگلیس و روسیه به غیرت همه ایرانیان برخورد و دولت باید به این رفتار واکنش نشان دهد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی نماینده ولی فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه هم در سخنانی گفت: امنیت مثال زدنی در کشور حاکم است و این استان مرزی از امنیت بالایی برخوردار است.

وی افزود: باید مراقب باشیم تا برخی با سخنان تحریک آمیز امنیت آذربایجان‌غربی  را به خطر نیاندازند و باید بدانیم همه چیز در سایه امنیت بوجود می‌آید و کسانی که امنیت را زیر سوال می‌برند، مصالح مسلمانان را مدنظر ندارند و همه ما باید از امنیت مراقب کنیم.

حجت‌الاسلام سید ابراهیم حسینی امام جمعه ساوه نیز در خطبه های این هفته نماز جمعه گفت: کابینه دولت مردمی و انقلابی باید همتراز با گام دوم انقلاب و در مسیر تحقق اهداف نظام انتخاب شوند.

وی گفت: مجلس شورای اسلامی در آستانه آزمون بزرگ انقلابی گری است تا ضمن مقابله با ناکارآمدی و رها شدگی امور سبب مشکلات جدی کشور، بدون معطلی و با دقت به وزرای پیشنهادی رای دهند.

وی ادامه داد: کابینه دولت مردمی و انقلابی باید در تراز گام دوم انقلاب اسلامی، ضدفساد و کارآمد باشد.

حجت الاسلام و المسلمین حبیب الله شعبانی موثقی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان گفت: با سفیران روسیه و انگلیس باید قاطعانه برخورد شود تا به سرعت از ملت ایران عذرخواهی کنند.

وی در واکنش به عکس مشترک سفیر روسیه و انگلیس برای یادآوری کنفرانس استعماری سال ۱۳۳۲ تهران،  اظهار داشت: مردم استان همدان خواستار برخورد جدی با سفرای این ۲ کشور هستند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.