تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۸:۵۰

یک هفته پس از رای اعتماد مجلس، دولت سیزدهم در کنار مردم

یک هفته پس از رای اعتماد مجلس، دولت سیزدهم در کنار مردم
استان‌ها- طی یک هفته پس از رأی اعتماد مجلس شورای اسلامی به وزرای پیشنهادی دولت سیزدهم، گفت و گوی بی واسطه مسولان کشوری با مردم در سفرهای استانی و پیگیری مشکلات آنها کلید خورده است، رویکردی که رهبر معظم انقلاب آن را به عنوان یکی از ابعاد مردمی بودن تایید کردند.  

 

سوم شهریورماه ۱۴۰۰ نمایندگان مجلس شورای اسلامی به ۱۸ وزیر پیشنهادی دولت سیزدهم، رای اعتماد دادند و تنها وزیر آموزش و پرورش نتوانست راهی قوه مجریه شود؛ اعضای هیات دولت یک روز پس از رای اعتماد با حضور در حرم مطهر امام راحل با آرمان‌های بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی و شهدای انقلاب تجدید میثاق کردند.

پس از آن که نمایندگان مردم در قوه مقننه، به وزیران پیشنهادی دولت رای اعتماد دادند، خوزستان مقصد نخستین سفر استانی رییس جمهوری قرار گرفت؛ سفری سرزده و یک روزه برای شنیدن درد دل‌های مردم، پیگیری مشکلات آنها و رسیدگی به چالش های فراروی استان که طی آن، احمد وحیدی وزیر کشور، سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی، علی اکبر محرابیان وزیر نیرو، دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و مسعود میرکاظمی معاون رییس جمهوری و رییس سازمان برنامه و بودجه، آیت‌الله سید ابراهیم رییسی را همراهی کردند.

پس از این سفر، آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب ششم شهریورماه در دیدار هیات دولت سیزدهم با ایشان، بر اهمیت “مردمی بودن” تاکید کردند و درباره جلوه‌های مختلف آن افزودند: رفتن به میان مردم و گفت‌وگوی بی واسطه با آنها از ابعاد بسیار خوب مردمی بودن است که آقای رئیسی با سفر به خوزستان آن را نشان داد.

همچنین طی یک هفته پس از آغاز  فعالیت های رسمی دولت، خراسان رضوی، مازندران، البرز و اصفهان هم میزبان دولتمردان دیگری بودند که ضمن پیگیری فراهم ساختن امکانات زیرساختی در مناطق کم برخوردار و رفع مشکلات، از اهمیت نگاه مردمی به حوزه های مختلف سخن گفتند.

خوزستان؛ نخستین مقصد رییس دولت سیزدهم

استان خوزستان در بسیاری از مسائل از جمله بحث ریزگردها، کمبود منابع آبی، وضعیت آب و فاضلاب و کشاورزی با مشکلاتی عدیده دست و پنجه نرم می‌کند و رییس جمهوری در سفر به این استان،  از بیمارستان رازی و کارگاه‌های جمع‌آوری فاضلاب اهواز بازدید و علاوه بر افتتاح طرح آب‌رسانی به منطقه محروم جفیر، به‌ صورت هوایی از هورالعظیم نیز سرکشی کرد.

وی در ادامه برای اطلاع از مشکلات و کمبودهای منطقه جفیر از توابع شهرستان هویزه، بین مردم این روستا رفت و از نزدیک جویای وضعیت و مشکلات این منطقه شدند.

نشست با سران عشایر استان خوزستان از دیگر برنامه رییس جمهوری بود که در نهایت با حضور در جلسه شورای اداری این استان به سفر یک روزه خود به این استان پایان داد.

اخبار و گزارش های خبری و تصویری سفر رییس جمهوری و هیات همراه را در اینجا با عنوان پرونده خبری خوزستان، مقصد نخستین سفر استانی رییس‌ دولت سیزدهم مرور کنید.

قول‌های آیت‌الله رییسی به مردم خوزستان و دستورات لازم به وزرا

– رفع کمبودها و مشکلات مردم به خصوص در بخش درمان بیماری کووید ۱۹ در خوزستان

– رفع فوری کمبودهای درمانی و بیمارستانی اعم از افزایش تخت های بیمارستانی، تامین اکسیژن مورد نیاز مراکز درمانی و همچنین تامین نیازمندی های بخش مراقبت های ویژه

– دستورات لازم برای تسریع در روند حل مشکل فاضلاب کلانشهر اهواز

–  تلاش برای رفع مشکل بیکاری در خوزستان و سایر شهرستان ها

یک هفته پس از رای اعتماد مجلس، دولت سیزدهم در کنار مردم

محورهای اظهارات رییس جمهوری در خوزستان

– مدیران پروازی باید از چرخه مدیریت استان خوزستان حذف شوند و به هیچ عنوان نمی پذیرم که مدیری در این استان پروازی باشد.

– تاکید به مدیران استانی برای نظارت مستمر  و جدی.

– اهتمام جدی در رفع مشکل بیکاری جوانان و شکوفا شدن اقتصاد استان با به کارگیری ظرفیت های خالی صنایع و واحدهای تولیدی و احیای کارخانجات و واحدهای تعطیلی یا نیمه تعطیل.

– نسبت به همه مردم کشور وظیفه داریم ولی نسبت به مردم خوزستان وظیفه مضاعف داریم و آنها حق بزرگی به گردن ملت ایران دارند.

– دولت به مشکلات خوزستان در بحث کرونا به طور ویژه رسیدگی خواهد کرد.

– شورای راهبردی خوزستان تشکیل می شود تا از این طریق دولت با عملکرد بهتری به مشکلات این استان رسیدگی کند.

– برای ایجاد فرصت های جدید شغلی در استان خوزستان، شورای برنامه ریزی در این استان فعال خواهد شد.

– تلاش برای ایجاد ساز و کارهای لازم و اجرایی شدن راهکارهای مشکلات شرکت نیشکر هفت تپه از جمله نحوه پرداخت حقوق کارگران.

وزیر بهداشت در خراسان رضوی و خوزستان

دکتر بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی هم در آغاز کار خود، عصر پنجشنبه چهارم شهریورماه راهی مشهد مقدس شد.

سفر کوتاه اما مفید بود، وی پس از زیارت بارگاه مطهر امام هشتم (ع)، ضمن بازدید از اورژانس عدالتیان بیمارستان امام رضا (ع) مشهد روند درمان و خدمات رسانی به بیماران مبتلا به کرونا در این شهر را مورد بررسی قرار داد.

بازدید از مرکز بستری موقت و ترزیق رمدسیویر “بنت‌الهدی” و مرکز شبانه روزی منتخب‌ کرونای “احمدی” از دیگر برنامه‌های وزیر بهداشت در سفر چند ساعته به مشهد مقدس بود.

وزیر بهداشت روز جمعه پنجم شهریورماه نیز رییس جمهوری را در سفر به خوزستان همراهی و از مرکز واکسیناسیون هیات ابوالفضل العباس(ع) منطقه زیتون کارمندی، محل واکسیناسیون شهید تندگویان واقع در فلکه پنج نخل، مرکز نمونه گیری شهید فرجوانی اهواز، خانه بهداشت منطقه کوت سیدسلطان شهر شیبان از توابع شهرستان باوی و داروخانه امام جعفر صادق اهواز بازدید کرد.

محور اصلی سخنان وزیر بهداشت

– تقویت عدالت در سلامت و گسترش خدمات پیشگیری و بهداشتی

-پیگیری تجهیز ساختارهای بهداشتی، گسترش و تقویت خانه های بهداشت، نظام شبکه و توجه به برنامه پزشک خانواده

– تقویت نظام ارجاع و سلامت الکترونیک

– رسیدگی به مناطق کم برخوردار و محرومیت زدایی

وزیر نیرو در خوزستان

علی اکبر محرابیان هم پس از اخذ رأی اعتماد از مجلس شورای اسلامی به عنوان وزیر نیرو، روز جمعه پنجم شهریورماه در نخستین سفر کابینه سیزدهم به‌ همراه رئیس جمهوری و تعدادی از وزرا به استان خوزستان سفر و چالش‌ها و مسائل آب و برق این استان را بررسی کرد.

محورهای سخنان وزیر نیرو

– تامین آب از سد دز و تحقق آرزوی تاریخی مردم خوزستان در کمتر از ۹ ماه

– تعهد تخصیص آب به فاز دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب در خوزستان و رفع مشکلات موجود و تامین اعتبار برای اجرایی شدن فاز دوم

– برق تولیدی نیروگاه‌های برق‌آبی را باید برای صادرات مد نظر قرار داد و تامین برق را از نیروگاه‌های حرارتی انجام داد.

وزیر جهاد کشاورزی در خوزستان

سید جواد ساداتی‌نژاد وزیر جهاد کشاورزی از دیگر همراهان آیت الله رییسی در سفر به خوزستان بود که ضمن بازدید و حضور در نشست مدیران و معاونان جهاد کشاورزی خوزستان اعلام کرد که طبق دستور رییس‌جمهوری نگاه ویژه‌ای به کشاورزی این استان خواهیم داشت و اختیارات استانی در این حوزه داده می‌شود.

وی گفته که یکی از اولویت‌های کاری دولت سیزدهم در بخش کشاورزی ، گذر از کشاورزی سنتی به کشاورزی تجاری واقتصادی است تا تولید محصولات روی دست کشاورز نماند و بهره بردار ما بر اساس نیاز داخلی و بازارهای صادراتی و جهانی، محصول خود را منطبق با استاندارد شناخته شده با قیمت مناسب به فروش برساند و دلالان و واسطه‌ها نتوانند در بازار دخالت موثری داشته باشند.

محورهای سخنان وزیر جهاد کشاورزی

– کشاورزی دانش بنیان با هدف بهره‌وری بالا و اشتغال پایدار از رویکردهای دولت سیزدهم است.

– محور اساسی حرکت بخش کشاورزی در این دولت، توسعه کشاورزی تجاری و دانش بنیان خواهد بود تا جمهوری اسلامی ایران بتواند در این زمینه جایگاه اصلی و واقعی خود قرار بگیرد.

-در خوزستان یک و نیم میلیون هکتار زمین کشاورزی وجود دارد و سالانه حدود ۱۷.۵ میلیون تن تولید محصول غذایی و کشاورزی برای کشور در این استان انجام می‌شود.

-خوزستان یک منطقه بسیار با اهمیت در حوزه امنیت غذایی است و سالانه ۶۰۰ هزار میلیارد ریال محصولات کشاورزی در این استان تولید می‌شود.

– نقش مهم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری رهبر معظم انقلاب در خوزستان در توسعه کشاورزی

– دولت سیزدهم برای اجرای گام دوم این طرح عظیم اهتمام و عزم جدی دارد.

– در صورت اجرای گام دوم طرح ۵۵۰ هزار هکتاری، امکان اشتغال ۲۰۰هزار نفر ، تولید سالانه ۳.۵میلیون تن و بازگشت سرمایه به مدت چهار سال فراهم می‌شود و سالانه ۱۵تا ۱۶هزار میلیارد ریال درآمد نصیب کشاورزان خوزستانی خواهد شد.

حضور معاون رییس جمهوری در اصفهان، کرج و شهرری

در ادامه نخستین سفرهای استانی مسوولان دولت سیزدهم، سیدمحمد حسینی معاون رییس جمهوری در امور مجلس روز جمعه پنجم شهریورماه به اصفهان رفت.

وی در همایش با موضوع «شیوه حکمرانی اسلامی بر اساس زندگی و زیست سیاسی شهید رجایی و باهنر و تبیین سیاست‌های دولت سیزدهم برای رفع مشکلات کشور و معیشت مردم» گفت: جلوگیری از قانون گریزی باید با مراقبت کامل و بدون ملاحظه و رودربایستی در بین تمامی مسوولان باشد و حکومت علوی نباید امتیاز خاصی را برای افرادی خاص در نظر بگیرد.

حسینی همچنین در مراسم گرامیدشت یاد و خاطره شهیدان رجایی و باهنر که در مسجد جامع رجایی شهر کرج برگزار شد، افزود: حل مشکلاتی چون اقتصاد و سلامت صبر وحوصله می خواهد اما نباید در این زمینه تعلل  داشت.

وی همچنین هشتم شهریورماه در مراسم گرامیداشت شهیدان رجایی و باهنر در شهرری حضور یافت.

محورهای سخنان حسینی و تاکید بر داشتن روحیه انقلابی

– دولت سیزدهم مصمم به بازگشت دوباره به آرمان های انقلاب اسلامی است و مردم باید این مهم را مطالبه کنند.

– مشکلات اقتصادی و سلامت مردم باید مرتفع شود هر چند که زمانبر است.

– درس های فراوانی می توان از زندگی شهیدان  رجایی و باهنر داشت و متاسفانه طی ۴۰ ساله گذشته از این موضوع مهم فاصله گرفتیم و اغلب آسیب ها نیز به دلیل این فاصله گرفتن است.

– اگر روحیه انقلابی در تمام سطوح وجود داشته باشد بسیاری از مشکلات قابل حل است.

– ۱۰ بندی که رییس جمهوری، معاونان رییس جمهوری  و وزیران  امضا کردند اگر دولت و مدیران سطوح میانی و بالاتر پایبند باشند مشکلات کاهش خواهد یافت.

– یکی از بندهایی که کابینه سیزدهم امضا داشته، التزام عملی به ارزشهای اسلامی که در آن عملا باید پایبند به ارزشها بود و همانطور که رهبر معظم انقلاب دربیانیه گام دوم انقلاب فرمودند و رسانه ها در حوزه فرهنگی تذکر دادند یک تحول و بازسازی درحوزه های اقتصاد ، فناوری و به ویژه فرهنگ باید صورت گیرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در اصفهان

محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دولت سیزدهم نیز پس از اخذ رای اعتماد مجلس شورای اسلامی در نخستین سفر استانی خود به اصفهان بارقه ای از امید و تحول خواهی را در افق فرهنگ و هنر کشور متبلور کرد.

حضور در گلزار شهدا، دیدار با علما و روحانیون برجسته، بازدید از هنرستان هنرهای زیبا، نشست خبری با خبرنگاران و دیدار و گفت و گو با نمایندگان فرهنگ و هنر و رسانه از مهمترین برنامه های سفر یکروزه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به اصفهان همزمان با هفته دولت بود.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این سفر با بیان اینکه تلاش می‌کنیم پس از یک دوره چهار ساله رشد قابل توجهی در محصولات و تولیدات فرهنگی و هنری کشور ایجاد کنیم، گفت که دولت مردمی تمام تلاش خود را برای بسترسازی مناسب و رشد فضای فرهنگی و هنری در کشور معطوف خواهد کرد و در این زمینه استان‌هایی مانند اصفهان باید پیشتاز باشند.

محورهای سخنان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

– رویکرد برنامه های دولت سیزدهم، دوری از انحصارطلبی و توجه به همه بخش های عمومی فرهنگ و هنر جامعه

– برنامه های دولت در حوزه فرهنگ و هنر، تلاش همگانی برای احیای ارزش های فرهنگی و تاریخی کشور است و باید هنر را از انحصار درآوریم.

– آغاز واکسیناسیون هنرمندان در پرتو توافق با وزارت بهداشت

– واکسیناسیون حدود ۸۳ هزار نفر از اهالی فرهنگ و هنر کشور در اولویت است.

– هدف ما تسهیلگری در تمام امور فرهنگی و هنری و حمایت از تمام بخش های آن است.

– می کوشیم تا تمام فعالیت های فرهنگی و هنری به ریل عادی خود بازگردد و در این مسیر ارائه بسته‌های حمایتی فرهنگی و هنری جزو اولویت‌های کاری این وزارتخانه است.

– در گام نخست قصد داریم در جلسه دولت و در ستاد ملی کرونا، ایجاد و ارائه بسته حمایتی به اصحاب فرهنگ و هنر را به تصویب برسانیم.

–  نگاه ما در دوره جدید، نگاهی جامع و عام به فرهنگ و هنر است و در دولت‌ مردمی، تمام ارکان آن مورد توجه قرار خواهد گرفت.

– با تاکیدات رهبر معظم انقلاب، فعالیت‌های فرهنگی و هنری باید گسترش یابد و در این زمینه قصد داریم در بودجه سال ۱۴۰۱ تغییرات اساسی ایجاد کنیم.
تولیدات ایرنا در پوشش اخبار سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به استان اصفهان را در اینجا بخوانید .

وزیر ورزش و جوانان در مازندران

حمید سجادی وزیر ورزش و جوانان عضو دیگری در دولت سیزدهم است که پس از کسب رای اعتماد از مجلس شورای اسلامی، مازندران را به عنوان نخستین مقصد برای ارتقای ورزش در استان‌ها انتخاب کرد و نهم شهریور به منظور بازدید و افتتاح تعدادی از طرح های ورزشی در شهرستان‌های رامسر، تنکابن و عباس آباد راهی این استان شد.

وی علت انتخاب مازندران را اهمیت ورزش و جایگاه ورزشکاران این استان در کشور برشمرد و گفت که موانع پیش‌روی بهره برداری از اماکن ورزشی مازندران برداشته خواهد شد.

وی در آیین افتتاح سالن ورزشی چند منظوره شهید سلیمانی شهر کلارآباد شهرستان عباس آباد در استان مازندران ، اعلام کرد که طرح آمایش سرزمینی حوزه ورزش طی سه ماه آینده نهایی خواهد شد و طبق آن طرح ها و برنامه ها اولویت‌بندی می شوند و طرح‌هایی که پیشرفت فیزیکی قابل توجهی دارند، مورد توجه قرار می گیرند تا هرچه زودتر به بهره برداری برسند.

وزیر ورزش و جوانان با اعلام این که مازندران در سایر رشته های ورزشی نیز زبانزد و دارای جایگاه است ، افزود : خوشبختانه این استان بالاترین سهمیه اعزام ورزشکار، مربی و سرپرست را به مسابقات مختلف از جمله جهانی و بین المللی دارد.

وزیر ورزش سپس به شهرستان تنکابن سفر کرد و در آنجا نیز از چند طرح ورزشی نیمه تمام بازدید کرد و در جریان مشکلات  آنها قرار گرفت.

محورهای سخنان وزیر ورزش‌وجوانان

– آماده شدن طرح آمایش سرزمینی حوزه ورزش کشور

– در تهیه طرح آمایش سرزمینی حوزه ورزش، ظرفیت استان ها بویژه کشتی مازندران به عنوان جایگاه نخست ورزش کشور مغفول نمی‌ماند.

–  ورزش همگانی در مازندران با توجه به داشتن موهبت‌های طبیعی همچون جنگل، دریا و فضای سبز از استقبال خوب مردمی برخوردار است و این نشان می‌دهد که ورزش در مازندران پویا و این استان ورزش خیز است.

-تاکید برضرورت بهره برداری مناسب از اماکن ورزشی

– نگهداری و بهره برداری از امکانات ورزشی موجود با بهره گیری از خلاقیت و نوآوری در نحوه استفاده از این امکان ها مهم تر از ایجاد اماکن جدید ورزشی است.

مدیریت اماکن ورزشی باید با دقت فراوان و برنامه ریزی از این مجموعه ها بهترین بهره گیری را در رشد ورزش و امور جوانان داشته باشند و برای جلوگیری از هرگونهه آسیب از طریق نگهداری مطلوب از اماکن ورزشی کوشا باشند.

– اهمیت توجه به اماکن ورزشی و بهره گیری بهینه از آن با خلاقیت و نوآوری

– کم توجهی به نگهداری اماکن ورزشی در کشور

محور سخنان وزیر علوم در دو آیین مجازی در کرمان و آذربایجان شرقی

محمدعلی زلفی‌گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری روزهای هشتم و نهم شهریورماه در مراسم گشایش پنجاه و دومین کنفرانس ریاضی ایران به میزبانی دانشگاه شهید باهنر کرمان و آئین آغاز پنجمین سمینار ملی شیمی کاربردی در آذربایجان شرقی به صورت مجازی شرکت و مطالبی را بیان کرد.

– امتیازات ویژه‌ای برای فعالان در دیپلماسی علمی

– بازنگری در آئین‌نامه ارتقا و ترفیع اعضای هیأت علمی

– پیگیری از مراجع ذیصلاح برای رفع مشکل توزیع نامتوازن استعدادها و اجرای برنامه کاربردی برای رفع کاهش تمایل ورود به رشته های  علوم پایه

پس از فرمایش‌های رهبر معظم انقلاب در دیدار اعضای هیات دولت، سازمان خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا)، تبیین راهکارهای عملی شدن رهنمودها و توصیه‌های معظم له به دولت سیزدهم را در گفت و گو با کارشناسان و صاحب‌نظران بخش‌های مختلف در دستور کار قرار داده که در همین ارتباط علاوه بر انتشار گفت و گوهای تفصیلی، گزارشی با عنوان “رهنمودهای رهبر انقلاب نقشه راه موفقیت دولت و ملت است” منتشر شده و این روند همچنان ادامه دارد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.