تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۰ - ۱۹:۱۳

کتاب‌ها برای کودکان از هشتمین خورشید می‌گویند

کتاب‌ها برای کودکان از هشتمین خورشید می‌گویند
تهران- روز جهانی کودک و نوجوان با سالروز شهادت امام هشتم (ع) همزمان شده است، شاید این فرصت خوبی باشد که برای نسل جوان از هشتمین خورشید که مهمان و میزبان خراسان است، از زبان کتاب‌ها سخن بگوییم.

 

امسال شهادت امام هشتم (ع) و روز جهانی کودک، همزمان شده اند، کتاب ها که همواره همراه کودکان هستند، درباره خورشید هشتم، برای آنها سخن می گویند، از او که مهمان خراسان شد.

مسافر هشتم، از مدینه تا خراسان

از مدینه تا خراسان، راه بسیاری است، راهی که حضرت علی بن موسی الرضا (ع) به اجبار خلیفه عباسی آن را طی کرد تا به اجبار ولیعهد او باشد. کتاب مسافر هشتم، این سفر را برای نوجوانان روایت می کند.

در این داستان، نویسنده به مسیری که امام رضا (ع) پیموده و مسائلی که برای ایشان اتفاق افتاده در قالب داستانی اشاره کرده است. این مجموعه داستان های کوتاهی را شامل می شود که به زندگی هشتمین امام شیعیان می پردازد. بوی خوش نان، یک سبد خرما، یک روز تابستانی، مامون در تالار آینه، پیک ها و پیام ها، کاروان می رود، سرزمین آب های فراوان و… از جمله داستان های این کتاب است.

در بخشی از این کتاب می خوانیم:

«ناگهان صدای امام در تالار پیچید: اگر خلافت حق توست و خداوند آن را برای تو قرار داده است، روا نیست که آن را به دیگری واگذاری و اگر خلافت مال تو نیست، چیزی را که مال تو نیست، چگونه به من می بخشی؟

مأمون از جلوی پنجره کنار رفت. دستش را به پشت گره کرد. در طول عرض تالار قدم زد. لباس سیاهش او را خشمگین تر نشان می داد. گفت: ای پسر رسول خدا! چاره ای نیست! باید این کار را بپذیری…

شورش ها و ناآرامی ها دوباره در ذهنش جان گرفت.

امام گفت: هرگز این کار را به میل خودم انجام نمی دهم…»

مژگان شیخی، نویسنده این اثر متولد سال ۱۳۴۱ و دارای مدرک مترجمی زبان انگلیسی است. وی از سال ۶۳ کار نوشتن را آغاز کرد. شیخی هم در زمینه ادبیات کودکان و هم ادبیات بزرگسالان فعالیت داشته است و تاکنون بیش از ۱۵۰ عنوان از کتاب‌هایش به چاپ رسیده است که برخی از آنها برای ساخت فیلم‌های سینمایی مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

مسافر هشتم ،در ۱۲۷ صفحه توسط نشر قدیانی منتشر شده است.

زاِئر مشهد، مهمان خراسان

کودکان در مشهد مقدس مهمانانی عزیز هستند، مهمانانی که مقدم شان به نقل و نبات گرامی داشته می شود، اما میزبان اصلی آنها، خود در این خاک مهمان است، مهمان خراسان…

کتاب مهمان خراسان، مجموعه اشعار ۱۰ شاعر حوزه کودک و نوجوان شامل افسانه شعبان نژاد، اسدالله شعبانی، جعفر ابراهیمی، مریم اسلامی، کمال شفیعی، محمدکاظم مزینانی، بابک نیک طلب، حمید هنرجو، منیره هاشمی و غلامرضا بکتاش است که زیر نظر سعید بیابانکی گردآوری شده است.

تصویرگران آن میترا عبداللهی، عاطفه شفیعی راد، آزاده معزی، نیلوفر حسینی و سارا نارستان بوده اند.

این کتاب در ۲۴ صفحه توسط به نشر (انتشارات آستان قدس رضوی) منتشر شده است.

روایت غلامان از بزرگان

گاهی آنان که در وصف نمی گنجند، در کلام ساده ترین افراد به خوبی روایت می شوند، این اندیشه دستمایه حمیدرضا شاه آبادی شده است که روایتی از امام رضا را به اعتراف غلامان بازگو کند.

این کتاب داستان دوران ولایتعهدی امام رضا (ع) و اعترافات سی غلام سیاه مامون در مرو است. غلامان آنچه را که در سال های ولایتعهدی امام رضا (ع) بر آنها گذشته، بازگو می کنند و خواستار قضاوت خوانندگان مبنی بر این که آیا برای غلامان هم روز جزایی هست یا نه؟ هستند. الماس، از این غلامان به همراه رجاء، ابن ابی ضحاک ماموریت می یابند که به مدینه بروند و علی بن موسی (ع) را برای پذیرش ولیعهدی که در حقیقت تله ای برای به شهادت رساندن ایشان بود، به مرو بیاورند. آنها غلامانی بودند که فقط اطاعت می کردند. علی بن موسی (ع) بعد از پذیرش دعوت مامون، به زیارت مزار جدشان رسول اکرم (ص) می روند و بعد با غلامان راهی مرو می شوند، در حالی که آگاهی داشتند که این آخرین وداع ایشان با جدشان است، زیرا می دانستند که در غربت به شهادت خواهند رسید.
اعترافات غلامان مبتنی بر حقایق تاریخی مسلم است و در آن به بسیاری از شبهات مربوط به چرایی و چگونگی پذیرش ولایتعهدی از سوی امام رضا علیه السلام و نیات مأمون، پاسخ گفته شده است.

این اثر تا کنون دستمایه چند تئاتر آیینی بوده است که استقبال قابل توجهی از این آثار صورت گرفته است.

اعترافات غلامان در ۱۲۰ صفحه توسط انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوان به چاپ رسیده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.