تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ آبان ۱۴۰۰ - ۸:۲۷

روزی که اخلاق بیست گرفت….

روزی که اخلاق بیست گرفت….
نگاه اقتصاد - به قلم : کمال رجبی/تکریم و احترام ارباب رجوع از مطلوب هایی است که مردم یک جامعه از مدیران، کارگزاران یک جامعه انتظار دارند.

 

تکریم انسان ریشه قرآنی دارد. قبل از اینکه انسان از سوی هم‌نوع خود مورد تکریم قرار گیرد، از سوی خداوند مورد تکریم قرار گرفته است. در بین مخلوقات خداوند متعال، انسان از ویژگی‌های بسیار ممتازی برخوردار است. مؤلفه‌هایی از قبیل پیگیری، سرعت، صحت و دقت در انجام کار مراجعان، چگونگی رفتار و برخورد با ارباب رجوع و اطلاع‌رسانی مناسب عواملی هستند که موجب رضایتمندی مردم از حاکمان میشود.

ساز و کارهای لازم در ارائه خدمات مطلوب، مناسب و مؤثر به مردم تحت عنوان طرح تکریم مردم و جلب رضایت ارباب رجوع در نظام اداری، دارای اهمیت ویژه‌ای است، زیرا علت وجودی هر سازمان و دستگاهی به خدماتی است که به افراد مختلف ارائه می‌دهد.

خلوص نیت در انجام وظیفه

همانطور که می‌دانیم، دین شامل هر عبادت و عمل صالحی می‌شود. بر همین اساس، خداوند در سوره زمر، پیامبرش را به اخلاص در دین، فرمان می‌دهد. اصولاً کسی که دارای خلوص نیت است همه اعمال و گفتار و رفتارش را فقط از روی اخلاص و برای رضای خدا انجام می‌دهد. بنابراین، مخلصین هدف از خدمت به مردم و جامعه اسلامی را خشنودی خداوند قرار می‌دهند. در نتیجه کار و وظیفه‌شان، ارزش معنوی به خود می‌گیرد، چراکه زیبایی عمل به ارزش معنوی آن است و ارزش معنوی نیز در گرو اطاعت خدا و کار را به خاطر رضای او انجام دادن است.

دیروز به دلیل انجام کاری گذرم به ساختمان شورای اسلامی شهر ایلام افتاد و اتفاقی نزد دو تن از اعضای شورا یعنی آقایان مجتبی ملکی و سعید انوری افتاد.

نحوه اخلاق و برخورد آنان به گونه ای بود که نمونه کامل تکریم ارباب رجوع بود.

فکر میکردم مجتبی ملکی فقط در عرصه ورزشی مرام پهلوانی دارد و با فضای سیاسی اجتماعی بیگانه است و شاید برخوردش اقتضائات ورزش و مسائل مربوط به فایرپلی باشد اما مجتبی ملکی نشان داد اخلاق ومنش و سعه صدر در ذات ایشان هست و بخاطر همین خصیصه است که مورد اعتماد مردم فهیم ایلام در شورای شهر قرار گرفت به هر کس می رسید می گوید مجتبی با مرام است.

امروز او با چندین مدیر و سازمان برای پیگیری امورات حقیر و دیگر شهروندان رایزنی کرد و نسبت به پیگیری کارها مصر بود، گرچه ممکن است برخی کارها هم منتج به نتیجه نشود اما همین که یک مدیر وظیفه شناسی می کند و با اخلاق و نیک رفتاری و با تکریم ارباب رجوع نسبت به مرتفع نمودن مشکلات مردم اهتمام حدی دارد قابل تقدیر و الگویی برای سایر مدیران است.

دیگر عضو شورا نیز آقای سعید انوری بود که با سعه صدر و اخلاقمداری با مراجعان برخورد کرد. تسلط داشتن به امور محوله، رعایت ادب و نزاکت در گفتار و ایجاد احترام متقابل، سرعت عمل در انجام امور محوله و تبعیض قائل نشدن بین مراجعان از ویژگیهایی بارز این عضو شورای شهر ایلام بود.

خلاصه اینکه تکریم ارباب رجوع و سرعت ارائه خدمات در یک واحد اداری و خدماتی نارضایتی ارباب رجوع را به حداقل می‌رساند، اساساً، هر پست و منصبی در اسلام، عنوان مسئولیت، وظیفه و امانت را در بر دارد. پس کسانی که منصب و مسئولیتی را در جامعه به عهده دارند، باید افرادی امانتدار و صالح باشند و هیچ‌گاه از مسئولیت خود سوءاستفاده نکنند یا حقوق دیگران را ضایع نسازند. همچنین آنان باید با ناظر دانستن خداوند متعال بر اعمال خود، از اقدام یا رفتار و گفتاری که باعث رنجش یا بی‌احترامی نسبت به دیگران شود، پرهیز کنند و همیشه خشنودی خداوند و رضایت مردم را مد‌نظر داشته باشند و این همه حاصل نمی‌شود جز با داشتن خصیصه تقوا و خداترسی.

برای همه کارگزاران صدیق به نظام جمهوری اسلامی ایران آرزوی توفیق وسربلندی داریم

 

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.