تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۳

ایران و فیروز کی به هم می‌رسند؟

ایران و فیروز کی به هم می‌رسند؟
سمنان- مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان گفت: دی ماه امسال در صورت فراهم بودن شرایط و پیشرفت امور طبق برنامه‌ریزی‌ها، یوزپلنگ های فیروز و ایران برای زادآوری به هم معرفی می‌شوند.

 

امیر عبدوس روز سه شنبه در گفت و گو با ما ابراز داشت: فصل سرما زمان آغاز تولید مثل یوزپلنگ است و اگر لقاح در دی‌ ماه انجام گیرد می‌توان در بهار منتظر زایش یوزپلنگ ایران بود.

وی بیان کرد: هر دوره جفت‌گیری در یوزپلنگ‌ها در حدود ۲۵ تا ۳۰ روز است و متخصصان با ثبت تغییرات سطح استروژن در یوزپلنگ ماده با نام ایران و رسم نمودار در مدت ۵۰ روز به دنبال دست یافتن به زمان دقیق جفت‌گیری هستند تا در زمان معین برای زادآوری فیروز یوزپلنگ نر به ایران معرفی شود.

وی ادامه داد: متخصصان از اواسط مهر امسال مشغول اندازگیری سطح هورمون استروژن مدفوعی از یوزپلنگ ایران هستند تا نمودار تغییرات این هورمون را رسم کنند تا از تحلیل و تفسیر نمودار به زمان دقیق باروری ایران دست پیدا کنند که احتمالا زمان لقاح پس از بررسی نمودارها، دی ماه خواهد بود.

عبدوس خاطرنشان کرد: مدت زمان بارداری یوزپلنگ‌ها در حدود سه ماه است و در صورت موفقیت در دی ماه، می‌توان بهار سال آینده در انتظار زادآوری ایران بود.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان سمنان اظهار داشت: تکثیر یوزپلنگ در اسارت اولین تجربه در کشور است که تمام اقدام ها به دست توانمند متخصصان ایرانی در حال انجام است.

ایران پوزپلنگ ماده سه ساله‌ای بود که اواسط فروردین سال ۱۳۹۹ از پارک پردیسان تهران به پایگاه پشتیبان ۷۰۰ هکتاری در پارک ملی توران در شهرستان شاهرود استان سمنان منتقل شد.

یوزپلنگ نر با نام فیروز سال ۱۳۹۱ در منطقه توران شناسایی و نامگذاری شده بود و در آن زمان فیروز یوز بالغ بوده و در حدود ۲.۵ سال سن داشته و اکنون در سال ۱۴۰۰ در حدود ۱۱.۵ سال سن دارد  که فروردین ماه امسال در پارک توران شاهرود استان سمنان با هماهنگی سازمان حفاظت محیط‌ زیست و معاونت طبیعی سازمان با روش‌های استاندارد جهانی زنده‌گیری شد./ایرنا

 

 

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.