تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۳:۵۲

واکسیناسیون بیش از ۴ میلیون و ۴۳۵ هزار دام سبک و سنگین

واکسیناسیون بیش از ۴ میلیون و ۴۳۵ هزار دام سبک و سنگین
نگاه اقتصاد

 

یونس احمدی مدیرکل دامپزشکی ایلام در نشست خبری با اصحاب رسانه و به مناسبت هفته دامپزشکی ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهدای حادثه تروریستی شاهچراغ شیراز، خبرنگاران را فرهیختگان و از اهالی دانش برشمرد و افزود: کسانی که امنیت را در جامعه به وجود می آورند، در درجه اول شهداء و نیرو های انتظامی و امنیتی هستند و امروز امنیت در همه جامعه ما برقرار است.

 

ایشان در ادامه به شرح اقدامات خود در سال جاری پرداخت و افزود: واقعیت ها در حوزه دامپزشکی مقوله اصلی است و هم بهداشت و درمان دامها و معیشت ۳۰ درصد از افراد جامعه به دامها وابسته است.

 

احمدی تاکید کرد: یکی از چالش‌های جدی در این حوزه، کشتار غیرمجاز دام است که به چالشی برای حوزه بهداشت تبدیل شده و برابر بررسی های صورت گرفته شیوع بیماری های کیستیک در ایلام که به همین کشتار غیر مجاز مربوط می شود، ۹ تا ۱۱ برابر سایر استان های کشور است.

 

یونس احمدی بیان کرد: استان ایلام در کنار مزیت هایی و امتیاز هایی که در زمینه محصولات دامی دارد، ولی متاسفانه به عنوان یکی از استان هایی که کشتار غیرمجاز دام در آن بالاست ، شناخته می شود، این امر باعث ایجاد بسیاری از بیماری های مشترک بین انسان و دام شده، بطوریکه میزان بیماری های کیستیک که بیماری مشترک بین انسان و دام است در استان ایلام ۹ تا ۱۱ برابر سایر استان هاست.

 

مدیر کل دامپزشکی استان ایلام در بخشی از سخنان خود اظهار داشت: سل و بروسلوز و حتی سقط جنین و نازایی از جمله این بیماری‌هاست و تاثیر منفی مصرف دام هایی که به صورت غیرمجاز ذبح شده اند، ثابت شده است، با وجود تلاش های انجام شده در مقوله مقابله با کشتار غیرمجاز دام در استان توفیق چندانی حاصل نشده است.

 

احمدی تاکید داشت: پنج درصد قیمت گوشت باید در زمینه کشتار بهداشتی و نظارت شرعی هزینه شود تا تبعات کشتار غیر مجاز کمتر شود، سال گذشته معرفی ۶۰۰ واحد عرضه کشتار غیرمجاز دام در استان به مراجع غذایی از جمله این اقدامات بود اما فقط با یک تصمیم مدیریتی واحد و همه جانبه و با همکاری و همراهی اصحاب رسانه باید خطرات مصرف دام غیرمجاز برای مردم فرهنگ سازی شود.

یونس احمدی در ادامه سخنان خود اضافه کرد: چیزی که به عنوان اقتصاد دام شناخته می شود یک مقوله چند وجهی است که از خوراک دام تا کشتارگاه و قطعه بندی و فروش را شامل می شود و اگر بتوانیم هر کدام از این قسمت ها را بدرستی مدیریت کنیم، از نتایج بسیار خوب آن در حوزه اشتغالزایی و درآمد برای دامداران و همه کسانی که در این حوزه مشغول هستند، برخوردار می شوند.

مدیرکل دامپزشکی ایلام با اشاره به اقدامات مثبت دامپزشکی در یکسال اخیر در زمینه صادرات دام ، مرغ ، شترمرغ و حتی خوراک دام در استان، افزود: هشت واحد قطعه بندی مرغ هم اکنون در استان فعال است و اگر بتوانیم تعداد این واحدها را افزایش دهیم با توجه به ارزش افزوده بالا اشتغالزایی مناسبی را نیز به همراه خواهد داشت و این اقدامات در آینده نزدیک درآمدهای بسیار خوبی را نصیب کشاورزان و دامداران کند.

 

در ادامه این نشست خبری جم زاده معاون فنی و بهداشتی دامپزشکی ایلام در سخنانی گفت: در شش ماهه اول سال بیش از ۴ میلیون و ۴۳۵ هزار واکسیناسیون دام سبک و سنگین و بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن طیور جوجه ریزی گوشتی انجام شده است و حوزه دامپزشکی به عنوان یکی از ۱۷ دستگاه اقتصادی شناخته شده است.

 

وی با بیان اینکه کشتار های غیر مجاز در ایلام افزایش پیدا کرده، افزود: اقتصاد دام در استان به صورت زنجیره وار از تولید، پرورش، کشتارگاه، قطعه بندی صورت می گیرد که متولی اصلی اقتصاد دام دامپزشکی استان است و در طول چندین ماه گذشته صادرات، دام، شترمرغ و خوراک دام صورت گرفته است و در شش ماهه اول سال بیش از ۴ میلیون و ۴۳۵ هزار واکسیناسیون دام سبک و سنگین و بیش از ۱۰ میلیون و ۵۰۰ هزار واکسن طیور جوجه ریزی گوشتی انجام شده است.

 

جم زاده به بخشی از عملکرد دامپزشکی در سال جاری اشاره داشت و اضافه کرد: در حوزه تشخیص و درمان ۱۵ درمانگاه فعال، ۳ بیمارستان دامپزشکی، ۳۹ داروخانه و ۴ شرکت توزیع دارو، واکسن و مواد بیولوژی در سطح استان مشغول فعالیت هستند و در این مدت ۱۸۱۳۸ آزمایش انجام شده که ۱۰۱۳۰ شامل بیماری های ویروسی ، انگلی و باکتریایی دام و طیور همچنین ۸۰۰۸ مورد فرآورده های دامی و خوراک بوده است.

جم زاده معاون فنی و بهداشت دامپزشکی ایلام با اشاره به وجود ، ۸ کارخانه خوراک دام و طیور، آبزیان همچنین ۴ مرکز قطعه بندی و بسته بندی گوشت و فرآورده های مرغ، خاطر نشان ساخت: ۱ کشتارگاه دام و ۲ کشتارگاه صنعتی طیور در سطح استان داریم که در حوزه نظارت و بهداشت به طور روزانه این کار انجام می شود، ۲۹۹۵ رأس دام به کویت صادر شده که ۸ نفر مجوز صادرات دارند.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.