تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۷ آبان ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۵

شبیه سازی حماسه بزرگ تنگ کوشک در ایوان

شبیه سازی حماسه بزرگ تنگ کوشک در ایوان
ایلام - همزمان با گرامیداشت ۳۷۱ شهید والامقام شهرستان ایوان، شبیه سازی حماسه بزرگ تنگه کوشک و سارات سومار سال ۶۷ در این شهرستان با حضور مسوولان کشوری و استانی برگزار شد.

 

دوران هشت ساله دفاع مقدس یکی از درخشان ترین عرصه های دفاع و نقطه عطفی در عمر انقلاب اسلامی محسوب می شود، هنگامه ای که ملت ایران از پیر و جوان، زن و مرد گرفته تا فقیر و غنی در اتحادی بی‌نظیر به مصاف با دشمن متجاوز بعثی رفتند که به پشتوانه یک دنیا قدرت و ثروت، فکر خبیثانه تجاوز به خاک ایران را در سر پرورانده بود اما در این سمت با سدی بنام عشق ، ایثار و شجاعت مواجه و عقب رانده شدند.

پنجم و ششم مردادماه سال ۶۷ سالروز حماسه غرور آفرینی شکل گرفت، عملیاتی که در آن غیورمردان شجاع مردم ایوان، ارتفاعات تنگه کوشک را از محاصره رژیم بعث عراق آزاد ساختند و افتخار دیگری را در تاریخ دوران دفاع مقدس ثبت کردند.

تاریخ هشت سال دفاع مقدس سرشار از ایثار و از خودگذشتگی‌ جوانانی است که در خاطره ایرانیان، حماسه بزرگ تنگ کوشک یکی از نبردهای بزرگ تاریخ دوران دفاع مقدس است که در آن سربازان اسلام با تلاش فراوان توانستند این منطقه را از اشغال وجود نیروهای رژیم بعثی پاک کنند و آزاد سازند.

قرارگاه چهل‌ زرعی و تنگه کوشک به خوبی خاطرات رزمندگان در آن روزهای سخت و دشوار نبرد با دشمن بعثی را به خاطر دارد که چه جوانان غیوری با رشادت و از خود گذشتگی خالق حماسه‌های همیشه جاوید شدند و برگ‌های زرین تاریخ دفاع مقدس را به نام خود ثبت کردند، شهادت خرم‌ رودی، دوبرا و فلاحی‌ها در حماسه سارات و کوشک برای همیشه ماندگار شد و اکنون بنای یادبود و سنگ نوشته این شهیدان یادآور حد نهایی پیشروی دشمن در شمال استان ایلام و ایوان است.
شهر ایوان از آنجا که در پشتیبانی از جبهه میانی جنگ و به خصوص جبهه سومار نقش مهمی داشت ، بارها مورد حمله هوایی دشمن قرار گرفت.

در اواخر تیر ماه سال ۱۳۶۷ و پس از پذیرش قطعنامه ۵۹۸ از سوی ایران، ارتش عراق سومار را اشغال کرد و با عبور از پل هفت دهنه و جاده سومار ایوان با هدف قطع ارتباط دو استان ایلام و کرمانشاه و تصرف شهرستان ایوان وارد تنگه کوشک شد.

مردم شهرستان ایوان پس از اطلاع از حمله عراق با تشکیل بسیج مردمی و با حمایت ارتش به ویژه هوانیروز و ژاندارمری به مقابله با نیروهای رژیم بعث در منطقه تنگ کوشک پرداختند.

دفاع حماسی نیروهای مدافع شهر و بسیج مردمی موجب هزیمت و عقب نشینی دشمن بعثی شد در حالیکه افزون بر تلفات ، ۴۶ نفر از نیروهای بعثی اسیر شدند و تعدادی از جنگ افزارهای زرهی توسط مردم منهدم شد.

می توان گفت حماسه تنگه کوشک، نماد مظلومیت ملت انقلابی ایران، ایلام و ایوان خاصه رزمندگان و مجاهدان پرآوازه ی آنان است، عزیزانی که با دست خالی به جنگ تانک و موشک رفتند، مردانه ایستادند، جنگیدند، خون دادند تا مام وطن اسیر هوس دشمن و مطامع پلید آنها قرار نگیرد.

امام ‌جمعه شهرستان ایوان در آیین گرامیداشت ۳۷۱ شهید شهرستان ایوان گفت: برگزاری یادواره شهدا موجب گسترش فرهنگ شهادت، ایثار و مقاومت در جامعه می شود بنابراین ارتقای محتوا و اثرگذاری این رویدادها ضروری است.

حجت الاسلام حیدری اظهار داشت: گرامیداشت یاد شهدا سیره عملی آنان را گسترش می دهد و مملکت را نسبت به فتنه و توطئه دشمنان بیمه می کند.

وی با اشاره به احساس ادای دین شهدا نسبت به اسلام بیان کرد: شهیدان مسوولیت پذیر بودند و جان خود را خالصانه در راه آرمان های انقلاب تقدیم کردند بنابراین زنده نگه داشتن یاد و خاطره  آنان کمتر از شهادت نیست.

امام‌جمعه ایوان امنیت و اقتدار کشور را مرهون خون شهدای والامقام و تلاش و رشادت‌های ایثارگران دانست و افزود: اگر امروز ما در عرصه‌های مختلف با اقتدار و موفق هستیم و حرفی برای گفتن در جامعه جهانی داریم همه این‌ها مدیون خون شهدا است.

حجت الاسلام حیدری گفت: شهدای ما همیشه خطوط قرمز انقلاب و اسلام را رعایت می‌کردند و هیچ وقت از پاسداری این انقلاب کوتاه نمی‌آمدند و همه ما باید همواره نسبت به حفظ دستاوردهای انقلاب توجه داشته باشیم و همیشه خود را در مسیر شهدا قرار دهیم.

برگزاری یادآوار ۳۷۱ شهید والامقام هم اکنون با حضور مسوولان کشوری و استانی در شهرستان ایوان در حال برگزاری است.

ایوان در ۳۵ کیلومتری ایلام قرار دارد./ایرنا

 

 

 

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.