تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ آذر ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۷

هوشمندی در تعیین مبنای مذاکرات وین

آیا ایران نتیجه ۶ دور مذاکره را کنار گذاشته بود؟

آیا ایران نتیجه ۶ دور مذاکره را کنار گذاشته بود؟
تهران-همزمان با پایان مذاکرات هسته‌ای اخبار رسیده نشان می‌دهد که تیم ایرانی با بررسی دقیق ۶ دور مذاکرات برخی نقایص موجود را رفع کرده است؛ علاوه براین با هدف از بین نرفتن مبنای گذاشته شده برخی بخش‌های خلاف نص صریح برجام و همچنین نکات مغفول مانده در پیش نویس بدست آمده را کامل کرده است.

 

مذاکرات هسته ای ایران و کشورهای ۱+۴ در وین پس از چهار روز مذاکره فشرده جمعه شب پایان یافت و تیم‌های مذاکره کننده برای بررسی پیشنهادات مطرح شده تا هفته آینده و شروع دور بعدی مذاکرات، به پایتخت‌های خود بازگشتند.

دور اول مذاکرات وین براساس پیش بینی‌ها با اختلاف نظرهای فراوانی آغاز شد؛ در حالی که ایران با پیشنهادات مشخصی به وین رفته بود، اما طرف‌های اروپایی مذاکره، سعی داشتند مطالبات جدیدی را وارد مذاکرات کنند. ایران اما در همان ابتدا تاکید کرد که با  دو پیش نویس مشخص و دقیق پیرامون موضوع رفع تحریم‌ها و هسته ای وارد مذاکرات شده است که به دلیل عملیاتی بودن آن می‌تواند مورد مذاکره قرار گیرد.

در این میان طرف اروپایی تلاش کرد تا تیم ایران را متقاعد سازد که بر اساس نتایج ۶ دور مذاکره با دولت پیشین ایران، مذاکرات ادامه پیدا کند و حتی انریکه مورا معاون مسئول هماهنگ کننده سیاست خارجی اتحادیه اروپا نیز تلاش کرد تا مذاکرات وین را در ادامه ۶ دور قبلی مذاکرات عنوان کند.

بر اساس اطلاعات موجود پیش نویس‌های ایران متوازن و متناسب با توافق هسته ای سال ۲۰۱۵ و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت تنظیم شده است و طرف‌های حاضر در مذاکره نیز ادعای تعارض این پیش نویس‌ها با توافقات مذکور را ندارند.

نکته قابل تامل این است که طرف‌های اروپایی حاضر در مذاکرات در این دور، تلاش داشتند با عبور از آنچه توافقات ۶ دور قبل می‌خواندند، مباحث جدیدی را آغاز کنند؛ اما علی باقری مسئول تیم مذاکره کننده ایرانی تاکید کرد که «آنچه در ۶ دور مذاکرات در دولت پیشین ایران بدست آمده در واقع یک پیش نویس است نه توافق».

اخبار رسیده نشان می دهد که تیم ایرانی با بررسی دقیق ۶ دور مذاکرات برخی نقایص موجود را رفع کرده است؛ در همین حال با هدف از بین نرفتن مبنای گذاشته شده برخی بخش‌های خلاف نص صریح برجام و همچنین نکات مغفول مانده در پیش نویس بدست آمده را کامل کرده است.

طرف اروپایی اما انتظار مشاهده یک متن مستند و کامل شده منطبق با برجام و قطعنامه سازمان ملل را نداشته است و به همین دلیل تمام تلاش دیپلماتیک و رسانه‌ای خود را برای بازگشت ایران به پیش‌نویس دارای اشکال پیشین به کار گرفت.

طرح برخی مطالبات فرابرجامی در مذاکرات و در مقابل هوشمندی تیم ایرانی در تصحیح متون بدست آمده در دورهای قبلی مذاکرات و مبنا قرار دادن آن، تاکنون باعث شده تا سه کشور اروپایی نتوانند اصول مندرج در پیش نویس طرف ایرانی را نفی کنند./ایرنا

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.