تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۲ آذر ۱۴۰۰ - ۹:۳۳

«خط مقدم» خاطره سریال‌های ضعیف دفاع‌مقدسی را پاک کرد

«خط مقدم» خاطره سریال‌های ضعیف دفاع‌مقدسی را پاک کرد
تهران- مدرس و منتقد سینما، گفت: سریال «خط مقدم» با پردازش یک شخصیت نامدار و تاثیرگذار دفاع مقدسی و مضمون تازه، افزون بر توفیق در ایجاد جذابیت‌های موضوعی، خاطره تلخ فیلم‌ها و سریال‌های الکن و ضعیفی که سوژه‌های خوب دفاع مقدسی را خراب کرده است، تغییر داد.

 

جبار آذین در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا درباره سریال خط مقدم، گفت: بعد از سال‌ها فترت، مهجوریت و مظلومیت آثار دفاع مقدسی در سینما و تلویزیون، شاهد یک اثر خوب، خوش ساخت و ارزشمند دفاع مقدسی به نام خط مقدم در تلویزیون بودیم، مجموعه جذابی که تصویرگر درست «خط مقدم» و «خط شهید مقدم» بود.

وی افزود: مینی سریال خط مقدم در قالب یک اثر سینمایی ساخته شده بود، ولی با صلاحدید سازندگانش و سیما به صورت یک سریال چهار قسمتی به نمایش درآمد.

این منتقد سینما و تلویزیون ادامه داد: این سریال با محوریت مبارزه حق و باطل در بستر دفاع مقدس و پردازش یک شخصیت نامدار و تاثیرگذار دفاع مقدسی و مضمون تازه، افزون بر توفیق در ایجاد جذابیت‌های موضوعی، خاطره تلخ فیلم‌ها و سریال‌های الکن و ضعیفی که سوژه‌های خوب دفاع مقدسی را دستمایه قرار داده است، تغییر داد.

آذین با بیان اینکه مجموعه خط مقدم الزامات دراماتیک، نمایشی و تصویری را رعایت کرده است، گفت: اما برخی از آثار دفاع مقدسی به دلیل ضعف‌های فراوان در پژوهش، داستان سازی، بازی، کارگردانی و فضا سازی‌های باور ناپذیر و ناموفق در چهره سازی واقع‌گرا و ناباورانه از شخصیت‌های مطرح دوران دفاع مقدس، به توفیق نرسیده‌اند.

وی تاکید کرد: سریال خط مقدم بانگاهی نو و متفاوت به مضامین دفاع مقدس، با روایت بخشی از اقدام‌ها و مجاهدات موشکی ایران ضد تهاجم گسترده دشمن بعثی، با حضور درخشان شهید حسن تهرانی مقدم؛ پدر موشکی ایران و هم رزمان دلاورش، نخستین انگیزه را برای جذب مخاطب و همراهی با این سریال ایجاد کرد.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: پرداخت هنری و محتوایی مقبول، همراه پژوهش نسبی در شخصیت سازی و شخصیت پردازی از شهید تهرانی مقدم و رخدادهای موشکی دوران دفاع مقدس، فضاسازی‌های آشنا و ملموس گوشه‌ای از حماسه‌های دفاع مقدس در این سریال به خوبی تصویر شده است.

آذین بازی‌گیری پذیرفتنی از بازیگران و هدایت آنها برای شناخت و دستیابی به ویژگی‌های شخصیت‌ها را از نکات مهم این سریال عنوان کرد و گفت: کارگردانی حرفه‌ای، استفاده موثر از جلوه‌های ویژه میدانی و رایانه‌ای در کنار فیلمبرداری هماهنگ از دیگر نکات مهم این سریال است.

وی با بیان اینکه برای اولین بار صحنه‌هایی از حضور نیروهای لیبیایی و سوری در جبهه‌های جنگ در سینما و سیما و… در سریال خط مقدم نمایش داده شده است، گفت: به همین دلایل این سریال در میان آثار با ارزش، مانا و فارغ از تعصبات، غلوها و خیال بافی ها در جایگاهی شایسته و هنرمندانه قرار داده است.

آذین خاطرنشان کرد: تولید مجموعه خط مقدم در کارنامه هنری شهریار بحرانی امتیازی بالا می‌گیرد و مخاطبان تلویزیون را دست کم برای مدتی از آزار تماشای سریال‌های سطحی و نازل شبه طنز و خانوادگی و اجتماعی رهایی می‌بخشد.

به گزارش ایرنا، مینی سریال خط مقدم در ۴ قسمت از شبکه یک سیما پخش شد. این مجموعه به بخشی از دوران حساس و پر التهاب سال‌های ۶۳ تا ۶۵ دفاع مقدس می‌پردازد و محوریت آن درباره شهید طهرانی مقدم است.

در خلاصه داستان مجموعه تلویزیونی خط مقدم آمده است: این فیلم سرگذشت مردان بلند بالایی است که پس از پاییز ۱۳۶۳ با تلاش و مشقت، در روزگار تنهایی و مظلومیت، مجاهدانه جنگیدند.

حسین عارف، حسام حسنی، بهراد رحمانی، آفرین عبیسی، غزاله اکرمی، بهزاد خلج و عطاالله سلیمانیان در این مجموعه نمایشی بازی کرده‌اند./ایرنا

 

 

 

***

#نه_به_ملاقات_بیماران_کرونایی

***

#من_ماسک_می_زنم

***

#نه_به_مراسمات_پرازدحام

***

#من_پروتکل_های_بهداشتی_را_رعایت_میکنم

***
#ما_کرونا_را_شکست_میدهیم

***

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.