تاریخ انتشار : پنجشنبه ۹ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰

برگزاری پویش ورزشی – زیست محیطی پهلوان تالاب در ایلام

برگزاری پویش ورزشی – زیست محیطی پهلوان تالاب در ایلام
ایلام - رییس کمیته هوگام ایلام و عضو رسمی فدراسیون نجات و غواصی گفت: پویش گرامیداشت ۱۷۵ شهید غواص عملیات کربلای چهار دی ماه سال ۱۳۶۵ و همچنین پویش پهلوان تالاب در ایلام برگزار شد.

 

سجاد یکتا روز پنجشنبه در گفت وگو با خبرنگار ما اظهار داشت: پویش های گرامیداشت شهدای غواص و پهلوان تالاب با هدف لایروبی و پاکسازی منابع آبی استان در بستر سد ایلام و دریاچه دوقولوی سیاه گاو آبدانان برگزار شد.

وی افزود: در این برنامه که برای دومین بار در استان برگزار شده، ۲۰ تن از غواصان خبره و بین المللی استان عضو کمیته های هوگام و نجات غریق حضور داشتند و در قالب پویش پهلوان تالاب زیست بوم آبی سد ایلام و دریاچه دوقولوی سیاه گاو آبدانان را از زباله و آشغال پاکسازی کردند.

یکتا هدف از انجام این برنامه ورزشی، فرهنگی و زیست محیطی را معطوف ساختن توجه عامه مردم و گردشگران به زیستگاه های آبی برشمرد تا از ریختن زباله و پسماند در داخل این زیست بوم ها پرهیز کنند.

وی یادآور شد: یکی دیگر از اهداف این طرح معرفی طبیعت و زیستگاه های آبی استان ایلام در سطح ملی است که تصاویر فعالیت های اعضای این کمیته در درگاه اینترنتی فدراسیون های غریق نجات و غواصی و ورزش های همگانی بارگزاری می شود و در پایان به بهترین اجرای برنامه پویش لایروبی زیستگاه های آبی باروبند پهلوان تالاب اعطا می شود.

به گفته یکتا غواصان کمیته هوگام و غریق نجات استان ایلام در سال های گذشته لایروبی و پاک سازی زیستگاه های آبی و خاکی به صورت خودجوش و به علت علاقمندی اعضای کمیته به طبیعت انجام می گرفت اما در ایام عید سال جاری برای اولین بار در قالب پویش ملی عیدانه ورزشی دریاچه دوقولوی سیاه گاو آبدانان لایروبی و پاکسازی شد.

وی افزود: لایروبی دریاچه دوقولوی آبدانان که به تنها آکواریوم طبیعی کشور مشهور است، باعث شد اعضای هوگام استان ایلام با فاصله معناداری از استان دوم در طرح عیدانه با ورزش به مقام اول کشوری دست پیدا کند و این تیم در صدد تکرار این عنوان در پویش پهلوان تالاب و کسب بازوبند پهلوانی است.

وی‌ تاکید کرد: قوطی های فلزی و پلاستیکی، شیشه های نوشیدنی، تور و قلاب ماهیگیری از عمده ترین پسماندهای رها شده در بستر زیستگاه های آبی استان است که جمع آوری این زباله های بشری باعث ایجاد جراحت های سطحی تا عمیق در غواصان، شناگران و مردم عادی که قصد آبتنی دارند می شود و یکی از علل اصلی مرگ و میرهای شناگران و مردم عادی گیر افتادن در تورهای ماهیگیری است و همچنین گیرافتادن آبزیان در پسماندهای رها شده در بستر زیستگاه های آبی استان موجب مرگ تدریجی، فساد اجساد این آبزیان و در نتیجه آلودگی آب می شود.

به گزارش ایرنا، پویش پهلوان تالاب با حضور ۲۰ نفر از غواصان خبره و دارای درجه بین المللی، مسوولان محیط زیست، مسوولان هیات های شنا، نجات غریق و غواصی و ورزش های همگانی برگزار شد./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.