تاریخ انتشار : چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۹:۰۲

نشست مشترک داستانی کانون های ایلام و لرستان

نشست مشترک داستانی کانون های ایلام و لرستان
نگاه اقتصاد - نشست مشترک انجمن های مجازی کانون ایلام و لرستان با حضور مریم کوچکی نویسنده و شاعر برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی اداره کل کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان استان ایلام، بیست و یکمین جلسه انجمن ادبی نویسندگان نوجوان ایلام به طور مشترک با انجمن نویسندگان نوجوان استان لرستان با حضور مریم کوچکی نویسنده و شاعر  برگزار شد.

مهمان این  نشست در نقد و بررسی داستان ها اسم داستان را ویترین آن و اولین چیزی خواند که به چشم می آید و افزود: اسم باید نه متن و محتوا را فاش کند و نه مبهم باشد.

ایشان به اعضا یادآور شد که موضوع داستان باید یک کلمه باشد که نویسنده حول آن به داستان نویسی می پردازد و درون مایه را جهان بینی و فکر و اندیشه ای خواند که نویسنده در داستان پخش می کند.

مهمان انجمن نویسندگان در ادامه ،  پیرنگ یا چهارچوب داستان را شامل شخصیت ها ،اتفاقات و ابتدا و انتهای داستان دانسته واشاره نمودند که انتخاب زاویه دید و راوی خدایی است که بر فضا تسلط دارد و از دل ها و اندیشه و افکار و …. آگاه است و انتخاب راوی مناسب ، باورپذیری داستان را افزایش می دهد.

همچنین درگیری ها و کشمکش ها داستان را خوب پیش می برد و نقطه اوج داستان را رقم می زنند وتاکید نمود که تعداد حوادث و کم و زیاد و یا کمرنگ و پررنگی آن ها تاثیر مهمی در داستان دارند.

خانم کوچکی کلمات را در داستان کوتاه بسیار مهم دانست و گفت: هر کلمه بار ارزشی زیادی دارد و در شخصیت پردازی باید شخصیت منعکس کننده اطلاعات ظاهری و رفتاری آن ها باشند.

در پایان نقد هر اثر پیشنهادات کاربردی و خلاقانه ای برای بهتر شدن کار اعضا ارائه کرد و کتاب هایی هم برای مطالعه بیشتر وبهتر در رشد آثار داستانی به آن ها معرفی کرد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.