تاریخ انتشار : یکشنبه ۳ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۳

با حضور معاون اول ریاست جمهوری

۳۰ دستاورد حوزه علوم و فناوری‌های شناختی رونمایی شد

۳۰ دستاورد حوزه علوم و فناوری‌های شناختی رونمایی شد
تهران-۳۰ دستاورد ایران‌ساخت علوم و فناوری‌های شناختی با حضور معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در نمایشگاه دائمی محصولات دانش‌بنیان صادارتی ایران‌ساخت رونمایی شد.

 

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رییس جمهوری در رونمایی از ۳۰ دستاورد حوزه علوم و فناوری‌های شناختی با اشاره به نوظهور بودن این حوزه فناورانه و ظرفیت‌های کشور برای پیشتازی فناوری شناختی بیان کرد: این فناوری در پیوند با سایر علوم و فناوری‌ها می تواند تحول آفرین باشد.

وی افزود: گام‌های خوبی در مسیر توسعه علوم و فناوری‌های شناختی پیموده شده است و همچنان، راه زیادی برای پیمودن در پیش داریم.

ستاری با تاکید بر اینکه باید با نقش‌آفرینی بخش خصوصی، هزینه‌های بسیاری در توسعه مرزهای دانش، آموزش و توسعه فناوری‌های شناختی صرف شود، ادامه داد: ستادهای توسعه فناوری در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری اهدافی چون توسعه نیروی انسانی، ایجاد و رونق زیست بوم نوآوری و کنار هم قرار دادن اجزای زیست بوم را دنبال می‌کنند.

وی اضافه کرد: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی نیز با در اولویت قرار دادن توسعه این فناوری، اقدامات اثربخشی را در این حوزه صورت داده است.

دستاوردهای یک حرکت پیوسته و هدفمند

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان این‌که بسیاری از پروژه‌های کلان، محصولات دانش‌بنیان و پژوهش‌های مرز دانش شناختی با همین الگو به ثمر رسیده است، عنوان کرد: دستاوردهای ایران‌ساخت در حوزه علوم  فناوری های شناختی، حاصل یک روند تدریجی، مستمر و هدفمند بوده است و حرکتی که از چند سال پیش آغاز شد، به بلوغی رسیده است که امروز این محصولات را  به تدریج وارد بازار می‌کند.

۳۰ دستاورد حوزه علوم و فناوری‌های شناختی رونمایی شد

ستاری با تاکید بر هدف گذاری برای پروژه های مرز دانش اظهار کرد: باید برای این که یک پروژه مرز دانش به نتیجه برسد، هدف‌گذاری دقیق صورت بگیرد.

وی ادامه داد: این که یک پروژه در ابتدای راه به محصول نرسد، طبیعی است اما ریل گذاری و ایجاد زیست بوم یک ضرورت است و باید به این نتیجه برسیم توسعه خلق الساعه و ناگاه محقق نمی شود.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با بیان این‌که نتیجه حرکت مستمر و هدف‌گذاری شده در توسعه مرزهای دانش و فناوری، اقتدار و پیشتازی کشور است، ادامه داد: کشوری که می خواهد در حوزه ای توانمند شود، احتیاج دارد که توسعه دانش و  فناوری را اولویت قرار دهد و برای رسیدن به این توسعه باید حرکتی هدفمند، مستمر و پیوسته را آغاز کند.

وی افزود: ایجاد یک زیست بوم مساعد، زمینه را برای رشد بذرهای نوآوری فراهم خواهد کرد و هدف تبدیل به محصول یا توسعه مرزهای دانش را به سرانجام می‌رساند.

حمایت از نخبگان علوم و فناوری‌های شناختی

ستاری با بیان این که علوم و فناوری‌های شناختی، حوزه‌ای جدید و نیازمند تربیت نیروی انسانی است، ادامه داد: در بسیاری از دانشگاه ها احتیاج داریم از فارغ التحصیلان ایرانی خارج از کشور استفاده کنیم و به همین سبب زمینه بازگشت این نخبگان را فراهم کرده ایم.

وی با اشاره به حمایت از توسعه مرزهای دانش در کنار پروژه های تجاری سازی تاکید کرد: تلاش می کنیم ساختار و فرهنگی را که به تولید داخل، ساخت محصولات رقابتی و قابل عرضه در بازارهای منطقه ای و جهانی منجر می شود ترویج و حمایت کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، شکل‌گیری زیست‌بوم فناوری‌های شناختی را امری ضروری دانست و ابراز کرد: شرکت های دانش بنیان، نیروی انسانی، سرمایه گذاران بخش خصوصی و آزمایشگاه های بخش خصوصی،  متخصصان و پژوهشگران، بخش های اثرگذار این زیست بوم هستند و زمینه ساز تحولات و اتفاقات خوب خواهند شد.

توسعه طرح‌های فناورانه شناختی

دکترسید کمال خرازی مشاور معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری نیز در این بازدید با اشاره به اقدامات ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی معاونت علمی در حوزه آموزش، پژوهش و درمان گفت: گستردگی حوزه علوم شناختی نشان دهنده عظمت خلقت انسان است و ضرورت بهاشت مغز و استفاده بهینه از مغز را دوچندان می کند.

وی افزود: در این کارزار، دانشگاه‌ها نقش مهمی ایفا می کنند، ما استادان و پژوهشگرانی در دانشگاه‌هایمان داریم که اگر از ظرفیت آن ها استفاده شود می توانیم به دستاوردهای مهمی دست پیدا کنیم.

خرازی ادامه داد: در ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی نیز پروژه های بزرگ تا رسیدن به محصول حمایت و هدایت می شود.

وی تصریح کرد: در پروژه ایمپلت مغزی، ۸ دانشگاه مورد حمایت قرار گرفتند و توانستند این پروژه را به سرانجام برسانند و این دستاورد نشان دهنده اهمیت مدیریت و سیاستگذاری از یک سو و نقش دانشگاه ها از سوی دیگر است.

دکتر خرازی با تاکید بر حمایت ها از حوزه شناختی بیان کرد: اگر حمایت های مادی و معنوی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نبود، قطعا به این مرحله نمی رسیدیم و خوشبختانه توانسته ایم محصولات ایران ساخت بسیار ارزشمند را بسازیم که توسعه پایدار این حوزه را تحقق ببخشد.

وی ابراز امیدواری کرد با حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جموری، محصولات این حوزه در ساختارهای آموزش، درمان، مطالعه و پژوهش توسعه پیدا کنند، چراکه امروز شرکت های دانش بنیان و فناور بسیاری در حوزه علوم شناختی فعال هستند و ثمره فعالیت آنان را در توسعه این فناوری، بهبود بیماران و توسعه مطالعات مغز مشاهده می‌شود.

اجرای طرح‌های کلان حوزه شناختی

مجید نیلی احمدآبادی دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری نیز در این بازدید با اشاره به برنامه‌های کلان این ستاد گفت: از مهم‌ترین طرح‌های کلان و اولویت دار می توان به ارتقا سرمایه شناختی، توسعه فناوری‌های خواندن و نوشتن در مغز و ابزارهای نوین مطالعه مغز، توسعه کاربرد ترکبی علوم شناختی، هوش مصنوعی و کلان داده، توسعه دانش و کاربردهای ترکیب فناوری های سلول های بنیادی و شناختی و توسعه زیر ساخت نیروی انسانی است.

وی افزود: بسیاری از تجهیزاتی را که برای آزمایش های پیش بالینی نیاز داریم، شرکت های دانش بنیان در کشور تولید کرده اند و در حوزه فناوری های خواندن و نوشتن در مغز نیز طرح‌ها و پژوهش های فناوری در لبه دانش و فناوری در حال توسعه است. ۱۱ تیم دانشگاهی و ۲ شرکت دانش بنیان در این حوزه فعالیت دارند که با تحقق حمایت های مالی به سرانجام خواهد رسید.

نیلی احمدآبادی با اشاره به توسعه کاربرد ترکیبی علوم شناختی و هوش مصنوعی و کلان داده بیان کرد: تلاش کردیم این حوزه را ذیل یک شتابدهنده به صورت تجمیعی شتابدهی کنیم که خوشبختانه خوب جواب داده ست و ۱۸ تیم دانشگاهی در قالب فرآیند شتابدهی تا شهریور ماه سال آینده نتایج خود را به سرانجام خواهند رساند.

وی با اشاره به توسعه دانش و کاربردهای ترکیب فناوری های سلول های بنیادی و شناختی تصریح کرد: تجهیز آزمایشگاه شناختی در رویان پژوه برای بررسی جنبه های شناختی سلول درمانی در پارکینسون، با مشارکت ۷ مرکز علمی در حال اجرا است.

نیلی احمدآبادی همچنین، طرح ایجاد مرکز ملی مغز و شناختی در حوزه علوم و فناوری بالینی ارتقا شناختی، طرح ایجاد مرکز ملی نخستیان برای توسعه فناوری های درمان نوین برای بیماری های شناختی و مغزی توسعه فناوری مزهای موچک برای مطالعات شناختی از دیگر برنامه‌های ستاد در این حوزه ذکر کرد.

رونمایی از دستاوردهای فناورانه ایران‌ساخت

در ادامه این بازدید از ۳۰ دستاورد فنی و تخصصی حاصل از اجرای طرح های تحقیقاتی محققان و متخصصان حوزه علوم شناختی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی در دو سال اخیر رونمایی شد.

دراین نمایشگاه دستاوردهای و محصولات  فناورانه در زمینه های ایمپلنت های مغزی، تحریک الکتریکی عمقی مغز، تحریک مغناطیسی مغز، واقعیت مجازی برای جوندگان، تحریک بویایی، رهگیر چشمی، الکترود و سیستم های ثبت و تحریک مغز و نیز بازی ها و برنامه های کاربردی شناختی به نمایش در آمد.

ستاری از قسمت های مختلف این رویداد نمایشگاهی بازدید کرد و با صاحبنظران و دست اندرکاران حوزه علوم شناختی به گفت و گو پرداخت.

بومی سازی تجهیزات و ابزارها، توسعه و تقویت بازار کسب و کارها مراکز و شرکت های دانش بنیان و تجاری سازی محصولات و تجهیزات حوزه علوم شناختی از اهداف رونمایی از تجهیزات و ابزارها حاصل از اجرای طرح های تحقیقاتی تحت حمایت ستاد توسعه علوم و فن آوری های شناختی است.

دراین رویداد نمایشگاهی، مراکز علمی و بالینی کشور می توانند نیازمندی های فنی و تخصصی خود در حوزه علوم شناختی را با برخورداری از سقف پنجاه درصدی حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری های شناختی تهیه و تامین کنند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.