تاریخ انتشار : جمعه ۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۸:۲۰

امامان جمعه : اتکا به غرب سودی برای دولت ها و ملت ها ندارد

امامان جمعه : اتکا به غرب سودی برای دولت ها و ملت ها ندارد
استانها-  امامان جمعه سراسر کشور با تاکید بر اینکه اتکا به غرب و استکبارجهانی سودی به حال دولت ها و ملت ها ندارد، افزودند: غربی ها تنها به دنبال دستیابی به منافع خود و ضربه‌زدن به دیگر کشورها هستند.

 

به گزارش روز جمعه گروه اخبار استان ها ، خطیبان جمعه سراسر کشور امروز ۱۳ اسفند ماه در خطبه های این هفته نماز جمعه به رویدادهای اخیر در اوکراین اشاره کردند و گفتند: حکومت‌هایی که به آمریکا اعتماد کردند، عاقبت شان چنین می شود، در مورد بحران بین اوکراین و روسیه، سیاست ما همان است که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی روز مبعث فرمودند، اینکه ما با جنگ و کشته شدن مردم و تخریب زیرساخت های متعلق به ملت ها در هر جای دنیا مخالفیم.

آنها در بخشی از سخنان خود اظهار داشتند: آزاد کردن تمامی اموال بلوکه کشور، حفظ عزت ملت ایران و برداشتن تحریم‌ها از جمله شروط اصلی ایران برای احیای برجام و بازگشت آمریکایی‌ها به این توافق است.دشمنی‌ها و بدعهدی استکبارجهانی علیه انقلاب اسلامی و دولت و ملت ایران ادامه دارد و تنها راه عزت و اقتدار همان ایستادگی و وحدت کلمه و عمل به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب است .

امامان جمعه همچنین با اشاره به اعیاد شعبانیه و سالروز تاسیس نهاد انقلابی سپاه پاسداران نیز گفتند : پاسدار و جانباز مولود انقلاب اسلامی است و زمانی که امام (ره) ندای انقلاب سرداد و ما را در مقابل طاغوت زمان تجهیز و فراخوان داد کسانی که این ندا را لبیک گفتند انگیزه پاسداری و جان دادن در راه انقلاب را داشتند.

موضوع برجام و مذاکرات هسته ای و راستی آزمایی تعهدات غربی ها ، اجرای طرح صیانت و اقناع افکار عمومی ،برخورد قاطع با متخلفان و نظارت مستمر بر بازار شب عید ،لزوم رعایت انصاف توسط اصناف در آستانه نوروز ، مهار گرانی و تورم ، عدم دخالت نمایندگان در عزل و نصب مدیران دولتی،اولویت قرار دادن دستمزد کارگران‌ وتوسعه سنت قرض الحسنه از دیگر موضوعاتی بود که خطیبان جمعه در سخنان خود به آنها پرداختند .

گرامیداشت سوم و چهارم ماه شعبان سالروز ولادت حضرت امام حسین (ع) (روز پاسدار) و ولادت قمر بنی هاشم و روز جانباز ،۱۴ اسفند ماه روز احسان و نیکوکاری ، هفته منابع طبیعی  از دیگر مناسبت هایی بود که در خطبه های امامان جمعه به آنها اشاره شد.

خبرنگاران خبرگزاری جمهوری اسلامی بخش هایی از خطبه های نماز جمعه مراکز استانها را به شرح ذیل گزارش کرده اند:

آذربایجان شرقی (تبریز)

نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز با اشاره به عقب نشینی غربی ها از زیاده خواهی هایشان در پیش نویس توافق اولیه برجام بر ضرورت هوشیاری و راستی آزمایی وعده های آنان تاکید کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محمدعلی آل هاشم در خطبه های این هفته نماز جمعه تبریز افزود: گرچه این تنزل از مواضع قبلی یک گام به جلو تلقی و پیشرفت چشمگیری در مذاکرات محسوب می‌شود، اما ابهام در راست‌آزمایی ایران از غرب بخصوص توقع اینکه ایران تعهد بدهد که اقدام به استفاده غیر صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای نکند، نوعی شیطنت و فرار رو به جلو بوده و این تحرکات برای باز نگه داشتن پرونده انرژی هسته‌ای  غیرصلح آمیز است.

خوزستان (اهواز)

امام جمعه اهواز با تاکید بر این‌که اجماع کم نظیری در این دولت برای توافق عزتمندانه هسته ای شاهد هستیم گفت: به هیچ عنوان تن به مذاکره ذلیلانه نخواهیم داد.

حجت‌الاسلام و المسلمین سیدمحمدنبی موسوی‌فرد با مطرود خواندن آمریکا در مذاکرات اظهار داشت: در مذاکره کسانی که باید تعهد بدهند طرف‌های مقابل هستند و کسی که باید تعهدات را راستی آزمایی کند ایران است.

مازندران (ساری)

نماینده ولی‌فقیه در مازندران و امام جمعه ساری با اظهار این که حمله روسیه به اوکراین نتیجه بحران‌سازی غربی‌ها علیه شرق است، گفت : آمریکا و کشورهای غربی به دنبال ایجاد تنش و دردسر در کشورهای شرق هستند و ‌این بار با قربانی کردن اوکراین این تنش را آغاز کرده‌اند .

حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لایینی در خطبه های این هفته نماز جمعه ساری افزود : آمریکا همواره کشوری بحران ساز و بحران زیست است و با به راه انداختن بحران ها به فعالیت های خود ادامه می دهد .
یزد

امام‌جمعه موقت یزد در خصوص شرایط اصلی جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره در برجام گفت:: باید همه تحریم‌ها برداشته  و سپس راستی آزمایی شود که لغو تحریم‌ها دروغ نباشد و همچنین باید طرف‌های غربی متعهد شوند بار دیگر پیمان‌شکنی نکنند.

حجت‌الاسلام سید ناصر محمدی اظهارکرد: اگر تمامی این مسایل و مطالبات برحق مردم و دولت ایران محقق شود مذاکره نتیجه‌بخش است و مسئولان نظام اسلامی و انقلابی باید به این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند و از حق کشور و انقلاب اسلامی نگذرند  .

اردبیل

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل با تاکید بر عدم دخالت نمایندگان مجلس شورای اسلامی در عزل و نصب مدیران دولتی گفت: ۲ تن از نمایندگان استان در نامه ای به وزرا اعلام کرده اند که دخالتی در انتخاب مدیران نخواهند داشت و این اقدام درخور تقدیر است.

آیت الله سید حسن عاملی هم  افزود:   این حرکت از این دو نماینده بسیار عالی است، ای کاش تمام نمایندگان به وزراء اعلام کنند که ما روی افراد نظر نداریم، نظر کارشناسان نظر ماست و این نامه را منتشر کنند،  در این صورت قطعاً شوکت و جایگاه مجلس و تمام نمایندگان در نگاه مردم عوض خواهد شد و در این صورت باج‌خواهان و تشنگان قدرت نیز مایوس می‌شوند و مدیریت منابع انسانی صورت معقول به خود می‌گیرد،

البرز(کرج)

نماینده ولی فقیه در البرز و امام جمعه کرج با تبریک به فرارسیدن سوم شعبان سالروز میلاد باسعادت امام حسین(ع) و روز پاسدار گفت: دشمنان انقلاب،استکبار جهانی و صهیونیست های جنایت پیشه باید بدانند که در دفاع از اسلام و انقلاب، مردم ایران همگی پاسدار هستند.

آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی  افزود: آن چیزی که لازمه پاسداری از اسلام و انقلاب است را پاسداران از نهضت عاشورا و امام(ع) یادمی گیرند در واقع یکی از وجوه مشترک نهضت عاشورا با انقلاب اسلامی که از آن پاسداری می شود جنگ نابرابر و مظلومیت جبهه حق است.

خراسان رضوی (مشهد)

امام جمعه مشهد گفت: جنگ در اوکراین رقابت قدرتها و نشانه جاهلیت است، قبایل عرب در دوران جاهلیت آنقدر جنایت نکردند که امروز جاهلیت آمریکایی در دنیا جنایت می‌کند.

آیت الله سید احمد علم الهدی نیز در خطبه های نماز جمعه مشهد افزود: قضیه اوکراین مطلب ساده ای نیست، ۶۰۰ هزار نفر انسان فارغ از دین و آیینشان در سردسیرترین نقطه دنیا از خانه و زندگی خود آواره شدند، کجا جاهلیت عرب چنین نمونه هایی داشته است؟

سیستان و بلوچستان(زاهدان )

نماینده ولی فقیه در سیستان و بلوچستان و امام جمعه زاهدان با بیان اینکه ماه شعبان دارای برکات زیادی است گفت:روزه گرفتن در ماه شعبان موجب تقرب بیشتر بندگان به خداوند می‌شود.

آیت الله مصطفی محامی به چهاردهم اسفند روز احسان و نیکوکاری و روز ترویج فرهنگ قرض الحسنه هم اشاره کرد و گفت: خدا با کسانی است که اهل تقوی و کار خیر هستند.

بوشهر

امام جمعه موقت بوشهر نیز گفت: امروز دشمن با لجن پراکنی به دنبال لکه دار کردن سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بعنوان یکی از مظاهر قدرت نظام است.

حجت الاسلام حسین دشتی تاکید کرد: اقتدار نظام جمهوری اسلامی در مرزهای داخلی و خارجی به اقتدار سپاه وابسته است و مردم باید در جهاد تبیین همراهی و پشتیبانی کنند.

خراسان جنوبی (بیرجند)

امام جمعه موقت بیرجند گفت: دشمن امروز به شکل دیگری برای مبارزه با حقانیت نظام اسلامی اقدام می‌کند و جهاد تبیین مهمترین رکن حفظ نظام در دوره جدید است.

حجت‌الاسلام غلامحسین نوفرستی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بیرجند در مسجد جامع المهدی (عج) افزود: حفظ اصل و صدور انقلاب اسلامی در این سال‌ها، دشمنان را به تحریف حقایق واداشته است و هر یک از ما به هر میزان که می‌توانیم باید در این صحنه مبارزه، رهبر انقلاب را همراهی کنیم.

گیلان(رشت)

نماینده ولی فقیه در گیلان و امام جمعه رشت گفت: آزاد کردن تمامی اموال بلوکه کشور، حفظ عزت ملت ایران و برداشتن تحریم‌ها از جمله شروط اصلی ایران برای احیای برجام و بازگشت آمریکایی‌ها به این توافق است.

آیت الله فلاحتی در خطبه های این هفته نماز جمعه رشت افزود: ما با آمریکایی‌ها دعوا نداریم، البته تا زمانی که دو قدرت دموکرات و جمهوری‌خواه باشند رابطه ما با آمریگا بر پایه بی اعتمادی کامل است.

سمنان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه سمنان مردم را پشتوانه مذاکرات وین خواند و گفت: دور هشتم مذاکرات وین با حمایت مردم و تنظیم سندی مطلوب در حال پیگیری است.

حجت الاسلام والمسلمین مرتضی مطیعی در خطبه های نماز جمعه این هفته سمنان  ضمن تبریک ماه شعبان و تاکید بر تقوا بیان کرد: مذاکرات وین با جدیت و پشتوانه بودن مردم بر اساس منطق و ضد استکبار پیش می رود و تیم مذاکراتی ایران به دنبال برداشتن تحریم ها به ویژه از بین بردن تاثیر تحریم ها است.

زنجان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه زنجان نیز گفت: لازم است در جهاد تبیین بدانیم که چه بر مملکت آمد، امروز منافقان در ۲۸۰ شبکه فارسی زبان تلاش می‌کنند تا نظام را ناکارآمد جلوه دهند و چهره منحوس سلاطین گذشته به ویژه پهلوی را تطهیر کنند.

حجت الاسلام علی خاتمی در خطبه های نماز جمعه این هفته زنجان به ضرورت مرور تاریخ اشاره کرد و افزود: ملتی که ریشه اش را نشناسد و هویتش را نداند، بر زمین می افتد.

وی به ۱۳ اسفند سال ۱۲۳۵ سالروز انعقاد قرارداد پاریس و جدا شدن افغانستان از ایران اشاره کرد و افزود: جوانان باید تاریخ را بخوانند، در ۲۰۰ سال گذشته در اثر توطئه های انگلستان، آمریکا و بی عرضگی حاکمان، چهار برابر وسعت کنونی ایران از آن جدا شد.

کرمان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان گفت: سپاه تحت تاثیر اینکه درباره او و فرماندهان آن چه گفته می شود قرار نمی گیرد و لجن پراکنی های دشمنان خارجی و عده ای فریب خورده در داخل کشور علیه فرماندهان این نهاد، موجب نخواهد شد تا این نیروی مقتدر از هدف اصلی خود باز بماند.

حجت الاسلام و المسلمین حسن علیدادی سلیمانی در آئین این هفته نماز جمعه کرمان  با تاکید بر اینکه نیروهای مسلح ما افتخار دارند که با امنیت کامل از کشور حراست و حفاظت می کنند، بیان کرد: سپاه فرزند انقلاب و از جنس انقلاب است و از دل انقلاب متولد شده است و با همان رویکرد انقلاب و امام راحل، پرچم دفاع از مظلوم را بلند کرده است.

 قم

خطیب جمعه قم با اشاره به مشکلات اقتصادی و معیشتی در جامعه، تصریح کرد: دولت تلاش و اراده زیادی برای بهبود وضعیت معیشتی دارد، اما استمرار گرانی در جامعه و افزایش قیمت کالاهای اساسی، مردم را به سختی و رنج بسیاری انداخته و باید بازنگری جدی در این راستا صورت بگیرد.

آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته شهر مقدس قم با تبریک فرارسیدن ماه مبارک شعبان بر ضرورت گرامیداشت مقام پاسداران و جانبازان در کشور تأکید کرد.

 ایلام

امام‌جمعه موقت ایلام گفت: پایه گذار حوادثی که امروز مردم اوکراین آن را تجربه می‌کنند، فتنه‌ گری های آمریکا است که باعث شده اوضاع این کشور را بحرانی کند.

حجت الاسلام وعد مرابیگی نیز اظهار داشت: آمریکا همیشه دنبال بحران سازی بوده چرا که از این طریق ارتزاق می کند، هر ملتی که بخواهد مستقل باشد آمریکا و غرب انواع توطئه ها را علیه آن انجام می دهد.

وی افزود: رهبر معظم انقلاب بیان کردند که ما با جنگ مخالفیم، این‌ حرکت رسانه ای که در این جنگ آغاز شده است در جنگ عراق، یمن و دیگر کشورهای منطقه انجام نشد و در همین جنگ‌ اوکراین ذات پلید خود را نشان داد.

چهار محال و بختیاری (شهرکرد)

امام جمعه موقت شهرکرد گفت: دشمنان که تا پیش از انقلاب اسلامی ما را به چشم حقارت نگاه می‌کردند و ملت را کوچک می‌شمردند و حکومت‌های دست‌نشانده قرار می‌دادند امروز از شجاعت ملت ایران و موفقیت‌های تاریخی آن احساس خطر می‌کنند.

حجت‌الاسلام سید ابوالحسن فاطمی  اظهار داشت: دشمن از موفقیت‌های کشور وحشت دارد و از همین رو سعی دارد به اَشکال مختلف جلوی پیشرفت ایران را بگیرد که ملت ایران باید همواره هوشیار بوده و پشتیبان نظام خود باشند.

همدان

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه همدان بی اعتنایی آمریکا به اوکراین را درس بزرگی برای کشورهایی دانست که به وعده های آمریکا دل خوش کرده‌اند و گفت: سیاست‌های اوکراین همسو با آمریکا و حتی دولت فعلی هم دست نشانده آنهاست که اکنون خلف وعده می‌کند.

آیت الله حبیب الله شعبانی اظهار داشت: آمریکا با حیله و دسیسه تسلیحات نظامی و هسته‌ای اوکراین را گرفت و به آنها وعده حمایت داد اما مردم اوکراین قربانی ساده لوحی حکمرانانشان و این وعده های پوچ شدند.

فارس(شیراز)

نماینده ولی فقیه در فارس و امام جمعه شیراز هم با گرامیداشت سالروز تاسیس کانون های فرهنگی مساجد گفت: امیدواریم که مجموعه مساجد شهر و استان با هماهنگی همه دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله کانون های فرهنگی به عنوان مرکز فعالیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یک محله ایفای نقش کنند.

آیت الله لطف الله دژکام در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به تحولات روز جهان گفت: اگر بخواهیم در مقابل تهدید دشمنان با اتکای به توان خودمان در امان باشیم باید قدرت روحی، سلاح و امکانات را جدی بگیریم.
دژکام، جنگ روسیه و اوکراین را درس آموز توصیف کرد و گفت: نخستین درس، این است که هیچ دشمنی رحم ندارد و در مقابل بی رحمی دشمن به دیگران هم نمی‌توان دل خوش کرد و بنابراین خودمان باید قوی باشیم تا دشمن جرأت تعرض به کشور را نداشته باشد.

هرمزگان(بندرعباس )

نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس نیز گفت: آمریکا به واسطه عضو کردن کشورهای بلوک شرق در ناتو به طور عمدی جنگ اوکراین را به وجود آورد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محمد عبادی زاده در خطبه‌های نماز جمعه این هفته بندرعباس با اشاره به جنگ اوکراین اظهار داشت: در این جنگ موضع نظام مقدس جمهوری اسلامی مشخص است و معتقدیم جنگ اولین راه حل نیست و بر دیپلماسی تقدم ندارد.

خراسان شمالی (بجنورد)
نماینده ولی فقیه در خراسان شمالی و امام جمعه بجنورد گفت: پاسداران در طول انقلاب اسلامی خدمات زیادی به نظام انجام داده و حتی در خارج از مرزها برای ملت و کشور خدمت کرده‌اند.

حجت‌الاسلام رضا نوری در خطبه های عبادی و سیاسی نماز جمعه این هفته بجنورد مرکز خراسان شمالی ضمن تبریک ولادت امام حسین (ع) اظهار داشت: دشمنان ایران اسلامی امروز از دستاورد های انقلاب می ترسند و اگر ما را تحریم کرده اند می خواهند ما موشک نداشته باشیم و یا آنها را به سایر کشورها صادر نکنیم.

وی در بخش دیگری از سخنانش در خصوص جنگ در اوکراین نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در قرآن و آموزه های دینی بسیار سفارش و تاکید شده است که به ظالمان اعتماد نکنید آنان به عهد و پیمان خود وفا نخواهند کرد.

کهگیلویه و بویراحمد(یاسوج)

نماینده ولی فقیه در و امام جمعه یاسوج گفت: مدیران اجرایی این استان از هرگونه قوم گرایی بپرهیزند تا زمینه خدمت رسانی هر چه بهتر به مردم استان فراهم شود.

آیت الله سید نصیر حسینی  اظهار داشت: بمنظور توسعه و پیشرفت کهگیلویه و بویراحمد در ابعاد مختلف چاره ای جز همدلی، همراهی، همگرایی، همفکری و اتحاد بیش از پیش مسئولان اجرایی، قشرهای مختلف مردم و رسانه ها نیست./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.