تاریخ انتشار : چهارشنبه ۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

 اجرای اطلس الگوهای اشتغال کشور / ایجاد ۵۲۰ هزار فرصت شغلی جدید در دولت سیزدهم

 اجرای اطلس الگوهای اشتغال کشور / ایجاد ۵۲۰ هزار فرصت شغلی جدید در دولت سیزدهم
تهران- ایجاد ۵۲۰ هزار فرصت شغلی جدید در سامانه ملی رصد اشتغال به ثبت رسیده است که بیانگر تحقق یکی از وعده‌های دولت سیزدهم در حوزه اشتغال است و با اقداماتی که در دستور کار قرار دارد تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بیش از یک میلیون اشتغال خواهد رسید.

 

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از نهادهای متولی در تنظیم روابط کار، اشتغال و کارآفرینی و مهارت آموزی است که در دولت سیزدهم با اجرای برنامه‌های مختلفی در صدد ایجاد اشتغال یک میلیون و ۸۵۰ هزار نفری در سال است.

طراحی و معرفی زیست بوم ملی اشتغال کشور و تشکیل کارگروه‌های هشت گانه ذیل شورای عالی اشتغال کشور به منظور هماهنگی بین دستگاه‌های مختلف در دولت مردمی سیزدهم صورت گرفت.

زیست بوم ملی اشتغال بستر و الگویی برای هماهنگ‌سازی کل دولت در جهت ایجاد اشتغال است. الگویی که پیکان قواعد آن، اشتغالزایی را هدف گرفته، به گونه‌ای که وظایف و مسئولیت هر یک از سازمان‌ها و نهادها، بانکها و … در زیست بوم ملی اشتغال تعریف و تعیین شده است. این کار از طریق دبیرخانه شورای عالی اشتغال پیگیری می‌شود.

۲۰ اقدام اساسی برای اجرای طرح زیست بوم ملی اشتغال در نظر گرفته شده است که شامل طراحی، تشکیل کارگروه‌های تخصصی، اعزام تیم‌های تخصصی برای بازدید از بنگاه‌های مشکل دار، ساماندهی سامانه رصد شغلی، طراحی و اجرای سامانه جستجوی اشتغال، طراحی اطلس اشتغال، اجرای میدان کارآفرینی، احصا نقاط بحرانی اشتغال، ساماندهی تفاهم نامه‌های مشترک با دستگاه‌ها، مانع زدایی از مشاغل خانگی، پرداخت تسهیلات اشتغالزایی، تصویب برنامه معیشت مرزنشینان و برگزاری موکب‌های اشتغالزایی و گزارش دهی به مجلس شورای اسلامی و سایر موارد است.

سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این باره عنوان کرد که بیش از ١٧٠ الگو در قالب اطلس ملی اشتغالزایی شناسایی شده است.

«محمود کریمی بیرانوند» با بیان اینکه حرکت جهادی در ٧١ دستگاه و نهاد حاکمیتی در عرصه اشتغال ایجاد شده است، افزود که الگوهای اشتغال در نقاط مختلف کشور و با هماهنگی دستگاه‌ها فعال شده است که گام نخست برای اجرای این زیست بوم در کنار همکاری دستگاه‌های دولتی و مردم نهاد، اطلس اشتغالزایی است.

به گفته وی،۵٢ دستگاه فعال الگوی اشتغالزایی را عملیاتی می‌کنند و هر دستگاهی الگویی را اجرا خواهد کرد که اطلس ملی کمک می‌کند به صورت بهینه در هر منطقه‌ای بتوانیم در راستای ایجاد اشتغالزایی حرکت کنیم.

زیست بوم ملی اشتغال و زیرساخت های اجرای آن

بر اساس این زیست بوم، برای ایجاد هماهنگی بین عوامل مختلف تولید و اشتغال باید پنج حوزه تأمین مالی(شبکه بانکی و صندوق‌ها) بازاریابی (دیپلماسی اقتصادی، نظام توزیع شبکه‌های بازرگانی) فناوری ( پارک‌های علم و فناوری، شتاب‌دهنده‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان) زیرساخت (برخی وزارتخانه‌ها شهرداری‌ها) و حقوقی (وزارت اقتصاد، تامین اجتماعی و صندوق های بیمه‌گر) فعال شوند تا با تقسیم کار در یک منظومه منسجم چرخداری بچرخد و اشتغال ایجاد شود.

جهت هماهنگی بین ذینفعان زیست بوم ملی اشتغال کارگروه‌های تخصصی ذیل کمیسیون تخصصی شورای عالی اشتغال در دبیرخانه این شورا تشکیل شد. این کارگروه‌ها شامل توسعه زیرساخت، فناوری و نوآوری، توسعه بازار رسانی و فروش، توسعه حقوقی و فضای کسب و کار، تامین سرمایه، آموزش‌های مهارتی، اشتغال حمایتی و مناطق محروم، اطلاع‌رسانی و توسعه و ترویج فرهنگی کسب و کار است.

اعزام تیم‌های متخصص و بازدید از بنگاه‌های مشکل‌دار و گردآوری بسته‌های جامع اشتغال استانی صورت گرفته است، به گونه‌ای که در جریان این سفرها به ۹ استان حدود یک هزار و ۹۰۰ بنگاه مشکل‌دار شناسایی شده و از ۲۸۰ بنگاه بازدید میدانی به عمل آمده و مشکلات ۵۰۸ کارآفرین به صورت چهره به چهره مورد بررسی قرار گرفته است.

گردآوری و بهسازی تجمیعی تعهدات تکمیلی اشتغال استان‌ها مبتنی بر سازگاری درونی با ظرفیت‌های موجود ویژگی‌های بازار کار و منابع انسانی در اختیار و قابلیت‌های توسعه پذیری ذیل زیست‌بوم ملی اشتغال با روزآمدسازی سامانه ملی رصد اشتغال انجام شده است و دستگاه‌های مسئول این تعهدات را در سامانه هوشمند رصد اشتغال کشور ثبت می‌کند.

ایجاد ۵۲۰ هزار فرصت شغلی جدید در سامانه ملی رصد اشتغال به ثبت رسیده است که یکی از وعده‌های دولت سیزدهم در حوزه اشتغال تحقق یافته است و تا نیمه اول سال ۱۴۰۱ به بیش از یک میلیون اشتغال خواهد رسید.

سامانه جستجوی شغل با هدف کاهش هزینه‌های جستجوی شغلی، اتصال سریع کارجویان و کارفرمایان، رضایتمندی مخاطبان و در نهایت ایجاد پویایی در بازار کار در دی ماه سال ۱۴۰۰ مورد بهره برداری قرار گرفت. این سامانه درگاهی است که کارفرمایان برای درخواست نیروی کار مورد نیاز خود به سامانه مراجعه و نسبت به ثبت اطلاعات خود اقدام می‌کنند. همچنین، کسانی که کارجو هستند با مراجعه به سامانه، اطلاعات خود را ثبت می‌کنند تا کار مورد نظر خود را پیدا کنند.

بر اساس آخرین آمار وزارت کار، در این سامانه تاکنون ۱۶ هزار و ۵۰۰ نفر جوینده کار و سه هزار و۱۵۰ نفر کارفرمای متقاضی نیروی کار اطلاعات را ثبت کرده‌اند، ۱۷۰ هزار فرصت شغلی اعلام از سوی کارفرمایان متقاضی نیروی کار جدید ثبت شده است که تعداد هشت هزار و۵۰۰ نفر از این طریق جذب بازار کار شده‌اند.

ساماندهی نظام برنامه‌ریزی و سیاستگذاری اشتغال در کشور با همراهی کلیه دستگاه‌ها در زمینه تکمیل اطلس الگوهای اشتغالزایی کشور اجرایی شده است، این اطلس اشتغال سامانه هوشمند و مصور است که نشان می‌دهد در هر نقطه از کشور چه نهادی چه تعداد شغل با چه الگویی و برای کدام مخاطب ایجاد کرده است به گونه‌ای که تاکنون و با مذاکره و بیش از ۷۰ دستگاه بیش از ۱۹۵ الگوی اشتغالزایی احصا شده است.
بازدید میدانی از دیگر اقدامات در حوزه ایجاد اشتغال و رفع موانع تولید بوده است، برای مواجهه فوری و رفع گلوگاه‌های توسعه اشتغال و رونق تولید در این مناطق با انجام بررسی‌های میدانی و مساعدت به منظور تکمیل و راه اندازی طرح‌های نیمه تمام دارای درصد پیشرفت بالا و همچنین احیاء طرح‌های راکد و نیمه ظرفیت مناطق مذکور در دستور کار قرار دارد.

۴۴ تفاهمنامه همکاری با دستگاه‌ها در ایجاد اشتغال

همچنین انعقاد ۴۴ موافقتنامه و تفاهم نامه مشترک با نهادها، دستگاه‌های اجرایی و مؤسسات مختلف بخش خصوصی و عمومی با هدف ویژه ایجاد میانگین سالانه یک میلیون شغل طی چهار سال دولت سیزدهم که در این زمینه تعداد ۳۵ دستگاه اجرایی موثر بر اشتغال و نهادهای حمایتی شناسایی شده که تاکنون با ۱۷ دستگاه و نهاد موافقتنامه مبادله شده است.

طراحی و اجرای میدان‌های کارآفرینی از جدیدترین اقداماتی است که از سوی وزارت کار در حال اجراست، در راستای ایجاد گفتمان و رونق و توسعه فرهنگ کارآفرینی و ایجاد زمینه برای اختصاص یک فضای فیزیکی در درون کالبد شهر به عنوان محل برگزاری بازارهای موقت فروش و معرفی محصولات کارآفرینان به اشتراک گذاری ایده‌ها و برگزاری رویدادهای آموزشی و عملیاتی مقرر شد در هر شهری یکی از میادین اصلی به عنوان میادین کارآفرینی نامگذاری شود.

احصای نقاط بحرانی اشتغال کشور در این دولت پیگیری می‌شود. با توجه به محدودیت منابع مالی و انسانی کشور و به منظور هدفمندی مداخلات توسعه اشتغال و کاهش عدم تعادل‌های منطقه‌ای اولویت هدف گذاری مناطق بحرانی اشتغال جهت تمرکز امکانات و اولویت برنامه‌ها و راه حل های محلی و منطقه‌ای برای کاهش معضل بیکاری دارای بحران بازار کار مد نظر قرار گرفته است.

در همین راستا وضعیت اشتغال در ۱۷۰ شهرستان بررسی شده است که از این تعداد ۱۳ شهرستان در وضعیت بسیار بحرانی و ۵۷ شهرستان در وضعیت بحران قرار دارد. ۴۰ شهرستان با فهرست مناطق غیر برخوردار اشتغال اعلامی سازمان برنامه و بودجه مشترک هستند.

حمایت از طرح‌های اقتصادی اشتغالزا یکی از برنامه‌های حوزه معاونت کارآفرینی و توسعه اشتغال است که در همین راستا پرداخت مبلغ ۹ هزار و ۴۶۴ میلیارد ریال تسهیلات برای بیش از ۳۰ هزار طرح و ایجاد بیش از ۵۰ هزار فرصت شغلی از محل تسهیلات قرض الحسنه و کم بهره صورت گرفته است.

پرداخت تسهیلات و تثبیت فرصت‌های شغلی

حمایت و پشتیبانی از ایجاد و تثبیت فرصت‌های شغلی با پرداخت تسهیلات اشتغالزایی در این دولت صورت گرفته است به گونه‌ای که شاهد پرداخت ۴ هزار و ۹۰۶ میلیارد ریال تسهیلات از محل اشتغال پایدار روستایی و عشایری برای یک هزار و۶۴۳ طرح با ایجاد ۴ هزار و۸۹۱ فرصت شغلی هستیم.

بر اساس آمارهای وزارت کار، پرداخت هزار و ۷۵۱ میلیارد ریال تسهیلات از محل تفاهم‌نامه با صندوق کارآفرینی برای ۶۹۰ طرح با ایجاد ۴ هزار و ۶۵۹ فرصت شغلی، پرداخت ۲ هزار و۸۷۶ میلیارد ریال تسهیلات کرونا برای ۸ هزار و ۲۶۹ طرح با تثبیت ۱۹ هزار و ۸۲۸ فرصت شغلی انجام شده است.

شناسایی و صدور شناسانامه برای ۴۰۰ هزار کارآفرین در سطح کشور و ساماندهی و نظارت بر فعالیت ۴۶۰ مرکز مشاوره و خدمات کارآفرینی از مهمترین اقداماتی است که در این حوزه صورت گرفته است چراکه بار اشتغال بر روی دوش کارفرمایان کشور است.

بر اساس گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، پروژه شناسایی ۴۰۰ هزار نفر کارآفرین در مرحله پایانی است و به‌زودی این افراد شناسنامه و کد دار خواهند شد.

«حجت الله عبدالملکی» در دومین جلسه نشست با کارآفرینان برتر گفت که به همه استانداران نامه زدیم و درخواست کردیم تا کارآفرینان را بشناسند و با کارآفرینان جلسه گذاشته و مشکلات آنان را رفع کنیم همچنین از وزرا نیز درخواست کرده‌ایم که کارآفرینان برتر را در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف شناسایی کنند تا گفت و گو در این زمینه انجام شود.

به گفته وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به ۲ میلیون نفر کارآفرین در کشور نیاز داریم از این رو برای کارآفرینان نباید مشکل ایجاد کرد و چوب لای چرخ آنان گذاشت.

این اقدامات مهم و کلیدی در بازه ۶ ماه شروع دولت سیزدهم در وزارت کار با استفاده از ظرفیت مردمی و شرکای اجتماعی در پیشبرد و تحقق ماموریت وزارتخانه به ویژه در بخشهای اشتغال، توسعه کارآفرینی، و تحقق رفاه و عدالت اجتماعی صورت گرفته است و نویدی برای جویندگان کار است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.