تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۵:۰۵

روزی بهاری که اول مهر را تداعی کرد

روزی بهاری که اول مهر را تداعی کرد
ایلام - حضوری شدن کلاس های درس و دانشگاه ها از ۱۴ فرورین ماه در سراسر کشور، خبری بود که در روزهای نخست سال جدید اعلام شد و دانشجویان و دانش آموزان نیز باید خود را برای حضور در کلاسهای درس آماده می کردند.

 

همزمان با انتشار این خبر تکاپوی آموزش و پرورش برای استقبال از دانش آموزان آغاز شد و مسئولان و اولیای مدارس خود را مهیای فراهم کردن حضور دانش آموزان در مدارس کردند.

اما در این میان قشری که بیشتر از همه به تکاپو افتادند دانش آموزان بودند، آنها در حالی خود را برای حضور در کلاس درس آماده می کردند که بعد از گذشت ۱۶ ماه از شیوه های مختلف تدریس امروز تجربه حضور در مدرسه مطابق با روال قبل کرونا را داشتند.

دانش آموزرانی که در این ۱۶ماه که از اواخر سال تحصیلی ۱۳۹۸-۱۳۹۹ آغاز و تا قبل از سال تحصیلی جاری با شیوه هایی از آموزش کامل مجازی گرفته تا نیمه حضوری و گروه بندی ادامه داشت، امروز را با پشت سر گذاشتن تمامی این شیوه ها مطابق روال همیشگی آغاز کردند.

صبح امروز خیابانهای منتهی به مدارس با ترافیک خودروها آنقدر شلوغ بود که نخستین روز ماه مهر را برای همگان تداعی کرد، والدینی که فرزندانشان را اگرچه اضطراب ناشی از احتمال ابتلا به کرونا داشتند ولی راهی مدرسه کردند تا فصلی جدید از علم و دانش برای آنها رقم بخورد.

علی رغم استمرار کرونا ولی بسیاری از دانش آموزان با صورتهایی شاداب و خندان به مدرسه رفتند و نخستین روز مدرسه در سال جدید را با شادی آغاز و از حضور در مدرسه و کنار دوستان ابراز رضایت داشتند.

ندا امیری یکی از دانش آموزان ایلامی است که در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: من دانش آموز متوسطه اول هستم و بسیاری از دروس پایه مثل ریاضی را از طریق فضای مجازی به هیچ وجه بصورت کامل و مناسب متوجه نمیشدم.

وی اضافه کرد: از وقتی که خبر حضوری شدن کامل مدارس منتشر شده بسیار خوشحالم و امروز هم با ذوق و شوق تمام بخاطر حضوری شدن کلاسها در مدرسه حضور یافته ام.

دانش آموز دیگری گفت: در کنار عدم یادگیری کامل دروس یکی دیگر از مشکلات ما دانش آموزان دوری از دوستان و همکلاسی هایمان بود، حضور در کنار همه همکلاسی ها هم دوستی هایمان را بیشتر می کند و هم چنانچه در دروس نیاز به کمک هم داشته باشیم براحتی با هم ارتباط چهره به چهره خواهیم داشت.

احمد کاظمی افزود: اگرچه ترس ناشی از ابتلا به کرونا را داریم ولی سعی میکنیم تا حد ممکن پروتکلهای بهداشتی را رعایت کنیم.

اگرچه حضور در مدرسه و کنار همکلاسی ها و ارتباط مستقیم و بدون واسطه معلم با دانش آموز برای هر دو طرف لذت بخش است اما به علت دوری ۱۶ماهه از فضای عادی مدرسه و جمع کامل دوستان، این حس را همه دانش آموزان نداشتند و گروهی از آنها امروز را با ترس و دلهره وارد مدرسه شدند.

ارسلان دوستی یکی از این دانش آموزان است که می گوید: من در این مدت به کرونا مبتلا نشدم و تمام نکات بهداشتی را هم رعایت کردم، امروز اگرچه به مدرسه آمده ام ولی از احتمال ابتلا خیلی ترس دارم.

وی می گوید: از بودن کنار همکلاسی هایم خیلی خوشحالم چون قرار است با هم به اردو برویم و برنامه های تفریحی بعد از مدتها با دوستانم داشته باشیم ولی با وجود همه اینها وقتی به فکر احتمال ابتلا به کرونا می افتم بسیار برایم زجر آور است.

این در حالی است که مسئولان آموزش و پرورش ایلام از فراهم آوردن تمهیدهای لازم برای بازگشایی مدارس خبر داد و در این مدت مدارس را برای پذیرایی از دانش آموزان آماده کرده اند.

تمهیدات آموزش حضوری در مدارس ایلام اندیشیده شده است/ دانش آموزان مبتلا به کرونا برنامه مکمل درسی دریافت می کنند

مدیرکل آموزش و پرورش ایلام گفت: تمهیدات لازم برای آموزش حضوری در مدارس این استان توسط این اداره کل اندیشیده شده است.

علی درویشی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: با توجه به ابلاغیه های وزارت و مجوزهای ستاد کرونا، آموزش دانش آموزان از ۱۴ فروردین بصورت کامل و حضوری خواهد بود.

وی ادامه داد: جلسه هماهنگی در این زمینه با ۱۴ منطقه آموزشی برگزار شده تا مدارس آماده پذیرش از دانش آموزان باشند.

مدیرکل آموزش و پرورش ایلام جلوگیری از افت تحصیلی، کمک به فرآیند اجتماعی شدن دانش آموزان و ارتقا کیفیت آموزشی را از جمله مهمترین فواید حضوری شدن کلاس ها در مدارس عنوان کرد.

به گفته درویشی، با وجود اینکه واکسیناسیون فرهنگیان و دانش اموزان انجام گرفته، اما رعایت دستورالعمل های بهداشتی از اولویت های بازگشایی مدارس است.

وی با اشاره به در دستور کار بودن غربالگری دانش آموزان، تصریح کرد: حضور دانش آموزان در مدرسه اجباری است اما دانش‌آموزانی که به بیماری کرونا مبتلا هستند به جای حضور در مدرسه برنامه درسی مکمل دریافت می‌کنند تا از درس هایشان عقب نمانند و آموزش آن‌ها کماکان ادامه داشته باشد.

ساعت فعالیت مدارس ایلام به قبل کرونا برمی‌گردد

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام گفت: ساعت فعالیت مدارس این استان از ۱۴ فروردین ماه به زمان قبل کرونا مطابق با بهمن ماه سال ۹۸ برمی‌گردد.

حشمت اله‌ وردی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به حضوری شدن آموزش دانش‌آموزان از امروز، بر اساس بخشنامه‌ای که به همه مناطق آموزشی استان ارسال شده ساعت آموزشی مدارس نیز اعلام شده است.

وی ادامه داد: بر این اساس زمان فعالیت آموزشی مدارس متوسطه اول در شیفت صبح از ساعت هشت تا ۱۳ و در نوبت عصر از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۸:۳۰ دقیقه خواهد بود.

وی زمان فعالیت مدارس دوره دوم متوسطه نظری را در نوبت صبح از ساعت هشت تا ۱۴:۴۵ و در نوبت عصر از ساعت ۱۳:۳۰ تا ۱۸:۳۰ عنوان کرد و افزود: زنگ چهارم این دوره تحصیلی نه برای همه روزهای هفته بلکه مختص روزهاییست که بیش از سه زنگ فعالیت آموزشی داشته باشند.

اله‌وردی زمان فعالیت آموزشی هنرستان‌های فنی حرفه‌ای و کارو دانش را که در نوبت صبح فعالیت دارند از ساعت هشت تا ۱۴:۴۵ دقیقه عنوان کرد.

وی همچنین زمان فعالیت مدارس ابتدایی دوره اول شامل پایه اول، دوم و سوم را در نوبت صبح از ساعت ۷:۴۵ دقیقه تا ۱۲:۳۰ و دوره دوم شامل پایه‌های چهارم، پنجم و ششم را از ساعت ۷:۴۵ تا ۱۲:۳۵ دقیقه عنوان کرد.

وی بیان کرد: فعالیت مدارس ابتدایی نوبت ظهر دوره اول نیز از ساعت ۱۳:۱۵ تا ۱۸ و در نوبت دوم از ساعت ۱۳:۴۵ تا ۱۸:۰۵ دقیقه است.

معاون آموزش متوسطه اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام با ذکر اینکه بر اساس نظرسنجی و بررسی انجام گرفته حدود ۸۰ درصد والدین از ادامه آموزش‌های حضوری رضایت داشتهاند، افزود: جبران بخشی از افت تحصیلی آشکار و پنهان ناشی از کووید ۱۹ و آموزش‌های غیرحضوری، غیرقابل جایگزین کردن نقش معلم و فضای مدارس جهت مدیریت مطلوب فرآیند تربیت و یادگیری، روند جهانی بازگشایی کامل مدارس و جلوگیری از آثار فاجعه‌بار اخلال در آموزش و فاصله گرفتن از معلم و مدرسه و افت تحصیلی دانش‌آموزان از مزایای آموزش حضوری مدارس است.

افزایش یک ماهه فعالیت مدارس هنوز ابلاغ نشده است

رئیس اداره اطلاع رسانی اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام نیز گفت: تاکنون هیچگونه دستورالعملی برای افزایش فعالیت یک ماهه مدارس به این اداره کل ابلاغ نشده است.

مسعود احمدیان اظهار کرد: مساله افزایش فعالیت یک ماهه مدارس برای جبران افت تحصیلی بصورت غیر رسمی در فضای مجازی مطرح بوده و تاکنون بخشنامه اجرای آن به این اداره کل نرسیده است.

وی با اشاره به آغاز آموزش های حضوری دانش آموزان از ۱۴ فروردین ماه افزود: در این زمینه تمهیدهای لازم اندیشیده شده تا دانش آموزان و والدین آنها کمترین نگرانی از آموزش‌های حضوری داشته باشند.

رئیس اداره اطلاع رسانی آموزش و پرورش ایلام از خریداری ۲.۵ میلیارد ریال اقلام بهداشتی و توزیع بین مدارس برای استفاده دانش آموزران در ماه های اخیر خبر داد و تاکید کرد: این اعتبار صرف تهیه ماسک و مواد ضد عفونی و شوینده شده و بین ۱۴ منطقه آموزشی استان توزیع شده است.

احمدیان همچنین از توزیع اقلام بهداشتی و ضدعفونی به همین میزان اعتبار در روزهای آینده خبر داد و یادآور شد: این اقلام خریداری و با اولویت مناطق کم برخوردها بین مدارس توزیع خواهد شد.

وی اضافه کرد: علاوه بر این ۵۰ دستگاه ضدعفونی کننده اتوماتیک نیز از وزارت جذب و برای استفاده دانش آموزان و معلمان و رعایت پروتکل های بهداشتی توزیع شده است.

اما با توجه به احتمال اضطراب دانش آموزان بر اثر تغییر در نحوه آموزش و حضوری شدن کلاسهای درس، آموزش و پرورش آماده ارایه خدمات مشاوره رایگان تلفنی به دانش آموزان و والدین است.

شماره تلفن ۱۵۷۰ آماده ارائه مشاوره رایگان به دانش آموزان و اولیا

رئیس مرکز مشاوره اداره کل آموزش و پرورش استان ایلام نیز در این کارگروه با اشاره به آموزش حضوری مدارس از امروز گفت: با توجه به‌ شرایط کرونا پیامدهای روانشناختی و آموزشی بیماری کرونا در بین دانش آموزان مهم بوده و از جمله این پیامد ها می توان به افزایش مشکلات رفتاری، اضطراب و ترس، معضلات مربوط به ناسازگاری، بدرفتاری و آزار هیجانی، افزایش شدت اختلال های روانی و افسردگی اشاره کرد.

فاطمه فرامرزی ادامه داد: حضور پررنگ مشاوران مدارس و هسته های مشاوره ای می‌تواند در جهت رفع این قبیل مشکلات احتمالی خیلی موثر باشد.

وی ادامه داد : در این زمینه دانش آموزان و اولیا آنها می‌توانند با گرفتن شماره ۱۵۷۰ از خدمات مشاوره ای مرکز هسته مشاوره تلفنی دانش آموزی به صورت رایگان بهره مند شوند.

فرامرزی ابراز امیدواری کرد با بازگشایی مدارس شاهد افزایش بیشتر سطح علمی دانش آموزان عزیز جهت رشد و توسعه ایران اسلامی در آینده باشیم.

بیش از ۱۰۰هزار دانش آموز در استان ایلام در مقاطع مختلف به تحصیل اشتغال دارند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.