تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۳:۱۵

سنت‌ها و آداب مردم ایلام در ضیافت رمضان

سنت‌ها و آداب مردم ایلام در ضیافت رمضان
ایلام- با فرا رسیدن ماه ضیافت الهی، باز هم صدای ربنای گوش نواز از گلدسته‌های مسجد، سحر و شامگاه همه شهر و دیار را پر کرد و بارقه‌های نور معنویت و عبودیت همه جا را گرفت.

 

رمضان ماه خوب خدا، ماه میهمانی و روزه و دعا و عبادت و تلاوت قرآن از راه رسیده و مردم هر دیار با آداب و سنت‌های ویژه و خاصی سعی می‌کنند، لحظات معنوی آن را دلنشین‌تر و با حال و هوای مطلوبی سپری کنند.

آداب و سنن و رسوم خاصی در بین مردم مناطق کردنشین در ماه مبارک رمضان وجود دارد که برخی ها با گذر زمان کمرنگ و فراموش و برخی همچنان رواج دارد.

بی گمان وجود مردمی از قوم و نژاد مختلف در هر منطقه با گذر زمان موجب تلفیق و ترویج این سنت‌ها و رسوم خاص می‌شود.

هرچند بسیاری از رسوم قدیمی در گذر زمان محو شده اما بسیاری رسوم زیبای دیگر همچون افطاری دادن و حضور در خانه بزرگ خاندان برای افطاری روز اول مرسوم است.

این میهمانی‌ها و افطاری‌ها در بین خانواده‌ها از بزرگترین خانواده تا جوان‌ترین آنها ادامه دارد و معمولا هر هفته برگزار می‌شود.

تهیه هدیه مناسب برای جوانان و نوجوانان روزه اولی نیز یکی دیگر از رسوم بسیار خوب مردم استان ایلام است که همچنان وجود دارد.

مردم مناطق جنوبی استان که عموما عرب زبان بوده و به واسطه مراودات کهنی که با مردم عراق و اعراب خوزستان دارند، سنت های ویژه و خاصی در این ماه مبارک دارند.

یکی از این سنت ها میهمان‌نوازی و افطاری دادن است که معمولا هر خانواده‌ای به اندازه وسع و بضاعت مالی خودش سعی می‌کند با پخت انواع غذاها به ویژه انواع شیرینی‌های سنتی و مخصوص و برگزاری میهمانی آن را گرامی بدارد.

تهیه غذاهای گرم نظیر حلیم و سوپ و انواع آش‌های محلی برای افطار از دیگر سنت‌های خاص سفره‌های افطاری در ایلام است.

خواندن نماز جماعت و همچنین برگزاری کلاس‌های روخوانی قرآن نیز از دیگر آداب مردم در مساجد و تکایاست که امروز حضور جوانان و نوجوانان گرما بخش این محافل است.

مردم مناطق شمالی ایلام به واسطه مجاورت با استانهای لرستان و کرمانشاه عموما دارای آداب و سنت های ویژه ای نظیر کاسه همسا و توزیع نذری و دادن افطاری به همسایه‌ها هستند.

این در حالی است که برخی خانواده‌های متمول سعی می کنند با پخت غذاهای نذری و توزیع آن در محله‌های فقیرنشین در موقع افطاری، خود را در برکات معنوی این ماه بزرگ شریک کنند.

با این حال پخت انواع غذاهای محلی نظیر آش رشته، شله زرد، آش کشک، حلیم بادمجان، آش گندم، فرنی و حریره بادام، پخت انواع شیرینی نظیر زولبیا بامیه، نان خرمایی، برساق و نان گردویی از سنت‌های مردم استان ایلام در ماه مبارک رمضان بشمار می‌رود.

بیشتر وقت ها به واسطه آپارتمان نشینی و محدودیت‌های مکانی عصر روزهای تعطیل در پارک‌ها و تفرجگاه‌ها معمولا برخی خانواده ها سفره افطاری برای مهمان خود می‌گسترانند و پارک‌ها و بوستان‌های چغاسبز و پارک کوثر از مراکز شلوغ و پر تجمع شهر ایلام بشمار می‌رود.

هرچند به واسطه شیوع کرونا آیین افطاری به دلیل رعایت پروتکل‌های بهداشتی تا حدودی کمرنگ شد اما باز مجدد با شروع ماه مبارک رمضان شاهد برپایی سفره‌های افطاری هستیم.

تلفیق سنت‌های محلی با آداب و رسوم مختلف در ایام ویژه از بیاد ماندنی‌ترین خاطرات هر کدام از ما در گذر زمان است که تکرار و مرور آن بر شیرینی آن خاطرات می‌افزاید.

به امید اینکه همه در این ماه ضیافت الهی با بهره‌گیری از معنویات و دعا و نماز و روزه و تلاوت قرآن توشه‌ای برای ذخیره آخرت خویش فراهم آوریم./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.