تاریخ انتشار : یکشنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۱:۴۷

با حضور جمعی از مادران شهدا و خانواده شهید احمد کرمی؛

ویژه برنامه ملی روایت مادری با نقد و بررسی کتاب «لحظه های ناگزیر» درایلام برگزار شد

ویژه برنامه ملی روایت مادری با نقد و بررسی کتاب «لحظه های ناگزیر» درایلام برگزار شد
نگاه اقتصاد - ویژه برنامه ملی روایت مادری با نقد و بررسی کتاب «لحظه های ناگزیر» یکشنبه چهارم اردیبهشت ماه 1401با حضور جمعی از خانواده معظم شهدا و مسئولین و ایثارگران در ایلام برگزار شد.

 

به گزارش روابط عمومی اداره کل کتابخانه های عمومی استان ایلام، ویژه برنامه ملی روایت مادری با نقد و بررسی کتاب «لحظه های ناگزیر» یکشنبه چهارم اردیبهشت ماه ۱۴۰۱با حضور خانواده شهید احمد کرمی، جمعی از مادران شهدا، سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی، سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی استان، جمال اسدی، مدیرکل بنیاد شهید و ایثارگران استان ایلام، محمدحسین، فولادی مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای انقلاب اسلامی استان، عبدالصاحب نادری، فرماندار ایلام، مهدی ویسه، معاون فرهنگی دانشگاه ایلام، شاهدخت حیدری، نویسنده کتاب«لحظه های ناگزیر» و جمعی از دوستداران فرهنگ ایثار و شهادت در ایلام برگزار شد.

سارا فلاحی، نماینده مردم ایلام در مجلس شورای اسلامی در این مراسم در سخنانی گفت: وقتی از شهدا صحبت می کنیم باید با طمأنینه در رابطه با این بزرگواران صحبت شود. شهدای ما بسیار اهل معرفت و عمل بودند و ما در عمل و نه در صحبت باید مسیر این عزیزان را ادامه دهیم.
وی یادآور شد: تاریخ این سرزمین پر از مجاهدات رزمندگانی است که برای ماندگاری این آب و خاک از جان خود مایه گذاشتند و در واقع پایداری این سرزمین مدیون خون های پاک آنها می باشد که در پای درخت وطن تاریخی ما ریخته شده است.
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: اگر ما قدردان شجاعت و شهامت این افراد نباشیم، به افرادی که برای این سرزمین جان داده اند خیانت کرده ایم.
وی گفت: در چهله دوم انقلاب نقش زنان جامعه ما بسیار می تواند موثر باشد. زنانی که نمی خواهند سیاست مدار باشند و به مسولیت های که بر دوش آنها قرار میگیرد خیانت کنند و تاریخ آینده این سرزمین روایتگر بی مسوولیتی انها باشد.
وی بیان داشت: ما که امروز فرصت زنده ماندن پیدا کرده ایم باید در مسیری قرار بگیریم که هر روز شهیدانمان را شهید، جانبازان را در مسیر جانباختن و آزادگان را دوباره روانه اسارت های دشمن نکینم و این مهم وقتی محقق می شود که ما مدیران به درستی مسیر شهیدان را تحلیل کنیم.
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مادران و خواهران شهید می توانند صادقترین روایتگر تاریخ پر از شجاعت و جسارت ایران باشند، اظهار داشت: اگر بخواهیم تمدن نوین ایرانی اسلامی و افقی که برای ان ترسیم کرده ایم را پاس بداریم و در این مسیر قرار بگیرم. زنان ما می توانند نقطه ی کانونی این تمدن بسیار پرافتخار باشند.
وی گفت: همانگونه که رهبر انقلاب اسلامی به زنان مجاهد، روشنفکر، نویسنده و زنانی که می توانند برای این سرزمین افتخارافرینی کنند افتخار می کند ما به عنوان مسوولان نه در عمل و پشت تریبون از آنها در مسیر های که جا مانده استفاده شود.
فلاحی تصریح کرد: ما در کنار هم می توانیم به عنوان روایتگران مخلص این سرزمین، شرایط بهینه تری برای این سرزمین رقم بزنیم.
نماینده ایلام در مجلس شورای اسلامی در پایان گفت: دشمن وقتی که همراهی و هم افزایی فکری مسوولان را ببیند همچنان که سال های گذشته پشت دروازه های این سرزمین مانده، دوباره خواهد ماند، به شرط انکه ما به عنوان شهدا با صداقت و ایثار در تاریخ نقش افرینی کنیم.

سمیه حیدری، مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام نیز در این مراسم گفت: حماسه ای که مادران، همسران و خانواده های شهدا به منصه ظهور رسانده چیزی کمتر از رشادت های سربازان و شهدا در جبهه های نبرد نیست.
وی افزود: اگر تربیت فاطمه گونه ی مادران شهدا نبود شهید احمدی کرمی هایی تربیت نمی شد که اینگونه جان خود را برای خاک این وطن فدا کنند.
مدیرکل کتابخانه های عمومی ایلام بیان داشت: اگر حمایت های همسران و مادران شهدا نبود. حماسه سازان هشت سال دفاع مقدس نمی توانستد از وجب وجب این خاک دفاع کنند.
وی اضافه کرد: ما به عنوان مسوول وظیفه داریم در مراسمات متعدد از رشادت های شهیدان یاد و خاطره انها را گرامی بداریم.
حیدری در بخش دیگری از سخنان خود، گفت: هدف از سلسله برنامه های روایت مادری، پیروی از منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص استفاده ازذوق و قریحه شاعران و ادبیان، در پاسداشت جهاد و مقاومت، است که به صورت “سلسله جلسات نقد و بررسی” کتابهای روایت شده از زبان مادران شهدا با عنوان “روایت مادری” در سراسر کشور برگزار می گردد.
ادامه این مراسم با روایتگری خانواده معظم شهید احمد کرمی از زندگی، منش اخلاقی و شیوه شهادت وی همراه بود که در بخشی از آن مادر این شهید که به دلیل کسالت در برنامه حضور نداشتند روایتش ازتصمیم وی برای حضور درجبهه و نحوه شهادتش را با کلامی صمیمی و در ویدیئو از پیش تهیه شده، پخش شد.
مدیرکل کتابخانه های های عمومی استان ایلام با اشاره به تقریظ رهبر معظم انقلاب بر کتاب « تنها گریه کن» و همچنین خوانش شعری از نغمه مستشار نظامی در وصف این کتاب که مورد تقدیر معظم له قرار گفت: سرآغاز سلسله برنامه های روایت مادری با نقد و بررسی این کتاب در سطح ملی آغاز شد و به طبع آن ادارات کتابخانه های عمومی استانها، کتبی که به روایت مادران شهدا از فرزندان شهیدشان نگاشته شده است، ادامه دادند.

ناهید کرمی، خواهر شهید احمد کرمی به روایت زندگی وی در دوران کودکی، مدرسه و دانشگاه و همچنین فعالیتهای فرهنگی در کسوت معلمی بسیجی پرداخت.
وی زندگی شهید احمد کرمی را توام با اخلاص و صمیمیت دانست که اوج آن دردوران دفاع مقدس و تا لحظه شهادتش بود که در راه هدف مقدس خود ودفاع از سزمین و اعتقادات خود لحظه ای کوتاهی نکرد.

همچنین شاهدخت حیدری، نویسنده کتاب«لحظه های ناگزیر» در این مراسم و درسخنانی با تشریح روند گردآوری و چاپ این کتاب به بخشی از خاطرات خود از همسر شهید احمد کرمی به عنوان آموزگاری جانباز و ایثارگر پرداخت که در همراهی و هفکری با همسر شهیدش منشاء خدمات فرهنگی ماندگاری در تاریخ استان شده است.
وی همچنین با تشیریح و خوانش بخشهای از کتاب، اهداف و منویات قبلی این شهید را و همچنین علایق فکری و فرهنگی اش که منجر به حضورش در جبهه های حق علیه و باطل و نهایتا به شهادتش منجر شد، بیان داشت.
لازم به ذکر است شهید احمد کرمی سال ۱۳۳۲ در خانواده ای متوسط اما مذهبی بدنیا آمد از همان دوران کودکی با هوش و زیرک بود با درد و رنج فراوان تحصیلات خود را به پایان رسانید، در سال ۱۳۵۳ به خدمت سربازی اعزام گردید. و بعد از اتمام سربازی در آزمون سراسری رشته شیمی دانشگاه سنندج موفق شد اما به خاطر مشکلات مالی نتوانست شرکت نماید و بالاخره موفق به اخذ مدرک فوق دیپلم (علوم تجربی ) شد و به شغل شریف معلمی پرداخت و در دوران انقلاب اسلامی نقش بسزایی داشت و بارها مورد تعقیب مزدوران شاه قرار گرفت اما شجاعانه از دست آنها می گریخت .
با شروع جنگ وی در سال ۱۳۶۰ به جبهه حق علیه باطل شتافت و در شبانگاه نهم تیرماه ۱۳۶۰ در سالگرد ازدواجش در در منطقه عملیاتی «بازی دراز» به فیض شهادت نائل آمد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.