تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۷

شهید شیرودی ، عقاب تیزپرواز آسمان غرب ایران

شهید شیرودی ، عقاب تیزپرواز آسمان غرب ایران
نوشهر – شهید علی اکبر قربان شیرودی بی شک عقاب تیزپرواز آسمان غرب ایران در دوران دفاع مقدس بود و دلاورمردی‌های او در جبهه‌های حق علیه باطل برگ‌های زرینی بر کتاب قطور و پرافتخار ایران اسلامی افزوده است.

 

در دوران هشت سال دفاع مقدس رشادت ها و دلاورمردی های زیادی را از سوی جوانان ایران اسلامی شاهد بودیم که توانستند با دست خالی در مقابل رژیم بعثی عراق که ۴۳ کشور جهان از آن حمایت می‌کردند ، بایستند و اجازه ندهند تا یک وجب از خاک کشورمان به دست دشمنان بیفتد و در این میان خلبانان هوانیروز نقش بسزایی در پیروزی های رزمندگان اسلام داشتند و با شرکت در عملیات های مختلف علاوه بر اینکه دشمن بعثی را مجبور به پذیرش شکست کردند ، بلکه کارشناسان نظامی جهان را نیز به حیرت واداشتند. یکی از این خلبان ها ، شهید علی اکبر قربان شیرودی بود که بیشترین ساعت پرواز را در بین خلبان های کبرا داشت.

شیرودی با وجود اینکه بیش از ۴۰ بار سانحه دیده بود و بالگردش هم بیش از ۳۰۰ بار گلوله خورده بود، اما همچنان به پرواز ادامه می‌داد و در عملیات‌های بسیاری حاضر می شد. یکی از درخشان‌ترین عملیات‌های او در دوران دفاع مقدس، عملیات دفاع از سرپل ذهاب بود که او موفق شد تا ۴۷ تانک عراقی را در سه روز نابود کند.

 

از موج تا اوج

علی اکبر قربان شیرودی در دی ماه ۱۳۳۴در روستای بالا شیرود از توابع شهرستان تنکابن واقع در غرب مازندران درخانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود. وی دوران طفولیت و نوجوانی خود را در زادگاهش سپری کرد و سپس در سال آخر دبیرستان جهت یافتن کار به تهران رفت و در کنار آن به ادامه تحصیل پرداخت.

شیرودی پس از اتمام تحصیلات متوسطه در سال ۱۳۵۱ تصمیم گرفت که وارد ارتش شود و دوره مقدماتی خلبانی را در تهران به پایان رساند و سپس برای گذراندن دوره خلبانی بالگرد کبری به پادگان هوا نیروز اصفهان منتقل گردید و با درجه ستوان یاری فارغ التحصیل شد. وی پس از پایان دوره خلبانی به استخدام ارتش درآمد و بعد از سه سال خدمت در ارتش به پادگان هوانیروز کرمانشاه منتقل گردید.

شیرودی با اوج گیری اعتراضات مردمی علیه نظام شاهنشاهی به زادگاهش بازگشت تا با شرکت در راهپیمایی ها و ایراد سخنرانی ، مردم را بیش از پیش با انقلاب اسلامی و آرمان هایش آشنا سازد . با پیروزی انقلاب اسلامی و شروع توطئه های دشمنان بویژه غائله کردستان ، شیرودی به همراه چند تن از خلبانان وارد این منطقه شد و درجریان آزاد سازی شهر پاوه نقش تعیین کننده‌ای داشت.

شروع جنگ تحمیلی و پیشروی های دشمن در داخل خاک ایران ، شیرودی را بر آن داشت تا با پشتیبانی هوایی رزمندگان اسلام را در مقابل لشکر زرهی عراق یاری رساند که از آن جمله می توان به عملیات آزادسازی ارتفاعات بازی دراز واقع در سر پل ذهاب اشاره کرد.

بازی دراز از مناطق و ارتفاعات مهم میان شهرستان های سرپل ذهاب، قصرشیرین و گیلانغرب است که ارتش متجاوز عراق در ابتدای جنگ تحمیلی با تصرف این ارتفاعات تسلط کاملی بر این سه شهر غرب کرمانشاه داشت و از این منطقه ویژه برای دیده بانی و رصد فعالیت های رزمندگان اسلام استفاده می کرد.

شهامت و دلاورمردی های شیرودی در عملیات آزادسازی ارتفاعات بازی دراز به اوج خود رسیده بود و وی توانسته بود تا با حمله به قلب دشمن خسارت های جبران ناپذیری را به دشمن بعثی وارد سازد و شرایط نبرد را به نفع رزمندگان اسلام تغییر دهد. در عملیات بازی دراز، ۵۴ دستگاه تانک و نفربر، سه فروند هواپیما، ۲ فروند بالگرد، ۲ دستگاه ادوات مهندسی دشمن بعثی منهدم و بیش از ۲ هزار و ۲۰۰ سرباز رژیم بعثی عراق نیز کشته، زخمی و اسیر شدند.

شیرودی در تاریخ هشتم اردیبهشت ۱۳۶۰، پس از حمله به قلب دشمن و وارد کردن خسارت های سنگین به دشمنان بعثی و منهدم کردن چهار تانک ، ناگهان گلوله یکی از تانک های دشمن به بالگردش اصابت کرد و منجر به سقوط و شهادت وی گردید.

پیکر مطهر شهید خلبان علی اکبر قربان شیرودی پس از تشییع باشکوه در شهر شیرود تنکابن در محوطه بارگاه امامزاده سید حسین شیرود (ع ) به خاک سپرده شد.

 

دانش‌آموخته مکتب مالک اشتر

امام خمینی (ره) در مورد شهادت شهید شیرودی گفته بود که « او آمرزیده است ». فرمانده کل قوا در زمان شهادت شهید شیرودی این سردار رشید اسلام را شخصیتی مکتبی، مؤمن و مبارز در راه خدا توصیف کردند، بی شک شهید شیرودی در سنگر خدمت و دفاع از ولایت از دانش‌آموختگان مکتب مالک اشتر بود و علی زمان خود را تا نثار خون خود پای درخت انقلاب اسلامی تنها نگذاشت.

شهید شیرودی در وصیت‌نامه خود پرواز را پل عاشق برای رسیدن به معشوق توصیف می‌کند، این سردار رشید اسلام در فرازی از وصیت‌نامه خود نوشته است «در بازگشت هرچند پروازم موفقیت آمیز بوده باشد، مقداری غمگین هستم، چون احساس می‌کنم، هنوز خالص نشده‌ام تا به سوی خداوند برگردم. اگر برای احیای اسلام نبود، هرگز اسلحه به دست نمی‌گرفتم و به جبهه نمی‌رفتم. پیروزی‌های ما مدیون دست‌های غیبی خداوند است».

 

جنگ برای رضای خدا

خواهر شهید خلبان علی اکبر قربان شیرودی در خصوص ویژگی های برادرش به خبرنگار ایرنا گفت : علی اکبر بسیار انسان قانعی بود و به مال دنیا دلبستگی نداشت و زمانی هم که شهید شد کمی بدهی داشت که پدرم آن را پرداخت کرد.

صبورا قربان شیرودی افزود : برادرم در حفظ و صیانت از بیت المال کوتاهی نمی کرد و برای رضای خدا می جنگید

وی اظهار داشت : اولویت نخست زندگی او حضور در جبهه ها و مبارزه با دشمن بعثی بود و هر وقت از او می خواستیم که مرخصی بگیرد و به زادگاهش برگردد ، مخالفت می کرد.

خواهر شهید شیرودی در ادامه به حکم بازداشت برادر شهیدش در منطقه عملیاتی اشاره کرد و افزود : علی اکبر وقتی شنید که هواپیماهای ‌ع‍راق‍‍ی‌ در داخل خاک ایران و در ‌ای‍لام‌ (م‍ن‍طق‍ه‌ م‍ی‍م‍ک‌ – دره‌ ‌ب‍ی‍ن‍‍ا) بالگرد احمد کشوری را م‍ورد ح‍م‍ل‍ه‌ ق‍رار دادند و او را به شهادت رساندند به ستاد فرماندهی رفت و نسبت به عدم پوشش راداری اعتراض کرد.

وی ادامه داد : شیرودی پس از آنکه پاسخ قانع کننده ای دریافت نکرد عصبانی شده و با فرمانده درگیر می شود که همین موضوع باعث گردید تا برای او حکم بازداشت صادر شود و در هنگام شهادت حکم بازداشت در داخل جیبش بود.

قربان شیرودی با ابراز تاسف از اینکه شهدای هوانیروز آن طور که باید خوب معرفی نشده اند ، خاطرنشان کرد : اگر امروز نام شهید شیرودی زنده مانده به خاطر این است که صادقانه کار کرد و برای رضای خدا جنگید.

وی یادآور شد : تکلیف است که فرهنگ شهادت و رشادت های شهدا را به نسل آینده انتقال بدهیم و اگر این کار را نکنیم آیندگان ما را نفرین خواهند کرد.

شهر شیرود از توابع شهرستان تنکابن واقع در غرب مازندران ۴۱ شهید در دوران دفاع مقدس تقدیم اسلام و انقلاب کرده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.