تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۸

۲۴۹ سبزقبا توسط کندوداران ایلامی تلف شدند

۲۴۹ سبزقبا توسط کندوداران ایلامی تلف شدند
ایلام - مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: ۲۴۹ قطعه پرنده مهاجر زنبورخوار (سبزقبا) توسط زنبورداران استان مسموم و تلف شده اند.

 

غلامرضا ابدالی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: سه فقره پرونده تخلف زیست محیطی در این مورد از زنبورداران تشکیل و به مراجع قضایی ارجاع شده است.

وی افزود: این پرونده ها متعلق به زنبورداران متخلف شهرستان ایلام یک فقره و شهرستان چرداول ۲ فقره است که تحویل مراجع قضایی شده اند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام یادآور شد: در پرونده مروبط به شهرستان ایلام ۱۳۷ قطعه پرنده سبز قبا و در شهرستان چرداول در یک مورد ۱۲ قطعه و در مورد بعدی ۱۰۰ قطعه پرنده زنبورخوار مسموم و تلف شده اند.

ابدالی اضافه کرد: میزان ضرر و زیان وارده به محیط زیست توسط زنبورداران هنوز مشخص نیست و پرونده این افراد برای بررسی بیشتر در دست مقام قضایی قرار دارد.

وی یادآور شد: باید با همکاری سازمان جهاد کشاورزی برنامه های آموزشی و ترویجی برای زنبورداران برگزار شود تا آنها به جای مسموم کردن پرندگان، راه های دیگر را جهت فراری دادن این پرندگان انتخاب کنند.

مدیرکل حفاظت محیط زیست ایلام گفت: هرگونه اقدام در مورد کشتن و از بین بردن پرندگان زنبورخوار جرم محسوب شده و با افراد خاطی برخورد قانونی صورت می گیرد.

به گزارش ایرنا، بنا بر نظر کارشناسان، زنبورداران باید به جای استفاده از سم و مسموم کردن طعمه پرندگان از روش های دیگری برای فراری دادن آنها استفاده کنند که استفاده از مترسک، نصب بادکنک و بادبادک بزرگ در ارتفاع زیاد، پرندگان شکاری بزرگ تربیت شده نظیر شاهین و قرقی، استفاده از ضبط صوت با پخش صدای مهیب حیوانات و پرندگانی که زنبورخوارغذای آنها است از جمله این روش هاست.

به گزارش ایرنا، زنبوردار شهد مورد نیاز زنبورهای یک یا ۲ کندوی عسل را به عنوان طعمه به سم ضد کنه آغشته می کند و زنبورها با خوردن آن شهدها مسموم شده و بدن پرندگان نیز با تغذیه از آن زنبورهای زهرآلود به سم آغشته شده و بعد از مدت کوتاهی می میرند.

استان ایلام در فصل بهار همه ساله میزبان سبزقبای گلوخرمایی و معمولی (اروپایی) است که تعدادی از آنها توسط زنبورداران از بین می روند.

زنبورخوار گلوخرمایی با نام علمی Merops Persicus که در انگلیسی به آن زنبورخوار گونه‌آبی نیز گفته می‌شود پرنده‌ای از راستهٔ سبزقباسانان و تیرهٔ زنبورخواران است و زیستگاه اصلی این پرنده مهاجر گستره‌ای از شمال آفریقا و خاورمیانه از شرق ترکیه تا قزاقستان و هندوستان را شامل می‌شود.

زنبورخوار اروپایی یا زنبورخوار معمولی با نام علمی Merops apiaster پرنده‌ای از خانوادهٔ زنبورخواران است که در جنوب اروپا و بخش‌هایی از شمال آفریقا و غرب آسیا زاد و ولد می‌کند و این پرنده مهاجر بوده و زمستان‌ها به مناطق گرمسیری آفریقا، هندوستان و سری لانکا نیز کوچ می‌کند.

این ۲ گونه پرنده از لحاظ جیره غذایی تفاوت چندانی با هم ندارند و تنها اختلاف آنها در رنگ آمیزی پر و جثه آنها است و حشرات هوازی و خشک زی و مهره داران کوچک چون قورباغه و مارمولک غذای اصلی این پرندگان زا تشکیل داده و آنها کمتر از دانه تغذیه می کنند.

در استان ایلام تاکنون ۴۰ گونه پستاندار و ۲۰۰ گونه پرنده و بیش از ۲۰ گونه خزنده و دوزیست شناسایی شده و هر سال در فصول زمستان و بهار پذیرای پرندگان مهاجر زیادی است.

از گستره ۲ میلیون هکتاری استان ایلام یک میلیون ۷۰۰ هزار هکتار آن را اراضی طبیعی تشکیل داده است.

بیش از هفت درصد مساحت کل استان را عرصه های طبیعی تحت مدیریت اداره کل حفاظت محیط زیست تشکیل داده است که از این مقدار ۱۴۳ هزار هکتار را مناطق حفاظت شده تشکیل داده است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.