تاریخ انتشار : دوشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۴

امام جمعه ایلام: فرهنگ غذایی غلط موجب افزایش بیماری ها شده است

امام جمعه ایلام: فرهنگ غذایی غلط موجب افزایش بیماری ها شده است
ایلام - نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه ایلام گفت: بسیاری از بیماری ها از جمله افزایش سرطان به علت تغییر سبک زندگی و فرهنگ غذایی غلط ایجاد شده است.

 

حجت الاسلام والمسلمین اله نور کریمی تبار روز دوشنبه در دیدار با سرپرست و جمعی از کارکنان دامپزشکی استان ایلام اظهار داشت: هرچند برخی بیماری های مشترک انسان و دام در درازمدت خود را نشان می دهد، اما اگر شناسایی دام های بیمار زودتر انجام شود از بروز برخی بیماری ها جلوگیری خواهد شد.

وی افزود: باید مردم نسبت به معایب خرید گوشت مصرفی خود از کشتارگاه ها آگاه شوند که در این میان نقش روحانیون و رسانه ها در آگاهی بخشی و فرهنگ سازی مردم در اجتناب از خرید گوشت از کشتارگاه ها و قصابی های غیرمجاز پررنگ است.

حجت الاسلام والمسلمین کریمی تبار ادامه داد: در دین مبین اسلام به تاثیر خوراکی ها بر جسم و روان انسان اشارات زیادی شده و پاک و طاهر بودن غذای مصرفی افراد تاکید فراوان شده است تا فرزندان از لقمه حلال و پاکیزه تناول کنند.

وی یادآور شد: دامپزشکی باتوجه به اهمیت رسالت و وظیفه خطیری که دارد باید برای فرهنگ سازی و آگاه سازی مردم نسبت به خرید گوشت و فرآورده‌ های خام دامی از مراکز معتبر و مورد تایید دامپزشکی از ظرفیت صاحبان تریبون از جمله رسانه ها و روحانیون بهره بگیرند.

وی با بیان اینکه سلامت مردم از اولویت اصلی و اول برخوردار است، اضافه کرد: در صورت نیاز باید با کشتارگاه ها و قصابی های غیرمجاز برخورد قانونی صورت بگیرد و در این راستا از ستاد امر به معروف و نهی از منکر نیز بهره گیری شود.

مسوول نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی ایلام هم گفت: وضعیت کشتارهای غیرمجاز در مناطق مختلف استان به یک ناهنجاری مهم تبدیل شده که باید فعالیت این اماکن سازماندهی و مدیریت شود.

حجت الاسلام عباسعلی بازیار افزود: کشتارگاه سنتی استان به علت نبود تجهیزات زیرساختی تعطیل یا نیمه تعطیل هستند که باید با مشارکت شهرداری ها این واحدها برای فعالیت مجدد تجهیز شوند.

سرپرست دامپزشکی ایلام هم گفت: دامپروری به عنوان یک صنعت مهم اقتصادی و غذایی محسوب می شود و کارشناسان دامپزشکی نیز برای عرضه گوشت سالم به مردم در خدمت این صنعت مهم و حیاتی هستند.

یونس احمدی افزود: استان ایلام دارای ۲ میلیون راس واحد سنتی و یک هزار واحد دامداری صنعتی و نیمه صنعتی است که نزدیک به ۷۰۰ نفر در بخش های مختلف دولتی و خصوصی بر کشتار، ذبح و سلامت دام ها و فعالیت واحدهای دامداری نظارت دارند.

وی ادامه داد: با وجود فعالیت ها و اقدامات سازنده دامپزشکی در طول سالهای گذشته اما نقاط ضعفی نیز وجود دارد که مهمترین آنها موضوع کشتارگاه ها و قصابی های غیرمجاز است که خرید از این اماکن به یک فرهنگ غلط بین مردم تبدیل شده است.

احمدی یاداور شد: باتوجه به جایگاه روحانیت در بین مردم انتظار مجموعه دامپزشکی از ائمه جمعه و جماعت این است که در تریبون های نمازجمعه یا جماعت و یا در هر اجتماعی مردم را به مخاطرات استفاده از گوشت و فرآورده های خام دامی عرضه شده در مراکز غیرمجاز آگاه سازند.

وی به شیوع برخی بیماری های مشترک انسان و دام در کشور از جمله تب کریمه کنگو اشاره کرد و اظهار داشت: باتوجه به اینکه در آستانه عید سعید قربان هستیم، باید مردم دام های قربانی خود را از مراکز عرضه دام مجاز و مورد تایید دامپزشکی تهیه کنند تا دام قبل و بعد از کشتار مورد بررسی دامپزشکان قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: ۱۵ گروه ثابت و ۲۰ گروه سیار عید قربان نظارت بر ذبح دام را برعهده دارند و مردم نیز در این روز در صورت برخورد با لاشه دام مشکوک مورد را با کارشناسان دامپزشکی در میان بگذارند./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.