تاریخ انتشار : دوشنبه ۲۷ تیر ۱۴۰۱ - ۱۱:۰۸

غدیر؛ خورشید تابان ولایت

غدیر؛ خورشید تابان ولایت
همدان- غدیر چشمه جوشان عشق، ایمان، پیام‌آور آزادی انسان و همیشه جاری تا عمق تاریخ است، روزی که آفتاب ولایت در گرماگرم هجدهمین روز از ماه ذی‌الحجه طلوع کرد.

 

سالهاست که رد پای نورانی خورشید بر آسمان هجدهم ذی‌الحجه، ظلمت را در هم شکسته و این ندا که “هر که من مولای اویم، علی(ع) مولای اوست” همواره در پهنه غدیر نقش بسته است.

پیامبر(ص) در این روز عزیز دست کسی را به نشانه امامت و ولایت به سوی آسمان‌ها بلند کرد که در اخلاق و عمل بی‌نظیر است، حضرت علی(ع) مفهوم حقیقی عدالت، گذشت، مهربانی و فداکاری را برای جهان معنا کرد.

خانه‌هایمان را در روز عید غدیر خانه ولایت کنیم

امام جمعه ملایر درباره اهمیت عید سعید غدیر خم به ایرنا گفت: قداست دین اسلام با ولایت علی(ع) کامل شد.

حجت الاسلام “محمدباقر برقراری” شناخت عظمت دین را در گرو شناخت عظمت غدیر دانست.

وی پوشیدن لباس نو، اطعام دهی، قرض دادن به یکدیگر، صله رحم، عیدی دادن را از توصیه‌های مهم در روز عید غدیر عنوان کرد و ادامه داد: هر کسی در حد و توان خود که می‌تواند در این روز مومنان را شاد کند و با ایجاد شادی و نشاط در جامعه اسلامی، نوعی تجلیل از عید سعید غدیرخم خواهد بود.

امام جمعه ملایر با بیان اینکه ایجاد شادی ماندگار و در چارچوب دین در دهه ولایت و امامت یکی از مهمترین تاکیدات است، با اشاره به ضرورت طعام دادن در روز عید غدیرخم، گفت: دعوت از چند مؤمن در حد توان و طعام دادن یا افطاری دادن به آنها در منزل تبسم را بر چهره و دل مؤمن می‌نشاند.

حجت الاسلام برقراری همچنین به ضرورت برپایی جشن غدیر در منازل اشاره و تاکید کرد: هر کسی خانه خود را به خانه ولایت تبدیل کند، عید غدیر خم را بزرگ داشته و نشاط ماندگار ایجاد کرده است.

جهان امروز فهمید برای رسیدن به حق یک راه بیشتر ندارد و آن عشق به علی(ع) و عمل به سیره اوست؛ به من و تو و همگان، علی(ع) را در تاریکی نشان داده‌اند.

بدون شک عید سعید غدیر خم، تداوم راه ولایت و امامت و امتداد طریق انبیاست و به امر خداوند متعال این امر مهم توسط پیامبر اعظم(ص) به دستان با کفایت حضرت علی(ع) سپرده شد تا زمین بی‌حجت نماند و بشریت، همواره از نعمت ولایت بهره‌مند باشد.

برگزاری ۷۰ عنوان برنامه فرهنگی در دهه امامت و ولایت

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان نیز در گفت و گو با ایرنا از برگزاری ۷۰ عنوان برنامه فرهنگی به مناسبت دهه امامت و ولایت با مشارکت مردم در این استان خبر داد.

حجت الاسلام «محمدهادی نظیری»، با اشاره به اینکه محور فعالیت‌های این سازمان جهاد تبیین در زمینه‌های مختلف به ویژه تبیین ارزش‌های دینی و الهی است، اظهار داشت: در راستای تبیین حادثه بزرگ عید غدیرخم و با هدف معرفی، ترویج و انتقال فرهنگ غدیر به نوجوانان و نسل‌های آینده اجرای این برنامه ها در دستور کار قرار دارد.

وی از اعزام مبلغ و مبلغه برای سخنرانی در هیات‌های مذهبی، پخش سخنرانی‌های مجازی کوتاه در فضای مجازی توسط مبلغان مجرب، تولید محتوا در فضای مجازی، سخنرانی ائمه جماعات در مساجد و هیات‌ها و مصاحبه با رسانه‌ها در این ایام خبر داد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان همدان خاطرنشان کرد: ارسال پیام مرتبط در پیام رسان‌های داخلی و خارجی، برگزاری مراسم جشن ولادت امام هادی(ع)، توزیع بروشور، راه‌اندازی کاروان شادی، نصب پلاکارد، برپایی ایستگاه‌های صلواتی و نمایشگاه‌های فرهنگی از برنامه ‌ای اجرایی شاخص در این دهه است.

حجت الاسلام نظیری با اشاره به اینکه این برنامه‌ها از ابتدای عید قربان آغاز شده و تا بعد از عید غدیر یعنی میلاد امام کاظم(ع) و روز مباهله ادامه خواهد داشت افزود: نصب پرچم در معابر و مغازه‌ها و و نیز نصب پوستر غدیر از سوی ناوگان تاکسیرانی شهرستان همدان در دهه ولایت انجام شده است.

وی با بیان اینکه به مناسبت آغاز دهه ولایت و در آستانه عید سعید غدیر خم پرچم بزرگ ولایت مزین به نام حضرت علی(ع) بر فراز شهر همدان به اهتزاز درآمده است، از راه اندازی پویش به رسم جوانمردی در راستای حمایت از مستأجران برای اولین بار از سوی این نهاد خبر داد.

حجت الاسلام نظیری بیان کرد: نصب پرچم بر درب منازل، گردهمایی هیات‌های مذهبی و مداحان اهل بیت(ع)، گردهمایی سادات و بستن عقد اخوت، اطعام غدیر، جشن بانوان و نورافشانی، مراسم شب شعر و صوت سیار در استان همدان در شب عید غدیر پیش‌بینی شده است.

بازسازی واقعه غدیر در همدان

دبیر ستاد مردمی غدیر استان همدان نیز به ایرنا گفت: آیین بازسازی واقعه غدیر خم در راستای معرفی، ترویج و انتقال فرهنگ غدیر به نوجوانان و نسل های آینده و الگو سازی عید غدیر با استفاده از آیات و روایات بازسازی شد.

«مهدی صلواتیان» اظهار داشت: انتقال واقعه غدیرخم با زبان هنری موجب ماندگاری در ذهن مردم خواهد شد و به نهادینه‌تر شدن فرهنگ غدیر کمک می‌کند.

وی هدف از اجرای این نمایش را تبیین مقام ولایت و آگاه‌سازی مردم به ویژه نوجوانان و جوانان از واقعه بزرگ غدیر برشمرد و ابراز امیدواری کرد: با بازسازی این واقعه به‌ صورت نمادین بتوانیم فرهنگ ولایت و سیره نبوی و معصومان را با استفاده از هنر به همگان نشان دهیم.

دبیر ستاد مردمی غدیر استان همدان با بیان اینکه ترویج فرهنگ غدیر برای نسل‌های آینده یک تکلیف است افزود: تولید برنامه‌های مختلف در راستای معرفی غدیر اهمیت بالایی دارد که در این هفته برنامه‌های مختلف از جمله اطعام نیازمندان از سوی هیات‌های مذهبی، دستگاه‌های اجرایی و برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی و مذهبی اجرا می‌شود.

۳۵ بقعه متبرک استان همدان میزبان برنامه‌های دهه ولایت و امامت

معاون امور فرهنگی اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان همدان گفت: جشن های دهه ولایت و امامت (عید قربان تا عید غدیر) با عنوان «جشن ولایت علوی اکمال دین نبوی» در ۳۵ بقعه متبرکه استان در حال برگزاری است.

حجت‌الاسلام «سیدعلی حسینی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: فضاسازی بقاع متبرکه اعم از تبلیغات محیطی پیرامون بقعه، آذین‌بندی صحن، راه‌اندازی کاروان‌های شادی، برپایی مراسم جشن در صحن بقاع، برگزاری مراسم جشن در شب و روز عید سعید غدیر خم و نورافشانی در شب عید غدیر برنامه‌هایی است که در دهه ولایت در حال برگزاری است.

وی اظهار داشت: قرائت دعای عرفه، برگزاری نماز عید سعید قربان، برگزاری جشن میلاد امام هادی و قرائت زیارت جامعه کبیره برگزار شده است.

حجت الاسلام حسینی بیان کرد: همچنین د راین ایام حدود ۲ هزار پرس غذای گرم نیز طبخ و در میان مردم نیازمند استان همدان توزیع شده است.

غدیر؛ خورشید تابان ولایت

غدیر تنها نام یک سرزمین نیست، یک تفکر است، نشانه‌ای است که از تداوم خط نبوّت حکایت می‌کند، غدیر نقطه تلاقی کاروان رسالت با طلایه‌داران امامت است.

امروز از غدیر خم آفتابی طلوع کرد که بر همه خلقت تا دورترین ذرّات آن تابید، آفتابی که گرمای آن حیات آفرینش بود و نورش مایه بیداری جان‏‌ها، آفتابی که طلوع کرد و هرگز به غروب فرو نخواهد نشست.

آفتابی که نورش در عمق جان می‌‏نشیند و شور پرواز می‏‌دهد، آفتابی که در پرتو نورش تا بهشت می‏‌توان رفت.

و اینک غدیر چشمه‌ای است که تا پایان هستی می‌جوشد و کوثری است که فنا ناپذیر است، غدیر افقی است بی‌کرانه و خورشیدی است عالم‌تاب…/ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.