تاریخ انتشار : شنبه ۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۲۵

معاون محیط زیست ایلام:

تاثیر دستگاه های پمپاژ آب کشاورزان بر تشدید خشکیدگی رودخانه سیمره

تاثیر دستگاه های پمپاژ آب کشاورزان بر تشدید خشکیدگی رودخانه سیمره
ایلام - معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره حفاظت محیط زیست ایلام گفت: پمپاژ بی رویه آب از سیمره باعث تشدید کم آبی و در نتیجه خشکیدگی این رودخانه دائمی شده است.

 

علیرضا محمدی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ما اظهار داشت: کاهش بارندگی ها و بروز خشکسالی های متوالی در کم آبی دبی رودخانه دائمی سیمره تاثیر به سزایی داشته بطوریکه این رویه غلط کشاورزان در برداشت آب از این رودخانه در تشدید خشکیدگی آن موثر بوده است.

وی افزود: نصب دستگاه های پمپاژ آب از سوی کشاورزان و اقدام به کشت برنج و برداشت بی رویه و بیشتر از حد مجاز آب رودخانه برای آبیاری مزارع شالیکاری موجب خشکیدگی سیمره شده است.

معاون محیط زیست ایلام ادامه داد: از مدت ها قبل و بعد مشاهده روند کم آبی در این رودخانه مکاتبات و جلساتی با دستگاه های مربوطه در شهرستان سیروان و مرکز استان انجام گرفته است اما موثر نبود.

محمدی با بیان اینکه حدود سه کیلومتر از این رودخانه در شهرستان سیروان به طور کامل خشک شده است، یادآور شد: میزان برآورد خسارت های وارده به محیط زیست و تلف شدن آبزیان این محدوده در دست بررسی است.

وی تاکید کرد: علاوه بر خشکسالی های متوالی چند سال اخیر، عدم رعایت حقابه این زیستگاه آبی و نبود نظارت های کافی نسبت به میزان برداشت از سوی کشاورزان توسط دستگاه های مربوطه باعث خشک شدن سیمره شده است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی حفاظت محیط زیست ایلام گفت: در این راستا مکاتبات و رایزنی هایی با برخی دستگاه های مرتبط چون استانداری و دادستانی در حال انجام است.

به گزارش ایرنا، سیمره که از کوه های الوند همدان سرچشمه می گیرد و استان های همدان، لرستان، کرمانشاه، ایلام و خوزستان از این رودخانه مهم که به کرخه می ریزد سهم دارند.

این رودخانه در جغرافیای سرزمینی استان ایلام از شهرستان های سیروان، بدره و دره شهر عبور می کند و در طول مسیر از آب چشمه های فصلی و دائمی تغذیه می کند.

سیمره زیستگاه انواع آبزیان چون گونه های مختلف مارماهی و ماهی و پرندگان آبزی و کنارآبزی است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.