تاریخ انتشار : چهارشنبه ۵ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۵

کشاورزان ایلامی با وجود خشکسالی نسبت به پرداخت زکات اهتمام دارند

کشاورزان ایلامی با وجود خشکسالی نسبت به پرداخت زکات اهتمام دارند
ایلام - سرپرست حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جهاد کشاورزی ایلام گفت: کشاوزران و بهره برداران استان با وجود بروز خشکسالی گسترده اما نسبت به پرداخت زکات از میزان برداشت محصول زارعی خود اهتمام جدی دارند و این پدیده جوی خللی در پرداخت زکات کشاورزان نداشته است.

 

حجت الاسلام عباسعلی بازیار روز چهارشنبه در در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: قبل از برداشت محصولات کشاورزی جلسات متعدد توجیهی با کشاورزان انجام گرفته تا زمان برداشت محصول، هر کشاورز سهم زکات خود را پرداخت کند.

وی افزود: باتوجه به اهمیت پرداخت زکات توسط کشاورزان و بهره برداران، به طور مکرر کلاس ها و کارگاه های توجیهی برای این قشر توسط مبلغان و مروجان برگزار می شود.

بازیار ادامه داد: حضور کشاورزان به ویژه بهره برداران جوان در این کلاس های ترویجی و نیز مشارکت آنها در پرداخت زکات از نکات بارز است که به کرات کشاورزان موفق در امر زکات در استان و کشور مورد تقدیر قرار گرفته اند.

وی با اشاره به اینکه ۱مبلغان و مروجان سازمان جهاد کشاورزی و حوزه های علمیه تنها وطیفه آگاهی بخشی به کشاورزان در زمینه اهمیت پرداخت زکات و اهتمام به این فریضه مورد تاکید الهی را دارند، یادآور شد: کمیته امداد مسوول جمع آوری و هزینه زکات کشاورزان است.

وی اضافه کرد: کشاورزان و زارعان به اهمیت دینی پرداخت زکات بعد از برداشت محصولات خود واقف هستند و حضور مبلغان و مروجان سازمان در آگاهی بخشی به کشاورزان برای پرداخت زکات نیز بی تاثیر نیست.

بازیار گفت: در برخی از روستاها با مصرف هزینه زکات، کشاورزان اقدام به ساخت اماکن عام المنفعه ای چون مسجد، مدرسه و حسینه می کنند که احداث این بناها از برکات مشارکت در پرداخت زکات است.

به گزارش ایرنا، استان ایلام دارای ۳۴۰ هزار هکتار اراضی زراعی آبی و دیم است.

۹۷ درصد از سطوح دیم مزارع گندم استان در سال زراعی جاری در اثر کاهش بارندگی ها و خشکسالی عدیده از بین رفته و قابل برداشت محصول نیست.

از سطح ۸۳ هزار و ۳۰۰ هکتار زیر کشت گندم دیم ۹۷ درصد و از ۶۴ هزار و ۱۰۰ هکتار زمین های آبی ۲۸ درصد اراضی به علت خشکسالی های عدیده سال آبی جاری ( اول مهر هرسال تا پایان شهریور سال بعد) از بین رفته اند و قابل برداشت محصول نیستند.

پارسال کشاورزان استان ۲۳۷ هزار تن گندم تولید کردند که امسال به علت خشکسالی ها پیش بینی می شود ۱۸۰ هزار تن گندم با ۲۵ درصد کاهش نسبت به سال قبل تولید شود.

سال زراعی جاری ۱۴۰۰ – ۱۴۰۱ میزان هشت هزار و ۴۰۰ هکتار از اراضی کشاورزی استان باتوجه به کاهش نزولات جوی به زیر کشت کلزا رفت که نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد کاهش دارد.

سال زراعی گذشته (۱۴۰۰ – ۱۳۹۹) مقدار ۱۲ هزار هکتار از اراضی زراعی استان ایلام به زیر کشت دانه روغنی کلزا رفت.

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.