تاریخ انتشار : یکشنبه ۱۶ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۶:۲۴

سنگ تمام مومنان ایران اسلامی در عاشورای حسینی

سنگ تمام مومنان ایران اسلامی در عاشورای حسینی
استان ها - امروز دهمین روز ماه محرم و ایران اسلامی در سوگ سرور شهیدان ، امام حسین (ع) و یارانش غرق در ماتم است . امروز هر جای ایران که بروی غیر ممکن است از حسین نگویند و برایش نگریند.

 

خبرنگاران ایرنا از گوشه گوشه ایران اسلامی ، خبر از سوگواری حسینی دادند و شکوه و عزت محرم در ایران را برای جهانیان منعکس کردند .

به گزارش خبرنگار ایرنا از استان گیلان، سوگواری عاشورای حسینی در بقعه متبرکه امام زاده هاشم و خواهر امام رشت، آقاسیدجلال الدین اشرف آستانه اشرفیه، امام زاده ابراهیم شفت و سایر امام زادگان شاخص حال و هوای معنوی خاصی داشت. عاشقان حسینی با حضور در مراسم های عاشورا در این اماکن مذهبی با سینه زنی برای امام حسین علیه السلام و یاران باوفایش گریستند.

خیابان های منتهی به این امام زادگان مملو از جمعیت عزاداران حسینی بود، حضور کودکان با پیشانی بند یاحسین (ع) به همراه خانواده از جلوه های مراسم های عاشورای حسینی در استان گیلان بود.

تجمع عاشوریان نیز صبح امروز دوشنبه در رشت مرکز استان گیلان با حضور سوگواران حسینی با رعایت توصیه های بهداشتی در پیاده راه فرهنگی این شهر برگزار شد. شرکت کنندگان در این مراسم معنوی با فریاد لبیک یا حسین “ع” با سینه زنی و نوحه خوانی عزاداری  کردند.

برپایی سفره های اطعام از جلوه های روز عاشورا بود، خیران و عاشقان اهل بیت عصمت و طهارت در محلات مختلف گیلان در ظهر عاشورا با برپایی سفره‌های اطعام و نذری از عزاداران سید و سالار شهیدان پذیرایی کردند، برپایی این سفره ها در روستاهای گیلان جلوه خاصی داشت، خانواده ها در روستاها با برپایی سفره‌های نذری در منازل خود، مردم را برای حضور بر سر سفره‌ها دعوت کردند.

مراسم سینه‌زنی کمر به کمر بعد از ۲ سال وقفه در رامیان آغاز شد

تاریخ غنی گلستان با ساکنانی از اقوام فارس، خراسانی، ترک، قزاق، قزلباش، سیستانی، بلوچ، مازنی، آذری و ترکمن، آداب و رسوم فراوانی برآمده از ریشه و فرهنگ آنان دارد که در هر مناسبت به فراخور موقعیت به اجرای آن می‌پردارند که از جمله آنها آیین‌های عزاداری ماه محرم است.

آیین «قوم بنی‌اسد» بندرگز، «دسته‌چوبی» و «چهل‌منبر» گرگان، «کمر به کمر» رامیان، «نخل‌پا» کردکوی و «حسن – حسین» گالیکش از جمله این آیین‌ها هستند که به واسطه برخی ویژگی‌های بصری و زیبایی شناختی به ثبت ملی‌ نیز رسیدند.

مراسم عزاداری و سینه زنی «کمر به کمر» رامیان (استان گلستان) به عنوان یکی از رسوم عاشورایی که سال ۹۴ به ثبت ملی‌ رسیده است بعد از ۲ سال وقفه به دلیل شرایط کرونایی با حضور پرشور سوگواران حسینی در میدان امام علی (ع) آغاز شد.دسته‌های عزاداری این شهرستان ، صبح عاشورا به سمت میدان امام علی (ع) این شهر حرکت کرده و با اجتماع در این مکان و تشکیل حلقه‌های بزرگ در رثای امام حسین‌(ع) و یاران باوفایش سینه زدند.

در این مراسم معنوی که نماد باور مردم عزادار به محوریت ولایت علی ابن ابیطالب(ع) و ۱۱ امام دیگر است دسته‌های عزاداری با پوشیدن کفن‌های سفید، سبز و سیاه و سربند و شال کمر ابریشمی به صورت دسته‌های کمر به کمر در چند صف طولانی پشت سر هم حرکت کردند و با نوحه‌خوانی و سینه‌زنی به عزاداری پرداختند.

بعد از انجام مراسم عزاداری و سینه زنی کمر به کمر، تعدادی از جوانان رامیانی مراسم نخل‌گردانی و حرکت ذوالجناح اسب امام حسین (ع) بدون سوار را در اطراف میدان امام علی (ع) انجام دادند و نماز ظهر عاشورا توسط امام جمعه این شهرستان در محل میدان اقامه شد.

استان اردبیل در عاشورا ‌، عاشورایی شد

به گزارش ایرنا ، مراسم عزاداری مردم ولایی اردبیل از نخستین بامداد دوشنبه آغاز شد و مردم در دسته‌های سینه زنی و زنجیرزنی عزاداری کردند.

در شهرستان‌های پارس‌آباد، بیله‌سوار، اصلاندوز، گرمی، مشگین‌شهر، نمین، نیر، سرعین، کوثر و خلخال نیز  عاشقان اهل بیت (ع) با تجمع و سینه‌زنی و زنجیرزنی در سالروز شهادت اباعبدالله الحسین (ع) عزاداری‌های روز عاشورا  را آغاز کردند.

مراسم شاخسی واخسی (شاه حسین و وای حسین) و شبیه‌خوانی در اکثر میادین شهر و در محوطه مساجد برگزار شد و مردم به دور میدان شبیه‌خوانی حلقه زدند و با دیدن صحنه‌های نمادین شهادت امام حسین (ع) و اسارت اهل بیتش اشک ماتم ریختند.

تعزیه جناب مسلم ، تعزیه خروج امام از مدینه ، توبه حربن یزید ریاحی ، مجلس امان نامه ، وداع امام حسین ، تعزیه حربن یزید ریاحی ، تعزیه تنور خونین ، تعزیه ساربان ، تعزیه تشییع پیکر شهدای کربلا توسط قبیله بنی اسعد ، تعزیه شهادت علی اکبر و تعزیه اسارت اهل بیت امام از جمله شبیه خوانی‌هایی است که در گذشته بترتیب در ایام محرم به اجرا در می‌آمد اما امروزه تنها در ایام تاسوعا ، عاشورا ، دوازدهم محرم و اربعین مراسم شبیه‌خوانی برپا می‌شود.

ظهر عاشورا مردم اردبیل پس از اتمام مراسم عزاداری، نماز ظهر را به یاد آخرین نماز ظهر عاشورای امام حسین (ع) و یاران باوفایش در مصلا ،میدان سرچشمه و محوطه شهیدگاه اردبیل به جماعت اقامه کردند.

نخل‌گردانی در مناطق مختلف کشور

حمل کجاوه چوبین همراه با برگزاری مناسک سوگ سمبلی از تشییع پیکر مقدس امام حسین (ع) در روز عاشورا است و بسیاری از شهرها و روستاهای اطراف منطقه کویر مرکزی ایران نظیر شهرهای جنوب خراسان، سمنان، دامغان، خمین، نواحی قم، کاشان، ابیانه، خور و بیابانک، زواره، اردستان و نائین هر سال در مناسبت‌های عزاداری سالار شهیدان صحنه برگزاری این آئین است.

نخل اتاقکی شبیه تابوت است که با پارچه سیاه و انواع شال‌های رنگی آراسته می‌شود و حرکت آن در روزهای سوگ عاشورایی نشان از غم عمیقی است که مردم در واقعه کربلا با خود دارند.

هر سال در روز عاشورا مراسم نخل گردانی را در مناطق مختلف مشاهده می کنیم. به عنوان نمونه امسال نیر نخل گردانی را در استان هایی همچون استان گلستان داشتیم . این مراسم در  رامیان، آزادشهر، گنبد کاووس، گرگان و کردکوی استان گلستان برگزار شد.

 همچنین از جمله آداب و رسوم مردم در مناطق شهری و روستایی گناباد (خراسان رضوی)  آیین نخل بندان و نخل گردانی در ماه محرم و از جمله در روزهای تاسوعا و عاشورای حسینی است که امسال نیز برگزار شد .مردم گناباد  در کنار سوگواری و سینه زنی و زنجیرزنی با آداب و رسومی مانند نخل بندان، نخل گردانی ، تعزیه خوانی و تعزیه گردانی، آیین حسن حسین و واویلای “مند”، ارادت خود را به سید و سرور و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) نشان دادند.

قصبه شهر گناباد سه نخل دارد که یکی از این نخل ها به نخل سادات مشهور است و به خاطر احترام، پیشاپیش سایر نخل ها حرکت می کند و نخل ها را هم مردان جوان پس از قرار گرفتن افراد در زیر آن به حرکت در می آورند.

 

شبیه گردانی در نوغاب گناباد 

از دیگر آیین های مردم گناباد در روز عاشورا، شبیه گردانی محله نوغاب این شهرستان است که امروز هم برگزار شد .

آیین شبیه گردانی نوغاب از ساعتی قبل از اذان صبح عاشورا کاروانی از شترها و شبیه خوانان به عنوان نمادی از کاروان امام حسین(ع) در کوچه های نوغاب به حرکت در می آیند.

 

هرمزگان؛ چرخش تابوت

تابوت گردانی و حجله گردانی که به آن نخل گردانی هم گفته می‌شود در هرمزگان برگزار می شود که  اوج گردش و چرخش آن در شب و روز تاسوعا و عاشور است.

حرکت چرخش تابوت و حجله به همراه نوای ساز و سنج و دمام و برافراشتن علم ها از آیین هایی مردم این خطه است . رخت پوشی و تزیین تابوت و حجله، رقص حجله (بین مینابی ها و بندرعباسی ها) ، تعزیه حنابندان قاسم و قصد رفتن به میدان در زمره آیین هایی بود که در هرمزگان برای روز عاشورا برگزار شد .

 گفتنی است رقص حجله و تابوت دارای مفاهیم و عناصر متعددی است که ریشه در ظرافت‌ها و نمادهای منحصر به فرد مردم منطقه دارد و درک و گفت و گو در مورد این آیین تفسیری خواهان صرف مدت زمان بسیاری است.
چاووشی خوانی، علم شویی، علم گردانی، علم شمشیری، سینه زنی (واحد)، روضه خوانی، زنجیر زنی، تعزیه خوانی، سنگ زنی(چک چکو)، تابوت گردانی، علم گردانی ، رقص حجله یا حجله گردانی، حنابندان، شیر و کتل، پخش نذورات و مراسم ویژه تاسوعا و عاشورا از جمله آئین های شاخص استان هرمزگان در دهه محرم است.

 

نخل‌گردانی خمین نمادی از سوگ مردم در مصائب عاشورا

آیین نخل‌گردانی در خمین نمادی از سوگ مردم این شهرستان در مصائب عاشورا است و خمیر مایه‌ آن ارادتی است که عزاداران به سیدالشهدا و یارانش دارند  و این آیین همزمان با ظهر عاشورا برای به تصویرکشیدن روح عاشقی و شیفتگی ارادتمندان امام حسین(ع) در نقاط مختلف کشور با رنگ و لعابی خاص برگزار شد.

“شیر و کُتَل” آیین قدیمی عاشورایی‌ها در میناب

 «شیر و کُتَل» روز عاشورا در میناب برگزار شد . این مراسم یکی از مراسم های کهن دینی مذهبی عاشورایی در شهرستان میناب است که از آوازه‌ای مثال زدنی در استان هرمزگان و کشور برخوردار بوده و قرن‌هاست توسط مردم این منطقه برگزار می‌شود.

به گزارش ایرنا، مراسم شیر و کتل، متن خوانی و شبیه خوانی ندارد و از جمله تعزیه های ابتدایی و کهن مردم ایران و بویژه منطقه میناب است که قدمت تاریخی آن به زمان آل بویه برمی گردد.

 

عاشورای حسینی در مشهدالرضا، جلوه شور و دلدادگی

امروز دلدادگان حسین در شهر ثامن الحجج و در زیر سایه مضجع شریف یکی از فرزندانش جلوه‌ای دیگر از شور و عشق را به منصه ظهور رساندند.

در عاشورای حسینی  دیگ های نذری برای اطعام عزاداران در هر کوی و برزن برپا می شود، ایستگاههای صلواتی در خیابانها با توزیع شربت و چای کام خشک سوگواران را تر کردند و عزاداران پس از اقامه نماز ظهر در میدان شهدای مشهد، اجتماع بزرگ عاشورائیان را در حرم مطهر رضوی برای برگزاری یک سوگواری حزن انگیز شکل دادند.
برگزاری مراسم سنتی خیمه سوزان به نشانه سوزاندن خیمه های خانواده حضرت امام حسین (ع) در کربلا و مراسم شام غریبان از دیگر برنامه های روز عاشورا در مشهد مقدس بود.

 

لرستان در عاشورای حسینی و آیین گل مالی 

امروز در لرستان هم با شروع روز عاشورا در اولین ساعات روز صدای ساز و دهل بانوای سوزناک و غم‌انگیزی موسوم به نوای «چمریونه» عزاداران حسینی را به حضور در دسته‌ها و هیئت عزاداری دعوت کرد و عاشقان ابا عبدالله الحسین (ع) پس از به گِل افتادن و اجرای خاکی‌ترین آئین عاشورایی به جمع عزاداران حسینی در دسته جات عزاداری پیوستند.

صبح روز عاشورا از کودک و جوان تا زن و مرد به تکایا و حسینه های محلات خود رفتند و پس از گل‌مالی به سینه‌زنی پرداختند.

 

درخت خونبار زرآباد الموت، سوگوار عاشورای حسینی

اهالی زرآباد الموت معتقدند درخت کهنسال صحن بقعه متبرکه امامزاده علی اصغر (ع) این روستا هرساله در روز عاشورا ماده‌ای قرمز رنگ ترشح می کند، گویی که در عزای سید و سالار شهیدان سوگوار و عزادار است و خون گریه می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، به اعتقاد اهالی، خون‌بار بودن این درخت، قدمت دیرینه‌ای دارد و روایت‌هایی از آن حتی در دوران صفوی مطرح شده است.

مردم پس از پایان مراسم عزاداری و سینه‌زنی در روز تاسوعا، جمعیت حاضر در امامزاده، سحرگاه روز عاشورا دور درخت جمع می‌شوند و به خواندن مرثیه و عزاداری می‌پردازند در این زمان، صمغ قرمز رنگی از برخی شاخه‌های این درخت چنار به آرامی شروع به تراوش می‌کند.

طی بررسی صورت گرفته، اهالی به این موضوع باور و یقین قلبی دارند که هرساله همزمان با عاشورای حسینی تکرار می شود هرچند به اعتقاد برخی کارشناسان ممکن است چنین نباشد.

به هرروی واقعیت یا شایعه بودن این ماجرا نشانگر عشق و ارادت مردم منطقه به خاندان عصمت و طهارت به ویژه امام حسین (ع) است که در غم شهادت سیدالشهدا به سوگواری می نشینند و تمام اجزای عالم و کائنات را نیز در عزای ثارالله گریان و سوگوار می بینند.

 

مراسم تشییع پیکر شهدای مدافع حرم در شیراز و نوشهر

شهر شیراز سومین حرم اهل بیت (ع) در عاشورای حسینی حال و هوای متفاوتی داشت، این بار سوگواران سالروز شهادت امام حسین سرور و سالار شهیدان، شهیدی بی سر از این عصر و زمان را تشییع و به خاک سپردند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، آیین تشییع پیکر پاک سردار شهید عبدالله اسکندری حوالی ساعت ۹ صبح دوشنبه هفدهم مردادماه همزمان با عاشورای حسینی از میدان شهدا (فلکه شهرداری) و در مجاورت ارگ تاریخی کریمخان زند آغاز شد.
آیت الله دکتر سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور در پیامی به آیین تشییع و خاکسپاری سردار شهید عبدالله اسکندری  از این شهید والامقام به عنوان یکی از چهره‌های راست قامت ولایت‌مدار ماندگار و مانای تاریخ و تابع حقیقی اباعبدالله الحسین (ع) یاد کرد.

سردار شهید عبدالله اسکندری در سال ۱۳۹۳ در میدان مبارزه با گروه تکفیری و در دفاع از حرم های مطهر اهل بیت در سوریه به شهادت رسید اما امروز پس از هشت سال از شهادت وی و در بازگشت پیکرش، شیرازی‌ها سنگ تمام گذاشتند و او را همچون پروانه هایی در آغوش گرفتند.

به گزارش خبرنگار ایرنا از نوشهر ، پیکر شهید مصطفی تاش موسی از شهدای مدافع حرم نیز  ظهر امروز همزمان با روز عاشورا و پس از هفت سال چشم انتظاری روی دست همشهری‌هایش تشییع و زادگاهش(گالش )  به خاک سپرده شد.

مردم رامسر و هم محلی‌های او سرانجام امروز پس از هفت سال چشم انتظاری با چهره‌هایی اشکبار در حالی که “شهید پرپرم برگشته” و “ شهر بوی حرم گرفته” را بر زبان زمزمه می کردند با عطر گلاب و اهدای شاخه های گل پیکر او را روی دست هایشان تا گلزار شهدای محل تشییع و به خاک سپردند، تا ظهر عاشورایی متفاوت از سال های گذشته را رقم زدند.

 شهید مصطفی تاش موسی ۲۲ بهمن سال ۹۴ توسط تکفیری‌ها در حلب سوریه به درجه رفیع شهادت رسید.

مردم علوی‌تبار مازندران در روز عاشورا با حضور در۵۰۰بقعه امامزادگان ؛ مساجد و تکایا ،دسته های عزاداری، نوحه‌خوانی و مرثیه‌سرایی در غم شهدای مظلوم کربلا به سوگواری  پرداختند.

از آن جایی که مازندران بیش از یکهزار و ۲۰۰امامزاده در مناطق مختلف استان دارد ؛ مردم روستاها و شهرها با حضور در این امامزادگان به صورت دسته روی اجتماع عاشورایی را برگزار و در سوگ سرور شهیدان سینه زنی کردند .

آستانه های متبرکه امامزاده عباس و امامزاده یحیی(ع) ساری ، امامزاده عبدالله آمل امامزاده قاسم بابل از جمله مناطقی  بود که دسته های عزاداری در روز عاشورا از روستاها و شهر ها به این امامزادگان به صورت ویژه حضور یافتند و سینه زنی ؛ زنجیرزنی و کرپ زنی را انجام دادند.

 

میدان طاق بندرریگ گناوه جلوه‌گاه سبقت گرمی عشق حسین از دمای ۴۵ درجه

امروز میدان طاق بندر ریگ (استان بوشهر) با اجرای باشکوه و حزین تعزیه روز عاشورا که قدمتی بیش از ۱۰۰ سال دارد به جلوه‌ گاه شور و شعور و سبقت گرمی عشق حسین بر دمای ۴۵ درجه و شرجی هوا متبلور شد.

آداب و رسوم خاص مردم این بندر در ماه محرم بویژه در روزهای تاسوعا و عاشورا جذابیت خاصی دارد طوری که از شهرها و روستاهای دور و نزدیک استان بوشهر و حتی استان های دیگر در روز عاشورا به این بندر روانه می شوند.

اوج سوگواری عاشقان اباعبدالحسین (ع) در این بندر در شب و روز عاشورا است به گونه ای که دسته‌های سینه‌زنی و زنجیرزنی سنتی با پیمودن کوچه و خیابان ها تا نیمه‌های شب به عزاداری می‌پردازند و با شور و شعف وافری خود را برای یک روز تاریخی با  به نمایش در آوردن صحنه نمادین کربلا آماده می‌کنند.

در زمان اجرای این برنامه ، مداحان مدیحه سرایی می‌کنند و در بین آن  نذری‌های متنوع خانواده‌ها نظیر  حلوا و نان سنتی (گرده) و شیر است بین حاضران در مجلس توزیع می‌شود.

 

ممنوعیت حضور هیات های عزاداری درمزارستان شهدای گیلانغرب به علت شیوع کرونا

و اما امروز به نقل از فرماندار گیلانغرب به علت شیوع کرونا در گیلانغرب وضعیت قرمز از نظر رنگ بندی کرونایی باعث ممنوعیت حضور هیات های عزاداری در مزارستان شهدای این شهرستان (طاقیل) همزمان با روز عاشورا شد.

وحید محمدی گفت: هیات های عزاداری امروز را باید در فضای باز و در محل هیات های خود در روز عاشورا عزاداری کنند و تردد آن ها در خیابان های سطح شهرستان و حضور در مزارستان ممنوع است.

 

آیین شاطری در روستای جزن دامغان 

نهم و دهم محرم، مردان روستای جزن دامغان با پوشیدن لباس شاطری (لباس مخصوص نانوایان) از ساعت۶  صبح در آئینی آغاز به فراخوانی سایرین به یاری به حضرت امام حسین (ع) کردند . این آئین تا ظهر ادامه داشت و پس از آن مراسم تعزیه برگزار شد.

 همچنین در عاشورا در کهن آباد سمنان هم  با برگزاری مراسم ویژه سنگ زنی شور و حال خاصی گرفت. این مراسم قدمتی ۸۰۰ ساله دارد.

عرض ادب اقلیت‌های دینی به سالار شهیدان، رسمی کهن در دیار اقوام و ادیان
عشق به اباعبدالله الحسین (ع) و شهدای کربلا، عرض ادب به ساحت مقدس سید و سالار شهیدان، رسم کهن اقلیت‌های دینی در دیار اقوام و ادیان( استان آذربایجان غربی) است.
هموطنان اقلیت در ارومیه و در روز عاشورا در بین دسته های زنجیرزنی و سینه زنی توزیع و با چای و شربت و غذای گرم از عزاداران حسینی پذیرایی کردند.

آنها با پوشیدن لباس های سیاه و حرکت در کنار زنجیر زنان و سینه زنان و گاهی با سینه زنی کنار برادران مسلمان خود جلوه زیبایی از محبت شان به امام حسین (ع) را ترسیم کردند.
عاشورای حسینی در سیستان و بلوچستان، جلوه شور و دلدادگی
سیستان و بلوچستان در روز عاشورای حسینی یکپارچه سیاهپوش شد و مردم ولایت مدار و عاشق این استان در سوگ شهادت سرور و سالار شهیدان امام حسین(ع) و یاران باوفایشان اشک ماتم ریختند.

بیش‌از ۱۸۰ هیات مذهبی در روز تاسوعا و عاشورای حسینی که ۱۰۰ هیات از آنها در هسته مرکزی شهر به دسته روی و عزاداری برای سید و سالار شهیدان اباعبدالله الحسین(ع)پرداختند.

علاوه بر زاهدان در تمامی شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان نیز عزاداری برای امام حسین (ع) و یاران باوفایش پس از ۱۰ روز به اوج خود رسیده و هر کس با هر چه در توان داشت، زمینه عزاداری را فراهم کرد.

 

عاشورای حسینی و خلق صحنه‌های ناب دلدادگی در لارستان

 همزمان با عاشورای حسینی لارستان و دیگر شهرهای جنوبی فارس صحنه ای ناب از عشق و وفاداری به سرور و سالار شهیدان و یاران وفادارش شد و عزاداران و عاشقان به خط سرخ شهادت در قالب دسته های زنجیر و سینه زنی در رثای مظلومیت شهیدان کربلا به عزاداری پرداختند.

خیابان های شهر لار و دیگر شهرها و مناطق جنوبی فارس دوشنبه و همزمان با عاشورای حسینی صحنه دلدادگی و عشق و شور جوانان و عزادارانی شد که عاشقانه و خالصانه آمدند تا بر حرم کوی حسین (ع) و یاران باوفایش ناله سر دهند.

 

غوغای روز عاشورا در دیار سردار دل‌ها

امروز کرمان – دیار سردار دل‌ها سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی- را در روز عاشورای حسینی غم و اندوه وصف ناشدنی فرا گرفت.

به گزارش خبرنگاران ایرنا، اهالی استان کرمان نیز امروز همزمان با عاشورای حسینی از ساعات اولیه صبح بعد از قرائت زیارت عاشورا در رثای شهادت امام حسین (ع) و یارانش در حالی که رخت عزا به تن داشتند به نوحه خوانی و عزاداری پرداختند.

مردم شهر کرمان نیز مانند دیگر نقاط استان با حضور در تکایا، مساجد، حسینه ها و حتی منازل با روضه خوانی و مدیحه سرایی عمق درد و سوگ و همچنین ارادت خود را به اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نشان دادند.//ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.