کد خبر : 72769
تاریخ انتشار : چهارشنبه ۱۹ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۷

اشتغال معلولان از اهداف سیاست گذاری‌های عمومی کشور است

اشتغال معلولان از اهداف سیاست گذاری‌های عمومی کشور است
نگاه اقتصاد

 

در عصر حاضر، اشتغال و داشتن یک شغل که بتواند مخارج زندگی را تامین کند، مساله‌ای تاثیرگذار در زندگی هر شخصی می تواند باشد، به صورت ویژه اشتغال افراد دارای معلولیت موضوعی است که به جهت دستیابی به فرصت‌های برابر در جامعه، دست پیدا کردن معلولان به پیامدهای مثبت ناشی از اشتغال و عدم تبعیض نسبت به این قشر، همواره باید مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

 

خیلی از معلولان عزیز با هدف یافتنیک شغل مناسب و تشکیل زندگی، مدارج بالای علمی را طی می کنند، چه بسا در راه تحصیل علم و دانش زحمات فراوانی را متحمل می شوند، بعضی از آنها سال‌های زیادی را صرف یادگیرییک حرفه می کنند، تا بتوانند از طریق آن حرفه شغل مناسبی به دست اورند، اینکه در این راه چه میقاتی را متحمل می شوند، بماند، پس شایسته برای جامعه معلولان هم همانند سایر افراد جامعه، شغل و کسب و کار ایجاد نمود.

 

در عصر حاضر توجه به موضوع اشتغال کامل و بهره مندی از نیروی کار موجود، از دغدغه های اصلی تمام کشور هاست که در این راستا، برطرف کردن موانع اشتغال نه تنها برای افراد سالم، بلکه برای معلولان نیز اهمیت دارد.

 

در بسته جامع اشتغالزایی، افراد دارای معلولیت در سه مسیر شغلی اصلی شامل بیمه‌پرداز کردن افراد، خوداشتغالی و کارآفرینی طبقه‌بندی شده‌اند، دومین مسیر شغلی معلولان که خیلی مهم است ، خوداشتغالی است، خوداشتغالی می‌تواند در منزل به صورت اشتغال خانگی باشد یا اینکه از طریق مراکز روزانه یا شبانه روزی به ویژه خانه‌های کوچک که از تعدادی از افراد دارای معلولیت میزبانی می‌کند، ایجاد شود.

 

بحث اشتغال یکی از بحث های لازم و ضروری در بین معلولین است، متأسفانه معلولان زیادی وجود دارند که با سختی و محدودیتی که دارند و از گروه نابینا، ناشنوا و معلولان جسمی و حرکتی، تحصیلات بالایی هم دارا هستند و بعد از دریافت مدارک دانشگاهی به اشتیاق ایجاد اشتغال به این درجه می‌رسند، اما با سختی می توانند به کاری مشغول شوند.

 

قبول کردن این اصل مهم که هر انسانی فارغ از رنگ و نژاد و ملیت و نوع معلولیت حق قطعی دارد که از نعمت های الهی بهره‌مند شود،‌ ضرورت مهم بودن توجه و تأکید بر آموزش و اشتغال معلولین را بیش از پیش مورد تاکید قرار می دهد. اگر همه ما به این امر مهم آگاه و واقف باشیم که یک انسان معلول تمام نیازها و امیدهای یک فرد عادی را دارد و می‌خواهد کار کند و مایحتاج زندگیش را برآورده سازد و بشدت خواهان استقلال است و اصلا دوست ندارد دیگران با او رفتاری ترحم آمیز داشته باشند، این مهم برای ما پیش از پیش روشن می شود که افراد معلول هم صاحب حق هستند.

 

یک میلیارد نفر در سراسر جهان دارای معلولیت از حداقلی‌ترین اشکال آن تا بالاترین آن را تشکیل می دهند و بیشترشان در سن کار هستند، شاخص‌های جدید بازار کار چالش‌های بسیاری را که افراد دارای معلولیت با آن‌ها مواجه هستند، در مقایسه با افراد بدون معلولیت را در بازار کار نشان می دهد، این امر نشان می دهد که باید دولت در راستای اشتغال مناسب برای افراد معلول، تلاش کند و آنها در رسیدن به زندگی مناسب خود یاری دهد.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.