تاریخ انتشار : شنبه ۱۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۰:۴۴

توصیه‌هایی برای سلامت زائران در پیاده‌روی اربعین *هدی‌سادات پاک‌نهاد

توصیه‌هایی برای سلامت زائران در پیاده‌روی اربعین   *هدی‌سادات پاک‌نهاد
با توجه به طولانی بودن مسیر پیاده‌روی اربعین احتمال بروز انواع مخاطرات وجود دارد؛ به همین منظور  برای حفظ سلامت زائران، از طرف رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین حسینی توصیه‌هایی ارائه شده است.

 

تدارک و امکانات برگزاری هر چه باشکوه‌تر مراسم اربعین مدت‌هاست که در کشور آغازشده است. سازمان اورژانس کشور با توجه به وظایفی که در حوزه خدمات درمانی به زائران بر عهده دارد، تمهیدات لازم را اندیشیده و به‌منظور حفظ سلامت زائران به ارائه توصیه‌هایی در این خصوص می‌پردازد.

این افراد نباید در پیادروی اربعین شرکت کنند

اگرچه دریافت واکسن کرونا و نداشتن علائم بیماری به عنوان اولویت اول برای شرکت در پیاده‌روی اربعین در نظر گرفته شده است اما سایر مخاطرات سلامت نیز باید در نظر گرفته شود. دکتر پیمان صابریان، رئیس سازمان اورژانس کشور و کمیته بهداشت و درمان ستاد مرکزی اربعین حسینی در گفت‌وگو با ایرنا می‌گوید: «توصیه می‌شود افراد سالمند، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای مثل فشارخون، دیابت، بیماری قلبی و تنفسی، کودکان و خانم‌های باردار در این سفر حضور نداشته باشند.»

به گفته صابریان، اکثر بیماران با کنترل شرایط و مصرف داروی به‌موقع می‌توانند پیاده‌روی را انجام دهند اما این دسته افراد در انتخاب ساعت پیاده‌روی باید دقت لازم را داشته باشند و از پیاده‌روی زیر نور آفتاب اجتناب کنند. همچنین این افراد باید از استراحت کافی در حین پیاده‌روی برخوردار شوند اما چنانچه فردی شرایط بیماری حادی دارد توصیه می‌کنم حتماً با نظر و مشورت پزشک اقدام به شرکت در پیاده‌روی اربعین نماید.

توصیه‌های مهم به افراد مبتلا به کمردرد و زانودرد

صابریان به زائرانی که سابقه کمردرد و زانودرد دارند، توصیه می‌کند: «به‌منظور پیشگیری از عود کردن کمردرد یا زانودرد، در طی پیاده‌روی اربعین مایعات کافی بنوشید تا آب بدنتان از دست نرود چون مهره‌ها روی غضروف‌هایی قرار دارد که این غضروف‌ها حاوی یک ماده ژله مانند و عمدتاً حاوی آب است. کم‌آبی باعث از دست دادن آب دیسک‌های ستون فقرات و درنتیجه کمردرد می‌شود. همچنین افراد مبتلا به زانودرد نیز باید به‌آرامی پیاده‌روی را انجام دهند و در فواصل مختلف استراحت کنند که صدمه‌ای به مفصل‌های پا ایجاد نشود.»

در صورت ابتلا به کرونا به مراکز درمانی مراجعه کنید

رئیس کمیته بهداشت و درمان اربعین توصیه می‌کند: «زائران به‌محض پیدا کردن علائم، خودشان را از بقیه زوار جدا کرده و به مراکز درمانی ما مراجعه کنند تا با مصرف دارو بهبود یابند. خوشبختانه با توجه به تغییر سویه کرونا و کاهش قدرت کشندگی آن، زائران می‌توانند در صورت ابتلا به کرونا با استراحت و مراجعه به مراکز درمانی بهبودی کامل پیدا کنند.»

صابریان تأکید می‌کند: «اگر فردی به کرونا مبتلا شده یا علائمی را در خود احساس می‌کند و هنوز به پیاده‌روی مراجعه نکرده، ترجیحاً اقدام به پیاده‌روی نکند چون در طول مسیر امکان اینکه افراد مختلفی را درگیر کند زیاد است و از طرف دیگر، پیاده‌روی می‌تواند باعث عود کردن بیماری شود.»

سلامتتان را در اولویت قرار دهید

صابریان به‌منظور حفظ سلامت عمومی، به زائران توصیه می‌کند: «حتماً از آب بهداشتی و پلمپ شده استفاده کنید. سلامتتان را در اولویت قرار دهید و ساعات پیاده‌روی را در زمان‌هایی انتخاب کنید که تابش آفتاب کمتر باشد. به‌منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، بهداشت فردی و شستن دست‌ها با آب و صابون را جدی بگیرید. حتماً به توصیه همکاران من که در طول مسیر همراهتان هستند، گوش کنید و اگر نیاز به بستری داشتید، حتماً بستری شوید. ما همواره تلاش می‌کنیم بهداشت و سلامت هم‌وطنان را تأمین کنیم و امیدواریم با رعایت توصیه‌ها از سوی زائران کمترین آسیب را داشته باشیم و با مشکلی مواجه نشویم.»/گروه ایرنا زندگی

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.