تاریخ انتشار : سه شنبه ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ - ۸:۱۲

منتقدان دولت در یک سال اخیر به طور مرتب شایعه گران شدن بنزین را منتشر کرده‌اند؛

گران شدن بنزین، شایعه‌سازی منتقدان دولت و بی‌اعتنایی مردم

گران شدن بنزین، شایعه‌سازی منتقدان دولت و بی‌اعتنایی مردم
تهران- اگرچه در یک سال گذشته، منتقدان دولت بارها بر طبل شایعه گران کردن بنزین در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی کوبیده‌اند اما به دلیل شفافیت دولت سیزدهم و صداقت در مواجهه با مردم، عموم مردم ادعای منتقدان دولت درباره گرانی بنزین را باور نکردند.

 

یک سال از عمر دولت سیزدهم می‌گذرد. در این مدت منتقدان دولت بیکار نبودند و هر روز شایعه‌ای را بر سر زبان‌ها انداختند. در این میان اما با توجه به حساسیت جامعه به قیمت بنزین و احتمال واکنش‌های احتمالی در این زمینه، قیمت بنزین در راس شایعه‌سازی علیه دولت سیزدهم قرار گرفت تا آنجا که تقریبا هر هفته شایعه‌ای مبنی بر افزایش قیمت بنزین در فضای مجازی و فراتر از آن برخی رسانه‌های رسمی پخش می‌شد.

شایعاتی که هر بار با شدت بیشتری تکذیب شده اما همچنان وسیله خوبی برای دور کردن افکار عمومی از دستاوردهای دولت سیزدهم به شمار می‌رود.

سال گذشته و درست چند هفته بعد از آنکه وزرای دولت سیزدهم از مجلس رای اعتماد گرفتند، اولین شایعه افزایش قیمت بنزین بر سر زبان‌ها افتاد. نزدیکی به آبان ماه و خاطرات تلخی که با پنهانکاری دولت روحانی بر سر بازگشت سهمیه بنزین و رشد ۳ برابر قیمت بنزین وجود داشت، باعث شده بود تا هر شایعه‌ای درباره بنزین به سرخط بحث‌ها در جامعه تبدیل شود.

 

حمله سایبری به جایگاه‌های سوخت؛ تیری که به سنگ خورد

در آن زمان البته موضوع افزایش ناگهانی قیمت بنزین مطرح نبود و صحبت از گران‌شدن بنزین در بودجه ۱۴۰۱ عنوان می‌شد.

موضوعی که از سوی مقامات وزارت نفت در همان زمان به شدت تکذیب شد و اعلام شد که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

اما به فاصله تنها چند روز، موضوع دیگری زمینه را برای داغ شدن بازار شایعات ایجاد کرد. حمله سایبری به جایگاه‌های بنزین و ازدسترس خارج شدن چند ساعته این جایگاه‌ها در ۴ آبان ماه سال گذشته، باعث شد تا برخی این اتفاق را در ساعات اول به تغییر در سهمیه‌بندی و افزایش قیمت بنزین ربط دهند.

با این حال با واکنش به موقع وزرای نفت و کشور و تکذیب افزایش قیمت بنزین، هیچ واکنش اجتماعی رخ نداد. حضور رئیس‌جمهور نیز در وزات نفت و اختصاص سهمیه جبرانی برای کارت‌های سوخت این اطمینان را در مردم ایجاد کرد که دولت سیزدهم دیگر به دنبال تصمیمات ناگهانی و پنهانکاری نیست.

این در حالی بود که دشمن این حمله سایبری را درست در آبان ماه و با هدف ایجاد ناآرامی‌های اجتماعی در کشور دنبال کرده بود اما با ایجاد اعتماد بین مردم از سوی دولت سیزدهم، تیر دشمن به سنگ خورد.

 

دولت سیزدهم اهل اخبار تلخ صبح جمعه‌ای نیست

تنها یک ماه بعد دوباره شایعات بنزین شدت گرفت. آذرماه و همزمان با ابلاغ آیین‌نامه اجرای طرح آزمایشی اختصاص بنزین به هر کد ملی به جای کارت سوخت در کیش، دوباره بحث گرانی بنزین در فضای مجازی داغ شد.

برخی این طرح را پیش‌زمینه‌ای برای قیمت‌گذاری جدید بنزین اعلام می‌کردند. در آن زمان، سخنگوی دولت تاکید کرد که دولت سیزدهم اهل تصمیمات یکشبه نیست و گرانی بنزین به شدت تکذیب می‌شود.

شایعات حول محور نامه معاون اقتصادی رئیس جمهوری تا چند روز ادامه داشت تا آنجا که در دی ماه، علی بهادری جهرمی تاکید کرد که دولت سیزدهم اهل تصمیم‌های یک‌شبه یا اخبار تلخ صبح جمعه‌ای نیست و حتی در صورت اجرای طرح بازتوزیع یارانه بنزین، قیمت بنزین تغییری نخواهد داشت.

با وجود تکذیب‌های دولت سیزدهم در خصوص افزایش قیمت بنزین، اما بی‌اعتمادی مردم به دولت روحانی در خصوص افزایش ناگهانی بنزین در آبان ۹۸، هر شایعه‌ای در خصوص بنزین را به سرعت داغ می‌کرد.

شایعاتی که در نهایت باعث شد تا رئیس‌جمهور نیز به آنها ورود کند. سید ابراهیم رئیسی در دی ماه سال گذشته اعلام کرد که دولت برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد و تنها هدفش بازتوزیع عادلانه یارانه بنزین در کشور است.

با این تکذیب‌ها اگرچه سال ۱۴۰۰ به پایان رسید اما شایعه‌های بنزینی تمام نشد. این در حالی بود که مجوز افزایش قیمت بنزین در تبصره ۱۴ قانون بودجه ۱۴۰۱ وجود نداشت.

 

بازار داغ شایعات بنزینی در تابستان

آغاز سال ۱۴۰۱ نیز با شایعات بنزین همراه شد. با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و طرح جدید دولت برای عادلانه‌سازی نظام توزیع یارانه‌ها دوباره موضوع گرانی بنزین مطرح شد.

با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی، قیمت برخی کالاها افزایش پیدا کرد. با این حال رئیس‌جمهور در همان زمان تاکید کرد که قرار نیست قیمت نان، بنزین و دارو افزایش پیدا کند. وزیر نفت نیز گفت که دولت هیچ برنامه‌ای برای افزایش قیمت بنزین ندارد.

با این حال تا مدت‌ها، بحث افزایش قیمت بنزین در راستای طرح جدید دولت برای عادلانه‌سازی نظام توزیع یارانه‌ها مطرح بود. به فاصله چند روز دوباره شایعه چند نرخی شدن بنزین در فضای مجازی دست به دست می‌چرخید اما این بار نیز تکذیب شد.

با ادامه این روند، منتقدان دولت سیزدهم دست به ابتکار دیگری زدند و به جای مطرح‌ کردن افزایش قیمت بنزین، از جمع‌ کردن کارت سوخت جایگاه‌داران سخن به میان آوردند و آن را نشانه تصمیم قریب‌الوقوع برای گران کردن بنزین قلمداد کردند.

این در شرایطی بود که پیش از این نیز کارت سوخت جایگاه‌داران در برخی استان‌های مرزی محدود شده بود تا جلوی قاچاق گرفته شود و این م وضوع در سایر بخش‌های کشور اصلا موضوعیت نداشت. برخی با استناد به همین شایعه دوباره بر طبل افزایش قیمت بنزین کوبیدند که این بار نیز رهاوردی جز تکذیب به همراه نداشت./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.