تاریخ انتشار : پنجشنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۱ - ۱۷:۵۸

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی:

فرهنگ ایرانی قابل تفکیک از اقوام نیست

فرهنگ ایرانی قابل تفکیک از اقوام نیست
تهران- معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی گفت: فرهنگ ایرانی قابل تفکیک از اقوام نیست و این فرهنگ توانسته اقوام را در زیستن متمادیشان در طول تاریخ حفظ کند.  

 

حسین روزبه در حاشیه بازدید از جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» ضمن تقدیر از سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهرانبرای برپایی این جشنواره اظهارداشت: برگزاری جشنواره «ایران عزیز» یک کار فاخر است. برپایی چنین جشنواره‌ها و مراسمی که روایت‌کننده اصالت اقوام ایرانی است، بسیار مهم و ارزشمند است؛ جشنواره‌هایی که متشکل از تار و پود زیبای اقوامی است که فرهنگ ایرانی را تشکیل می‌دهد.

وی گفت: فرهنگ ایرانی قابل تفکیک از اقوامش نیست، اقوامی که در سراسر نقاط جغرافیایی کشور حضور دارند و در طول سال‌ها و قرن‌های متمادی زیسته‌اند و فرهنگ فاخر خود را به دنیا معرفی کرده‌اند، جشنواره‌هایی همچون «ایران عزیز» روایت‌کننده روح کلی حاکم بر ملت و فرهنگ ایران است.

معاون توسعه روابط فرهنگی بین‌المللی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی افزود: فرهنگ ایرانی که شاکله اصلی آن اسلام است، در تار و پود این اقوام وجود و در سبک زندگی آنها حضور دارد، این حضور پررنگ است که توانسته اقوام را در زیستن بلند و بزرگشان در طول تاریخ حفظ کند.

روزبه خاطرنشان کرد: فرهنگ اقوام ایرانی با قالب نو و جدید در جشنواره «ایران عزیز» قابل مشاهده است. در روزگاری که بسیاری تلاش می‌کنند اضطراب و استرس را به جامعه بافرهنگ و باوقار ایرانی تزریق و فضای ناامیدی و از هم گسیختگی را روایت کنند، این جشنواره اصالت فرهنگ ایرانی اسلامی را نمایش می‌دهد؛ وقار و طمانینه‌ای که طی قرون همراه فرهنگ ایرانی بوده، در «ایران عزیز» به خوبی قابل رویت است.

وی به اهمیت نهاد خانواده تاکید کرد و گفت: می‌توان خانواده به عنوان نخستین و نقطه آغاز فرهنگ ایرانی را در قالب مجموعه استان‌هایی که در جشنواره «ایران عزیز» حضور پیدا کرده‌اند و هم بازدیدگان مشاهده کرد. همچنین استان‌ها و بازدیدکنندگان در این جشنواره به بانوان به عنوان محور خانواده توجه دارند. همه تلاش‌هایی که امروز برای به چالش کشیدن بنیان خانواده ایرانی انجام می‌شود در مقابل این طراحی هوشمندانه راه به جایی نخواهد برد.

معاون سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی تصریح کرد: طراحی برنامه‌هایی که نشاط را تزریق می‌کند، می‌تواند کمک کند تا به سمت فردایی پرامید و با نشاط حرکت کنیم. به این جشنواره‌ها باید به چشم یک فرصت نگاه کرد تا در قالب آن بتوان فرهنگ جامعه ایرانی را با حضور اقوام رصد و به صورت بین‌المللی معرفی کرد.

به گزارش ایرنا، جشنواره وحدت اقوام ایرانی با عنوان «ایران عزیز» به مناسبت هفته وحدت از روز چهارشنبه (۲۰ مهرماه) با برنامه‌های متنوع به همت سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران در مجموعه دریاچه شهدای خلیج فارس (چیتگر) واقع در تهران، انتهای بزرگراه همت غرب آغاز به کار کرد و تا ۲۹ مهرماه هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ میزبان شهروندان است.

بخش استیج جشنواره «ایران عزیز» از ساعت ۱۸ تا ۲۲ با اجرای برنامه‌های متنوع میزبان مخاطبان کودک و بزرگسال است که از جمله این برنامه‌ها می‌توان به اجرای موسیقی اقوام، نمایش مستند کوتاه، برگزاری مسابقه برای حاضران، برنامه ویژه کودکان و… اشاره کرد.  همچنین هر روز تعدادی از هنرمندان و خوانندگان مطرح کشور با حضور در جشنواره به اجرای موسیقی خواهند پرداخت.

در بخش میدانی نیز ۳۵۰ غرفه پیش‌بینی شده که محصولات فرهنگی و صنایع دستی، محصولات غذایی، پوشاک و به طور کلی آداب و رسوم اقوام گوناگون در آن به نمایش درمی‌آید و عرضه می‌شود و تلاش شده بهترین و باکیفیت‌ترین محصولات در اختیار شهروندان قرار گیرد.  این غرفه‌ها هر روز از ساعت ۱۵ تا ۲۲ فعال خواهند بود و در مقابل برخی از آنها گروه‌های موسیقی اقوام به اجرای برنامه می‌پردازند. همچنین اطلاعات تکمیلی در پرتال جشنواره به نشانی https://iran.farhangsara.ir در دسترس علاقه‌مندان است./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.