تاریخ انتشار : جمعه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ - ۱۱:۴۷

دور دوم سفرهای استانی و ضرورت تصویب طرح های بزرگ تولیدی اشتغالزا

دور دوم سفرهای استانی و ضرورت تصویب طرح های بزرگ تولیدی اشتغالزا
ایلام - سرزمین آلامتو با مدال افتخار پیش قراولی در دفاع مقدس و پایتخت خادمین زوار اباعبدالله الحسین(ع) با ظرفیت های مهمی که در حوزه های مختلف دارد، مستعد تصویب طرح های بزرگ اشتغالزایی و تولیدی متناسب با این ظرفیت ها و داشته ها در دورم سفرهای استانی دولت است.

استان ایلام در غرب ایران با ۴۳۰ کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق یکی از مناطق پرظرفیت کشور در بخش های نفت و گاز، کشاورزی، صادرات، تعاملات مرزی، گردشگری و… محسوب می‌شود.

این استان به رغم همه ظرفیت‌های لازم برای توسعه ولی هنوز دارای مشکلات اساسی در بحث زیرساخت ها و امکانات لازم برای توسعه پایدار بوده و با توجه به هم مرز بودن با کشور عراق، بسترهای مناسبی برای توجه به تولید و صادرات به کشور عراق دارد.

هیات دولت سال گذشته بود که به استان ایلام سفر کرد و در این سفر مصوبات بسیار ارزشمندی برای توسعه استان در بخش های مختلف تصویب کرد که با اجرا شدن آنها می توان افق جدیدی را برای استان پیش بینی کرد که البته به گفته مسئولان استان و استاندار ایلام بیش از ۶۴ درصد مصوبات دور اول سفرهای ریاست محترم جمهوری به استان ایلام تا کنون محقق شده است.

سرمایه گذاری ۴.۵ میلیارد دلاری در بخش های مختلف نفت و گاز ایلام به ویژه توجه به حوزه صنایع پایین دستی نفت و گاز از جمله پارک پلی پروپیلن یکی از مهمترین مصوبات دولت در استان بوده که بخشی از آن اجرا و بخشی از طرح های توسعه ای در حوزه نفت و گاز استان در دست اجراست.

این استان دارای ظرفیت های مهمی در بخش نفت و گاز است و هم اکنون روزانه بیش از ۱۴۰ هزار بشکه نفت و روزانه ۶ میلیون مترمکعب گاز در این استان تولید می شود که لازم است با اجرای طرح های توسعه ای، صنایع پایین دستی حوزه نفت و گاز و کارخانجات مربوطه که نقش مهمی در ایجاد اشتغال برای جوانان جویای کار این استان دارد، گام های مهمی به منظور توسعه همه جانبه استان برداشته شود و با اجرایی شدن مصوبات سفر دولت سیزدهم در بخش نفت و گاز شاهید بارقه های امید برای مردم این استان و پررنگ شدن سفره مردم دیار مقاومت و پایداری و سرزمین آلامتو باشیم.

فاز دوم پالایشگاه گاز ایلام، پتروشیمی هلیلان، توسعه میادین گازی و نفتی چنگوله، میدان گازی بیجار، ان جی. ال دهلران، پتروشیمی دهلران از جمله پروژه هایی است که قطعا با اجرای سرمایه گذاری دولت و محقق شدن مصوبات دولت افقی روشن را مسیر توسعه استان قرار خواهد داد.

کشاورزی از دیگر ظرفیت های مهم استان ایلام است که بیش از ۵۵ درصد مردم استان در این بخش مشغول به کار هستند، در سفر دولت تکمیل و بهره برداری از ۱۸ ایستگاه پمپاژ مصوب شد که هم اکنون این پروژه ها بین ۴۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت در حال اجرایی شدن هستند و با اجرای مصوبات دولت در بخش کشاورزی به خصوص تکمیل ایستگاه های پمپاژ علاوه بر رونق تولید و اشتغال، بیش از ۲۰ هزار هکتار از اراضی استان آبی می شود.

اجرای مصوبات دولت در بخش کشاورزی استان ایلام از آنجا اهمیت پیدا می کنند که استان طی چند سال اخیر شاهد خشکسالی های پی درپی بوده که در ۵۰ سال گذشت بی سابقه بوده و خسارت های زیادی به اراضی دیم کشاورزی استان وارد شده است.

یکی از بخش مهم و مورد توجه دولت در سفر گذشته بخش راهسازی و پروژه‌های زیرساختی بوده و در همین زمینه دولت اعتبارات ویژه ای برای تکمیل پروژه تونل کبیرکوه حد فاصل دو شهرستان آبدانان و دره شهر و ارتباط این دو شهرستان با استان خوزستان اختصاص یافته و این پروژه هم اکنون در مراحل پایانی به سر می برد.

پروژه های راهسازی در استان نسبت به گذشته از روند اجرایی مناسبی برخوردار هستند به طوری که هم اکنون تمامی پروژه‌های راهسازی در استان فعال هستند.

این استان در بخش راهسازی با اجرایی شدن آزاد راه پل زال-چیلات، راه آهن ایلام، تکمیل بزرگراه ایلام-مهران، مهران-دهلران و دهلران-اندیمشک در آینده حرف های زیادی برای گفتن در حوزه پروژه های زیرساختی خواهد داشت و می تواند زمینه توسعه تجارت و ارتباط و تبادلات اقتصادی را بین استان های همجوار و همچنین کشور عراق را فراهم کند.

دولت در دیگر بخش ها نیز مانند تکمیل بیمارستان ۳۷۶ تختخوابی شهر ایلام، تکمیل ورزشگاه ۱۵ هزارنفری، تکمیل طرح آبرسانی به ملکشاهی، تکمیل طرح تصفیه خانه شهر ایلام و ایوان و مهران، طرح فاضلاب شهر مهران نیز در حوزه اختصاص اعتبارات توجه ویژه ای داشته است که هم اکنون بخش مهمی از این پروژه ها اجرایی شد بخش های نیز در مراحل پایانی است.

دولت مصمم است که سفرهای دور دوم خود را به زودی آغاز کند، آنچه اهمیت دارد اینکه دستگاه های اجرایی و نهادهای بنیاد مستضعفان و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) که در راستای توسعه منطقه کم برخوردار هلیلان در دور اول سفرهای ریاست جمهوری به استان تعهداتی را متقبل شده اند، هرچه زودتر نسبت اجرای تعهدات خود در سفر اول عمل کنند تا مصوبات دور اول به طور کامل اجرایی شوند و در دور دوم سفرهای ریاست محترم جمهوری به استان، شاهد تصویب پروژه های مهمی در استان با رویکرد تولید و ایجاد اشتغال البته با نگاه توسعه متوازن و متناسب با ظرفیت های مناطق مختلف استان باشیم.

به طور قطع، تصویب طرح های مهم اشتغالزایی نیازمند ایجاد بسترهای لازم و زیرساخت های متناسب با هر ظرفیت تولیدی است که البته تا کنون گام های خوبی برداشته شده است اما نیازمند توجه و ارتقای سطح زیرساخت ها در استان است.

گردشگری و توجه به منابع آبی و همچنین داشتن منابع طبیعی بکر از دیگر ظرفیت های مهم استان ایلام به شمار می رود که با توجه به درآمدزایی حوزه گردشگری، صنایع دستی و هنرهای بومی از جمله قالی بافی و دیگر رشته های هنری و تلفیق این ظرفیت ها، زمینه رونق اقتصادی و اشتغالزایی برای علاقه مندان و فعالان این حوزه ها نیز ایجاد خواهد شد.

بخش از صنعت استان ایلام نیز در تار و پود صنعت نفت و گاز و پتروشیمی تنیده شده است و ایجاد صنایع و کارخانجات پایین دستی پتروشیمی و پالایشگاهی و نفت و گاز به طور قطع در کنار توسعه زیرساختهای ارتباطی، افق های روشنی را برای خیز بلند استان ایلام برای توسعه برای مردمان این سامان که با هشت سال مقاومت در دفاع مقدس، دفاعی جانانه از کیان اسلامی داشته اند، روشن کند.

امروز نیز که برکت خون شهدا و آرمان های ارزشمند انقلاب اسلامی، ایلام و مهران قهرمان در مسیر و کانون تردد زوار عتبات عالیات قرار گرفته و مردم این دیار مدال افتخار خادمی زوار عزیز ابا عبدالله الحسین(ع) در طول سال به ویژه اربعین حسینی را برگردن آویخته، جا دارد با توسعه همزمان زیرساخت ها در حوزه آب، راه و نیرو و پیش نیازهای توسعه با توجه دولت محترم و تصویب طرح های متناسب با این ظرفیت ها، مردم ایلام به آنچه شایسته آن هستند، رسیده و موتور توسعه استان حرکتی رو به جلو داشته باشد تا عنوان محرومیت از پسوند نام پرافتخار ایلام برداشته شود.

استان ایلام نیازمند توسعه زیرساخت ها و طرح های اشتغال زایی بزرگ در دور دوم سفرهای استانی دولت است و مدیران و مسئولان اجرایی استان در این زمینه رسالت خطیری برای احصا و معرفی طرح های بزرگ صنعتی، اشتغالزایی، تولیدی و زیرساختی در استان و تصویب در سفر آتی آیت الله رییسی، رئیس جمهور محترم و هیئت دولت به استان برعهده دارند و باید سعی شود از همین الان برای دور دوم سفرهای دولت محترم به استان برنامه ریزی شود./ایرنا

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.