تاریخ انتشار : یکشنبه ۸ آبان ۱۴۰۱ - ۱۷:۱۸

موتور بخش صنعت در دولت سیزدهم روی دور رشد قرار گرفت

موتور بخش صنعت در دولت سیزدهم روی دور رشد قرار گرفت
تهران- آمارهای رسمی نشان می‌دهد بخش صنعت کشور در طول فعالیت دولت سیزدهم مسیر رو به رشدی داشته است؛ رشد فراتر از میانگین بخش صنعت در فصل بهار امسال، شاهدی روشن از ثمربخشی سیاست‌های دولت در حمایت از بخش صنعت است.

 

یکی از بخش‌هایی که دولت سیزدهم نسبت به آن توجه ویژه‌ای داشته است، بخش صنعت بوده است. بخش صنعت به دلیل ارتباط مستقیمی که با بخش‌های دیگر نظیر کشاورزی و خدمات دارد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. با توجه به نقش حیاتی تولیدات صنعتی در پیشرفت هر کشور، رشد و رونق بخش صنعت پیش شرط رشد دیگر بخش‌هاست.

اساساً تحول اقتصادی در اقتصادهای بزرگ جهان نیز با تحول بخش صنعت آغاز شد که به دوران صنعتی شدن معرف شد. در نهایت بلوغ صنعت در کشورهای پیشروی صنعتی به رشد پرشتاب دیگر بخش‌ها از جمله خدمات انجامید.

اهمیت بالای بخش صنعت موجب شده کشورهای مختلف نسبت به تحولات بخش صنعت حساس شده و سیاست‌های مختلفی برای رشد سریع‌تر این بخش اتخاذ کنند. توجه به بخش صنعت در ایران طی یک سال فعالیت دولت سیزدهم اما جدی‌تر شده تا جایی که آمارهای رسمی از رشد پرشتاب بخش صنعت در دولت سیزدهم حکایت دارد.

رشد پرشتاب صنعت در دولت سیزدهم

یکی از معیارهای اصلی برای سنجش رونق فعالیت‌های بخش‌های اقتصادی، نرخ رشد است. طبق گزارش اخیر مرکز آمار، نرخ رشد اقتصادی کل کشور در بهار سال جاری معادل ۳.۸ درصد بوده است. این در حالی است که بخش صنعت با رشد ۵.۱ درصدی یکی از بخش‌های پیشتاز اقتصاد کشور در سه ماهه ابتدایی سال جاری بوده است.

رشد فراتر از میانگین بخش صنعت در بهار سال جاری خلاصه‌ای از اقدامات دولت سیزدهم برای رونق هرچه بیشتر بخش صنعت را نشان می‌دهد. جزئیات اقدامات دولت سیزدهم برای حمایت از بخش صنعت و رونق هرچه بیشتر این بخش شرح مفصلی دارد اما به طور خلاصه می‌توان برخی از مهم‌ترین اقدامات دولت برای رشد کمی و کیفی بخش صنعت را به شرح زیر برشمرد:

جلوگیری از قطع برق صنایع از طریق کنترل مصرف ادارات دولتی و مصرف‌کنندگان پرمصرف

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به منظور کاهش واردات، افزایش تولید و حذف رانت

حرکت در مسیر انحصارزدایی از کسب و کارهای مختلف و رشد هرچه بیشتر این کسب و کارها

به ثمر رساندن سامانه جامع تجارت، افزایش رایزنان بازرگانی به منظور بازاریابی برای صنایع کشور

و …

این موارد تنها بخش کوچکی از اقداماتی است که دولت سیزدهم و در راس آن وزارت صنعت، معدن و تجارت برای رشد کمی و کیفی بخش صنعت کشور انجام داده است. با توجه به گذشت تنها یک سال از شروع به کار دولت سیزدهم، نتایج بسیاری از این اقدامات در آینده‌ای نزدیک ملموس و کشور از دستاوردهای این اقدامات بهره‌مند خواهد شد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.