تاریخ انتشار : پنجشنبه ۱۹ آبان ۱۴۰۱ - ۱۶:۵۰

اژه‌ای: گوش شنوا برای شنیدن نظرات مردم و نخبگان وجود دارد

اژه‌ای: گوش شنوا برای شنیدن نظرات مردم و نخبگان وجود دارد
بیرجند- رئیس قوه قضاییه گفت: امروز در کشور گوش شنوا برای شنیدن نظرات مردم،نخبگان، متخصصین، جوانان و فعالان اقتصادی وجود دارد.

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای روز پنجشنبه در دیدار با فعالان تولیدی و صنعتی خراسان جنوبی، اظهارداشت: اینکه قول بدهم که همه مشکلات شما را رفع می کنیم، واقعا نمی‌توانیم اما قول تلاش برای رفع آنها را می دهیم.

وی بیان کرد: سعی می‌کنیم با تلاش وافر و با کمک خود شما مسائلی که مستقیما به قوه قضاییه مربوط است، پیگیری کنیم اما مسائلی که مستقیما به قوه قضاییه مربوط نیست هم از طریق قوه مجریه در حد مقدورات پیگیری خواهیم کرد.

رئیس قوه قضاییه درباره کمبود نقدینگی در بانک‎های استان برای پرداخت تسهیلات به عنوان یکی از مشکلات مطرح شده خطاب به فعالان تولیدی و صنعتی خراسان جنوبی گفت: اگر تضمین بانک‌ها به غیر از ارزش خود طرح و پروژه را نداشته باشیم و اینکه بانک‌ها این موضوع را به عنوان وثیقه قبول نمی‌کنند، شما چه راه‌حل و راهکاری دارید که منافع بانک و هم واحد تولیدی بزرگ و کوچک توامان تامین و حفظ شود؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای به مسائل مطرح شده از سوی مسئولان بانک ها اشاره کرد و  افزود: یکی از حرف‌هایی که بانک‌ها دارند این است که شما (دولت و مجلس) احکام تکلیفی را بر عهده ما می‌گذارید؛ این احکام تکلیفی شاید با سیستم بانکی منافات داشته باشد، اینکه مطرح می‌شود که تضمین را  از خود طرح و پروژه بگیریم، اگر این طرح با مشکلات دیگری روبه رو شود و موفق نشد و از طرفی نتواند به موقع اقساط تسهیلات را پرداخت کند آن زمان ، ضبط آن ، مشکلاتی دارد و از طرفی هم تاکید می‌شود که تعطیل نشود ! اینجا راهکار چیست؟

وی عنوان کرد: دیگر آنکه مطرح شده است که تسهیلات به طرح‌ها پرداخت شود و اضافه برداشت از بانک مرکزی هم داشته باشیم، احکام تکلیفی است و امکان وصول تسهیلات را هم نداریم و آیا  فردا، بانک را به عنوان متخلف معرفی می‌کنید؟ پس راهکاری ارائه شود که بین حقین جمع کنیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای در عین حال این را هم گفت که اقتصاد ما متاسفانه بانک محور است و اگر بانک را حذف کنیم خیلی از مسائل اقتصادی ما ضربه می‌خورد ؛ در اینجا چکار کنیم که بین حقین جمع کنیم و پس راهکاری ارائه شود که هم واحد تولیدی را حمایت کنیم و نگذاریم تعطیل شود و هم امنیت قضایی آن ، تضمین شود و در این خصوص نیازمند همکاری و ارائه راهکارهای شما هستیم.

 وی با اشاره به قیمت‌های دستوری و تسهیلات دستوری هم خطاب به فعالان اقتصادی گفت: باید راهکارهایی ارائه شود که واقعا سود متعارف پرداخت شود، همچنین امکان توسعه و امکان نو کردن تجهیزات واحدها نیز انجام شود و از طرفی هم سود و قیمت دستوری نباشد ؛ در این میان، راهکار شما چیست؟

رئیس قوه قضاییه با اشاره به مشکلات زیرساخت‌ها از جمله جاده، برق و آب در خراسان جنوبی نیز چنین پرسشی را مطرح کرد: اگر از آب ژرف و زیرزمینی استفاده بیش از حد استفاده کنیم یک سری مشکلاتی به وجود می‌آید و اگر استفاده هم نکنیم، باز هم دچار مشکل می‌شویم، راهکار شما برای ایجاد زیرساخت‌های استان چیست؟ و شما چه کمکی می‌توانید انجام دهید؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای عنوان کرد: شما به عنوان دلسوزان استان چه راهکاری دارید که بتوان زیرساخت‌های استان را ارتقا داد ؟ چرا که  باید در این راستا از  راهکارهای و ظرفیت‌ها شما هم در راستای توسعه استان استفاده کنیم.

وی با اشاره به کم شدن تصدی گری دولت هم این نکته را گفت که  این موضوع را قبول داریم و دولت باید هدایت گر و نظارتگر باشد، این موضوع را می‌توانیم عملیاتی به منصه ظهور برسانیم اما در این میان، راهکار شما در این خصوص چیست؟

نقدها را با شفافیت ارایه دهید

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای عنوان کرد: امروز گوش شنوا برای نظرات مردم، نخبگان، متخصصین و جوانان و فعالان اقتصادی وجود دارد.

وی اظهار داشت: از قوه قضاییه در این جلسات تعریف شد به عنوان یک مدیر قوه اصلا خوشم نمی‌آید و اگر نقدی و پیشنهادی ارائه شود، خیلی خوشحال می‌شوم چرا که اگر از انسان تعریف شود به خطاء می‌رود از شما خواهش دارم آنچه مربوط به قوه قضاییه می‌شود ، نقدها و راهکارها و پیشنهادات را با شفافیت،  ارائه دهید.

رئیس قوه قضاییه عنوان کرد: در خصوص ممنوع الخروجی افراد هم آیا لازمه اش همه جا ممنوع الخروجی است و یا شما تضمین می‌کنید که برگردد و از طرفی هم قاضی نمی‌شناسد؟ شما در صنف و مجموعه خودتان چه سازوکاری برای ما پیشنهاد می‌کنید؟

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه ممنوع الخروج کردن افراد مشکلات اعتباری و حیثیتی به بار می آورد که فرد  باید ضررهای بزرگی متحمل شود  به جز شرایط خاص که استثناء است این نکته را نیز بیان کرد که  افرادی که از خانواده های معمولی و محترم هستند در فرودگاه ممنوع الخروج نشوند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای با بیان اینکه در حوزه مسدود الحسابی هم مشکلاتی وجود دارد، گفت: مسدودیت حساب هم خیلی وقتها ضرر مالی و حیثیتی به فرد وارد می کند که باید دید چه کمکی می‌توان کرد لذا ساز و کاری باید تعریف شود که به کمترین حد ، مسدود الحساب شود و حق دو طرف رعایت شود.

رییس دستگاه قضا همچنین افزود: در مورد اینکه فردی احضار شده به خصوص در موارد حقوقی و حتی کیفری اگر وکیلی پذیرفته نمی‌شود باید گزارش کنید.

رئیس قوه قضاییه ادامه داد: پذیرش نماینده حقوقی از هر شرکت یا واحد تولیدی در بسیاری از موارد امکان پذیر نیست اما باید خود فعالان اقتصادی کمک کنند.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای اظهار داشت: امکانات و نیروهای قوه قضائیه طوری نیست که بتوان یک هفته ای حکم صادر کرد اما به شدت دنبال این هستیم از طریق سه قوا پیگیری کنیم و مسئله کارشناسی را ساماندهی کنیم اما پذیرای پیشنهادات هم هستیم.

طولانی شدن روند قضاوت به ضرر دستگاه قضاست

وی طولانی شدن روند قضاوت را به ضرر دستگاه قضا بیان کرد و در عین حال اظهارداشت: کارشناسی برای رسیدن به حقیقت است  اما  در عین حال از کارشناسی‌های متعدد و زاید باید پرهیز کرد.

دنبال رفع اطاله دادرسی هستیم

وی درباره اطاله دادرسی هم این را گفت: یکی از مسایلی که باعث نارضایتی عموم مردم از قوه قضائیه ، اطاله دادرسی است چون محدودیت ها و محرومیت هایی به همراه دارد که علل مختلفی دارد و بخشی مربوط به دستگاه بوده لذا  دنبال رفع آن هستیم.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای بیان کرد: اما بخشی از مسایل در گذشته به شکل کدخدامنشی حل می‌شد پس انتظار است در هر صنفی چند نفر افراد قابل قبول انتخاب شوند و مسایلی را حل و فصل کنند که هنوز به دستگاه قضا نرفته است. دیگر آنکه اگر هم آن مسایل به دستگاه قضا رسید ساز و کاری مشخص شود تا باز هم در همان مراحل اول بتوان با همکاری هر صنفی حل کرد.

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای همچنین افزود: لازم نیست برای حل مشکلات ،واحدهای شورای اختلاف اضطراری باشد. این مشکلات با ایجاد کارگروه‌های تخصصی داخلی قابل است و برکات زیادی هم دارد./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.