تاریخ انتشار : چهارشنبه ۹ آذر ۱۴۰۱ - ۱۵:۱۱

پرستار، ایثارگری برای التیام‌بخشی به درد و رنج بیماران

پرستار، ایثارگری برای التیام‌بخشی به درد و رنج بیماران
مشهد- پرستاری شغلی سرشار از عشق و ایثار است و وجود پرستاران در مراکز درمانی و حضورشان بر بالین بیماران می‌تواند چون مرهمی عمل کرده و التیام‌بخش درد و رنج آنان باشد.

 

به گزارش ایرنا، حرفه پرستاری مملو از اتفاقات و خاطرات تلخ و شیرین است چرا که پرستاران روزانه شاهد لحظات تلخ و غم‌انگیز بسیاری از درد کشیدن بیماران گرفته تا مرگ افراد پیش چشم عزیزانشان هستند که دیدن این صحنه ها روح و ‌روان آنان را می آزارد و بعضا نیز لحظه های شاد و شیرینی از تولد نوزاد و یا بهبود و التیام بیماران را تجربه می کنند که لبخند بر چهره آنان می نشاند.

این قشر ایثارگر و پرتلاش با تمام سختی‌هایی که از نظر کاری متحمل می شوند، از حقوق و مزایایی درخور برخوردار نیستند اما این باعث نمی شود که مسیر مقدس خدمت به مردم را فراموش کنند و یا هنگام حضور بر بالین بیماران، روی تُرش کرده و مهرورزی و مهربانی به آنان را از یاد ببرند.

انکار نمی توان کرد که کار در حوزه سلامت، یک فرایند کاملاً گروهی است که اجرای آن منوط به ایفای درست نقش تخصصی هر کدام از اعضای این تیم از جمله پزشک، داروساز، فیزیوتراپ و تیم پرستاری است و این پرستاران هستند که با مراقبت تخصصی از بیماران چه در جریان بحران‌هایی نظیر کووید ۱۹ و چه در موقعیت‌هایی مانند زمان وقوع حوادث طبیعی مانند توفان، سیل و زلزله در بخش‌های مختلف درمانی، نقشی بی‌بدیل در زمینه ارائه مراقبت و درمان بیماران ایفا می‌کنند.

با توجه به اهمیت جایگاه و مقام پرستاری که در رده سخت ترین مشاغل دنیا قرار دارد، روز پنجم جمادی الاول، همزمان با روز ولادت با سعادت بانوی بزرگ اسلام، حضرت زینب کبری(س) به نام روز پرستار نامگذاری شده که این اقدام افتخار بزرگی را نصیب جامعه پرستاری کرده است.

خدمت ۱۰ هزار پرستار در حوزه دانشگاه علوم پزشکی مشهد

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون در حوزه زیر پوشش این دانشگاه ۳۰ بیمارستان دانشگاهی فعال است که ۱۵ بیمارستان آن در شهر مشهد است و بیش از ۱۰ هزار نفر در کادر پرستاری این دانشگاه و حدود چهار هزار نفر کادر پرستاری در بیمارستان‌های غیردانشگاهی زیر پوشش این دانشگاه فعالیت دارند که حدود ۶۵ درصد آنان زن و بقیه مرد هستند.

دکتر امیررضا صالح مقدم با اشاره به اینکه از ۱۰ هزار نفر نیروی پرستاری زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۶ هزار و ۲۵۰ نفر آنان پرستار و مابقی کمک پرستار و بهیار هستند، افزود: بیش از ۸۰ درصد از کادر پرستاری زیر پوشش این دانشگاه به اشکال مختلف استخدام هستند که اکثرا استخدام رسمی اند و بخش اندکی نیز در قالب طرح نیروی انسانی و قراردادهای شرکتی مشغول به فعالیت هستند.

وی ادامه داد: هم اکنون شاخص وزارت بهداشت از نظر تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی ۱.۸ است، در حالی که این شاخص در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد ۹ دهم درصد است یعنی شاخص تعداد پرستار به ازای هر تخت بیمارستانی در این دانشگاه معادل نصف استاندارد کشوری است.

فعالیت ۱۰۰ مرکز مجاز پرستاری در استان

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد اظهار داشت: هم اکنون ۱۰۰ مرکز پرستاری دارای مجوز به منظور ارائه خدمات پرستاری در منزل، در محدوده زیر پوشش این دانشگاه در استان خراسان رضوی فعال هستند که ۶۰ مرکز از این تعداد مربوط به شهر مشهد است.

دکتر صالح مقدم با بیان اینکه در این مراکز ۷۰ نوع خدمات درمانی از جمله تزریقات، پانسمان، سونداژ و غیره ارائه می شود، افزود: در مراکز خدمات پرستاری دستکم ۱۰ کارشناس پرستاری حضور دارند که به تناوب نیاز بیماران می توانند این خدمات را ارایه دهند.

وی ادامه داد: بسیاری از بیماران پس از ترخیص از بیمارستانها تا مدتی نیاز به دریافت خدمات پرستاری و مراقبتی دارند که این امر از عهده افراد خانواده خارج است، اما مراکز خدمات پرستاری با تعرفه های مشخص و منطقی می توانند به این بیماران خدمت رسانی کنند.

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد بیان کرد: برنامه “پرستار پیگیر” نیز برای بیماران مزمن در حال اجراست که بیمار پس از ترخیص و تا زمان خودمراقبتی مستقل زیر پوشش مراقبت‌های حضوری و تلفنی قرار می‌گیرد و نمونه‌های بارز آن را در خصوض بیماران کرونایی، سرطانی، پیوندی و غیره داشته ایم.

دکتر صالح مقدم با ذکر این نکته که آزمون استخدام پرستاری در اسفند امسال و یا اردیبهشت سال آینده برگزار می‌شود، گفت: در این آزمون ۳۰ هزار نفر پذیرفته خواهند شد که هشت درصد از این رقم سهم دانشگاه علوم پزشکی مشهد تعیین شده است.

افزایش انگیزه‌کاری پرستاران برای پیشگیری از مهاجرت

مدیر امور پرستاری دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: هم اکنون میل به مهاجرت در بین پرستاران و دانشجویان پرستاری وجود دارد که افزایش سطح درآمد مالی و ادامه تحصیل از عمده ترین دلایل تمایل پرستاران به مهاجرت است.

دکتر صالح مقدم با بیان اینکه در کشورهای توسعه یافته به حرفه پرستاری توجه ویژه‌ای می شود و دستمزد یک سال پرستاران در این کشورها معادل دستمزد ۳۰ سال کار پرستاری در ایران است، افزود: کشورهای پیشرفته تمایل بیشتری به جذب و استخدام پرستاران ایرانی به دلیل تخصص بالا و دارا بودن اخلاق حرفه ای دارند.

وی اظهار داشت: بنابراین با توجه به اینکه جامعه پرستاری یکی از ارکان مهم حوزه سلامت به شمار می رود، در شرایط کنونی افزایش انگیزه کاری و مهیا نمودن شرایط مناسب به منظور جلوگیری از مهاجرت این قشر امری ضروری است.

دانش‌آموختگی سالانه حدود ۱۰۰ دانشجوی پرستاری در مشهد

رییس دانشکده پرستاری و مامایی مشهد گفت: این دانشکده با ۶۲ استاد و عضو هیأت علمی حدود هزار دانشجو در ۱۷ رشته مقطع دارد که حدود ۵۰۰ نفر از این تعداد در رشته پرستاری مشغول به تحصیل هستند.

دکتر فاطمه حاجی‌آبادی افزود: سالانه به طور متوسط حدود ۱۰۰ دانشجوی پرستاری در دانشکده پرستاری و مامایی مشهد پذیرش شده و سالانه به همین میزان نیز دانشجوی پرستاری فارغ التحصیل و تحویل تیم درمان می‌شوند.

وی ادامه داد: دانشکده پرستاری و مامایی مشهد سابقه بیش از ۶۰ سال آموزش و تربیت دانشجویان پرستاری را دارد و جزو دانشکده‌های برتر در کشور است.

رییس دانشکده پرستاری و مامایی مشهد با اشاره به اینکه این دانشکده دارای بیشترین تعداد رشته مقطع در میان دانشکده‌های پرستاری و مامایی کشور است، گفت: این مرکز دانشگاهی در حوزه بین‌الملل نیز سابقه چندین ساله دارد و دانشجویان زیادی در طی سال‌های اخیر از کشورهای همسایه از جمله عراق، بحرین، افغانستان و غیره در این دانشکده پذیرش و دانش آموخته شده‌اند و اکنون نیز حدود ۲۱ دانشجو از این کشورها در این دانشکده مشغول به تحصیل هستند.

دکتر حاجی‌آبادی افزود: دانشکده پرستاری و مامایی مشهد در زمینه توسعه روابط و فعالیت‌های بین‌الملل آموزشی و پژوهشی، طی ماه‌های اخیر به منظور توسعه و برقراری همکاری با دانشکده‌های مطرح کشورهای همسایه از جمله عراق و افغانستان، تفاهم نامه همکاری آموزشی و پژوهشی با دانشگاه وارث‌الانبیای کربلا در عراق منعقد کرده است.

۵۶۰ پرستار دانشگاه علوم پزشکی مشهد عضو خانواده شاهد و ایثارگر هستند

مدیر امور شاهد و ایثارگران دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: این دانشگاه ۵۶۰ پرستار عضو خانواده شاهد و ایثارگران دارد که از این تعداد ۲۵ نفر پرستاران جانباز و ایثارگر هستند.

دکتر سیدروح‌الله هاشمی‌نژاد با اشاره به خدمات مدافعان سلامت در راه مقابله با کرونا، افزود: مدافعان سلامت با ایثار و ازخودگذشتگی و فدا کردن جان‌شان، در این مقطع بحرانی، کارنامه‌ای درخشان از خود به یادگار گذاشتند که یکی از خدوم‌ترین آنان پرستاران زحمتکش بودند.

وی با اشاره به اینکه در سطح استان ۹ پرستار شهید مدافع سلامت داریم که شامل پرستار، کمک پرستار و بهیار و نیروی اتاق عمل می شوند، ادامه داد: از مجموع این ۹ شهید، ۶ نفر مرد و سه نفر زن هستند که ۶ نفر از بیمارستان‌های دانشگاهی و ۲ نفر از بیمارستان‌های خصوصی هستند و یک نفر دیگر هم از پرسنل بیمارستان‌های نظامی است./ایرنا

برچسب ها :

ناموجود
ارسال نظر شما
مجموع نظرات : 0 در انتظار بررسی : 0 انتشار یافته : ۰
  • نظرات ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط مدیران سایت منتشر خواهد شد.
  • نظراتی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • نظراتی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.